Aihe: Fender American Deluxe Stratocaster - onko kepistä mihinkään?
1 2 3
jakasepp
30.06.2008 13:35:47
Morjesta,

Bonkkarin Helsingin keikan jälkeen on kummasti ruvennut kuumottamaan Stratocaster. Speksien mukaan tuo Deluxe vaikuttaa varsin ok valinnalta. C-profiilin kaula, leppäbody, kaula vaahteraa, humppari ja sille puolitusswitch. Hintakaan ei ole mikään mahdoton.

Hieman kuitenkin epäilyttää noiden noiseless mikkien laatu. Etsin *monipuolista* työkalua, millä kepittäisi mahdollisesti loppuelämän ilman suurempia remontteja. Diggailen kovasti kirkasta ja laulavaa kasarihenkistä stratosoundia. Mahtaakohan tuosta kepistä olla siihen, vai pitäneekö katse suunnata esim. standard-malleihin? Eroaakohan tuon puolitetun tallahumpparin soundi miten radikaalisti perus yksikelaisesta ja tappavatko nuo hurinattomat yksikelaiset ns. oikean yksikelaisen ominaissoundin?

En ole vielä päässyt testaamaan tuota kitaraa, koska paikallisissa musiikkiliikkeissä ei sitä ole. Seuraavalla työmatkalla ajattelin käydä kokeilemassa, mutta ennen sitä olisi mukavaa kuulla käyttökokemuksia.
duc
30.06.2008 13:43:49
Eivät ne Samarium Cobalt Noiseless -mikit kunnon alnico-mikkejä ihan vastaa soundiltaan, mutta ihan toimivat ne oli omasta mielestä. Laadukkaan oloinen oli ainakin oma Deluxe, mutta myin sen sitten pois kun Custom Shopin straton menin hankkimaan. Ei se Deluxe niin mahdottoman paljon huonompi ollut... Deluxen lukkovirittimet ja talla ovat hyvät, ja tuon kuulalaakeroidun satulan kanssa ei ainakaan vireen pitäisi helpolla heittää vaikka kampea heiluttelisikin. Itellä oli kolmella yksikelaisella oelva Deluxe, ja siinähän oli ihan perus muovisatula, vire pysyi silläkin kyllä hyvin.
Lunnu
30.06.2008 13:49:39
Mulla on American Deluxe malli jossa on standardi 3 yksikelaista samarialaista ja sen lisäksi vehje on varustettu S1 -switchillä (http://www.fender.com/products/s1/), jonka avulla noista 1-kelaisista saa monenmonta erilaista variaatiota.

Aika monipuolinen keppi - pitää loistavasti vireen ja soundi on ainakin omiin korviini riittävän lähellä.
Nostalgy is not what it used to be
mazq
30.06.2008 16:09:44
Mul on kans American Deluxe kolmella sinkulla, mutta halusin kokeilla jotain jännää, ja laitoin siihen Dimarzion Tone Zone S:n, kylhän tosta lähtee melkein kaikki mitä mä tarviin. Todella hyvä kaula soittaa ainakin mun handuun, ja vire pysyy loistavasti. Yks valituksen sana on kylläkin: actionia en saa matalaksi vaikka mitä teen ilman että rupee rämisemään, mutta ei stratoa varmaan matalalla actionilla kuulukkaan soittaa :) Voi olla että käyn nuo nauhat kuitenkin hiotuttamassa.
Frankster
01.07.2008 09:17:14 (muokattu 01.07.2008 09:19:05)
Tuosta H-S-S -konfiguraation deluxesta mulla ei ole kokemusta, mutta kolmella yksikelaisella varustetusta kyllä.

Ihan laatupeli se oli. Ei nyt huippulaatua (puut siis), mutta eihän kyseessä olekaan Custom shop -hintainen peli. Noista SCN-mikeistä taas en tykännyt, ja pistinkin tilalle Kinmanit joissa sitä haettua juttua sitten riittikin.

