Aihe: Pedaaleita hakusessa
1 2
Vladi
07.04.2009 22:32:46
Tervehdys!

Meikäläinen on nyt kokenut parin kuukauden aikana "valaistumisen" multiefektien suhteen, tai pikemminkin sen takia, miksi niitä aina haukutaan. Itselläni on tuo boss gt-10 joka on muuten aika hyvä peli, kaikki efektit kuulostaa ihan hyvältä, kunnes tullaan säröön. Mesa express-nuppini ei taivu ilman boostausta aivan raskaimpaan menoon, joten olen sitä boostaillut bossin tubescreamer-mallinnoksella. Nyt on kuitenkin soittodynamiikan puute ja sirisevä särö alkanut sen verran ärsyttämään, että haluan muutaman pikkupurkin jalkoihin pyörimään. Vaikka efektejä bossissa on vaikka kuinka, en ole käyttänyt oikeastaan mitään muuta kuin wahia, delayta ja tremoloa.

Joten hakusessa olisi seuraavat pedaalit:

TUBESCREAMER
http://www.thomann.de/fi/ibanez_ts9_tube_screamer.htm

Bändikaverillani on tuollainen ja soundi on mielestäni mainio cleanin päälle laitettuna ja ajaa varmaankin hyvin asiansa boostauksessa. Silmiin hypähti vaan myös tämmöinen:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_ts9dx_tube_screamer.htm

Onko tuo jälkimmäinen kenties jotenkin huonompi, kun on ahdettu monta säröä samaan? Vai toimiiko homma täysin analogisesti? Olisi kätevää, jos 14e lisäinvestoinnilla saa neljä purkkia samassa. Budjetti tälle max 150e.

WAH

Olen ajatellut dunlopin peruswahia, mutta siitä olen kuullut paljon huonoa mm. kestävyydestä. Saa suositella muitakin merkkejä, budjetti tälle about 100e(käytetty käy kans)

NOISE GATE

Tämmöinen pakko olla kun säröä on paljon. Ainut minkä tiedän on Bossin ns-2, siitä on kokemusta enkä oikein tykännyt tai sitten vaan en osannut käyttää. Mitä muita vaihtoehtoja on olemassa samassa hintaluokassa?

TREMOLO

T-Rexin tremoloa olen kuullut livenä, se on erittäin miellyttävän kuuloinen. Hintaa tällä on kuitenkin aivan liikaa nykyiseen budjettiini. Tästä pedaalityypistä otan mielelläni ehdotuksia vastaan.

Edellämainituista tremolo on vähiten pakollinen, eli voin joustaa budjetissa niin, että hankin tremolon myöhemmin.

Toivon asiallisia ehdotuksia, koska kaikkia pedaaleja on mahdoton päästä testaamaan ja tarjontaa on loppujen lopuksi valtavasti.

Kiitän! :)
Kyllä se siitä.
epi2
07.04.2009 23:02:37 (muokattu 07.04.2009 23:09:59)
Vladi: Tervehdys!

Olen ajatellut dunlopin peruswahia, mutta siitä olen kuullut paljon huonoa mm. kestävyydestä. Saa suositella muitakin merkkejä, budjetti tälle about 100e(käytetty käy kans)

Hmm, mistäs tällästä kuullu, itellä on toi kalliimpi versio 535Q, ja tossa on todella paksu metalli kuori (joka tekee wahista myös melko painavan), ja muutenkin ulkosesti vahvaa tekoa, ainoo oikeestaan on toi patteri luukku, joka on huonosti toteutettu, mutta sit kun sitä oppii käyttämään,niin kyl sekin toimii.

Tosin saundillisestihan noita perusversioita ei kovin hyvinä pidetä, se faselilla varustettu classic ainakin on aika parempi, ja tuo 535Q joka on muuten sama ku in classic, mutta siinä on enemmän ominaisuuksia.
Monet eivät pidä crybabyjen saundista muutenkin, itelle toi on ollu ihan tarpeeks hyvä.
Vladi
07.04.2009 23:14:57
epi2: Hmm, mistäs tällästä kuullu, itellä on toi kalliimpi versio 535Q, ja tossa on todella paksu metalli kuori (joka tekee wahista myös melko painavan), ja muutenkin ulkosesti vahvaa tekoa, ainoo oikeestaan on toi patteri luukku, joka on huonosti toteutettu, mutta sit kun sitä oppii käyttämään,niin kyl sekin toimii.

