Strimari 16.05.2009 21:09:58 (muokattu 16.05.2009 21:11:19) | |
---|
Kierrettiin tänään Turkua ja kohdattiin muutama ala-arvoinen Squier mutta myös ainakin yksi tosi hyvä, jonka poika osti ( ensimmäinen sähkiksensä) ja styrkkariksi valittiin Fenderin Bullet 150. Onneksi mukaan saatiin sällin kitaransoiton opettaja, joka on "oikeasti" koulutettu opettaja ja asiantuntija vimeisen päälle. Mielenkiintoinen juttu muuten, että yhdessä kaupassa oli hyllyssä Fenderin Statocaster " Blackie" eli Eric Claptonin mustikan mallin mukaan tehty strato. Hintaa oli 1880 euroa , mutta rahalla ei aina saa laatua, hetken testattuaan opettaja totesi,että kolmas nauha lienee vinossa, koska ääni ei ole oikealla korkeudella, hän ei ostaisi sitä edes 188 eurolla.. Meillä muuten koko paketti, skitta, kova laatikko, johto,styrkkari,hihna,kielisatsi ja kourallinen plektroja 465 euroa. Is dream a lie, if it dont come true, or is it something worse? |
ReBeat 16.05.2009 21:25:10 | |
---|
Hyvä että mieluinen kitara löytyi. Vaikka tavaraa sai näennäisesti paljon mukaan, niin kitaran tarkempaa mallia tietämättä tuohon hintaan sisältyy silti vielä vedätyksen mahdollisuus. |
MadMatt 16.05.2009 21:45:03 (muokattu 16.05.2009 21:45:46) | |
---|
Normi liukuhihna " Blackieissä" saattaa tosiaan olla toleranssia. Kas kun myyjät ja sisäänostajat eivät ole kiinnittäneet asiaan huomiota. Ei millään pahalla mutta tuon sun "opettaja-gurun" lausahdus kuulostaa lähinnä jonkin sortin pätemiseltä ja vaikutuksen tekemiseltä. Mene ja tiedä... Squier on varmasti paljon parempi..Eiks ookki ;) |
McNulty 16.05.2009 22:16:01 (muokattu 16.05.2009 22:16:54) | |
---|
MadMatt: Normi liukuhihna " Blackieissä" saattaa tosiaan olla toleranssia. Kas kun myyjät ja sisäänostajat eivät ole kiinnittäneet asiaan huomiota. Ei millään pahalla mutta tuon sun "opettaja-gurun" lausahdus kuulostaa lähinnä jonkin sortin pätemiseltä ja vaikutuksen tekemiseltä. Mene ja tiedä... Squier on varmasti paljon parempi..Eiks ookki ;) Ja nykyään on todella sääli, ettei kaikissa liikkeissä ole fiksaajaa/huoltajaa joka tsekkaisi kaikki myytävät soittimet ja tekisi tarvittaessa tarvitut säädöt ja huollot. Kyllä meilläkin myymälässä American Vintage Straton kaula eli aikansa ihan omaa elämää ja nauhanpäitä hiottiin ainakin kahdesti aikana kun soitin oli myymälässä. Samoin kaularautaa saatiin säätää jatkuvasti... kunnes se puu lakkasi elämästä. Auta armias jos se soitin oltaisiin myyty "tehtaanpaketista" ilman että sitä olisi hoidettu ja huollettu. Se olisi ollut vähintään maailman surkein Fender sen kaulan osalta. Tänäkin päivänä ko. Strato soi komeasti erään iskelmänikkarin hyppysissä. Toisekseen, kitarassa on AINA virevirhettä joten otelaudalta otetut yksittäiset sävelet ei välttämättä ole aina 100% puhtaita ja absoluuttisia. Se on vain asia jonka kanssa on tultava toimeen ja opittava elämään. Ainoastaan temperoidut nauhat auttavat tuohon asiaan. The game's out there, and it's play or get played. That simple. |
jyrkalt 16.05.2009 22:48:07 | |
---|
Ja mä oon luullu että vain viinejä temperoidaan... :D No joo temperoidaan muutakin esim mun duunissa temperoidaan koko ajan mut en oo kskaan kuullut tuota termiä liittyen musiikkiin tai soittimiin. |
McNulty 16.05.2009 22:52:18 (muokattu 16.05.2009 22:52:36) | |
---|
The game's out there, and it's play or get played. That simple. |
Juippi! 17.05.2009 00:55:41 (muokattu 17.05.2009 00:56:12) | |
---|
|
kimurantti1 17.05.2009 01:08:47 (muokattu 17.05.2009 01:54:33) | |
---|
