Aihe: Kitaroita lyhytsormiselle
1 2 3
asna
16.05.2009 20:07:02
Olen ajatellut uuden kitaran hankkimista tässä lähiaikoina ja haussa olisi siis sellainen, joilla lyhytsormistenkin on helppo soittaa. Mallejahan löytyy etsimällä mutta nyt kaipaisinkin soittajien omia kokemuksia eri kitaroista, jos löytyisi vaikka jokin mitä en itse ole vielä ajatellut. Soitan lähinnä rokkia, hevikepeistä en ole siis niinkään kiinnostunut :)
Henkka370
16.05.2009 20:15:21
Mittaas ihan sentteina, että miten pitkät sormet sulla on.

Ihan normi kitara sopii sulle aika varmasti
Jos jäsen on alle 18-vuotias niin pitääkö tässä olla huoltajan allekirjoitus?
pekurides
16.05.2009 20:23:55 (muokattu 16.05.2009 20:25:41)

iha tollanen lespa varman ihan kiva, mielestäni suht "kapea"otelauta...
a
nää floikalliset pelit (jackson jne.)aika usein hiukan leveämpiä otelaudaltaan ja se mielestäni ratkaiseva skalan pituuden kanssa, eikä niinkään kaulan profiili.

tai emmä tiiä tuosta profiilista sen enempiä kun ei ole moisia huolia.

Lyhytskalainen se sitten pitäisi olla, eron huomaa kyllä aika selvästi pitempiskalaiseen kun ei niin helposti sormet ylety.
Tunteella päin vittua.
d3monilaama
16.05.2009 20:25:35 (muokattu 16.05.2009 20:26:24)
Henkka370: Ihan normi kitara sopii sulle aika varmasti

Ja jos 25,5" skaala pelottaa niin osta joku LP. Budjettia?

E: No sieltähän se ehti tulla.
Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista.
wilo
16.05.2009 20:28:39
asna: Olen ajatellut uuden kitaran hankkimista tässä lähiaikoina ja haussa olisi siis sellainen, joilla lyhytsormistenkin on helppo soittaa. Mallejahan löytyy etsimällä mutta nyt kaipaisinkin soittajien omia kokemuksia eri kitaroista, jos löytyisi vaikka jokin mitä en itse ole vielä ajatellut. Soitan lähinnä rokkia, hevikepeistä en ole siis niinkään kiinnostunut :)

Ehkä voisit kokeilla ohut- ja kapeakaulaista ja toisaalta kitaraa, jossa on lyhyt skaala.
Ohut- ja kapeakaulaisia kitaroita on monella merkillä. Hevikepeissä on monesti ohut kaula, mutta esimerkiksi fenderin ns. moderni C-profiili on kohtuuohut. Tuota ohuempiakin kyllä löytynee.
Tavallista lyhyempi skaala (nauhat hieman tiheämmässä) on ainakin fender jaguarissa ja mustangissa.
Artist
16.05.2009 20:29:17
Fenderillä on 24" skaalaisia kitaroita, esim. Mustang ja Jaguar, jotka sopivat pieneen kouraan, riippuen tietysti kaulan paksuudesta.Myös Squierin Classic Vibe Duo Sonic lienee testaamisen arvoinen, jos haluaa lyhytskaalaista ja helpposoittoista kitaraa.
"Space travels in my blood and there ain't nothing I can do about it"
asna
16.05.2009 20:33:52
Tässä mittailin ja etusormi on 6 cm, pikkurilli upeet 4 ja puoli.

Mulla on jo pari normaalin kokoista kitaraa, tele ja stratokopio. Telessä on sopivan ohut kaula mutta silti tuntuu että tietyt jutut olis helpompia lyhyemmällä skaalalla.

Budjetti olis siinä noin 500 euroa tällä hetkellä, mutta kun ei ole niin kiire ja töitä on niin saatan tulevaisuudessa sijoittaa enemmänkin :) Juuri tuo Jaguar on ollut mulla päälimmäisenä mielessä.
Artist
16.05.2009 20:37:40
Budjetti olis siinä noin 500 euroa tällä hetkellä, mutta kun ei ole niin kiire ja töitä on niin saatan tulevaisuudessa sijoittaa enemmänkin :) Juuri tuo Jaguar on ollut mulla päälimmäisenä mielessä.