SCN -mikeissä oli mulla ongelmana, että soundi ei ollut tarpeeksi selkeä. Alakielet soivat hieman tunkkaisesti, ja trebleä lisättäessä soundiin hiipi semmoinen riipivä sävy, eikä yhtään hyvällä tavalla.

-Frankster
pnorman
01.07.2008 09:38:10
Mulla oli kolmella yksikelaisella SCN-mikillä oleva versio. Kaikkinensa asiallinen peli, mutta myin koska deluxe-mallin vibrakampi tuli tielle soitettaessa. Se on siis noin sentin verran lähempänä E-kielen tallapalaa verrattuna missä se perinteisesti on ollut. Kun 20 vuotta on soittanut stratoa niin tuollainen pikkujuttu rassaa. Harmi muuten, koska pop-in vibrakampi oli sinänsä näppärä, verrattuna vanhaan joka meni siis kiertämällä paikalleen.
Lunnu
01.07.2008 11:31:57
... pop-in vibrakampi oli sinänsä näppärä, verrattuna vanhaan joka meni siis kiertämällä paikalleen.

Tiedä sitten onko kyse vain mun mallista vai henkilökohtaisesta taitamattomuudesta, mutta olen kokenut ko. kammen paikalleen laittamisen ja eritoten sen irrottamisen suhteettoman paljon voimaa vaativaksi. Eilen viimeksi pelkäsin että lähtee koko saamarin talla mukana kun yritin irrottaa sitä kampea.

Kysynkin - tietääkö onko siinä joku kikka (väännä vasempaan, paina oikeaan, polkaise oikealla kantapäällä vasenta ukkovarvasta jnejne) jolla sen saa helposti irti?
duc
01.07.2008 11:32:43
Tiedä sitten onko kyse vain mun mallista vai henkilökohtaisesta taitamattomuudesta, mutta olen kokenut ko. kammen paikalleen laittamisen ja eritoten sen irrottamisen suhteettoman paljon voimaa vaativaksi. Eilen viimeksi pelkäsin että lähtee koko saamarin talla mukana kun yritin irrottaa sitä kampea.

Kysynkin - tietääkö onko siinä joku kikka (väännä vasempaan, paina oikeaan, polkaise oikealla kantapäällä vasenta ukkovarvasta jnejne) jolla sen saa helposti irti?

Siellä tallassa on ruuvi jolla sen jäykkyyttä voi säätää.
sweethomechicago
01.07.2008 12:53:07 (muokattu 01.07.2008 12:55:03)
Ihtelläni tuollainen s-s-s American deluxe c-kaulalla ja täytyy sanoa etää tyytyväinen olen ollut. soitettavuus on hyvä ja mukava kun se virekkin pysyy vaikka välillä kampeais. SCN mikit ovat varsin monipuoliset soundiltaan s-1 kytkimen kanssa, mutta kyllähän kunnon alnico mikit vie voiton....Kyllä tolla kasaritkin aikaan saa ku vaan vahvistin on oikea...
Yleensä american deluxe sarjassa on ollut hieman erikoisemmat värit, kuten chrome silver ja montego black, mutta ittelläni ku just tollanen musta (oma kuvassa näkyy) niin ei siinä kauempaa erota mitään eroa tavalliseen mustaan.(lähempää näkee pientä kulta hilettä)....
Ainakin Fenderin super reverbin kautta kuullostaa hyvältä, perus stratolta, jossa on ehkä jotain eroavuutta normaaliin, mutta työ kepiksi käy eritäin hyvin. Eipä ole ollut moitittavaa...tai no ton kultasen pleksin kyllä vaihan pois, ku ite en siitä välitä....
You laugh, because i'm different...I laugh, because you're all the same
GuadanaHombre
01.07.2008 13:21:49
Mulla on pelkkää positiivista sanottavaa tästä kepistä.. Soundi, fiilis, soitettavuus, ulkonäkö, vire. Kaikki toimii. Ja ainahan voi tosiaan mikit yms. vaihtaa jos haluaa jotain tiettyä kitaraltaan. Oma deluxe on kyllä täys 10. En vaihtais tai luopuis mistään hinnasta, sen verran kiintynyt olen.
Got my mojo workin' but it just don't work on you...
-AK-
02.07.2008 08:29:41
Itse taitaisin ostaa ennemmin tuon Standardin juuri noiden mikkien takia. Minun kaipaamaani stratosoundia tai -tatsia ei noista SCN:stä vain millään saa. Muuten modernien jenkkifenderien ominaisuudet saavat kyllä täydet pisteet minulta.
FensonGibder
02.07.2008 11:13:54
Diggailen kovasti kirkasta ja laulavaa kasarihenkistä stratosoundia. Mahtaakohan tuosta kepistä olla siihen, vai pitäneekö katse suunnata esim. standard-malleihin? Eroaakohan tuon puolitetun tallahumpparin soundi miten radikaalisti perus yksikelaisesta ja tappavatko nuo hurinattomat yksikelaiset ns. oikean yksikelaisen ominaissoundin?

