Aihe: halpaa putkivahvistinta (nuppia/comboa) kotikäyttöön?
1
rumpali-isti
24.03.2009 18:53:16
Minulla olisi tarvetta hankkia kotikäyttöön halvahko putkivahvistin, nuppi taikka combo. Ihmeempiä säröjä laitteesta ei tarvitsisi irrota, koska saan kaiken tarvittavan Digitechin Rp250 (sen verran loistavat saundit saa siitä :) ).
Millaisia suosittelette? Onko HB:n GA5:sta kokemuksia? Tiedän, merkki on mitä on, mutta hinta on vähintäänkin houkutteleva :)
M
Antti1
24.03.2009 19:01:45
Miksi juuri pieni ja halpa putkivahvistin kotikäyttöön? Mun mielestä kovin huono yhdistelmä, kun samaan hintaan saa noita hyväsoundisia trankkuvehkeitäkin. Ja sit toi sun multsaris vielä... Eipä siihen paljoa putkisoundia enää jäljelle jää, kun sillä soundin raiskaat.

Jos haluat hyviä puhtaita soundeja, niin osta multa vaikka toi Voxin combo edullisesti pois. On siinäkin se yksi putki siellä päätteessä, jos sellanen on pakko kerran olla. ;)
pinballwizard
24.03.2009 19:03:56
Kantsiipa myös heitellä hakuun... löytyy aiheesta jo useita ketjuja.
Hyvää Elämää...
rumpali-isti
24.03.2009 19:09:57
Antti1: Miksi juuri pieni ja halpa putkivahvistin kotikäyttöön? Mun mielestä kovin huono yhdistelmä, kun samaan hintaan saa noita hyväsoundisia trankkuvehkeitäkin. Ja sit toi sun multsaris vielä... Eipä siihen paljoa putkisoundia enää jäljelle jää, kun sillä soundin raiskaat.

Jos haluat hyviä puhtaita soundeja, niin osta multa vaikka toi Voxin combo edullisesti pois. On siinäkin se yksi putki siellä päätteessä, jos sellanen on pakko kerran olla. ;)

En osta, jos valvetronixia meinaat, niin en pidä siitä lainkaan. ;). Kyllä se on kuitenkin aaaivan eri asia soittaa putkivehkeen kautta kun trankun. Kokeiltu on, mm. JCM800 ja Bugera 333xl:n kautta. Ja ei kannata aliarvioida multiefektiä vain siksi että se on multiefekti. Aivan uskomattoman hyvät saundit siitä saa irti.

Pointti oli, että vahvarissa ei sitä säröä juuri tarvittis olla, koska tuossa Digitechissä on jo todella hyvät sellaiset.
M
jra
24.03.2009 19:11:49 (muokattu 24.03.2009 19:14:49)
Fenderin Champion 600 (alle 110€) ja kaveriksi vaikka Behringerin VT999 Vintage Tube Monster (alle 60€ + putken vaihto vaikka edulliseen Sovtekiin).

Viikon testailun perusteella yhdistelmä voittaa ainakin omassa käytössä pikku Voxin (eli DA5:n) ja Epin Valve Specialin. Mörkösäröjä ei tietysti irtoa, mutta olkkarivolyymeillä mukavat puhtaan ja rokkisäröt.

Aluksi en oikein saanut Behrua istumaan 600:n eteen, mutta putken vaihdon ja säätöjen opetelun jälkeen on oikein makoisa (ja halpa) yhdistelmä.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Antti1
24.03.2009 19:18:38 (muokattu 24.03.2009 21:00:54)
rumpali-isti: Kyllä se on kuitenkin aaaivan eri asia soittaa putkivehkeen kautta kun trankun.

