Aihe: Kielet rämisee
1
tuppu91
12.03.2009 23:12:34

Ok eli vaihdoin tässä uudet kielet fender stratoon ja nyt ne rämisevät.

uudet kielet ovat samat kuin vanhat ja säätöihin en ole koskenut eli missä vika?

räminä kuuluu E ja A kielillä joten nostin hieman niiden tallapaloja ylemmäs mutta ei auttanut.
ReBeat
12.03.2009 23:23:10

räminä kuuluu E ja A kielillä

Koko matkallako... vai mistä väleistä painettaessa ne rämisevät? Vanhoissa kielissä oli sontakerros pinnassa ja se pehmensi kolinaa. Uudet on aina metallisemman kuuloiset. Laitoit siis saman merkkiset ja malliset ja saman paksuiset kielet? Oliko kaula kauan ilman kieliä?
tuppu91
12.03.2009 23:28:56

Räminä kuulu lujiten 14-17 nauhan väliltä ja kielet on saman merkkiset ja saman kokoiset kuin ennen ja kitara oli yön yli ilman kieliä
Vladi
12.03.2009 23:32:28
tuppu91: Räminä kuulu lujiten 14-17 nauhan väliltä ja kielet on saman merkkiset ja saman kokoiset kuin ennen ja kitara oli yön yli ilman kieliä

Kaula on päässy elämään kun on ollut yön ilman kieliä. Siitä johtuu räminä. Sitä tosin en osaa sanoa, että palautuuko homma normaaliksi päivän kahden sisällä vai pitääkö kaulaa ruveta säätämään. Viisaammat kertokoon tän.
Kyllä se siitä.
ReBeat
12.03.2009 23:34:49

Joo sillä on varmaankin prosessi kesken. Sanoisin että tutki tilannetta tämän yön jälkeen uudestaan.
tuppu91
12.03.2009 23:41:42 (muokattu 12.03.2009 23:43:26)

nii siis vaihdoit kielet jo tiistaina ja eileen soittelin ja huomasin tämän vian kaula ei näytä vinolta tai kaarevalta mutta kielet tuntuvat kireiltä.

räminä ei kuulu ohuilla g,b,e kielillä
MadMatt
13.03.2009 06:49:25 (muokattu 13.03.2009 07:35:52)

tuppu91: nii siis vaihdoit kielet jo tiistaina ja eileen soittelin ja huomasin tämän vian kaula ei näytä vinolta tai kaarevalta mutta kielet tuntuvat kireiltä.

räminä ei kuulu ohuilla g,b,e kielillä

Vaikuttaa tosiaan ettei kaula ole palautunut eikä saa tarpeeksi veto kielistä. Voi olla että kaularautaa joutuu hiukan avittamaan ja aavistuksen löysäämään. Helpotusta kireän tuntuiseen tatsiin saa yleensä löysäämällä vähän niitä takana olevaa kahta ruuvia jotka kiinnittävät tremolokoneiston bodyyn. Auttaa kummasti vaikka talla olisikin edelleen kiinni bodyssä. Kelluvien kanssa saa tietysti olla tarkkana ettei talla pääse nousemaan liikaa.
Nothin' but the blues
Vladi
13.03.2009 09:35:45
Lainaanpas tätä ketjua omiin tarkoitusperiini. Mikäs on homman nimi mun ltd ec-1000:ssa kun ekalta nauhaväliltä tulee aina väkisin todella epävireinen soundi vaikka intonaatiot sun muut on kohdallan. Toiselta nauhalta homma on jo ihan ok. Satula liian korkealla?
Kyllä se siitä.
Jasoniitti
13.03.2009 10:51:21 (muokattu 13.03.2009 10:55:11)
Vladi: Lainaanpas tätä ketjua omiin tarkoitusperiini. Mikäs on homman nimi mun ltd ec-1000:ssa kun ekalta nauhaväliltä tulee aina väkisin todella epävireinen soundi vaikka intonaatiot sun muut on kohdallan. Toiselta nauhalta homma on jo ihan ok. Satula liian korkealla?