Myöskin pitää muistaa, että meillä on tasavireinen viritysjärjestelmä käytössä. Oktaavi kun jaetaan kahteentoista yhtä suureen osaan, niin kaikki intervallit eivät ole lähellekään puhtaita, ja tätä ei korjata täysin minkään valtakunnan temperoinnilla. Se on tiedetty jo pitkään, ja jos se vain on mahdollista, niin hyvin usein kitarat viritetään studiossa sävellajin mukaan, jolloin kitara soi puhtaimmillaan yhdessä tietyssä sävellajissa, ja muut ovat puolestaan vielä enemmän metsässä. Heh, "kolmas nauha on varmaan vinossa". Ei sillä ettäkö se mahdotonta olisi, mutta minä epäilisin montaa muuta asiaa ennen tuota. Hinta ei todellakaan aina takaa laatua, mutta jos ainoana perusteluna tuolle oli vain se, että ääni oli liian korkea, niin, no... Pätemiseltähän se vaan kuulostaa. Ja minä kyllä ostaisin Blackien 188 eurolla, vaikka siinä olisikin kolmas nauha kuinka vinossa. Sen oikaiseminen soitinkorjaajalla maksaisi satasen pari, ja soittimen hinta olisi vieläkin murto-osta uuden vastaan soittimen hinnasta. :-D E: Eikun olikos Blackiessa vaahteraotelauta? No sitten se olisi vähän kalliimpi operaatio, mutta halvaksi se kitara tulisi silti. |
jra 17.05.2009 02:32:59 (muokattu 17.05.2009 02:48:26) | |
---|
jyrkalt: Ja mä oon luullu että vain viinejä temperoidaan... :D No joo temperoidaan muutakin esim mun duunissa temperoidaan koko ajan mut en oo kskaan kuullut tuota termiä liittyen musiikkiin tai soittimiin. http://en.wikipedia.org/wiki/Well-Tempered_Clavier Perushuttua. Niinkuin itse jotain termiä ja perusperiaatetta enemmän tajuaisin;) Tuosta Kalliista Fenkusta, jossa oli yksi nauha vinossa tai hiottu vinoon, olisi kyllä ilomielin maksanut sen 180€ tai vaikka +1000€, jos se oli ainoa vika. Ei paha rasti korjata tai korjauttaa, tosin ensimmäiseksi kitaraksi ei kannattane sellaista hommata, jonka joutuu viemää heti pajalle, oli se sitten 200€ tai 2000€, - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Ziggy Bubba 17.05.2009 03:49:25 | |
---|
Tuohon Blackieen liittyen perinteinen intonaatiosäätö ei tekisi varmasti pahaa. Kuulostaa aika oudolta, että olisivat custom-shopilla heittäneet nauhan väärään kohtaan... Vaikka eihä sekään mahdoton juttu sinänsä ole. Silti ostaisin mielummin customin jenkin kuin esim. indonesialaisen Squjun :) |
trih 17.05.2009 09:51:25 | |
---|
No jopas. Miten ne saa nauhan vinoon ku koneella nuo väsätään? Vai onko fenkun palkkaama kitarapaja niin köyhä ettei ole varaa tehdä nauhatöitä moternisti... Just. |
Krice 17.05.2009 11:39:23 | |
---|
bonecrusher: Auta armias jos se soitin oltaisiin myyty "tehtaanpaketista" ilman että sitä olisi hoidettu ja huollettu. Tätä juttua usein ihmettelen, että kitarat (usein puhutaan fendereistä tässä yhteydessä..) pitäisi jotenkin säätää rankasti ennenkuin niistä tulee soittimia. Mikä niissä on tehtaan jäljiltä oikein pielessä? |
McNulty 17.05.2009 12:22:44 | |
---|
Krice: Tätä juttua usein ihmettelen, että kitarat (usein puhutaan fendereistä tässä yhteydessä..) pitäisi jotenkin säätää rankasti ennenkuin niistä tulee soittimia. Mikä niissä on tehtaan jäljiltä oikein pielessä? Kyllä niitä säätämään joutuu kun laivoissa ja konteissa rahdataan Atlantin yli, säilytetään ties millaisissa varastoissa jne. Ainakin löysällä olevaa kaularautaa joutuu säätämään samalla kun kitaran virittää ja säätää tallasta intonaatiot kohdilleen. The game's out there, and it's play or get played. That simple. |
Räbbänä 17.05.2009 12:34:35 | |
---|
ballfish: Strato putkikoneessa kiinni ja Deep Purplea ilmoille ni johan tietää miksi seiskakasikieliset muniinpuhaltelu örrinmörrinhewi homostelijat ovat täysin hakuteillä oikeasta menosta ja rankkuudesta |
Velli 17.05.2009 12:51:39 | |
---|
