Aihe: Fenderpäivät
1 2
Zerux
15.04.2009 14:38:59

Bongasin tuommoisen Fenderpäivät ilmoituksen Espoon F-musasta, "tuo oma fenderisi meille ilmaiseen säätöön kielten oston ohessa" ilmeisesti siis joku sälli säätää sielä aitoja Fendereitä (usa japani mexico) ilmatteeksi 22.4 jos ostaa paikanpäältä fenderin kielet. Aikoja oli tosin rajoitetusti ja paikan päällä on itse oltava, mutta tulipahan ite ainakin vielä saatua aika. 9egellä siis 60egen säädöt ilmatteeksi, kelpaa kyllä :) vissiin muitakin "fender" tarjouksia tuolloin.
Tonight we gonna rock you tonight!
oiva tumpeloinen
15.04.2009 14:57:01
Zerux: Bongasin tuommoisen Fenderpäivät ilmoituksen Espoon F-musasta, "tuo oma fenderisi meille ilmaiseen säätöön kielten oston ohessa" ilmeisesti siis joku sälli säätää sielä aitoja Fendereitä (usa japani mexico) ilmatteeksi 22.4 jos ostaa paikanpäältä fenderin kielet. Aikoja oli tosin rajoitetusti ja paikan päällä on itse oltava, mutta tulipahan ite ainakin vielä saatua aika. 9egellä siis 60egen säädöt ilmatteeksi, kelpaa kyllä :) vissiin muitakin "fender" tarjouksia tuolloin.

Eiköhän ne ihan vain pikaisesti laita kielet kiinni, laita intonaation kohdalleen ja ehkä kaularautaa vähän vääntää. Ei se missään kyllä 60 euroa maksa, mut onhan tuo ihan mukava tapa päivänsä viettää, ei siinä. Jatkossa kannattaa sitten käyttää myös niitä Fenderin kieliä, jos ei halua säätöjä tehdä uudelleen.
Satu ja Tuija
15.04.2009 14:59:51
oiva tumpeloinen: Jatkossa kannattaa sitten käyttää myös niitä Fenderin kieliä, jos ei halua säätöjä tehdä uudelleen.

Tää oli varmaan semmonen "läppä", jos samanpaksuisista kielistä puhutaan... ;)
hapan
15.04.2009 15:00:03
Hehe, melkonen ansa. Omien kokemuksien mukaan noi Fenderin kielet ovat aivan sairasta paskaa. Todella kökkösoundisia, kestämättömiä lurjuksia.
oiva tumpeloinen
15.04.2009 15:03:47
Satu ja Tuija: Tää oli varmaan semmonen "läppä", jos samanpaksuisista kielistä puhutaan... ;)

Vaihdapa tilalle esim. Elixirin pakka ja kerro sit. Voipi hyvinkin olla läppä.
Satu ja Tuija
15.04.2009 15:06:08
oiva tumpeloinen: Vaihdapa tilalle esim. Elixirin pakka ja kerro sit. Voipi hyvinkin olla läppä.

Ei kielen päälle saa mitään tahnaa laittaa. Uskon string king Dean Farleytä tässä.
Ei henkalla eikä rikullakaan ollu kumia kielten päällä, niin emmäkään. ;)
kimurantti1
15.04.2009 15:06:59 (muokattu 15.04.2009 15:08:07)
Satu ja Tuija: Tää oli varmaan semmonen "läppä", jos samanpaksuisista kielistä puhutaan... ;)

Eri kielimerkeillä saman paksuisissakin seteissä on jännityksessä eroa. Mun kokemuksen mukaan jos vaihtaa esimerkiksi Ernie Ballin kymppisetistä GHS:n vastaavaan, saa säätää kitaran intonaation uusiksi. Ei se nyt niin paljoa heitä, mutta heittää sen verran, että se kannattaa säätää uusiksi.
Satu ja Tuija
15.04.2009 15:11:50
kimurantti1: Eri kielimerkeillä saman paksuisissakin seteissä on jännityksessä eroa. Mun kokemuksen mukaan jos vaihtaa esimerkiksi Ernie Ballin kymppisetistä GHS:n vastaavaan, saa säätää kitaran intonaation uusiksi. Ei se nyt niin paljoa heitä, mutta heittää sen verran, että se kannattaa säätää uusiksi.