Tämähän selviäisi oikeasti vain vaihtamalla tallamikki yksikelaiseen. Mikkien saundit vaihtelevat paljon keskenään, eikä yhtä ainoaa oikeaa stankku-strato-saundia ole, joten aika turhaa loppujen lopuksi miettiä moista.

HSS vs. SSS sanoisin, että aika samalta kuullostaa se HSS-kitara puolitettuna. Kielet ja monet muut kitaran ominaisuudet vaikuttavat saundiin enemmän kuin se ero josta nyt puhutaan.

Nelisen vuotta sitten tuli ostettua tuo USA Standard HSS ja veri-tyytyväinen tuotteeseen.

Eli jos haluat ottaa varman päälle, niin Standard HSS voisi sopia sinulle - väreissä löytyy:

http://www.fender.com/products//search.php?partno=0110100700
Omalla luvalla.
jakasepp
02.07.2008 11:41:43
Ookkei, paljon kiitoksia vastauksista!

Tuommoinen Standard-versio Texas Special mikeillä ja humpparilla olisi kyllä kitara minun makuuni. Harmi vaan, että perusmalleissa ei ole tuota S-1-switchiä millä tallamikin saisi puolitettua. Kuulostaa nimittäin semmoiselta ratkaisulta, että soundipaletissa löytyy valinnanvaraa.

Ainakaan Thomannin sivuilta en löytäny Standardia, missä olisi humpparin puolitus vakiona ja 5-asentoinen kytkin. Jos 1500 euron kitaran ostan, niin sen olisi melkeinpa oltava semmoinen millä pärjää jo ilman suurempia modauksia. Oman Lessun modausprojektin jälkeen olisi kiva saada kouraan "valmis" paketti, millä soittelisi ihan sellaisenaan.
FensonGibder
02.07.2008 11:51:27 (muokattu 02.07.2008 11:51:59)
Ookkei, paljon kiitoksia vastauksista!

Tuommoinen Standard-versio Texas Special mikeillä ja humpparilla olisi kyllä kitara minun makuuni. Harmi vaan, että perusmalleissa ei ole tuota S-1-switchiä millä tallamikin saisi puolitettua. Kuulostaa nimittäin semmoiselta ratkaisulta, että soundipaletissa löytyy valinnanvaraa.

Ainakaan Thomannin sivuilta en löytäny Standardia, missä olisi humpparin puolitus vakiona ja 5-asentoinen kytkin. Jos 1500 euron kitaran ostan, niin sen olisi melkeinpa oltava semmoinen millä pärjää jo ilman suurempia modauksia. Oman Lessun modausprojektin jälkeen olisi kiva saada kouraan "valmis" paketti, millä soittelisi ihan sellaisenaan.

Voi kakka. Olisit ostanut muutama vuosi sitten kun niissä vielä oli S1-kytkin (edit ja 5-vaihteinen valitsin).