Onko näin? Mä en oo samaa mieltä, vahvistimia kumpainenkin ja molemmat voi toteuttaa hyvin tai huonosti. Mun testilista on aikapaljon kalliimpi ja pidempi, kuin JCM800 ja Bugera. Ja nimenomaan mä puhun nyt noista puhtaista soundeista, säröillä mä diggailen ite enempi putkipeleistä. Puhtaita puhtaita hakiessa pidän enempi jopa trankuista (no se JC...), rosoisia puhtaita hakiessa jotkin mallintavat on hyviä (erityisesti noi Voxit ja Trademarkit) ja vähempigainiset putkivahvarit toimii yleensä myös. Higain-vehkeissä yleensä noi välimallin soundit hitusen kusee, mutta onneksi muutamalla lisäsetelillä saa senkin puolen kuntoon kivasti.

Ja ei kannata aliarvioida multiefektiä vain siksi että se on multiefekti. Aivan uskomattoman hyvät saundit siitä saa irti.

Käytännön kokemus puhuu tässä kohtaa, ei mikään mutuilu. Mutta hyvä, jos sä tykkäät tuosta laitteesta. Mä en pitänyt.

Suosittelen testaamaan noita pikkuputkivärkkejä ehdottomasti ennen ostoa. Voi hymy hyytyä kovin nopeasti, kun ne ei soikaan isosti, kirkkaasti, jyhkeästi ja mitälie assosiaatioita ihmisillä nyt putkivahvareista onkaan. On niillekin varmasti oma paikkansa, mutta mun mielestä ne ei pelkkiä puhtaita soundeja hakiessa tarjoile mitään erityisen hienoa. Melkein jopa päinvastoin monissa tapauksissa.

Kannattaa katsoa Fender Super Champ XD noista pikkuputkareista, jos hyvät puhtaat kiinnostaa. Mun mielestä oli ihan kelvollisen kuuloinen.
TamuT
25.03.2009 08:16:21
Osta Fender Vibro Champ XD ja Digitechin Rp250 hyllyyn pölyttymään...

http://www.dv247.com/invt/47405/
d'oh
JuSu
25.03.2009 08:59:15 (muokattu 25.03.2009 08:59:30)
Antti1: Voi hymy hyytyä kovin nopeasti, kun ne ei soikaan isosti, kirkkaasti, jyhkeästi ja mitälie assosiaatioita ihmisillä nyt putkivahvareista onkaan

Varsinkin, kun kaiuttumella on tässä aika iso merkitys... Karkeistaen, pieni tötterö pienessä kotelossa pienellä äänenpaineella soi pienesti, ei sille paljoakaan voi.

JuSu
Mitäs sulle kuuluu?
Grugi
25.03.2009 09:01:52
Hyvä vehje kotiin on Blackstar HT-5H nuppi tai siitä sitte combo. Eikä ole hinnalla pilattu.
SDMF
s8na
25.03.2009 10:11:17

Grugi: Hyvä vehje kotiin on Blackstar HT-5H nuppi tai siitä sitte combo. Eikä ole hinnalla pilattu.

Nuppi vaan ja sitte mieleistä kaappia alle. 2x12 alkaa jo jytkämään. Sitte jos alkaa tehä mieli pändikämpille jonku poppoon kanssa niin hommaa vaan tehokkaamman nupin.
jussimus
25.03.2009 10:20:42
Mulla on himassa Blackheart Little Giant-combo + Boss ME-50 -yhdistelmä. Toimii erittäin hyvin, suosittelen lämmöllä.

Eli ainakin täältä ääni pikkuputkari+multihärpäke-yhdistelmälle.
Antti1
25.03.2009 12:16:21 (muokattu 25.03.2009 12:22:00)
jussimus: Mulla on himassa Blackheart Little Giant-combo + Boss ME-50 -yhdistelmä. Toimii erittäin hyvin, suosittelen lämmöllä.

Tuon toiminnasta en efektin kanssa tiedä mitään ja jokaisella on mielipiteensä, joten tuon omani pöytään tuostakin laitteesta ilman sitä multsaria. Mun mielestä tuo Blackheartin combo oli ehkä viime vuoden kamakokeiluista suurin pettymys. Se soundasi tosi tasapaksulta ja neutraalilta. Mun korvaan siis kovin tylsältä, kun siinä ei ollut ollenkaan semmosta "hammasta" ja luonnetta, jota etukäteen hehkutuksen perusteella kuvittelin olevan. Sikäli tosin varmaan mainio alusta multsarimiehille, että siitä soundista on helppo ruuvata ihan mihin suuntaan tahansa, kun se itsessään ei tosiaan kuulostanut oikein "miltään". Suosittelen vahvasti testausta ennen ostoa tässä tapauksessa.