Tosin saundillisestihan noita perusversioita ei kovin hyvinä pidetä, se faselilla varustettu classic ainakin on aika parempi, ja tuo 535Q joka on muuten sama ku in classic, mutta siinä on enemmän ominaisuuksia.
Monet eivät pidä crybabyjen saundista muutenkin, itelle toi on ollu ihan tarpeeks hyvä.

Njoo, saattoipa olla että se negatiivisuus on ollu enemmän itse soundista. Tosin oon myös kuullu ihan täällä mnetissäkin noista hajoavista crybabyista, tosin ongelma tais olla niin että potikat ja kytkimet siinä lähinnä hajoili.
Kyllä se siitä.
Jucciz
07.04.2009 23:18:00 (muokattu 07.04.2009 23:20:55)
Jos haluat hinta-laatusuhteeltaan loistavan tremolon, etkä kohtele pedaaleja kaltoin, voin suositella Danelectron keltaista Tuna Melt Tremoloa: se on pienikokoinen, hyväsoundinen ja halpa. Rakenne on muovia, eli ei varmaan kestä päällä seisomista vuositolkulla, mutta normaalikäyttöä varmasti sietää. Tuskinpa 30-40 eurolla saa yhtä mukavaa pedaalia. Jos taas rahkeet riittävät, Voodoo Lab Tremolo on pykälää parempi (ja kalliimpi). Siitä löytyy myös volumeboosti, joka on kieltämättä kiva lisä - itse tremolo-efekti kun aina laskee hieman aistittavaa (keskimääräistä) volumetasoa.

Noise gaten hankkimisen sijasta kehottaisin poistamaan surinat ja pörinät sieltä, missä niitä esiintyy. Tässä pari vinkkiä: käytä vain laadukkaita piuhoja ja putkia, hoida maadoitukset ja kitaran häiriösuojaukset kuntoon (mikkien vahaus sekä elektroniikka- ja mikkikolojen vuoraaminen alumiiniteipillä tekee ihmeitä!) ja väännä tarvittaessa säröä vaikka pikkuisen pois - yleensä sitä on liikaa eikä liian vähän. Laadukkaissa vahvistimissa säröä voi kyllä vääntää naurettavankin paljon ilman tarvetta noise gatelle, joten suosittelen eliminoimaan itse ongelman enkä pelkästään lakaisemaan sen aiheuttamia oireita maton alle noise gatella.
Ziggy Bubba
07.04.2009 23:46:22 (muokattu 07.04.2009 23:47:18)

Tremoloista kannattaa tsekata myös EHX:n Pulsar. Tuo on kovin maukkaan kuuloinen mainio spedu. Boostaushommissa Maxonin OD-808 on aikas kova sana.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Izer
07.04.2009 23:49:42 (muokattu 07.04.2009 23:51:31)
Jucciz: Jos haluat hinta-laatusuhteeltaan loistavan tremolon, etkä kohtele pedaaleja kaltoin, voin suositella Danelectron keltaista Tuna Melt Tremoloa: se on pienikokoinen, hyväsoundinen ja halpa. Rakenne on muovia, eli ei varmaan kestä päällä seisomista vuositolkulla, mutta normaalikäyttöä varmasti sietää. Tuskinpa 30-40 eurolla saa yhtä mukavaa pedaalia.

Haa, tämähän oli hyvä vinkki. Pitää varmaan itsellekin käydä tuollainen hakemassa. Kuulosti youtube-pätkässä hyvältä eikä kovin kovaan käyttöön kuitenkaan tule.

Omistan tuosta Crybabysta tuon 535Q-versio. Hyvältä soundaa minun korvaani, mutta niin soundaa se perusmallikin kun treeniksellä välillä sitä poljen. Se kytkin tuosta omasta wahista on kyllä jotenkin hajonnut kun oli kauan käyttämättä, pitäisi varmaan vaihtaa. Näin taitaa kyllä usein waheille käydäkin.
Ridin' with the wind!
Izer
07.04.2009 23:59:37
Oletko muuten Vladi varma ettei särö riitä tuossa Mesassa? Kun itse olen sillä 5:25 mallilla jotain Wylde-juttuja soitellut ja toiminut ihan näppärästi. Varmasti vielä paremmin, jos olisi joku Emg-keppi. Ihan hyvä ideahan sinänsä tuollaisen overdriven osto.
Ridin' with the wind!
McNulty
08.04.2009 00:08:52
Digitech Bad Monkey on hyvä ja halpa OD tiukentamaan Expressin säröä. Tämä on todettu ainakin kolmen eri Express 5:25 combon kanssa, joista kaksi 1x10" ja yksi 1x12". Toki, parempiakin OD-speduja löytyy tuohon tarkoitukseen... vaikkapa Z.Vex Box Of Rock tai Fulltonen OCD. Varsin hyviä speduja boosteriksi, toiseksi gain-asteeksi tuomaan kompressiota ja ennen kaikkea toimimaan itsenäisesti.

