Aihe: EL34:t ENGL Powerballin päättärissä
1
Evilson
14.05.2009 17:31:02
ENGL Powerballini 6L6GC -pääteputket olisivat lähdössä lähiaikoina vaihtoon. Tilalle olen ajatellut JJ:n EL34-putkia. EL34:t voisivat soundinsa puolesta olla sopivia, vaan mahtavatko mennä kyseisen nupin päättäriin?

Tälläiset ohjeet löysin kyseisen nupin pääteputkien biasoinnista:

http://forum.lordriffenstein.com/viewtopic.php?t=781

Millä tavoin biasointi eroaa EL34:llä kyseisen nupin tapauksessa? Onko jotain, mitä pitäisi biasoidessa ottaa huomioon?
pekurides
14.05.2009 18:37:14 (muokattu 14.05.2009 18:43:22)

voi vittu....tas meni bittiavaruuten pitkät sepostukset......

kaikissa laitteissa ei natsaa heittää el34 ,6l6 tilalle jos eri kytkentä pinneille.

selvitä.

ei jaksa enää....

Pistä mailia ENGL supporttiin, eiköhän sieltä selviä.

hieman epäilen että ei natsaa ilman jonkinmoisia modauksia.

Entäs KT66 tuubit?
Tunteella päin vittua.
Evilson
14.05.2009 20:27:28 (muokattu 14.05.2009 20:30:53)
pekurides: voi vittu....tas meni bittiavaruuten pitkät sepostukset......

kaikissa laitteissa ei natsaa heittää el34 ,6l6 tilalle jos eri kytkentä pinneille.

selvitä.

Jep, siksi kysynkin miten asia mahtaa olla kyseisen nupin kohdalla. ENGLin foorumilta en kunnollista vastausta kysymykseeni löytänyt, joten ajattelin kysäistä m.netistä jos jollain sattuisi olemaan tietämystä, kokemuksia tai muuta sanottavaa asiasta.

Pistä mailia ENGL supporttiin, eiköhän sieltä selviä.

Hyvä ajatus, laitoin viestin menemään.

hieman epäilen että ei natsaa ilman jonkinmoisia modauksia.

Entäs KT66 tuubit?

KT66:t on mielenkiintoinen vaihtoehto myös, mutta ovat vähän turhan kalliita.
pekurides
14.05.2009 23:05:37 (muokattu 14.05.2009 23:26:57)

Evilson:

KT66:t on mielenkiintoinen vaihtoehto myös, mutta ovat vähän turhan kalliita.

Ne hiukan mehukkaammat ja munakkammat ja pikkasen lähempänä el34 paremman keskialueensa ansiosta... no brittien vastaus 6l6 tuubeille.
vai miten se meni.kinked triodi jne.

sattuis olemaan muutaman kuukauden satunnaisesti ajeltu nelikkko KT66 tung-solia tyhjän panttina kun myin niiltä vaffarin alta pois ja säästin ne.

pistä privaa jos kiinnostaa...

hmm. muistaakseni niissä kt66 oli bias-säädöt suunnilleen samoissa kun 6l6gc kun niitäkin tuli testittyä ja kt66 hakkasi kyllä mennen tullen tonellaan.

Vaikka ne pitää säädellä samoille arvoille kun el34 tuubit niin muistaakseni bias-trimmerin joutu kuitenkin vetäseen lähelle mitä oli 6l6gc putkissa niin sitä ajan takaa että vaikka el34 kytkennän puolesta saapi toimimaan niin voi tulla sitten bias-trimmerin säätövarat vastaan ettei riitä alue.

En ole kyllä täysin100% varma että kt66 ja 6l6 sama pinnijärjestys, kyllä pitäis olla nuo on enemmän "tuunattuja" 6l6 putkia.. ma luulen:)

minusta nämä kt66 oli tiukemmat ja agressiivisemmat kunnon metallitykit kuin pyöreämmät el34 niin melkein niitä itse powerballiin laittaisin .
ellet sitten brittihenkistä stoner-murinaa siitä yritä saada:)
Tunteella päin vittua.
pekurides
15.05.2009 00:54:19 (muokattu 15.05.2009 13:48:20)

Tällänen ketju tuli vastaan tuota juuri löytämääni foorumia selatessa:=):
http://forum.lordriffenstein.com/viewtopic.php?t=1476

Siinä kt66 päivitystä fireballiin kyseltiin. ja tuli varmistus että 6l6 ja kt66 käyvät päikseen.. ellei ne ihan puuta heinää siellä höpöttele....

epäilen edelleen ettei el34 ihan helposti onnistu powerballissa kun ei SE E670 lippulaivassakaan se käy vaikka niissä pitäisi olla autobias systeemikin!