Sit on noi Epiphonen Valve jr. ja Bentonin vastaava. Niistä uupuu lisäkaapinkin kanssa ylä- ja alapää, plus keskiäänet on kamalan tukossa. Siitä saa sellaisen pienen kuuloisen ja tosi honottavan bluessoundin kyllä, mutta mun mielestä se on jotakuinkin siinä sitten. Modaaja varmaan saa jotain aikaan, kun vaihtaa sisuskaluja ja käyttää kunnon kaappia. Samantien tosin sit melkein ostais jonkun kitin jostain ja rakentais paremman vehkeen tuon sijaan...

Blackstar vois olla mielenkiintoinen vehje, sitä en ole päässyt testaamaan tosin ite vielä. Se on ainakin näytteiden perusteella persoonallisemman kuuloinen, kuin nuo Craten mustasydämet. Säröjäkin siitä lähtee, joskin junttaukseen saattaa huhupuheiden perusteella olla hitusen pyöreäsoundinen alapäästä. Aloittajallehan tästä ei kuitenkaan haittaa ole, jos sitkeästi vaan aikoo pysyä siinä Digitechin röpistimessä.

EDIT: Voxillahan on myös se uusi Nightrain tjsp. pikkuputkari. Kannattaa sekin tarkistaa. Ominaisuudet ja jokunen clippi on lupaillut ihan hyvää vekotinta. Sit myös tuo Orangen Tiny Terror on hyvä laitos.
jussimus
25.03.2009 13:09:48 (muokattu 25.03.2009 13:10:47)
Antti1: Tuon toiminnasta en efektin kanssa tiedä mitään ja jokaisella on mielipiteensä, joten tuon omani pöytään tuostakin laitteesta ilman sitä multsaria. Mun mielestä tuo Blackheartin combo oli ehkä viime vuoden kamakokeiluista suurin pettymys. Se soundasi tosi tasapaksulta ja neutraalilta. Mun korvaan siis kovin tylsältä, kun siinä ei ollut ollenkaan semmosta "hammasta" ja luonnetta, jota etukäteen hehkutuksen perusteella kuvittelin olevan. Sikäli tosin varmaan mainio alusta multsarimiehille, että siitä soundista on helppo ruuvata ihan mihin suuntaan tahansa, kun se itsessään ei tosiaan kuulostanut oikein "miltään". Suosittelen vahvasti testausta ennen ostoa tässä tapauksessa.

Niinno eipä tuo Blackheart sellasenaan kovin kummonen putkivahvari olekaan eikä siitä säröä juuri lähde. Mutta se tarjoaa tervehenkisen pohjan putkimöyhöä, jonka päälle on hyvä lähteä kasaamaan lopullista soundipalettia irtopurnukoilla/multsarilla.

Musta vähän tuntuu että melkein mikä tahansa tervesoundinen perusputkari (12"-elementin kera) toimii samalla tavalla hyvänä pohjana, kunhan vaan osaa maustaa oikein. Oon saanut mielestäni erittäin hyvät kotivolumesärösoundit ME-50:llä myös Peavey Classic 30:n ja Laney Lionheartin kanssa.

Mutta siis Blackheart toimii pohjana erittäin hyvin, ja onhan se törkeen halpa ihan perushyväksi putkivahvariksi.

