Aihe: Ihme pärinä
1 2 3
Bentley
15.11.2008 13:58:24 (muokattu 15.11.2008 14:04:27)

Mistähän tämmönen pärinä voi johtua? Kyseessä 1500 egen kitara, Framus Diablo Light Scotch ja G-kieli. Käytän Ernie Balls 10-52 settiä ja uuden kielenkin olen vaihtanu siihen. Intonaatioa ei täysin saa kuntoon koska säätövara loppuu :D Uskomatonta et näin kalliissa kitarassa.. siinä on Wilkinsonin talla.

http://koti.mbnet.fi/bentley/framus.wav

EDIT: Ekan kerran se pärinä tulee 5 nuotissa, joka on D kielellä mutta sekin tuli nyt ensimmäisen kerran tähän nauhotukseen. G-kielellä aina tuota on ilmestyny jostain syystä sen jälkeen kun vahdoin paksummat kielet..
For those who can't be without the music!
k1mm0
15.11.2008 14:09:35
En mikään asiantuntija ole, mutta onko mikit kovinkin lähellä kieliä? Jos ovat liian lähellä, niiden magneetti vaikuttaa kieliin ja saattaa aiheuttaa pientä häiriöääntä.
Aha, penis, esine paha!
epi2
15.11.2008 14:11:40
En tiedä, mutta en kyllä minäkään usko tuon johtuvan intonaatiosta. Itsellä joskus tulee vähän samn tyyppisiä ääniä, mutta paljon, paljon hitaampana.
nannne
15.11.2008 14:12:06 (muokattu 15.11.2008 14:14:26)

Nauhat kulunu, kaularautaa löysempään ja sen sellaista.

edit: niinjaa tuskin siinä nauhat on kulunu jos se on uus kitara ja kaikkea.
Krice
15.11.2008 21:09:39

Kuulostaa resonaatiolta. Varmaan jos vahvarissa on kaikki nupit täysillä (kuten ääninäytteestä voisi vähän päätellä) niin sen kuulee selvemmin.
Bentley
15.11.2008 22:07:22 (muokattu 15.11.2008 22:07:34)

Kuulostaa resonaatiolta. Varmaan jos vahvarissa on kaikki nupit täysillä (kuten ääninäytteestä voisi vähän päätellä) niin sen kuulee selvemmin.

Ahaa, eli akustisesti pitänee soittaa niin pääsee ongelmasta eroon. Ok.

Mutta saman ongelman huomaa kuitenkin myös akustisesti soitettuna.
Aquanox
15.11.2008 22:50:05
Voisiko vika olla siinä, että kieli ei istu täysin tallan/tallapalan vakoon? Itse kielellä voisi kokeilla hinkata edestakaisin sitä tallapalaa, jotta kieli varmasti on ihan pohjassa asti. Tai sitten hiomapaperilla vähän sutaista. Jotkut laittavat jopa lyijykynää sinne (yleensähän tätä satulaan tungetaan) ja sekin saattaa auttaa...
Bentley
15.11.2008 23:03:49 (muokattu 15.11.2008 23:04:28)

Voisiko vika olla siinä, että kieli ei istu täysin tallan/tallapalan vakoon? Itse kielellä voisi kokeilla hinkata edestakaisin sitä tallapalaa, jotta kieli varmasti on ihan pohjassa asti. Tai sitten hiomapaperilla vähän sutaista. Jotkut laittavat jopa lyijykynää sinne (yleensähän tätä satulaan tungetaan) ja sekin saattaa auttaa...

Tämä on käyny mielessä ja lyijykynää oon kokeillu. Ei vaikuttanu. Mä kiristin ihan vähän vielä intonaation kiristys palaa ja se pikkasen auttoi tuohon.