Niin pieniä on ne erot että en kyllä viitti kitaraa uusiks sen takia säätää...sitä vireeseen saa kuitenkaan. Suuremmat erot tulee jo siitä että painaako kieltä fingerillä keikalla kovempaa kun himassa.
PappaSF
15.04.2009 15:12:07
Jep, oman kitarani vien Itiksen Musiikki-Fazerille, heitän siihen kokeilun vuoksi paksumman kielisetin.

Ja kyllähän tuo kannattaa koska ainakin jouset joutuu säätämään, intonaatiota ym. ja menee tosiaan uuden Fenderin kielisetin hinnalla koko homma.

Nyt en muista nimeä ketä tuon homman tekee mutta tuleepi ulkomailta saakka henkilö kuka on koko ikänsä säätäny Fenderin sähkiksiä ammatikseen eli sellainen "Fender guru" kyseessä.

Toivomuksena on tuossa että olisi ite paikanpäällä esittämässä toivomuksia ja myöskin saisi oppia kitaran säätämisessä jos tarvii, ite vain vien kitaran kun ei ole mahdollisuutta olla paikan päällä kattelemassa mutta toivomukset jo tiedän etukäteen ja kielisettikin on valmiina varattuna.

Suosittelen jos ketä kiinnostaa, Itiksen Musa Fasulla Fenderpäivät on 21.4 eli ens viikon tiistaina.
kimurantti1
15.04.2009 15:14:21
Satu ja Tuija: Niin pieniä on ne erot että en kyllä viitti kitaraa uusiks sen takia säätää...sitä vireeseen saa kuitenkaan. Suuremmat erot tulee jo siitä että painaako kieltä fingerillä keikalla kovempaa kun himassa.

Mä itse ajattelen sen niin päin, että kun meillä jo valmiiksi olemassa tasavireisen viritysjärjestelmän ongelma, niin hoidan muut ongelman mieluiten mahdollisimman hyvin pois, niin että se vire on just niin lähellä kuin mahdollista.
Satu ja Tuija
15.04.2009 15:24:09
kimurantti1: Mä itse ajattelen sen niin päin, että kun meillä jo valmiiksi olemassa tasavireisen viritysjärjestelmän ongelma, niin hoidan muut ongelman mieluiten mahdollisimman hyvin pois, niin että se vire on just niin lähellä kuin mahdollista.

Mutta se kun ei niin mee aina välttämättä oikeeseen suuntaan. Riippuu mitä soittaa ja mistä soittaa ja millä tavalla, mutta tässä ny mennään jo niin mettään viilaamisen kanssa että mieluummin keskityn itte vaikka siihen sanomaan ja meneekö se perille jne...
:)
kimurantti1
15.04.2009 15:27:59
Satu ja Tuija: Mutta se kun ei niin mee aina välttämättä oikeeseen suuntaan. Riippuu mitä soittaa ja mistä soittaa ja millä tavalla, mutta tässä ny mennään jo niin mettään viilaamisen kanssa että mieluummin keskityn itte vaikka siihen sanomaan ja meneekö se perille jne...
:)

No mutta eihän se itse soitto ja soittimen säätäminen ole mitenkään vastakohtia toisilleen, että vain jompaan kumpaan kannattaa keskittyä. Tossa soittimen säätämisessä on se kiva juttu, että se on mahdollista tehdä just niin hyvin kuin mahdollista, jos vaan soitin on hyvä. Soittopuolella taas ei.

Mitä meinaat, että vire ei välttämättä mene oikeaan suuntaan, jos intonaation säätää tarkemmin kohdalleen? Vai meinasitko nimenomaan tasavireisen viritysjärjestelmän ongelmaa?
Satu ja Tuija
15.04.2009 15:38:48
kimurantti1: No mutta eihän se itse soitto ja soittimen säätäminen ole mitenkään vastakohtia toisilleen, että vain jompaan kumpaan kannattaa keskittyä. Tossa soittimen säätämisessä on se kiva juttu, että se on mahdollista tehdä just niin hyvin kuin mahdollista, jos vaan soitin on hyvä. Soittopuolella taas ei.

Jep, ei tässä mitään vikaa. Toki oletan että soittajat osaa soittimensa säätää, eikä niitä tallapaloja laiteta vaan mihinkään komeaan astelmaan sen takia että pesää sais paremmin.