(erikseen ne el34 ja 6l6l versiot)

EDIT. taisin taas puhua paskaa , taitaa niissä SE nupeissa olla kytkin el34 tai 6l6 putkille mutta tehdas ei suosittele pitempiaikaista käyttä eri putkilla kun mille laite tuunattu.
ENGL foorumilla oli juttua että niissä olisi tehtaalta tullessaan vain eri BIAS-vastukset el34 1K ohm ja 6l6l jotain 500Ohmia..... ei mitään tietoa.....

Suosittelen lämpimästi KT66 putkia!
Tunteella päin vittua.
H.Corruption
15.05.2009 02:38:37
pekurides: Tällänen ketju tuli vastaan tuota juuri löytämääni foorumia selatessa:=):
http://forum.lordriffenstein.com/viewtopic.php?t=1476

Siinä kt66 päivitystä fireballiin kyseltiin. ja tuli varmistus että 6l6 ja kt66 käyvät päikseen.. ellei ne ihan puuta heinää siellä höpöttele....

epäilen edelleen ettei el34 ihan helposti onnistu powerballissa kun ei SE E670 lippulaivassakaan se käy vaikka niissä pitäisi olla autobias systeemikin!

(erikseen ne el34 ja 6l6l versiot)

Suosittelen lämpimästi KT66 putkia!

Sulla on selvästi oma lehmä ojassa.

EL34:t ovat pinniyhteensopivia 6L6:n kanssa, mutta PB ei ole suunniteltu käytettäväksi EL34:ien kanssa ja vaatii näin hieman modistelua.
pekurides
15.05.2009 03:07:42

H.Corruption: Sulla on selvästi oma lehmä ojassa.

EL34:t ovat pinniyhteensopivia 6L6:n kanssa, mutta PB ei ole suunniteltu käytettäväksi EL34:ien kanssa ja vaatii näin hieman modistelua.

joo ... tai eipä nuista nyt rahallisesti kuitenkaan niin paljoa kostu että pakko olisi lähteä tuputtamaan:)

minä ainakin pidin paljon enemmän niistä.

niin ja kuulopuheita yritin jatkaa....

Sellaista tarinaa kerrottu että el34 käyttävät vaffarit pystyvät käyttää myös 6l6 mutta 6l6 putkille suunnitellut vehkeet ei taas välttämättä kävy el34 putkille, ja jotain läppää oli yhden pinnin erilaisesta kytkennästä VAHVISTIMESSA. oliko tuo nyt se ylimääräinen pinni vai mitense nyt meneekään....

ehkä joku viisaampi asian vielä selvittää?

pikku loppukevennys(hämmennys).
http://forum.lordriffenstein.com/vi … wtopic.php?t=974&highlight=e570
Tunteella päin vittua.
mattim
15.05.2009 09:28:38 (muokattu 15.05.2009 09:35:42)

Aihetta löyhästi sivuava aika jännä dokkari: http://www.guitaramplifierblueprint … g.com/Tubeprimerandselection330.pdf

Matti
Evilson
15.05.2009 21:16:46
Selväselvä. KT66:t taidan jättää väliin liian suuren hintansa takia. EL34 on halvempi ja luullakseni soundillisesti itseäni enemmän miellyttävä putki. Jos EL34 osoittautuu hankalaksi PB:ssäni, ostan uudet 6L6GC:t ja biasoin nykyisiä kuumemmaksi ja toivon pääseväni sillä lähemmäksi haluttua soundia. Rahaa kun mulla ei ole hirveesti putkiin laittaa.

Onko kenelläkään tietoa mikä modi täytyy vahvistimeen tehdä saadakseen EL34:t kiinni? Screamerissa tais ainakin jollain olla EL34:t? Parin vastuksen vaihto multa onnistuu, mutta jos tarvitsee isompia muutoksia vahvariin tehdä, jätän väliin.
pekurides
15.05.2009 21:29:34

Evilson: Selväselvä. KT66:t taidan jättää väliin liian suuren hintansa takia..

hmmmm.... miten tämän nyt nätisti laittaisi?

Kun löytyy 1,5kilon nuppi ja sitten aletaan pihtamaan muutama kymppiä saundissa niin ei oikein minun logiikkkaan mene.

etusputketkin sitten kannata osta ne halvimmat kiinalaiset mitä löytyy ja sen jälkeen vasta ruvetan ihmettelemään miksi kaverin puolta halvemmasata laitteesta lähte paremmat pörinät kun se laittanut paremmat putket:=)

siinä käy sillen että seuraavan vuoden käy joka kerta kun ei oikein irtoa että olisiko sittenkin pitänyt hommaa ne kalliimmat putket.... mutta nää täytyy taas poltella loppuun ennekuin voi uudestaan asia harkita.. no jos ens vuonna sitten...

