Aihe: Mitä kaappia Mesan f-30:lle? 1 | |
---|---|
![]() 20.04.2009 22:20:48 | |
Ajattelin lisätä vähän ääniaaltojen liikettä treenikämpällä sijoittamalla lisäkaappiin, joka tulisi Mesa/Boogien F-30 combon kaveriksi. Mesan 1X12 olen suunnitellut, mutta toisaalta haluaisin vähän kirkkautta soundin ylärekisteriin, mutta ei alapään jytäkään ole huono asia. Olisko mielestänne 2x12 järkevämpi? Saisinko Stileton kaapilla lisää selkeyttä soundiin? Entäs muut merkit? RED NUMBER TWO "Niin delay vastaa kuin sinne huutaa." | |
![]() 20.04.2009 22:54:12 (muokattu 20.04.2009 23:04:20) | |
Stiletto on alunperinkin aika kirkas vahvistin, joten voisi kuvitella, että Stiletto-kaapit on suunniteltu vähän tummasoundisemmiksi kuin muut Mesan kaapit, ei nyt ainakaan kirkkaammiksi. Tämä on siis pelkkää mutua, mutta ehkä mä en lähtisi hakemaan Stiletto-kaapista kirkkautta. Jos haluat enemmän alapään jytkettä, niin musta tuntuisi, ettei 1x12-kaappi välttämättä tee tarpeeksi eroa 1x12 comboon, vaikka kaappi olisikin suljettu, kuten Mesan Thielet. Ala- ja yläpäätä siis pitäisi saada lisää, ts. keskiääntä tulee liikaa verrattuna muihin taajuuksiin? Musta ongelmaan ratkaisu voisi olla nimenomaan se suljettu 2x12 -kaappi vähän kirkkaammilla elementeillä. Meidän toinen kitaristi ajelee juurikin F-30:stä (ehkä muistatkin?) Mesan 2x12 3/4 Back -kaapin läpi, ja se soundi ainakin erottuu. Middlet sillä on vahvarista tosi ylhäällä, ja treble puolestaan tosi alhaalla. Mulla itselläni on Mesan 2x12 Recto-kaappi, sitäkin ollaan kokeiltu F-30:n alla ja hyvin toimii, kuten odottaa voi. Siinä on V30:t ja täysin suljettu rakenne, joten yläkeskiäänet korostuu inasen ja alapää on enemmän "kasassa". Itse asiassa, musta esimerkiksi F-30 combossa on aika ponneton soundi verrattuna nuppiin + kaappiin. Ainakaan mulle ei sen combon soundi kuulostanut enää miltään sen jälkeen, kun kuulin vahvistinta Mesan 2x12:n läpi. | |
![]() 20.04.2009 23:09:54 | |
Itse en ole kuullut tuota F-30 combona missään, mutta tää nuppiversio kuulosti tosi hyvältä ja selkeältä järeän 4x12'' V30-kaapin läpi. Kotona soittelen 1x12'' kaapin läpi, jossa on G12K-100 elementtinä, ja ihan hyvin jytisee sekin. Vähän hankala verrata kun on niin erikokoiset kaapit, mutta tuolla pienemmällä kaapilla soundi on vähän "sivistyneempi". V30 taas on vähän räyhempi ja erottelevampi, mutta siihen taas varmaan vaikutti neljän elementin luoma äänenpaine. Voisin huomenna testata pikkukaappia vähän isommilla volumeilla, en enää tälle illalle viitsi naapurisopua koitella... :D Niin ja mainittakoon että molemmat kaapit on itse tehtyjä. 1x12'' tein tilavuudeltaan suurinpiirtein Mesan omaa vastaavaksi (reilut 50 litraa tilavuudeltaan). Tuskin kumminkaan kuulostaa samalta kuin alkuperäinen. "I go where I please, and I please where I go" | |
![]() 21.04.2009 13:04:26 | |
kimurantti1: Jos haluat enemmän alapään jytkettä, niin musta tuntuisi, ettei 1x12-kaappi välttämättä tee tarpeeksi eroa 1x12 comboon, vaikka kaappi olisikin suljettu, kuten Mesan Thielet. Itse asiassa tuossa on aika iso ero. Koettu omakohtaisesti F-30 combolla (V30) ja sama peli mainitun Thiele-kaapin läpi (combon elementti pois käytöstä). -Hannu | |
![]() 21.04.2009 13:58:22 | |
hannlain: Itse asiassa tuossa on aika iso ero. Koettu omakohtaisesti F-30 combolla (V30) ja sama peli mainitun Thiele-kaapin läpi (combon elementti pois käytöstä). -Hannu Jees, seison korjattuna. Ts. suljettu rakenne näyttelee sun kokemuksin mukaan isompaa roolia kuin kaiutinpinta-ala? | |
![]() 21.04.2009 16:00:39 | |
Luukutin äsken Mesaa 1x12'' läpi niin lujalla, kuin korvat ja 3m kitaripiuha antaa myöden. Tuli huomattua että soundista tulee vähän pistävä, trebleä saa ruuvata reilusti alaspäin. Bassot on mulla oikeastaan aina nollilla, muuten tulee sitä kuuluisaa Mesan alamiddlepuuroa kun soittaa mahonkirunkoisella kitaralla B-vireestä ja tallamikkinä tietenkin keraaminen Warpig... Muuten kyllä selkeänä soundi kyllä pysyi, yllättävän "isolta" tuommonen pikkukaappikin kuulosti. Mutta jälleen ei pysty vertaamaan isoon kaappiin, koska huone on ehkä kolmasosan reeniksen soittotilasta, täten akustiikalla on huomattava merkitys. Kysyjän tilanteessa kaappivalintaan vaikuttaa sen soittotilan koko. Jos ei nyt ihan kylki-kyljessä muiden soittajien kanssa olla niin tuommonen 2x12'' V30-kaappi olis mun valinta. "I go where I please, and I please where I go" | |
![]() 22.04.2009 13:28:03 | |
kimurantti1: Jees, seison korjattuna. Ts. suljettu rakenne näyttelee sun kokemuksin mukaan isompaa roolia kuin kaiutinpinta-ala? Kaiutinpinta-ala onkin melkein ainoa yhdistävä noissa kaappiratkaisuissa. Eri elementti, eri rakenne ja Thiele-kaapissa vielä refleksiviritteisyys. Kaikki nämä yhdessä tekevät bassotoistosta jytkymmän.. Ei tolla Thielellä 2x12 tai 4x12 -kaappien lahkeenlepatukseen pääse, mutta yllättävän muhkea basso tuossa on yhdistettynä roudausystävälliseen kokoon. -Hannu | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)