Aihe: Miten kytkeä pedaalit? 1 2 | |
---|---|
![]() 26.05.2009 10:32:44 | |
Ostin Thomanilta Morley Bad Horsie 2 wahin ja Bossin dd-7 delayn. Ajattelin ostaa vielä jonkun noise-gaten. Ne pitäisi saada livekäyttöön soveltuviksi. Eli miten ne kytketään? Mulle sanottiin musaliikkeessä, että delay kannattaa tunkea efektiluuppiin. Onko näin? Entä muut pedaalit? Boss dd-7:ssä lukee "USE BOSS PSA ADAPTER ONLY" Onko tämä välttämätöntä? Testasin jonkun thomanin oman adapterin kanssa ja vähän särisi (tosin treenivahvistimella kitaran ja vahvistimen välissä). Voiko kaikki kolme pedaalia kytkeä yhteen adapteriin? Livenä kannattaa käyttää pattereita, kö? Mihin järjestykseen pedaalit kannattaa laittaa? anteeksi tietämättömyyteni.. | |
![]() 26.05.2009 10:38:05 (muokattu 26.05.2009 10:38:19) | |
dyydfromhell: Ostin Thomanilta Morley Bad Horsie 2 wahin ja Bossin dd-7 delayn. Ajattelin ostaa vielä jonkun noise-gaten. Ne pitäisi saada livekäyttöön soveltuviksi. Eli miten ne kytketään? Mulle sanottiin musaliikkeessä, että delay kannattaa tunkea efektiluuppiin. Onko näin? Entä muut pedaalit? Boss dd-7:ssä lukee "USE BOSS PSA ADAPTER ONLY" Onko tämä välttämätöntä? Testasin jonkun thomanin oman adapterin kanssa ja vähän särisi (tosin treenivahvistimella kitaran ja vahvistimen välissä). Voiko kaikki kolme pedaalia kytkeä yhteen adapteriin? Livenä kannattaa käyttää pattereita, kö? Mihin järjestykseen pedaalit kannattaa laittaa? anteeksi tietämättömyyteni.. Pedaalit järjestykseen kitara -> Bad Horsie -> vahvistimen input. Ja looppiin: FX Send -> Noise gate -> DD-7 -> Loop Return. Jos sä hommaat Boss NS-2:n noise gateksi niin parhaiten häiriöt saa pois kun kytkee kitara -> NS-2 input. NS-2:n sendistä wahiin, wahista vahvistimen inputtiin. Vahvistimen FX Sendistä NS-2 returniin. NS-2 returnista DD-7:ään ja sieltä FX Returniin. How do mix ?! ¯(°_o)/¯ | |
![]() 26.05.2009 10:41:39 (muokattu 26.05.2009 10:42:41) | |
Kyllä voi käyttää samaa adapteria ja ihan hyvin noi bossit toimii ainakin mun 1spotilla--> tarviit sellaisen jakajapiuhan mitä saa jokaisesta musaliikkeestä n.10€ hinnalla. Noihan ne väittää, että delayt, chorukset yms. efektit pitäis efektilenkkiin tunkea ja wahi taas suoraan kitaran ja vahvarin väliin. Noisegatesta en muuten tiedä mihin se pitäis "oikeesti" tunkea, lainausmerkit siksi koska efektejen suhteen kaikki on suhteellista. Itselläni ei ole efektit lenkisssä, koska mun vahvarissa ei ole efektilenkkiä:-D E: ylempänä näköjään tietoa noisegatesta... | |
![]() 26.05.2009 10:43:46 | |
Simo78: Kyllä voi käyttää samaa adapteria ja ihan hyvin noi bossit toimii ainakin mun 1spotilla--> tarviit sellaisen jakajapiuhan mitä saa jokaisesta musaliikkeestä n.10€ hinnalla. Noihan ne väittää, että delayt, chorukset yms. efektit pitäis efektilenkkiin tunkea ja wahi taas suoraan kitaran ja vahvarin väliin. Noisegatesta en muuten tiedä mihin se pitäis "oikeesti" tunkea, lainausmerkit siksi koska efektejen suhteen kaikki on suhteellista. Itselläni ei ole efektit lenkisssä, koska mun vahvarissa ei ole efektilenkkiä:-D E: ylempänä näköjään tietoa noisegatesta... Joo samalla muuntajalla toimii, paitsi jotain ongelmia voi kai tulla kun efektiloopissa ja vahvistimen edessä on pedaalien käytössä sama muuntaja? Omassa nupissa ei mitään ongelmaa oo, mutta joskus voi kai ongelmia olla? How do mix ?! ¯(°_o)/¯ | |
![]() 26.05.2009 10:50:02 | |
Moridin: Joo samalla muuntajalla toimii, paitsi jotain ongelmia voi kai tulla kun efektiloopissa ja vahvistimen edessä on pedaalien käytössä sama muuntaja? Omassa nupissa ei mitään ongelmaa oo, mutta joskus voi kai ongelmia olla? Niin joo, näin oon kanssa täältä joskus lukenut. Sen kummempaa tietoa ei multa sitten löydykään... | |