Niinkuin jonkun allekirjoituksessa luki "elämä on liian lyhyt paskalle saundille".

no kaikki tavallaan eikä se multa ole pois(ajettelen vain eritavalla),ja haluaisin vain kaikille ne paremmat saundit jos mahdollista kun tiedän miten paljon enemmän soittointoa,inspistä ja iloa siitä saa ja kuinka paljon paskat putket voivat heikentää kalliinkin vehkeen potentialia.

El34 takuurouheat röörit myös mutta älä minun mieliksi niitä halvimpia ektroharmonixeja tai sovtekkia mene hommamaan... se vasta on tuhlaamista.

tsemppiä ja hyviä soitteloja!
Tunteella päin vittua.
Evilson
15.05.2009 22:25:53 (muokattu 15.05.2009 22:26:33)
pekurides: hmmmm.... miten tämän nyt nätisti laittaisi?

Kun löytyy 1,5kilon nuppi ja sitten aletaan pihtamaan muutama kymppiä saundissa niin ei oikein minun logiikkkaan mene.

Mä luulen että siitä saundista aika pieni osa tulee loppupeleissä pääteputkista. Lisäksi mä olisin halunnut sitä EL34 -soundia, mä en viitsi maksaa KT66:sta niin paljoa, koska niiden soundi on kuitenkin sitä 6L6:n ja EL34:n välimaastoa kuulemani perusteella. Mä veikkaan että laadukkailla 6L6GC -putkilla sopivan kuumiksi biasoituina pääsen ihan mukavaan lopputulokseen.

etusputketkin sitten kannata osta ne halvimmat kiinalaiset mitä löytyy ja sen jälkeen vasta ruvetan ihmettelemään miksi kaverin puolta halvemmasata laitteesta lähte paremmat pörinät kun se laittanut paremmat putket:=)

Mulla on kuules Telefunkenia ja RFT:tä etusessa :). Ja ei mun kaverit ei tuu trankkucomboillaan voittamaan mun pörinöitäni vaikka muutaman sovtekin etuseeni laittaisinkin.

siinä käy sillen että seuraavan vuoden käy joka kerta kun ei oikein irtoa että olisiko sittenkin pitänyt hommaa ne kalliimmat putket.... mutta nää täytyy taas poltella loppuun ennekuin voi uudestaan asia harkita.. no jos ens vuonna sitten...

Niinkuin jonkun allekirjoituksessa luki "elämä on liian lyhyt paskalle saundille".

Katotaan nyt... Mä ostan sitten varmaan nupin mistä löytyy valmiina ne EL34:t jos hirveesti rupee harmittamaan. PB kuitenkaan näillä näkymin tule hirveän kauan mulla olemaan.

no kaikki tavallaan eikä se multa ole pois(ajettelen vain eritavalla),ja haluaisin vain kaikille ne paremmat saundit jos mahdollista kun tiedän miten paljon enemmän soittointoa,inspistä ja iloa siitä saa ja kuinka paljon paskat putket voivat heikentää kalliinkin vehkeen potentialia.

El34 takuurouheat röörit myös mutta älä minun mieliksi niitä halvimpia ektroharmonixeja tai sovtekkia mene hommamaan... se vasta on tuhlaamista.

Emmä halpiksia ajatellut, Tung-solit, JJ:t tai Svetlana / SED:t.

tsemppiä ja hyviä soitteloja!

Kiitos samoin!
pekurides
15.05.2009 22:46:25

elä nyt suutu!

Mun mielestä yksi tämän foorumin puolista on että saa erilaisia näkökantoja eri juttuihin ja välillä aivan vastakkaistakin ajattelutapaa ja silloin välillä tulee itsekin mietittyä oonkohan mä sittenkään aina oikeassa:=)

esitin "vähän" kärkevästi oman ajatukseni ja ehkä olen liian kauan kikkaillut näiden putkien kanssa että todellisuudentajukin hiukan hämärtynyt kokonaisuudesta...

Mielestäni ne putket taas vaikuttavat hyvinkin paljon.
(se taas suhtellista mitä tämä minun "hyvinkin paljon" loppupeleissä meinaa:)

-p-
Tunteella päin vittua.
H.Corruption
17.05.2009 17:47:58
Evilson: Selväselvä. KT66:t taidan jättää väliin liian suuren hintansa takia. EL34 on halvempi ja luullakseni soundillisesti itseäni enemmän miellyttävä putki. Jos EL34 osoittautuu hankalaksi PB:ssäni, ostan uudet 6L6GC:t ja biasoin nykyisiä kuumemmaksi ja toivon pääseväni sillä lähemmäksi haluttua soundia. Rahaa kun mulla ei ole hirveesti putkiin laittaa.