Jos mahdollista, niin kokeile myös kompuraa, EQ-spedua tai boost-spedua tuon OD:n lisäksi. Kaikki muokkaavat omalla tavallaan soundia "rankemmaksi".
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Ziggy Bubba
08.04.2009 00:39:19 (muokattu 08.04.2009 00:41:43)

bonecrusher:Jos mahdollista, niin kokeile myös kompuraa, EQ-spedua tai boost-spedua tuon OD:n lisäksi. Kaikki muokkaavat omalla tavallaan soundia "rankemmaksi".

Tämä on kyllä aivan totta. Ite olen viime aikoina käyttänyt Full-Driven (tubescreamer) kanssa boostaukseen Barberin Tone Press kompuraa - tuostahan aukesi aivan uusi mahdollisuuksien maailma :) Ajattelin tuon kompuran lähinnä puhtaita pehmentämään ja lisäpotkua tuomaan, mutta tuohan tekee hienoja asioita myös isoilla säröillä.

Sinne meni meikän putkimyllyn dynamiikka - se onkin yliarvostettua (ja sitä on monissa putkimyllyissä etenkin puhtailla liikaa)... :)

E: Ite tykkäilen boosterina käyttää näitä tubescreamer-tyylisiä laitoksia, nuo isosäröisemmät OCD:t, Direct Drivet ja BB Preampit on sitten eri hommiin..
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Lilli
08.04.2009 05:35:18
bonecrusher: Digitech Bad Monkey on hyvä ja halpa OD tiukentamaan Expressin säröä. Tämä on todettu ainakin kolmen eri Express 5:25 combon kanssa, joista kaksi 1x10" ja yksi 1x12". Toki, parempiakin OD-speduja löytyy tuohon tarkoitukseen... vaikkapa Z.Vex Box Of Rock tai Fulltonen OCD. Varsin hyviä speduja boosteriksi, toiseksi gain-asteeksi tuomaan kompressiota ja ennen kaikkea toimimaan itsenäisesti.

Älkää toki unohtako T-Rexin Mudhoneyta!
But she never lost her head Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side
Tinippa84
08.04.2009 07:06:14

Vladi:
TUBESCREAMER
http://www.thomann.de/fi/ibanez_ts9_tube_screamer.htm

Bändikaverillani on tuollainen ja soundi on mielestäni mainio cleanin päälle laitettuna ja ajaa varmaankin hyvin asiansa boostauksessa. Silmiin hypähti vaan myös tämmöinen:
http://www.thomann.de/fi/ibanez_ts9dx_tube_screamer.htm9

Itse vaihdoin juuri tuon TS9DX:n Maxonin OD9:iin. Ero ei ole valtava, mutta maxonin saundi on jollain tapaa luonnolisempi kun tuon TS9:in. Minun korvaan kuulosti maxon paremmalta. On myös halvempi kuin TS9DX.

WAH

Tuosta kestävyydestä on turha murehtia; varmasti kestää. Kannattaa kokeilla Dunlopin ZW wah. Tarjoilee vähän rankemman sweepin ilman sitä treblekihinää, mitä tuossa normiwahissa tuppaa olemaan.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Vladi
08.04.2009 08:26:48
Kiitos tähänastisista vinkeistä kaikille! :)

Olisi pitänyt ehkä tarkentaa, että tarkoitus olis käyttää tuota tubescreameria myös puhtaan kanavan päällä rokkimeininkiin. Niin, ja omasta mielestäni mesa tarvitsee ihan aavistuksen verran keskiäänibuustia ja hieman lisää säröä, niin hyvältä kuulostaa ja leikkaa bändin läpi mukavasti.
Kyllä se siitä.
Yrms
08.04.2009 08:49:15
Mun mielestä se on niin että säröä alas=erottuu paremmin bändin seasta...
Keskiääniä lisää niin tulee vähän selkärankaa soundiin, mutta osta vaan särö, eihän sitä säätövaraa ikinä liika ole :)
www.mikseri.net/blindways
sepisti
08.04.2009 09:57:35
Meikäläinen on nyt kokenut parin kuukauden aikana "valaistumisen" multiefektien suhteen, tai pikemminkin sen takia, miksi niitä aina haukutaan. Itselläni on tuo boss gt-10 joka on muuten aika hyvä peli, kaikki efektit kuulostaa ihan hyvältä, kunnes tullaan säröön.

