Aihe: Ei-aktiivisten efektien vaikutuksesta vahvarin soundiin 1 | |
---|---|
![]() 18.03.2009 12:55:22 | |
Soittotaipaleella varsin alkupuolella olevana olen jäänyt pähkäilemään seuraavanlaisen ongelman kanssa: Mulla on Hughes & Kettnerin 30-R -vahvistin (30 wattia), jonka kanssa käytän Behringerin X-Vampia. Ongelma on siinä, että kun laitan X-Vampin bypass-tilaan ja soittelen vahvarin omilla soundeilla, muuntuu vahvistimen muuten melko pehmeä soundi hyvin teräväksi. Varsinkin säröstä tulee ihan hirveä sirkkeli. Onko vika siis X-Vampissa vai onko pedaaleilla yleensäkin tapana tehdä jotain tällaista kiusaa? Olen kokeillut vahvistimeni kanssa myös Bossin OD-3:a, jonka kanssa puolestaan ongelmaksi muodostui se, että pedaalin ollessa poiskytkettynä tuli vahvistimen cleaniin jostain syystä pieni särö - varsinkin kun läväytti kieliä vähänkin kovempaa. Onko tässä kyse siitä, että pedaali jotenkin "vuotaa" vai siitä, että se jotenkin buustaa ääntä niin paljon, ettei 30W vahvari pysy menossa mukana? Olen harkinnut Bossin SD-1:n ostamista, mutten tiedä uskallanko, jos homma ei sitten kotona toimikaan.. Suuri kiitos, jos joku osaa auttaa! | |
![]() 18.03.2009 14:59:35 | |
j_p_p: Soittotaipaleella varsin alkupuolella olevana olen jäänyt pähkäilemään seuraavanlaisen ongelman kanssa: Mulla on Hughes & Kettnerin 30-R -vahvistin (30 wattia), jonka kanssa käytän Behringerin X-Vampia. Ongelma on siinä, että kun laitan X-Vampin bypass-tilaan ja soittelen vahvarin omilla soundeilla, muuntuu vahvistimen muuten melko pehmeä soundi hyvin teräväksi. Varsinkin säröstä tulee ihan hirveä sirkkeli. Onko vika siis X-Vampissa vai onko pedaaleilla yleensäkin tapana tehdä jotain tällaista kiusaa? Suuri kiitos, jos joku osaa auttaa! Tätä kutsutaan digitalisoitumiseksi. AD/DA muunnos tekee sen soundille. Analogi efektit = mummon villasukat Digitaali efektit = saksalainen lateksi. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 18.03.2009 15:06:58 | |
HeavyMachinery: Tätä kutsutaan digitalisoitumiseksi. AD/DA muunnos tekee sen soundille. Analogi efektit = mummon villasukat Digitaali efektit = saksalainen lateksi. Käykö soundi Bypass-tilassa ADDA-muutoksen läpi? Vai onko kyse pelkästään härvelien bufferista, mikä eri kojeissa on eri tasoinen? En ole kumpaakaan noista leluista kokeillut, mutta nimen perusteella (hyi mua) en yhtään epäilisi, etteikö noiden bufferit värittäisi ääntä. | |
![]() 18.03.2009 15:10:30 | |
oiva tumpeloinen: Käykö soundi Bypass-tilassa ADDA-muutoksen läpi? X-Vampulassa taitaa käydä, OD-3 sensijaan on täysin analoginen overdrivesäristin ja siinä ei mitään muunnoksia tule. Kaikenkukkuraksi en oo koskaan kuullut moisesta ongelmasta, että se purkki aiheuttaisi mitään säröä poissaollessaan. Omassani en ainakaan moista huomannut aikoinaan. Tietty siinä on se bufferi kyllä, joka tekee jotain. Sen voi tarvittaessa modata vaikka tbp:ksi, jos soundi muuten on mieleen. SD1 kyllä tekee jotakuinkin saman poissaollessaan, kuin tuo toinenkin Bossin poljin. | |
![]() 18.03.2009 15:11:11 (muokattu 18.03.2009 15:16:42) | |
oiva tumpeloinen: Käykö soundi Bypass-tilassa ADDA-muutoksen läpi? Vai onko kyse pelkästään härvelien bufferista, mikä eri kojeissa on eri tasoinen? En ole kumpaakaan noista leluista kokeillut, mutta nimen perusteella (hyi mua) en yhtään epäilisi, etteikö noiden bufferit värittäisi ääntä. Käy varmasti koska se ei ole TBP melkein kaikki tekee sen noin. GayMajorin ärsyttävin puoli on juuri tuo. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 18.03.2009 15:18:21 | |
Antti1: X-Vampulassa taitaa käydä, OD-3 sensijaan on täysin analoginen overdrivesäristin ja siinä ei mitään muunnoksia tule. Kaikenkukkuraksi en oo koskaan kuullut moisesta ongelmasta, että se purkki aiheuttaisi mitään säröä poissaollessaan. Omassani en ainakaan moista huomannut aikoinaan. Tietty siinä on se bufferi kyllä, joka tekee jotain. Sen voi tarvittaessa modata vaikka tbp:ksi, jos soundi muuten on mieleen. SD1 kyllä tekee jotakuinkin saman poissaollessaan, kuin tuo toinenkin Bossin poljin. SD-1 päästää säröä läpi bypassilla ollessaan. Pystyy kyllä modaamaan niin ettei päästä. How do mix ?! ¯(°_o)/¯ | |