Tässä on ihme vääntö menossa kans et oon saamas uudet tallapalat ehkä 5 vuoden sisään Audio Electriciltä Saksasta kun ruuvit nuljahti. (Ne on siis luvannu uudet palat toimittaa mut vielä ei oo vahvistusta tullu asiaan et koska ne saa ne lähetettyä)

Kitarassa oli 9 -setin kielet ja tämä kitara on ilmeisesti jotain 3-4 vuotta ollu varastossa jossain tai liikkeessä esillä. Itse paksuinta E kieltä pitää kyl vähä viilata sitä koloo satulasat koska siellä on ihan aavistuksen rakoa näkyvissä mutta sehän ei G -kieleen auta :)

Ihme ongelma tässä kitarassa.. muuten ois niin pirun unelma soundi ja hyvä kaula käteen jne mut tällasia lasten ongelmia tässä..

Sekin on erikoista miksi noi tallapalan ruuvit nuljahti on se et tuli mukana väärän kokonen avain. Mä oon sitä selvitelly Framuksen kanssa niin tuuma koon avainta pitää käyttää siinä. Mut erikoista on se, että tuumakoon avain sopii ainoastaan intonaatiopalan kiristysruuviin mutta kielten korkeuksien säätöön sekä intonaation säätämiseen tarvii millimetrsen avaimen. Meni kyllä hetki ennenkuin tämän hoksas eikä Framus tuota tietoa osannu sanoa et tarvii kahta kokoa. Kyseessä siis Wilkinson talla mikä on se toinen talla mitä tässä kyseisessä kitarassa on käytetty. Ja se ilmeisesti on se vanhempi malli, uusimmissa malleissa on ollu oma Framuksen talla.
Krice
15.11.2008 23:31:02

Mutta saman ongelman huomaa kuitenkin myös akustisesti soitettuna.

Resonaation saa kyllä suljettua pois vaimentamalla muut kielet vaikka etusormella ja soittamalla sen jälkeen yhtä kieltä, kuulostaakin turhan kovalta resonaatioksi. Voihan tuo olla nauhavikakin, joku nauha vähän koholla jostain kohdasta ja pärisee sen vuoksi.
Bentley
15.11.2008 23:34:05

Resonaation saa kyllä suljettua pois vaimentamalla muut kielet vaikka etusormella ja soittamalla sen jälkeen yhtä kieltä, kuulostaakin turhan kovalta resonaatioksi. Voihan tuo olla nauhavikakin, joku nauha vähän koholla jostain kohdasta ja pärisee sen vuoksi.

Oon noin kyllä tehnykin ja nauhoja useamman kerran yrittäny myös katsoa mutta en näe kyllä kohoamia.. se muuten tekee kyllä samaa ihan viimeselläkin nauhavälillä joten nauhat on pois luettu... Oon ny tarkemmin vähä käyny läpi niin 10 nauhasta alkaen se alkaa tuota tekemään ja jatkuu loppuun asti 22 nauhaan asti. Se vaan on tullut esille kahdessa kohtaa pahiten joihin oon enemmän kiinnittäny huomiota ja ny si yrittäny käydä tarkasti kaikkea läpi.
Krice
15.11.2008 23:37:43

se muuten tekee kyllä samaa ihan viimeselläkin nauhavälillä joten nauhat on pois luettu...

No jopas on ongelma. Pakkohan tuo sitten tallassa olla jotain vikaa, ehkä jotain irtonaista joka resonoi?
Bentley
15.11.2008 23:40:05

No jopas on ongelma. Pakkohan tuo sitten tallassa olla jotain vikaa, ehkä jotain irtonaista joka resonoi?

Se voi olla.. kun sais ne uudet osat niin vois vaihtaa ja kattoo johtuuko se niistä...
Zeeboo
16.11.2008 11:03:49 (muokattu 16.11.2008 11:06:01)
Se voi olla.. kun sais ne uudet osat niin vois vaihtaa ja kattoo johtuuko se niistä...