Kitarapajalla on käytetty Jaguar juuri tuohon hintaan ja värinä komea Candy Apple Red:

http://www.kitarapaja.com/pics/fjjabcar1_800_600.JPG

Sieltä vaan testaamaan, mikäli mahdollista. Jaguarit (ja Mustangitkin) ovat aika omintakeisia kitaroita, joten suosittelen testaamaan huolella ennen ostopäätöksen tekemistä.
"Space travels in my blood and there ain't nothing I can do about it"
LMN
16.05.2009 20:38:23

Heitänpä tähän Greg Bennett Avion -sarjan. Itselläni on lyhyet sormet ja pienet kädet muutenkin, joten ostin tänään paikallisesta musiikkiliikkeestä Greg Bennett AV 7:n, jossa on 24" skaala kapealla 1 5/8" (41,3 mm) satulalla. Kitara on tyyliltään Les Paul johdannainen, mutta pienillä muutoksilla.

http://www.gregbennettguitars.com/av7.html
jra
16.05.2009 21:02:47
Itsellä on kokemusta parista Gibsonin LP Faded DC:stä. Niissä oli omaan käteen liiankin ohut/kapea kaula ja kompakti soittoasento. Jos tulee hyvä yksilö vastaan, niin saattaisi olla sopiva ja irrota juuri ja juuri tuohon budjettiin. Uutena ei taida enää saada? On lisäksi parhaimmilaan erittäin kevyt ja P90-mikeillä soundiltaankin omanlaisensa (tosin pörinätaipumusta, kuten kait P90:llä asiaan kuuluu?).
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
pekurides
16.05.2009 21:11:47

asna: Tässä mittailin ja etusormi on 6 cm, pikkurilli upeet 4 ja puoli.

Mulla on jo pari normaalin kokoista kitaraa, tele ja stratokopio. Telessä on sopivan ohut kaula mutta silti tuntuu että tietyt jutut olis helpompia lyhyemmällä skaalalla.

tästä innoittuen piti itekin mitata ja vastavat 8 ja 6 että et sie ihan pashaa haastele niistä pienistä sormista.....

miten se music man? eiks siinä ole V-profiili ja suht lyhyt ja kapia kaula?

Itellä myös V-profiilinen jenkki diini ja se on kyllä todella mukava hanskassa.

Mutta suht paksu kaula muuten nii en sulle ala suositteleman... tai mistä minä tiedän:)
Tunteella päin vittua.
Insane Kane
16.05.2009 21:19:15
Patrick Eggle Berlin Pro on hyvin siro kaulaltaan ja bodyltään...
Lisäksi samperin hyvin tehty.
If you're gonna be dumb, you gotta be tough.
Sergei Fallinen
16.05.2009 21:25:19
pekurides: tästä innoittuen piti itekin mitata ja vastavat 8 ja 6 että et sie ihan pashaa haastele niistä pienistä sormista.....

8 ja 7, tosin varmaan mittaustapa voi vaikuttaa myös jonkun verran

tarvis erillisen kuinka pitkät sormet -ketjun, tosin varmaan sellanen jo onkin, mut en nyt jaksa käyttää hakua
asna
16.05.2009 21:28:01 (muokattu 16.05.2009 21:29:13)
Vähän liian kaukana sijaitsee tuo kitarapajan yksilö koska tosiaan pitäisi päästä testaamaan, koskaan en ole kyseisillä soittanut. Uusina noita löytyy täältäkin päin tosin..

