Aihe: Kitara, jossa kelpo kikkailukampi valmiina?
1
Jara-
12.05.2009 21:17:43
Moi.

Elikkä kysyisin nyt kaikilta asiaan perehtyneiltä neuvoja kitaramalleista/merkeistä, joilta löytyisi sopivaan opiskelijabudjetti -hintaan (korkeintaan n. 1000e) käypä kammella varustettuja kitaroita. Nyt ei haeta mitään hevikeppejä vaan lähinnä Steve Lukather ja Joe Satriani tyyliseen sooloiluun ym. Mielellään yksikelainen mikki kaulapaikalla, jotta saadaan vaihtelua humppareihin ja tallapaikalla humppari.

Ibanezit vissiin tulee päälimmäisinä esille, mutta itse en Gibsoneita paljon soitettuani pidä Ibanezilla muodissa olevista pirun ohuista kauloista.

Miten on? Onko ylipäätään tuon hintaluokan kitaroissa koskaan kunnon kampea vakiona?
Decadetroll
12.05.2009 21:49:24 (muokattu 12.05.2009 21:58:00)
Onhan niitä hyviä kampia tuossa hintaluokassa, mutta tahtovat kallistua akselille ibanez-jackson. Kannattaa katella torilta noita vanhempia ibanezeja, ovat tosi hyviä ja suurimmassa osassa on esim. Edge tallana. Ja jos edgellä ei kampeilut onnistu niin eipä sitten paljon millään. Vanhojen ibanezien kaulatkin tuntuvat olevan, ainakin siltä osin kun itse olen kokeillut, hieman paksumpaa ja pyöreämpää tavaraa kuin nykyiset. Miten olisi esim. tämä? http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=321076
Hintakaan ei enää tuossa päätä huimaa ja edge löytyy ihan vakiona. Mikitkin on jopa sellaiset ettei tarttis heti vaihdella pois.. Osta pois ennenku mulla iskee liian kova himo tuohon..

Ai niin, tsekkaa ihmeessä myöskin bc richin assassin px3t (parit kuvat löydät omakuvat-osastoltani :), ei ole liika ohut kaula, mikitkin on ihan jees rokkivehkeet ja talla on näitä uusia itämaissa (koreassa? virallinen nimi taitaa olla FRT-2000 tms.) valmistettua ofr-juttuja, joka ainakin omassa richissäni on toiminut varsin erinomaisesti.. Kampi ei ollut yhtä laadukas kuin vanhemmissa orkkisfloikassa, mutta vaihdoin sen suoraan schallerin varaosaan ja eipä ole klappia enää. Vire pitää kuitenkin tosi hyvin, itse olen kuitenkin välillä jopa aika väkivaltainen kammenkäyttäjä, eikä vireongelmia ole tullut tähän mennessä koskaan. Voihan toki olla että tuo on liiankin "hevikirveen" näköinen keihäs, mutta whatever floats your boat :)
Paskaa settiä jo vuodesta 87!
pietari-poika
12.05.2009 21:58:35
Ibanezilta kunnollisia tremoloita olivat ZR, Edge ja Edge Pro.

Muita kunnollisia ovat tottakai Original Floyd Rose (sekä Speedloader ja Pro) sekä mm. Schallerin ja Gotohin floikat.

FRT-O2000 tallasta tai Floyd Rose 1000-sarjasta en tiedä. Monilla ne pitävät vireen hyvin, mutta pidemmällä aikavälillä (10v?) ne luultavasti häviävät OFR:lle. Tietääkseni nuo on tehty Koreassa/muussa Aasian maassa. Kelpo pelejä luullakseni silti, joissakin Usa Jaskoissa noita näkynyt kuulopuheiden perusteella. OFR on silti parempi valinta kuin nuo floikat. Nämä FRT:t erottaa OFR:stä tallapalojen muodosta. OFR:ssä tallapalojen takaosat ovat kulmikkaat, FRT:ssä niissä on viisteet. OFR:ssä on baseplatessa Floyd Rose-tekstin vastaisella puolella merkintä "Made In Germany".

Muita kelvollisia talloja ei ainakaan nyt tule mieleen. Kehoitan kuitenkin välttämään ainakin seuraavia talloja:
-Ibanezin Edge III
-ESP-LTD:n lisenssifloikat
-Floyd Rose Special-tallat (Joissain LTD:eissä näkynyt, ilmeisesti ltd:n valmistamia)
-Sekä yleisesti kaikki floikat joista ei ole muuta tietoa kuin "licensed floyd rose" tai "floyd rose type tremolo"

ZR-tremoloita on ainakin thomannilla jo jossain 700€ hintaluokan kepeissä.

Korjatkaa jos olen väärässä jossain ylhäällä olevassa tekstissä, voi tulla aivopieru.
oiva tumpeloinen
12.05.2009 21:59:48 (muokattu 12.05.2009 22:01:38)
Torilla pyöri vähän aiemmin alta tonnin Caparisonin Dellinger. Siinä oli tosin kaulassakin bukkeri, mutta niitä on saatavilla sinkkumikilläkin. Se menis specseihin aika kivasti, etsiminen tosin saattaa tehdä tiukkaa.