Ja korostettakoon nyt vielä, että mun mielestä putkivahvari soundin peruspilarina hakkaa aina trankkusoundit. Myös kotioloissa.
Ja joo, oon testannut himassa myös Tech 21 TM60:stä. Eipä sekään mielestäni ihan pärjää putkivahvari+ME-50 -yhdistelmälle, vaikka hyvä vahvari toki onkin.
rumpali-isti
25.03.2009 13:33:30
jussimus: Niinno eipä tuo Blackheart sellasenaan kovin kummonen putkivahvari olekaan eikä siitä säröä juuri lähde. Mutta se tarjoaa tervehenkisen pohjan putkimöyhöä, jonka päälle on hyvä lähteä kasaamaan lopullista soundipalettia irtopurnukoilla/multsarilla.

Musta vähän tuntuu että melkein mikä tahansa tervesoundinen perusputkari (12"-elementin kera) toimii samalla tavalla hyvänä pohjana, kunhan vaan osaa maustaa oikein. Oon saanut mielestäni erittäin hyvät kotivolumesärösoundit ME-50:llä myös Peavey Classic 30:n ja Laney Lionheartin kanssa.

Mutta siis Blackheart toimii pohjana erittäin hyvin, ja onhan se törkeen halpa ihan perushyväksi putkivahvariksi.

Ja korostettakoon nyt vielä, että mun mielestä putkivahvari soundin peruspilarina hakkaa aina trankkusoundit. Myös kotioloissa.
Ja joo, oon testannut himassa myös Tech 21 TM60:stä. Eipä sekään mielestäni ihan pärjää putkivahvari+ME-50 -yhdistelmälle, vaikka hyvä vahvari toki onkin.

Jokseenkin veit sanat suustani. Eli nimenomaisesti olen hakemassa soundin perustaksi sitä putkivehjettä, säröt ynnä muut mausteet sitten tuosta "multsarista". Itellä on tällähetkellä Fenderin vanha Princeton Chorus -trankkucombo, 2x10" elementein, mutta sellainen halvahko trankkusaundi sieltä paistaa läpi todella selvästi. Tuo trankkumaisuus taas poistuu kokonaan kun soittelee esim. edellä mainitsemani Bugeran kautta Digitechin kera. En kaipaa mitään satoja euroja maksavaa hifistelyluokan vintageputkivehkeitä, mitkä "alan ammattilaisen" mielestä kuulostavat hyvältä, vaan ihan hyvän perussaundin kotisoittoon ja ehkä myös reenikämpille. Ja putkivahvistimien dynamiikka on myös ihan toista luokkaa kuin trankkujen, MYÖS "multsarin" läpi soitettuna.

Mielessä on käynyt myös tehtailla tuosta Fenderin combosta 2x10" kaappi, ja ostaa jokin pienitehoinen putkinuppi. Tällöin vahvarista saisi luultavasti irti paljon munakkaamman saundin, kuin jollain 1x8" avoimella combolla?
M
dropD
25.03.2009 13:46:48

Käytettynä vois löytyä Laneyn LC15 (tai VC15) kohtuuhintaan. Varsin mainioita perusputkareita. Lisäkaapin kanssa pärjää jo bändinkin kanssa. Olettaen että bändi soittaa edes jollain tapaa järjellisellä volyymillä...
weelie
25.03.2009 16:17:50 (muokattu 25.03.2009 16:22:12)
Itselläni on wanha 5W Fenderi joka on minulle kotikäyttöön liian kova ääninen, mutta kun kerran on rumpali kyseessä, niin lienee myös omakotitalo kyseessä, jotan miksipä siis ei. Siksipä itse siis soittelen mikrokuutiolla kotona. Saundi on eri, mutta hyvä, tosin puhtailla vain oikeastaan vetelen näin kotona.

Onhan noita. Fender 600:sesta en kyllä saanut mitään irti kun liikkeessä yritin (ehkä se on vain liian pieni se kajari, mutta eihän sitä saanut edes rutulle), Epin juniori taas kuullosti jo ihan oikealta minun korvaani, vaikkei sekään ihan tyydyttänyt. Itseäni kiinnostaa sellainen hyvin perinteinen "blues"-overdrive ('40-'60-luku) tai sitten kliini. Efektejä en juurikaan käytä, multispeduja en ole edes kokeillut.
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)