Mitä meinaat, että vire ei välttämättä mene oikeaan suuntaan, jos intonaation säätää tarkemmin kohdalleen? Vai meinasitko nimenomaan tasavireisen viritysjärjestelmän ongelmaa?

Tässä viittasin tuohon jälkimmäiseen ongelmaan, koska välillä tuntuu että melkein reeneissäkin kannattais virittää biisin mukaan. Ja toisinaan tuntuu että soitinkin kannattas virittää soittajan mukaan.
Zerux
15.04.2009 16:30:41

Se on Fenderin customshopista joku jäbä joka niitä säätää 30min per kitara
Tonight we gonna rock you tonight!
kimurantti1
15.04.2009 17:19:20
Satu ja Tuija: Tässä viittasin tuohon jälkimmäiseen ongelmaan, koska välillä tuntuu että melkein reeneissäkin kannattais virittää biisin mukaan. Ja toisinaan tuntuu että soitinkin kannattas virittää soittajan mukaan.

Joo, toi on niin tuttua. Varsinkin studiossa, jossa toi vireisyysongelma oikein korostuu, mä viritän aina kitaran biisin sävellajin mukaan, jos se vaan on mahdollista (biisi ei koko ajan moduloi johonkin aivan muualle tms). Mutta kyllä hyvin säädetty intonaatio auttaa tässäkin.
Kimmo72
15.04.2009 17:40:33
Tästähän tulee mieleen se kun viet autosi "ilmaiseen" iskari testii ja toteavat, että joo, tarttis tuolta takaa vaihtaa. Osta tosta meiltä.
Tätä kaikkea ennen katsastusmies on todennut kaiken olevan kunnossa.

*oftopik*
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
ReBeat
15.04.2009 18:23:35

Dream_eater: Tästähän tulee mieleen se kun viet autosi "ilmaiseen" iskari testii...

Näinhän se menee. Yhteiskunnan normaali hengitysliike perustuu pitkälti yksilöiden ajattelukyvyttömyyden silmittömään hyödyntämiseen.
kimurantti1
15.04.2009 18:25:37
ReBeat: Yhteiskunnan normaali hengitysliike perustuu pitkälti yksilöiden ajattelukyvyttömyyden silmittömään hyödyntämiseen.

Tästä saisi kyllä aivan mahtavan lainauksen johonkin.
PappaSF
15.04.2009 18:56:59 (muokattu 15.04.2009 18:59:03)
ReBeat: Näinhän se menee. Yhteiskunnan normaali hengitysliike perustuu pitkälti yksilöiden ajattelukyvyttömyyden silmittömään hyödyntämiseen.

Tästähän tulee mieleen se kun viet autosi "ilmaiseen" iskari testii ja toteavat, että joo, tarttis tuolta takaa vaihtaa. Osta tosta meiltä.
Tätä kaikkea ennen katsastusmies on todennut kaiken olevan kunnossa.

Ymmärsinköhän tämän oikein :-)

Ite vien tuon keppini sen takia, että joka tapauksessa olen ostamassa paksumpaa kielisettiä kokeilun vuoksi ja samallahan tuo menee että sitten säädetään "ilmaiseksi"

Tiedä sitten onko tuo "ajattelukyvyttömyyttä" vai kenties olen ymmärtäny tämän ja pari muuta kirjoitusta nyt vähän huonosti. Jos ymmärsin asian niin kuin tässä ounastelin niin ei pitäisi aliarvioida toisten kykyä ajatella.

Tämä nyt meni offtopick mutta menköön.
Satu ja Tuija
15.04.2009 19:22:16 (muokattu 15.04.2009 19:30:43)
No en tiedä, mutta itte en antais kenenkään jurpon säätää omaa kitaraani, olkoon sitten kotoisin mistä fakin shopista tahansa. Tarpeeks kun nysvää niin tietää itte parhaiten mitä luulee haluavansa.
Mun lemppari stratossa oli väännetty äksöni "below the frets" jonku toimekkaan artisokan nauharempan jäljiltä, vittu ei kyllä miellyttänyt yhtään, kun ynkät lähti tosta vaan, niin nostin toiminnan sinne 4mm 12:sta opetusnauhasta mitaten, oli sitten babel kieli mikä vaan.
;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)