Jos hinnasta sovitaan niin voit ostaa tuon minun kitaran, se kun kokoelman karttuessa jäänyt paitsioon..
Omalla luvalla.
duc
02.07.2008 11:53:12 (muokattu 02.07.2008 12:08:26)
No ei se S-1 -kytkin sitä humpparia puolita sinällään vakiokytkennällä, joten turhaan siitä sen takia haaveilet.

Tuossa on kytkinten asennot kuvattu:
http://www.fender.com/products/s1/pdf/AmericanStratHSS011-7000.pdf

Jos haluaa vakiona "nimekkäät" mikit niin näitä vähän kalliimpia meksikon mallejakin kannattaa harkita. Esim tätä:
http://www.fender.com/products//search.php?partno=0139410306

Puut noissa tietenkin ovat vähän huonompia kuin standardijenkeissä, deluxesta puhumattakaan.
p130
02.07.2008 13:11:56

S-1-kytkin (kyllä, niitä saa nykyään erikseenkin) ja super switch kustantavat pyöreästi 30-40 euroa, lisäksi työ. S-1-systemmin kytkentä ei ole kaikkein yksinkertaisin, mutta ei siinä määrättömän kauaa siltikän mene ammattimaiselta kitarankorjaajalta tai keneltäkään muultakaan joka kolvaushommia on vähänkään enempää harrastellut. Eli muuten miellyttävää laitetta ei tuon puutteen vuoksi kannata suoraan sivuuttaa, muutos on kohtuullisen edullinen.

Fenderien kytkentäkaavioita löytyy täältä: http://www.fender.com/support/wiring_diagrams_parts_lists.php

Jos ainoa asia mikä kiinnostaa on tallamikin puolitus, ei siihen kannata käyttää rahaa ja vaivaa "täydellisen" S-1-systeemin asennuksen verran. Siitä selviää ihan tavallisella nostopotikalla. Tai S-1:llä ilman super switchiä.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Lunnu
02.07.2008 18:41:23
Siellä tallassa on ruuvi jolla sen jäykkyyttä voi säätää.

Osaatko tarkentaa - ite en ole löytänyt mitään sellaista ruuvia.

Jos se tarkoittaa että koko talla pitäisi irrottaa niin töytynee vaan kehittää tota nykäsytekniikkaa.
duc
02.07.2008 19:13:30
Osaatko tarkentaa - ite en ole löytänyt mitään sellaista ruuvia.

Jos se tarkoittaa että koko talla pitäisi irrottaa niin töytynee vaan kehittää tota nykäsytekniikkaa.

Se taisi olla vähän piilossa... se on siellä kammen reiäin vieressä sivulla, kampea vähän tallaa eteenpäin niin sinne pääsee käsiksi. Pienellä kuusiokulma-avaimella sitä muistaakseni säädettiin.
föödel
02.07.2008 19:53:49
Mulla löytyy jenkki deluxe strato HSS-mikityksellä (tosin tallassa nykyään jb ja kaulassa air norton) ja täytyy sanoa että pelittänyt tosi hyvin! Säädätin vähän kitaraa vielä, eli nauhoja hiottiin ja talla laitettiin kiinni bodyyn ni tuli vielä parempi! vire pysyy vaikka laskisit sillä talvipakkasilla mäkeä ja kaula on hyvä soittaa!
Socialite
02.07.2008 22:08:12
Mulla on pelkkää positiivista sanottavaa tästä kepistä.. Soundi, fiilis, soitettavuus, ulkonäkö, vire. Kaikki toimii. Ja ainahan voi tosiaan mikit yms. vaihtaa jos haluaa jotain tiettyä kitaraltaan.

Samat sävelet täällä! Vaihdoinpa samarialaiset vielä fralineihin ja hankkiuduin eroon minulle tarpeettomasta S1 -kytkimestä. Oikein hyvä kitara, suosittelen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)