Jännää, kun oon aina ajatellut että lespat on jotenkin isoja, mutta voisin sellaisiakin testailla kun ne on kaiken lisäksi kauniita. Ja eikö SG-mallisissa ole myös sama skaala?

pekurides: tästä innoittuen piti itekin mitata ja vastavat 8 ja 6 että et sie ihan pashaa haastele niistä pienistä sormista.....
Juu tää on kyllä pieni ongelma :D

Kiitos muuten vastauksista.
joukov
16.05.2009 21:32:25
Ernie Ball Music Man Steve Morse siguissa on satulaleveys 41,3mm ja sopii mainiosti lyhytsormisellekin.
What We Do In Life Echoes In Eternity.
KUNU
16.05.2009 21:41:02
asna: Olen ajatellut uuden kitaran hankkimista tässä lähiaikoina ja haussa olisi siis sellainen, joilla lyhytsormistenkin on helppo soittaa. Mallejahan löytyy etsimällä mutta nyt kaipaisinkin soittajien omia kokemuksia eri kitaroista, jos löytyisi vaikka jokin mitä en itse ole vielä ajatellut. Soitan lähinnä rokkia, hevikepeistä en ole siis niinkään kiinnostunut :)

Joku hyppii taas silmille mutta asiaan. Petrucci Music man malleissa on todella pieni kaula, kaikin puolin. Ohut, ja profiili on C suurella radiuksella(tuntuu ohuemmalta mitä todellisuudessa on). Ibanezin wizard tuntui halolta tämän jälkeen, eli sopii erittäin hyvin pienille sormille.
Jos ei ole varaa aitoon EBMM:n niin Sterling valmistaa JP50 mallia, mikä on halvempi versio tuosta mallista.
varakeef
16.05.2009 22:00:32
Eikös Rickenbackerien skaalat ole usein lyhyehköjä ja kaulat kapeita ohuita?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Painajaismainen
16.05.2009 22:51:55
asna: Tässä mittailin ja etusormi on 6 cm, pikkurilli upeet 4 ja puoli.

Meikäläisen etusormi on suunnileen 7 cm ja pikkurilli 5 ja puoli. Minun käteen ns. Gibson-skaala eli 24.75:nen käy parhaiten. Rankkana yleistyksenä Les Paulien kaulat tuppaa olemaan jokseenkin jämäkän paksuisia, muttea mitenkäs jokin solakkakaulainen SG toimisi?
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka "Ei saakeli näitä sooloja. Jos joku olisi harrastuksen alkuvaiheissa näyttäny kuvan ysäri-Hetfieldistä ja sanonu, että komppaaja ei vonkaa, kaikki olisi toisin." - GRG40
Painajaismainen
16.05.2009 22:53:40
asna: Jännää, kun oon aina ajatellut että lespat on jotenkin isoja, mutta voisin sellaisiakin testailla kun ne on kaiken lisäksi kauniita. Ja eikö SG-mallisissa ole myös sama skaala?

Perinteisesti LP:t ovat aika painavia ja yleensä paksukaulaisia niinkuin aiemmin mainitsin. Runko ei ole kamalan suurikokoinen muuten. SG:tä kyllä suosittelisin kokeilemaan.
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka "Ei saakeli näitä sooloja. Jos joku olisi harrastuksen alkuvaiheissa näyttäny kuvan ysäri-Hetfieldistä ja sanonu, että komppaaja ei vonkaa, kaikki olisi toisin." - GRG40
Confidentum
16.05.2009 23:00:31
Pitkä selkä. lyhyet jalat ja (prince)nakkisormet...tunnistin itseni.
Lyhyt skaalainen, runsasnauhainen, kapeakaulainen, siinä ratkaisu. Vaikkapa ESPNn Lespat 24,75" ja 24 nauhaa tai Gibsonin 22-nauhaiset 59-kaulalla. Tai akkarina piskuinen parlour tai dobro. Taikkas sitten...hyväksyt lyhytsormisuuden ja hitot välität vermeistä ja soitat omaa genreä omalla tyylillä ja staililla ja soundilla. Melko vähillä sormilla on tullu toimeen moni mestari. Tekniikkaa ja tulkintaa omilla vahvuuksilla. Siinä se. http://www.youtube.com/watch?v=rAx3A5zv90o
Wide Fat Neck
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)