![]() 18.03.2009 15:21:16 (muokattu 18.03.2009 15:23:39) | |
Moridin: SD-1 päästää säröä läpi bypassilla ollessaan. Pystyy kyllä modaamaan niin ettei päästä. Tästä tulikin mieleeni yksi juttu: en oo varmaan koskaan soittanut setupilla, missä olisi vakio SD-1 bypassilla. :D Kaikenmaailman modattuja kyllä on kokeiltu ja vakiota boosterina, muttei koskaan oo ollut mukana bypassilla. EDIT: Ylipäätään kyl mun mielestä noi Bossin säröt ei oo kovinkaan kaksisia. Vähän ikäviltä ne on omassa käytössä sellaisenaan aina kuulostaneet. Tai jos ei suoranaisesti ikäviltä, niin ei nyt mitenkään ihan superlegendaariseltakaan. Ja joojoo, tiedän että monet nimekkäät ja hyväsoundiset soittoniekat niitä käyttää. Mulle ei kuitenkaan vaan uppoa, voi olla ihan asennevammakin vaan kyseessä. | |
![]() 18.03.2009 15:29:21 | |
G-Majorissa ym. pystyy vähentämään digitaalimuunnoksen aiheuttamaa soundin muutosta sillä, että hankkii erillisen muuntimen ja kytkee G-Majorin digitaalisesti siihen. Esim. http://www.thomann.de/fi/apogee_rosetta_200.htm | |
![]() 18.03.2009 15:52:37 | |
ReBeat: G-Majorissa ym. pystyy vähentämään digitaalimuunnoksen aiheuttamaa soundin muutosta sillä, että hankkii erillisen muuntimen ja kytkee G-Majorin digitaalisesti siihen. Esim. http://www.thomann.de/fi/apogee_rosetta_200.htm Vuosisadan idea. Painoin plussaa. | |
![]() 18.03.2009 16:30:18 | |
ReBeat: G-Majorissa ym. pystyy vähentämään digitaalimuunnoksen aiheuttamaa soundin muutosta sillä, että hankkii erillisen muuntimen ja kytkee G-Majorin digitaalisesti siihen. Esim. http://www.thomann.de/fi/apogee_rosetta_200.htm Niin että ensin vaikka apogeehen jossa AD muunnossitten digitaalisesti GayMajoriiin josta diginä takaisin apogeehen joss DA muunnos ja sitten vahvariin :D Vuosisadan idea pakko myöntää. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 18.03.2009 16:32:21 | |
ReBeat: G-Majorissa ym. pystyy vähentämään digitaalimuunnoksen aiheuttamaa soundin muutosta sillä, että hankkii erillisen muuntimen ja kytkee G-Majorin digitaalisesti siihen. Esim. http://www.thomann.de/fi/apogee_rosetta_200.htm Onks tää se "Death Star Device"? | |
![]() 18.03.2009 16:38:51 | |
s8na: Onks tää se "Death Star Device"? Ei. Se on tämä. http://www.soundonsound.com/sos/mar06/images/reverbspacescreen.l.jpg Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 18.03.2009 19:21:13 | |
Mielenkiintoinen aihe tämä. Itellä on pelkkiä Bossin speduja ja pois päältä ollessaan en ole huomannu kombon alkuperäisessä soundissa muutosta (liekö sitten olen niin puukorva etten kuule) Olen noitten spedujen kautta soittanut myös elektroakkareilla läpi eivätkä mun korviini väritä soundia suuntaan tai toiseen. Tosin itelläni on esim Boss OS-2 overdrive/Distortin ja 5 muuta spedua + wah, joten oisiko tuo ominaisuus sitten vain jossain bossin speduissa. Itellä vissiin sitten pitää olla tyytyväinen kun en kuule ylimääräisiä "sivuvaikutuksia" spedujen ollessa pois päältä. Paljonkohan noissa vaikuttaa välipiuhojen laatu ym. tekijät? | |
![]() 18.03.2009 19:39:54 | |
ReBeat: G-Majorissa ym. pystyy vähentämään digitaalimuunnoksen aiheuttamaa soundin muutosta sillä, että hankkii erillisen muuntimen ja kytkee G-Majorin digitaalisesti siihen. Esim. http://www.thomann.de/fi/apogee_rosetta_200.htm Eikä onneksi mene yksi g-majorin suurimmista eduista eli kohtuullinen hinta! :D | |
![]() 19.03.2009 15:18:10 | |
aoi: Eikä onneksi mene yksi g-majorin suurimmista eduista eli kohtuullinen hinta! :D Minusta tuon Apogeen hinta on "kohtuullinen" :D Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)