Jos tuo sama ilmiö tulee akustisesti, niin savuavan aseen pitäisi löytyä tosiaan tallasta. Just samanlaista kampea ei ole yhdessäkään soittimessa ollut mulla, mutta samanlaisiin oireisiin olen kyllä törmännyt. Vähän vastaavanlaisia pärinöitä on aiheuttaneet:
- kielen korkeuden säätö, toinen ruuvi on ollut ilmassa & löysällä
- tallapalikan lukitusruuvi pohjasi ennen kuin lukitsi palan paikalleen(!): tähan oli ensiapuna sopiva aluslevy.
- Tallan jousien kiinnityspalkista oli yhden ruuvin kierteet korkanneet

Nämä tuli äkkisiltään mieleen. Jos tuo resonointi on kiinni soitettavan äänen taajuudesta, elikkä jos se syntyy muillakin kielillä, niin silloin kannattaa varmaan tutukia vähän virityskoneistoakin kaikenlaiseten välysten kannalta.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
agre
16.11.2008 14:16:55
Itsellä oli samanlainen ongelma, mutta kielten vaihdon jälkeen tuo "pärinä" hävisi.
Soittamalla oppii soittamaan.
oiva tumpeloinen
16.11.2008 14:25:15
Resonointeja kannattaa yrittää paikantaa ihan painamalla jotain kohtaa samalla kuin soittaa. Esim ottaa tallasta kiinni, painaa sormella vaikkapa tallapalaa, potikkaa ja vaikkapa jakkia. Jos särinät häviää jotain osaa painamalla, on siinä luonnollisesti "vika". Sinänsä jännä juttu tuossa on, että kovin useinnuo romuista johtuvat resonoinnit alkavat särisemään jossain tietyssä taajuudessa, eikä koko skaalan matkalta. Sinänsä syyttävä sormi kovin helposti osoittaisi tosiaan kieliin. Ei liene mitenkään mahdotonta, että parissakin setissä olisi ongelmia, jos vaikkapa yksi tehdaserä on ollut ongelmallinen. Sitäkin on ollut. Mut vaikeapa tuota on kokematta sanoa.
Bentley
16.11.2008 16:32:38

Resonointeja kannattaa yrittää paikantaa ihan painamalla jotain kohtaa samalla kuin soittaa. Esim ottaa tallasta kiinni, painaa sormella vaikkapa tallapalaa, potikkaa ja vaikkapa jakkia.

Joo aikeissa on heti kun saan kolmannen käden käyttöön jostain :) Vähä hankalaa painaa kieltä, soittaa ja äkkiä yrittää jostaki painella.. :)
Antti1
16.11.2008 16:33:17 (muokattu 16.11.2008 16:35:02)
Joo aikeissa on heti kun saan kolmannen käden käyttöön jostain :) Vähä hankalaa painaa kieltä, soittaa ja äkkiä yrittää jostaki painella.. :)

Kaikkia ääniä ei oo pakko soittaa 16-osan pituisina btw.

EDIT: Niin ja sä et tarvii varmaan vaikka plekukädestä kaikkia sormia soittamiseen? Pistä vaikka pikkurilli valmiiksi jo jonnekin kiinni ja pikkaa sitten ääni soimaan. JOS ei muuten onnistu...
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
hapan
16.11.2008 16:37:18
Tai vedät Hendrixinä ja pikkaan (tai ennemminkin lickaat) kielellä.
epi2
16.11.2008 17:00:55
mun skitassa pärisee tallan mikin kuori kun soittaa A kieltä vapaana, miten ton sais loppuu? ei kyl vaikuta paljon saudiin mut akustisesti soittaessa häiritsee.
Satu ja Tuija
16.11.2008 17:07:13 (muokattu 16.11.2008 17:12:41)
Kokeileppa vääntää niitä mikkejä vähän alemmas. (varsinkin kaula ja keski, jos on ykskelaperseiset) Kuulosti vähän siltä että mikkien magneettikenttä haittasi kielen sointia ja siitä moinen "tremolo".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)