![]() 26.05.2009 10:53:31 (muokattu 26.05.2009 10:56:24) | |
Ai niin tohon patteriasiaan mä vielä kommentoin, että just noissa efekteissä (optinen wah ja delay) ei kannata käyttää paristoja, koska ne on ihan kertakäyttökamaa. Noi syö todella reippaasti virtaa. Säröpedaalit ja Crybabyt toimii paristoilla kyllä pitkään. Muuntajaksi käy periaatteessa mikä tahansa 9V tasajännitemuuntaja, mutta yleensä kannattaa pysyä noissa kitaralle tarkoitetuissa, kun niissä on panostettu häiriöttömyyteen. Esimerkiksi mainittu 1-Spot on hyvä. Bossin pedaalit ottaa jännitteen positiivisen puolen liittimen rungosta ja negatiivisen kärjestä, tämä on melko standardi. How do mix ?! ¯(°_o)/¯ | |
![]() 26.05.2009 13:31:20 | |
ihan onnellisena oon käyttänyt delayta ennen vahvistinta. en tiiä mitä etua sen laittamisesta efektilooppiin olisi, en oo ikinä jaksanu säätää ylimääräisten piuhojen kanssa. tekee sen, minkä katsoo toimivan riittävän hyvin omiin tarpeisiinsa. | |
![]() 26.05.2009 13:36:35 | |
rrroope: ihan onnellisena oon käyttänyt delayta ennen vahvistinta. en tiiä mitä etua sen laittamisesta efektilooppiin olisi, en oo ikinä jaksanu säätää ylimääräisten piuhojen kanssa. tekee sen, minkä katsoo toimivan riittävän hyvin omiin tarpeisiinsa. Just noin. Mutta delayn tuottamassa saundissa on ratkaiseva ero, kun vertaillaan sen sijoittamista ennen signaaliketjun säröytymistä tai sen jälkeen, joten kannattaa kyllä kokeilla kumpi on mieleisempi vaihtoehto. Tommonen lyhyt tempodelay (tommoset U2-jutut ja vastaavat) on kyllä napakamman kuuloinen ennen säröä, mutta tällöin säröäkin pitää kuitenkin olla jotenkin maltillisesti. Sit taas jos haetaan tilaa säröytyneeseen saundiin, toimii dilsa paremmin loopissa. Olen puhunut, ugh. How do mix ?! ¯(°_o)/¯ | |
![]() 26.05.2009 13:36:55 | |
rrroope: ihan onnellisena oon käyttänyt delayta ennen vahvistinta. Kumpikin tapa yhtä oikein. en tiiä mitä etua sen laittamisesta efektilooppiin olisi, en oo ikinä jaksanu säätää ylimääräisten piuhojen kanssa. FXloopissa delay tulee vasta etuasteen jälkeen, jolloin esim. vaffarin omia souneja käytettäessä delay-hännät toistuvat (ainakin metallimusiikissa) fiksummin. Delayn ollessa linjassa, ennen etusta, delay-hännät kulkevat etuasteen lävitse myös, vahvistuen ja mahdollisesti säröytyen liikaa. Rootsimmassa menossa tuo delay ennen etusta on varsin jees. Saa just sopivan pienen roson myös niihin häntiin. tekee sen, minkä katsoo toimivan riittävän hyvin omiin tarpeisiinsa. Näio! The game's out there, and it's play or get played. That simple. | |
![]() 26.05.2009 13:50:24 (muokattu 26.05.2009 13:50:50) | |
Moridin:Mutta delayn tuottamassa saundissa on ratkaiseva ero, kun vertaillaan sen sijoittamista ennen signaaliketjun säröytymistä tai sen jälkeen, joten kannattaa kyllä kokeilla kumpi on mieleisempi vaihtoehto. Amatööri analysoi: Jos delayn pistää vahvistimen eteen ja soittaa säröillä, säröhän kompressoi (eli nostaa) toistojen voimakkuutta ihan näin niinkuin virkansakin puolesta. Niinpä se sama level-asetus, joka kuulostaa sopivalta puhtailla soitettaessa, tuppaakin olemaan liian kova särökanavaa käytettäessä. Menikö sinne päinkään+ Tästä syystä itse ainakin käytän delayta mieluummin loopissa. Lopputulema on joka kanavalla suht saman kuuloinen. Edit: TUossahan yllä jo sama asia kai sanottiinkin. Dillon, you son of a bitch! | |
![]() 26.05.2009 14:44:33 | |
Varmaan se erilaiselta kuulostaa luupissa, mutta olen usein miettinyt sitä onko ratkaisevaa eroa sillä säröytyykö ääni ennen kaikua vai sen jälkeen, kun se kaiutettu signaali säröytyy lopulta kuitenkin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 26.05.2009 14:45:48 | |