Jos muistan oikein, niin eikä ec-1000:ssa ole aika korkeat nauhat? Ettet vaan purista kieliä liian lujaa soinnuissa? Varsinkin tuossa eka nauhavälissä se asia korostuu kun osa kielistä soi vapaana. Itse huomasin syylistyväni tuohon, kun kokeilin liikkeessä soittaa tällaista korkeanausta (muistaakseni just ec-1000) kitaraa matalien kuluneiden nauhojen jälkeen.
Vladi
13.03.2009 10:59:54
Jasoniitti: Jos muistan oikein, niin eikä ec-1000:ssa ole aika korkeat nauhat? Ettet vaan purista kieliä liian lujaa soinnuissa? Varsinkin tuossa eka nauhavälissä se asia korostuu kun osa kielistä soi vapaana. Itse huomasin syylistyväni tuohon, kun kokeilin liikkeessä soittaa tällaista korkeanausta (muistaakseni just ec-1000) kitaraa matalien kuluneiden nauhojen jälkeen.

Tutkin itse asiassa just tota juttua viritysmittarin kanssa. Jotta ekasta välistä soitettuna sävel olis vireessä, siihen tarvittava voima oli täysin olematon. Sävel oli vireessä aivan olemattoman tuntuisella hiplauksella, yhtään kovemmin painettuna kieli hyppäs melkeen sävelen kokoiseen epävireeseen.
Kyllä se siitä.
tuppu91
16.03.2009 22:03:10

Nyt kyllä tarvittaan hyviä neuvoja kun ei mikään näytä auttavan
oon löysänny kaularautaa, nostanu kieliä, löysänny tallaa ja kiristäny kaulan ruuvit mutta kielet rämisee silti.

Löytyykö lisää vinkkejä?
Numb
17.03.2009 10:32:36

tuppu91: Löytyykö lisää vinkkejä?

Olisiko aika viedä professionaalille trimmattavaksi?
A waist is a terrible thing to mind.
timitri
17.03.2009 11:55:40
Itsellä tuota samaa vikaa että kielet rämisöö. Sain vihdoinkin kauan odottamani gibson sg:n, ja vein sen Hämeenlinnan tevariin säädettäväksi. Se laitettiin siellä kuntoon mutta olen huomannut näin jälkeenpäin, että ala-e ja a kieli särisevät. Pahimmiten nauhavälillä 3-12. Olen sittemmin nostanut kieliä hieman mutta siitä ei ollut apua. Kieliä täytyy pikata tosi kevyesti ja kieliä painaa niin voimakkaasti, että se ei soiton aikana onnistuisi mitenkään, särinän estämiseksi. Särinä kuuluu myös varsin voimakkaasti jos kieltä slaidaa tai nostaa sormen pois kielen päältä sen vielä soidessa. Kannattaisiko säätää kaulaa, ja minkälaista hallaa se tekee soitolle jos sitä kääntää liikaa?
oiva tumpeloinen
17.03.2009 12:29:35
timitri: Itsellä tuota samaa vikaa että kielet rämisöö. Sain vihdoinkin kauan odottamani gibson sg:n, ja vein sen Hämeenlinnan tevariin säädettäväksi. Se laitettiin siellä kuntoon mutta olen huomannut näin jälkeenpäin, että ala-e ja a kieli särisevät. Pahimmiten nauhavälillä 3-12. Olen sittemmin nostanut kieliä hieman mutta siitä ei ollut apua. Kieliä täytyy pikata tosi kevyesti ja kieliä painaa niin voimakkaasti, että se ei soiton aikana onnistuisi mitenkään, särinän estämiseksi. Särinä kuuluu myös varsin voimakkaasti jos kieltä slaidaa tai nostaa sormen pois kielen päältä sen vielä soidessa. Kannattaisiko säätää kaulaa, ja minkälaista hallaa se tekee soitolle jos sitä kääntää liikaa?