Krice: Mikä niissä on tehtaan jäljiltä oikein pielessä? Syynä voi olla hätäinen kitaran kasaus, jolloin esim kaula saattaa jäädä vähän vinoon, mikä puolestaan kostautuu heti vireongelmina. Sekaan on voinut myös livahtaa varsinaisia maanataikappaleita, joissa on joku selkeä vika (esim. nauhan päät jääneet pahasti törröttämään jostain kohdasta). Yksi vaihtoehto on, että kitaraan on käytetty heikkolaatuisia puita, jonka seurauksena esim. kaula alkaa elämään (menee korkkiruuville). Syitä voi olla monia... |
Strimari 17.05.2009 18:24:02 | |
---|
Juu..opettajan tuntien takaan ja alleviivaan, ettei hänen tarvitse päteä yhtään.. ja senverran olen jyvällä asioista itsekin, vaikka patteriston takana itse olenkin vaan istuskellut, että järjestyksessä kuunneltuna kolmannen nauhan jälkeen sointiin tuli ikävä epävire, eli ainakin siltä osin maanantaikappale, ja jos sitä joutuu korjaamaan, niin mitä muuta tuosta yksilöstä löytyykään, sitä hän tarkoitti.. Squier malleissa oli niin jousipyssyjä kuin propeleitakin,ja saman verran kelpo pelejä. Loppupeleissä aloitteleva juniori haluaa ottaa skeban käteen ja alkaa soittaa, eikä alkaa loputtomaan pura-kokoa-trimmaa- leikkiin. Se syö miestä varsinkin nuorella iällä.. Tosin huonoa viimeistelyä löytyi monesta merkistä, kuten hyviäkin yksilöitä. Nyt olen vakuuttunut että oli hyvä että otettiin alan asiantuntija mukaan. Poika revittää just jotain Word Beatia innosta soikeena.. Is dream a lie, if it dont come true, or is it something worse? |
duc 17.05.2009 18:27:55 | |
---|
Kerros nyt mistä liikkeestä se Blackie löytyy ettei kukaan mene vahingossa ostamaan sitä. |
hollstro 18.05.2009 00:40:43 (muokattu 18.05.2009 00:42:13) | |
---|
Strimari: Juu..opettajan tuntien takaan ja alleviivaan, ettei hänen tarvitse päteä yhtään.. ja senverran olen jyvällä asioista itsekin, vaikka patteriston takana itse olenkin vaan istuskellut, että järjestyksessä kuunneltuna kolmannen nauhan jälkeen sointiin tuli ikävä epävire, eli ainakin siltä osin maanantaikappale, ja jos sitä joutuu korjaamaan, niin mitä muuta tuosta yksilöstä löytyykään, sitä hän tarkoitti.. Squier malleissa oli niin jousipyssyjä kuin propeleitakin,ja saman verran kelpo pelejä. Loppupeleissä aloitteleva juniori haluaa ottaa skeban käteen ja alkaa soittaa, eikä alkaa loputtomaan pura-kokoa-trimmaa- leikkiin. Se syö miestä varsinkin nuorella iällä.. Tosin huonoa viimeistelyä löytyi monesta merkistä, kuten hyviäkin yksilöitä. Nyt olen vakuuttunut että oli hyvä että otettiin alan asiantuntija mukaan. Poika revittää just jotain Word Beatia innosta soikeena.. Noi Fenderin kaulat, niiden nauhojen paikat tehdään samalla sapluunalla, joten yksittäisen nauhan virhellinen sijainiti on suoraan sanoen väärä ja asiantuntematon analyysi. Vireen heitot johtuvat tallan ja kaulan vääristä säädöistä sekä mahdollisesti kulahtaneesta kielisetistä. Siitä on kiittäminen suomen ilmastoa ja kauppojen laiskaa henkilökuntaa. Kitaran virittäminen oikein ei sekään ole ihan triviaali juttu. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Swan 18.05.2009 00:44:17 | |
---|
Juippi!: Ton näkösellä kitaralla olis hassua varmasti kokeilla semmosta kunnon bendiä. Samalta se tuntuu kuin normaalinauhaisellakin. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> #26 S.M.A.K. |
trih 18.05.2009 02:56:58 (muokattu 18.05.2009 02:58:05) | |
---|
hollstro: Noi Fenderin kaulat, niiden nauhojen paikat tehdään samalla sapluunalla, joten yksittäisen nauhan virhellinen sijainiti on suoraan sanoen väärä ja asiantuntematon analyysi. Vireen heitot johtuvat tallan ja kaulan vääristä säädöistä sekä mahdollisesti kulahtaneesta kielisetistä. Siitä on kiittäminen suomen ilmastoa ja kauppojen laiskaa henkilökuntaa. Kitaran virittäminen oikein ei sekään ole ihan triviaali juttu. Jos kyseessä onkin orkkis-bläkkien ominaisuus joka on kopioitu kopioon... Niin ja liukuhihnatavaraahan fenkut enivei on. Kitaramaailman duplopalikoita. Just. |