varakeef: Varmaan se erilaiselta kuulostaa luupissa, mutta olen usein miettinyt sitä onko ratkaisevaa eroa sillä säröytyykö ääni ennen kaikua vai sen jälkeen, kun se kaiutettu signaali säröytyy lopulta kuitenkin. Jos sulla jonkinmoista dynamiikkaa vahvistimessa, niin dilsan häntäpää ei kyllä säröydy, jos se on ennen etusta. | |
![]() 26.05.2009 14:49:45 | |
Bossin DD-7 päästelee ainakin mulla sen tap temmon tahdissa napsutusta, tai hankala sanoa mistä laitteesta se napse lähtee kun se korjaantuu käyttämällä eri virtalähdettä. Kuten jo tässä viimeviikkoina olen täälläkin siitä maininnut... =) Mulla siis yleensä tämmönen setup: Kitara->Korg Pitchblack->Behkun wah->Boss NS-2->etuaste->Boss DD-7->pääteaste. Tajusin juuri, etten ole vielä testannut NS-2:sta pelkästään efektiloopissa, ja minä jo kerkesin hyväksyä sen että se syö kaikki pinchit sun muut vinguttelut... "I go where I please, and I please where I go" | |
![]() 26.05.2009 14:54:21 | |
Juicy: Tajusin juuri, etten ole vielä testannut NS-2:sta pelkästään efektiloopissa, ja minä jo kerkesin hyväksyä sen että se syö kaikki pinchit sun muut vinguttelut... Kannattaako tuhlata aikaansa moiseen, jos se kerran toimii hyvin nykyisellä paikallaan? Siltä pohjalta lähinnä, että sen ainoa tarkoitus kuitenkin on pitää hälyäänet pois, ei mitenkään muuten vaikuttaa soundiin.... | |
![]() 26.05.2009 15:02:44 | |
Teette kuten mie, niin on kaikista paras. T-Rex Reptile linjassa ennen etusta ja t.c.Electronic Nova Delay loopissa. Molempien maailmojen edut, ja kumoavat toistensa haitat. Hevitouhuissa nova, rootsimmassa rexi. Toimii! The game's out there, and it's play or get played. That simple. | |
![]() 26.05.2009 15:02:50 | |
oiva tumpeloinen: Kannattaako tuhlata aikaansa moiseen, jos se kerran toimii hyvin nykyisellä paikallaan? Siltä pohjalta lähinnä, että sen ainoa tarkoitus kuitenkin on pitää hälyäänet pois, ei mitenkään muuten vaikuttaa soundiin.... Niin, samalla periaatteella ei kannata käydä testaamassa kalliimpia vahvareitakaan, kun nykyisetkin toimii niin hyvin... =) No ei kun juurihan totesin, ettei se toimi niin hyvin kuin se voisi toimia. Ihte tykkään kumminkin komppeihinkin heitellä pinch harmonicseja, ja vähän tympäisee jos niitä ei saa 98% tarkkuudella justiinsa oikein niin tuo pedaali syö niiden sustainit aamupalaksi. Kyllähän sillä yleensä saa sen tasapainon haettua että sustainit löytyy ilman hallitsematonta kiertoa, mutta voihan sitä kokeilla muitakin tapoja. "I go where I please, and I please where I go" | |
![]() 26.05.2009 15:04:12 | |
oiva tumpeloinen: Jos sulla jonkinmoista dynamiikkaa vahvistimessa, niin dilsan häntäpää ei kyllä säröydy, jos se on ennen etusta. On tuossa logiikkaa kyllä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 26.05.2009 15:13:26 | |
Juicy: Niin, samalla periaatteella ei kannata käydä testaamassa kalliimpia vahvareitakaan, kun nykyisetkin toimii niin hyvin... =) Yritin tuossa sanoa, että tuo mokkula ei suoranaisesti vaikuta toneen, niin siltä pohjalta sen paikka ketjussa on aika sama, kunhan vain kohinat vähenee. Nuppia vaihtamalla taas muuttuu tone. No ei kun juurihan totesin, ettei se toimi niin hyvin kuin se voisi toimia. Ihte tykkään kumminkin komppeihinkin heitellä pinch harmonicseja, ja vähän tympäisee jos niitä ei saa 98% tarkkuudella justiinsa oikein niin tuo pedaali syö niiden sustainit aamupalaksi. Kyllähän sillä yleensä saa sen tasapainon haettua että sustainit löytyy ilman hallitsematonta kiertoa, mutta voihan sitä kokeilla muitakin tapoja. Enpä lukenutkaan