Tämä on hyvä valaistuminen:) Meinasin tuossa jo yhteen sun topicciin kirjoittaa, että taitaa olla "pakko" kuljettaa sitä GT-10:ä mukana, kun on ostettu...

Ennustan, että sun soundi-topicit tulevat vähenemään jatkossa:)

Tuossa noisegate jutussa olen Juccizen kanssa samoilla linjoilla. Oikein kovilla gaineilla saattaa jonkinlaista kohinaa olla havaittavissakin, mutta eihän tuo soittaessa kuulu.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
s8na
08.04.2009 10:06:07

Perusdunloppi wahi on kyllä vähä ritsa. Oon yhtä yksilöä korjannu jo kahesta paikasta. Kannattanee laittaa pari kymppiä lisää paremman soundin ja kestävyyden toivossa.

Noisegatesta yhdyn yllä oleviin kommentteihin. Rankkoja säröjä hakiessa oon koittanu sillä vähä hillitä kiertoja, mutta vaikeaa se noin on. Ei ole mikään oikotie onneen. Joutuukohan kenties luopumaan valkoisesta kierrepiuhasta effujen ja kitaran välistä? :'(
McNulty
08.04.2009 10:08:16
s8na: Joutuukohan kenties luopumaan valkoisesta kierrepiuhasta effujen ja kitaran välistä? :'(

Et. Voxilta on tullut markkinoille kierrejohtoja valkoisena, mustana ja hopeisena. Itse niitä tuossa testailin ja kevyesti vertailin... ovat 20-30e johdoiksi varsin asiallisia. Ei leikannut yläkertaakaan.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
s8na
08.04.2009 10:14:24

Vois tietty käytellä jotain asiallisempaa suoraa piussia sillo ku hevijuttuja rupee kaivelee ulos. Sitte räpprärokkia suoraan kierrepiuhalla vahvariin. Ei putoo lavalta ku jousi vetää takaisin.
dropD
08.04.2009 10:24:18

bonecrusher: Et. Voxilta on tullut markkinoille kierrejohtoja valkoisena, mustana ja hopeisena. Itse niitä tuossa testailin ja kevyesti vertailin... ovat 20-30e johdoiksi varsin asiallisia. Ei leikannut yläkertaakaan.

Mistähän VOX:ia löytyis? Onko kunnolliset plugit? Käytössä on ollu koilkorcds-piuha. On toiminu ihan hyvin, mutta vähän arveluttaa pidemmän päälle ne valetut plugit. Eipä sillä, saahan plugit vikatilanteen ilmetessä vaihdettua kunnolisiin itsekin...
Kiinankeisari
08.04.2009 10:40:26
150e sijoituksella saa kyllä tubescreamer-tyylisiä pedaaleja vaikka minkä moisia, toria kannattaa pitää silmällä jos sieltä vaikka joku butiikkiratkaisu löytyy sopivaan hintaan (keeley/analogman-modattu jne). lisäksi ainakin MI audion tuotteita löytyy tuohon budjettiin uutenakin. fulldrive 2 on varmasti varma ratkaisu, käytettynä mahtuu budjettiin jne.
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
tuluppa
08.04.2009 10:51:53

Jucciz: Jos haluat hinta-laatusuhteeltaan loistavan tremolon, etkä kohtele pedaaleja kaltoin, voin suositella Danelectron keltaista Tuna Melt Tremoloa: se on pienikokoinen, hyväsoundinen ja halpa. Rakenne on muovia, eli ei varmaan kestä päällä seisomista vuositolkulla, mutta normaalikäyttöä varmasti sietää. Tuskinpa 30-40 eurolla saa yhtä mukavaa pedaalia.

Itse asiassa saa, nimittäin danon cool cat -sarjan tremolon! Thomannilla 33e, hinta sisältää true bypassin, metallikotelon ja -jakit.
muumiii
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)