Onko kenelläkään tietoa mikä modi täytyy vahvistimeen tehdä saadakseen EL34:t kiinni? Screamerissa tais ainakin jollain olla EL34:t? Parin vastuksen vaihto multa onnistuu, mutta jos tarvitsee isompia muutoksia vahvariin tehdä, jätän väliin.

Voihan ne EL34:t mennä suoraan, ilman et joutuis vahtamaan suojahilavastukset. PB:ssa on kuitenkin pienempitehoiset suojahilavastukset ja EL34 ottaa enemmän suojahilavirtaa kuin 6L6.

Ei muuta kuin kokeilemaan.
Evilson
17.05.2009 19:47:15
H.Corruption: Voihan ne EL34:t mennä suoraan, ilman et joutuis vahtamaan suojahilavastukset. PB:ssa on kuitenkin pienempitehoiset suojahilavastukset ja EL34 ottaa enemmän suojahilavirtaa kuin 6L6.

Ei muuta kuin kokeilemaan.

Okei, eli suojahilavastuksen tehonkesto on pienehkö EL34:lle, ja voi joutua vaihtamaan järeämpiin (=tehonkestoltaan suurempiin) ? Resistanssiko niillä on kuitenkin sopiva?

Onko muita eroavaisuuksia, kun että EL34 vie enemmän suojahilavirtaa, ja sen suurin sallittu anodihäviö on pienempi kuin 6L6:lla, mitä mun pitäs ottaa huomioon?
H.Corruption
17.05.2009 22:44:16
Evilson: Okei, eli suojahilavastuksen tehonkesto on pienehkö EL34:lle, ja voi joutua vaihtamaan järeämpiin (=tehonkestoltaan suurempiin) ? Resistanssiko niillä on kuitenkin sopiva?

Onko muita eroavaisuuksia, kun että EL34 vie enemmän suojahilavirtaa, ja sen suurin sallittu anodihäviö on pienempi kuin 6L6:lla, mitä mun pitäs ottaa huomioon?

Yleisesti käytetty suojahilavastus yli 450V:n jännitteillä EL34:lle on 1k/5W. Kuulostaa aika suurelta, mutta ainakaan eivät kärähdä ja käyvät myös 6L6:n kanssa.
Evilson
18.05.2009 16:48:58 (muokattu 18.05.2009 17:59:54)
H.Corruption: Yleisesti käytetty suojahilavastus yli 450V:n jännitteillä EL34:lle on 1k/5W. Kuulostaa aika suurelta, mutta ainakaan eivät kärähdä ja käyvät myös 6L6:n kanssa.

Löytämäni kytkis PB:stä:

http://www.houseofenglamps.com/ENGL … icDiagrams/Heads/E645-schematic.pdf

Suojahilavastukset taitaa olla noi 470R/1,4W:t. Kun vaihdan 1K/5W:een niin pitäs EL34:t toimia?

Oliko tosiaan muuta mitä tarvii huomioida, esim. riittääkö bias-trimmeristä säätöalue? Olis kiva tietää kaikki mahdolliset jutut näin etukäteen, mistä voi tulla ongelmia, itselläni kun ei näistä putkityypeistä ja niiden eroista ole juurikaan tietoutta.

EDIT. Jännite noille muuten on tuon kytkiksen mukaan 430V, ei yli 450V. Onko 1k/5W silti sopiva?
H.Corruption
18.05.2009 18:56:43
Evilson: Löytämäni kytkis PB:stä:

http://www.houseofenglamps.com/ENGL … icDiagrams/Heads/E645-schematic.pdf

Suojahilavastukset taitaa olla noi 470R/1,4W:t. Kun vaihdan 1K/5W:een niin pitäs EL34:t toimia?

Oliko tosiaan muuta mitä tarvii huomioida, esim. riittääkö bias-trimmeristä säätöalue? Olis kiva tietää kaikki mahdolliset jutut näin etukäteen, mistä voi tulla ongelmia, itselläni kun ei näistä putkityypeistä ja niiden eroista ole juurikaan tietoutta.

EDIT. Jännite noille muuten on tuon kytkiksen mukaan 430V, ei yli 450V. Onko 1k/5W silti sopiva?

Katsoin yhdet datasivut, joissa oli juuri tuo 1k/5W ja käyttäjännite olikin 420V. Eli on aivan ok.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)