kunnolla tekstiä, tai ainakaan sisäistänyt sitä. Kovin usein ääniportti/suppressori/vastaava on helpointa laittaa suoraan kitaran perään. Ketjun perällä kovin helposti katkeaa koko signaali liian aikaisin. Kohiseeko sun kasa ilman NS:ää, kun kitaran volat on kiinni? Jos silloin ei ole kohinoita, niin kovin helposti mä ainakin lähtisin laittamaan sitä porttia heti kitaran perään. Siinä se on tosiaan helpoin säätää. Jos taas kohinaa on silloinkin, kun kitaran volat on nollissa, niin sitten säröjen perään. Yleensä niitä kohinoita kannattaa yrittää tappaa mahdollisimman aikaisesta vaiheesta, niin ne ei pääse kertautumaan. Ja miten nyt sitten ikinä laitatkin, niin älä laita sitä dilsan perään. Voipi ikävästi häntä katketa ennen aikojaan. | |
![]() 26.05.2009 15:39:37 (muokattu 26.05.2009 15:41:16) | |
oiva tumpeloinen: Yritin tuossa sanoa, että tuo mokkula ei suoranaisesti vaikuta toneen, niin siltä pohjalta sen paikka ketjussa on aika sama, kunhan vain kohinat vähenee. Nuppia vaihtamalla taas muuttuu tone. Ennen etuastetta ollessaan tuo mokkula vaikuttaa aika paljon siihen, miten se vahvistin näkee sen kitarasignaalin, tai sen katkeamisen. Kun kitaralta tulevan signaalin taso laskee alle alle tietyn rajan, tuo pedaali katkaisee äänet. Yleensä tuo vaimentaa ne tarkoituksellakin päästetyt äänet (huiluäänet, flutterit, yms.), tai oikeastaan niiden sustainin. Enpä lukenutkaan kunnolla tekstiä, tai ainakaan sisäistänyt sitä. Kovin usein ääniportti/suppressori/vastaava on helpointa laittaa suoraan kitaran perään. Ketjun perällä kovin helposti katkeaa koko signaali liian aikaisin. Kohiseeko sun kasa ilman NS:ää, kun kitaran volat on kiinni? Jos silloin ei ole kohinoita, niin kovin helposti mä ainakin lähtisin laittamaan sitä porttia heti kitaran perään. Siinä se on tosiaan helpoin säätää. Jos taas kohinaa on silloinkin, kun kitaran volat on nollissa, niin sitten säröjen perään. Yleensä niitä kohinoita kannattaa yrittää tappaa mahdollisimman aikaisesta vaiheesta, niin ne ei pääse kertautumaan. Ja miten nyt sitten ikinä laitatkin, niin älä laita sitä dilsan perään. Voipi ikävästi häntä katketa ennen aikojaan. Aika huonosti pohjustin kyllä noita kirjoituksiani. Se Behkun Hellbabe kohisee niin maan perkuleesti, tätä sitten korjailen laittamalla NS-2:sen sen perään. Mulla kun ei varsinaisia muita efektejä ennen etuastetta ole, niin pakostakin se on sen ketjun viimeisenä. Mun ainoa varsinainen ongelma on tuo huiluäänten sun muiden kikkailujen liian herkkä vaimentuminen, jota sitten koitan ratkoa tresholdien ja decayn-säätämisillä ja mahdollisesti sijoittamalla eri paikkaan. Wahin kohinat on oma ongelmansa, samoten delayn napsuminen. Ensin mainitulle taitaa parhaiten toimia vanha kunnon romukoppa, jälkimmäiselle sen oma virtalähde. =) Ja mitä tuohon mun oikeaan ongelmaan tulee, niin Oivahan sen tuossa sanoikin. Eli NS-2 säröjen jälkeen, toisinsanoen looppiin mutta ennen delayta. Simppeli ratkaisu, miksiköhän sitäkin piti täällä näin kauan vaivata... "I go where I please, and I please where I go" | |
![]() 26.05.2009 17:59:31 | |
Moridin: Joo samalla muuntajalla toimii, paitsi jotain ongelmia voi kai tulla kun efektiloopissa ja vahvistimen edessä on pedaalien käytössä sama muuntaja? Omassa nupissa ei mitään ongelmaa oo, mutta joskus voi kai ongelmia olla? Mulla on kitaran ja nupin välissä Morleyn wah ja loopissa Bossia ja nämä samalla 1spotin muuntajalla virrat syötettynä, eikä mitään ongelmaa täälläkään. Tuota 1spotia voi kyllä suositella - varsinkin tuollaisena pakettina: http://www.beatman.fi/product_details.php?p=1007 I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)