Eihän räminä vain johdu uusista kielistä? Uudet kielet helähtää eri tapaan kuin vanhat ja joskus jotkut luulevat sitä viaksi, vaikka se on ominaisuus. Mut jos kieli särisee alkupäästä, niin pieni löysä kaularaudasta auttanee korjaamaan sen.
timitri
17.03.2009 12:34:42
oiva tumpeloinen: Eihän räminä vain johdu uusista kielistä? Uudet kielet helähtää eri tapaan kuin vanhat ja joskus jotkut luulevat sitä viaksi, vaikka se on ominaisuus. Mut jos kieli särisee alkupäästä, niin pieni löysä kaularaudasta auttanee korjaamaan sen.
Siis kitara on vasta muutaman viikon ollut minulla ja kielet ovat alkuperäiset. eli kannattaisiko tässä nyt sitten odotella vielä muutama viikko ja katsella asiaa sitten, kun kielet ovat asettuneet?
oiva tumpeloinen
17.03.2009 12:37:33
timitri: Siis kitara on vasta muutaman viikon ollut minulla ja kielet ovat alkuperäiset. eli kannattaisiko tässä nyt sitten odotella vielä muutama viikko ja katsella asiaa sitten, kun kielet ovat asettuneet?

Jos sulla on ollut kielet pari viikko ruiskussa kiinni, niin eiköhän ne aika asettuneet jo ole. Löystä vähän sitä kaularautaa, jos se räminä on häiritsevää.
aalataur
17.03.2009 13:22:33 (muokattu 17.03.2009 13:26:40)

Kyllähän pieni räminä joiltakin nauhoilta on väistämätöntä, jos action on hyvin alhaalla. Kalliissakin kitaroissa. Ei sitä juuri minusta kuule vahvistimen kanssa luukuttaessa, vaikka se akustisesti kuuluisikin.

Tuossa esimerkkiä: http://www.youtube.com/watch?v=Egr5wWVgA50 4:34 alkaen...

E: Itselläni oli yhdellä nauhalla upouudessa USA-Jacksonissa pahaa särinää, mutta käytin seuraavaa keinoa ja asia korjaantui:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=176322&oo=0 (Kricen postaus)
Krice
17.03.2009 13:30:10

timitri: Siis kitara on vasta muutaman viikon ollut minulla ja kielet ovat alkuperäiset.

Uuteen kitaraan kannattaa vaihtaa aina aluksi kielet, koska niihin laitetaan kieliksi jotain kuus vuotta varastossa olleita hapettuneita tinalankoja eli halvinta mitä löytyy kustannusten säästämiseksi.
tuppu91
17.03.2009 16:15:30

Kiitos tuosta youtube linkistä juuri tuollaista särinää kuuluu, tuossa videossa kun sanottiin että ei haitaa särön kanssa mutta kun soittelen myös cleanilla nii siinä sen kuulee hyvinkin eli ehkä se olikin se vanhoissa kielissä ollut paska joka esti sitä särinää.

Korjaajalle kun ei ihan ensimmäisenä viitsisi sitä kitaraa viedä kun pyytelevät niin mahtavia summia välillä pikkukorjauksista =P
aalataur
17.03.2009 18:46:21

tuppu91: Kiitos tuosta youtube linkistä juuri tuollaista särinää kuuluu, tuossa videossa kun sanottiin että ei haitaa särön kanssa mutta kun soittelen myös cleanilla nii siinä sen kuulee hyvinkin eli ehkä se olikin se vanhoissa kielissä ollut paska joka esti sitä särinää.

Jos haluat ettei ole mitään särinöitä niin kielet täytyy nostaa aika korkealle, jolloin soittaminen vaikeutuu. Nuokin videolla olevat kitarat on lähemmäs parin tuhannen euron kepukoita, ja niissäkin on tuollaisia särinöitä ja ESP:ssä oli jopa yksi kuollut nuotti. Ei särinöitä voi minun mielestäni kokonaan välttää. Siinä vaiheessa jos se on todella voimakasta tai häiritsevästi lyhentää sävelen sustainia, niin asia alkaa olla ongelma.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)