E: LTD:llä ja Schecterillä voisi myös olla sopivia.
Decadetroll
13.05.2009 12:52:59
FRT-O2000 tallasta tai Floyd Rose 1000-sarjasta en tiedä. Monilla ne pitävät vireen hyvin, mutta pidemmällä aikavälillä (10v?) ne luultavasti häviävät OFR:lle.

Jeah. Vaikea oikeastaan mennä sanomaan tähän vielä mitään, kun ovat niin uusia nuo frt-sarjan tallat.. Itsellänikin ollut vasta vuoden tuo assassin. Tähän mennessä oon huomannu vaan yhen OIKEAN eron vanhempiin ofr vehkeisiin: typerämmän näkösiä ovat nuo uudet. Miksei voi olla ihan perusmusta, vaan pitää olla tollanen cosmoblack. blaah.
ravensoul
13.05.2009 12:59:24
pietari-poika: ZR-tremoloita on ainakin thomannilla jo jossain 400€ hintaluokan kepeissä.

-täytesana-
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Tinippa84
13.05.2009 13:27:42

Tähän tulis mieleen vanhat Kramerit. On Floydrose ja mikkikonfiguraatioita löytyy vaikka mihin lähtöön. Kaulatkaan ei ole ihan sitä ohuinta sorttia.
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
Jara-
13.05.2009 14:32:13
Hoo! Tämähän on hyvä sivusto. Asiallista kommenttia tulee tasaiseen tahtiin. :)

Tuo Dedacetrollin linkkaama Japsikitara vaikutti ulkomuodoltaankin oikein mukavalta, jotenkin tuo mieleen MusicManin instrumentit. Pistäkää linkkiä ihmeessä jos saman oloisia Ibanez -keppejä vielä markkinoilta löytyy uutenakin, sillä tuon luulisi tuosta menevän ennen kun saan rahoja käsiini.

Yksi vaihtoehto on sitten tietysti ostaa kitara ja siihen sitten asentaa joku niistä laadukkaista talloista, niin kuin tuolla jo joku ansiokkaasti osasi neuvoa. :)
TTV
13.05.2009 14:38:00
Pakko hyödyntää tilaisuus mainostamiseen; Osta minulta laadukkaalla ZR-tallalla varustettu Ibanezin S5470. Keskeltä löytyy kaipaamasi single coil, kaulassa ja tallassa laatumikit ja hintakin menee budjettiisi :-) Ilmoitus näkyy torilla.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Decadetroll
13.05.2009 14:49:17
tuon luulisi tuosta menevän ennen kun saan rahoja käsiini.

Noh, eipä hätä ole tämännäköinen, tuntuu olevan tuhkatiheään noita vanhoja ibanezeja liikkeella.. Jos tulee vastaan sellainen keltainen roadstar 1 mallinen ibanez, jossa on paavo pesusieni-tarra, niin suosittelen lämpimästi.. Minun vanha keppini kyseessä. Maalasin itse aikoinaan keltaiseksi ja nyt kyllä on parisen vuotta vituttanut kun menin tyhmyyksissäni vaihtamaan pois sen.. Kaipailisin takaisin. Jos tulis vastaan ens kesänä niin ostaisin HETI takaisin :)
pietari-poika
13.05.2009 17:59:45
Decadetroll: Jeah. Vaikea oikeastaan mennä sanomaan tähän vielä mitään, kun ovat niin uusia nuo frt-sarjan tallat.. Itsellänikin ollut vasta vuoden tuo assassin. Tähän mennessä oon huomannu vaan yhen OIKEAN eron vanhempiin ofr vehkeisiin: typerämmän näkösiä ovat nuo uudet. Miksei voi olla ihan perusmusta, vaan pitää olla tollanen cosmoblack. blaah.

Mun skebassa on OFR, joka on cosmoblack. Tallapalat ovat oikeanlaiset ja baseplatessa lukee "Made In Germany". Ei tuo minusta kovinkaan ruma ole, varaosia ei vain ole oikeaa väriä saatavilla, koska noiden valmistus on kai lopetettu. Jouduin ottamaan mustan tallapalan koska cosmoja ei ollut saatavilla (oma kuva). Kitara on uutena liikkeestä ostettu vuosi sitten. Kaveri osti musamaailmasta horizonin joulun aikoihin, siinäkin on toi sama cosmoblack. Ja ainakin roope latvalan sigu-espissä näytti olevan cosmo myös.
Decadetroll
13.05.2009 18:12:13
Juu, eipä siinä silleen.. Itelle ei vaan tuo cosmoblack niin kovasti iske. Mutta yhtäkaikki hyvin toimiva floikka, vaikka ois minkä värinen :D
Jara-
16.05.2009 19:44:49
Lueskelin ympäriämpäri nettiä, että nuo wanhat Roadstarit olisivat perhanan alihinnoiteltuja ja sen takia niin halpoja. Pitääkö tämä paikkansa? Ilmeisesti siis aivan laadukkaita laitteita ovat kuitenkin?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)