Aihe: Ibanez RG320PG-P4
1
Lakemoxx
06.06.2009 22:37:23
Melkosta kirjainnumerosarjaa nää kitaroiden mallit nykyään. Mutta thomannin sivuilla seikkaillessa silmät avautu ja suu loksahti, oi ku rakastuinkaa tähän kaunokaiseen.

http://www.thomann.de/fi/ibanez_rg320pg_p4.htm

Mutta.

Kun niin yritän olla kitaraihmisiä ja soittelen kyllä omatoimisesti päivittäin.. silleen pimputellen, niin kaikesta huolimatta en tajua noista teknisistä tiedoista yhtään mitään.

Kesätyöt kun tuovat mukavasti sitä rahhaa, niin oon jopa kiinnostunu uudesta kitarasta. Mitäs mieltä ootte tästä?
zuppermuhle
06.06.2009 22:58:00
Asiantuntijat sanovat Edge III:a huonolaatuiseksi tallaksi.
"Who is your daddy and what does he do?"
pinballwizard
06.06.2009 23:04:00
Myöskään Ibanezien mikkejä ei monesti ole kuultu kehuttavan, mutta kyllä varmasti asiansa ajavat. Ulkonäön puolesta kyllä hyvän näkönen. Wizard kaula on tikku, mun kouraan.
Hyvää Elämää...
Icy-Sun
06.06.2009 23:06:49 (muokattu 06.06.2009 23:09:17)
pietari-poika
06.06.2009 23:13:42
Thomannin sivuilta:
Basswood Body, Paper Craft Top, 3-pcs. Maple "WIZARD II" Neck, 24 Jumbo Frets, Rosewood Fretboard, Sharktooth Inlays, Edge III Tremolo, black Hardware, Pickups: IBZ INF3 Humbucker Neck and IBZ INF4 Humbucker Bridge, 648 mm Scale Lenght

Periaatteessa vaikka RG321 on mielestäni huomattavasti parempi kuin tuo. RG321 on mahonkia, mikä lienee laadukkaampaa kuin basswood. Kaula on sama, kuten nauhat. Inlayt ovat "köyhemmät" RG321:ssä mutta se nyt on ulkonäköseikka. RG321:ssa on kiinteä talla kun taas tässä on Edge III-tremolo, joka ei ole varsinaisesti kunnolla virettä pitävä floikka, ainakaan pidemmässä käytössä. Mikit näyttäis olevan samat.
Ylläoleva on silkkaa mutuilua eikä sitä pidä ottaa vakavasti.
kimurantti1
06.06.2009 23:22:46
pietari-poika: Periaatteessa vaikka RG321 on mielestäni huomattavasti parempi kuin tuo. RG321 on mahonkia, mikä lienee laadukkaampaa kuin basswood.

Oletko sä kokeillut molempia ja tiedätkö mitä on "basswood"?

Mahonki ja lehmus on vaan eri puulajeja, ne vaan soundaavat erilaiselta, eikä niiden välille voida tehdä mitään laadullista eroa. Molempia käytetään niin 200 kuin 2000 euron kitaroissa. Todennäköisesti halvempiin kitaroihin ei ole vartavasten valikoitu parhaita mahdollisia puita, oli lajike mitä hyvänsä, eli on sattumankauppaa, minkälainen yksilö kohdalle sattuu. Mm. tästä syystä kannattaa aina kokeilla kitaraa ennen ostoa, mikäli se vain on mahdollista. Suomesta saa tällä hetkellä Ibanezia reippaasti alle Thomannin hintojen.
Antti1
06.06.2009 23:34:40
kimurantti1: Oletko sä kokeillut molempia ja tiedätkö mitä on "basswood"?

Heh, tais kalahtaa ikävästi musarimiehelle. ;) Ei mutta oikeassa sä oot. Lehmus on ihan yhtä hyvää/huonoa puuta, kuin mahonki. Enempi päänvaivaa aiheuttaa termi mahonki, kun se ei kerro siitä puulajista juuri mitään. Mä oon tässä nyt parin viikon sisään ainakin jo kolme kertaa maininnut, että mahonkilajeja on ympäri maailmaa ihan älyttömän laaja määrä. Lehmukset sit taas on melkolailla helppo niputtaa lähes vastaavanlaisiksi ympäri maailman.

Mutta sitten taas noinniinku muuten mä suosittelisin myös noita käytettyjä 5xx (tai kalliimpia) sarjalaisia, tai kiinteätallaisia halpisversioita. Riippuu niin kovasti just sen kammen tarpeesta.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Krice
06.06.2009 23:50:00

Minusta tuossa ei ole mitään vikaa. Mikit ehkä vähän heikot, mutta ne voi sitten vaihtaa.
kimurantti1
07.06.2009 01:47:23 (muokattu 07.06.2009 01:57:43)
Antti1: Heh, tais kalahtaa ikävästi musarimiehelle. ;)

Musarin body on leppää, jos meinasit että mulla kalahti kun lehmusta väitettiin mahonkia huonommaksi. :-)

Niin, käytettyä RG5xx -kitaraa minäkin suosittelen. Ei ehkä ole ihan yhtä päheän näköinen kuin tuo linkin kitara, mutta löytyy samaan rahaan kestävämpi floikka ja mahdollisesti parempiin päivitettyjä mikkejä. Edge III:ssa ei alussa ole mitään vikaa, mutta se, kuten suurin osa muistakin halpis talloista, on valmistettu aika pehmeästä metallista joka väsyy aika nopeasti (usein muutamassa vuodessa), jolloin kitara ei enää pidä virettä läheskään yhtä hyvin.
Antti1
07.06.2009 02:14:47
kimurantti1: Musarin body on leppää, jos meinasit että mulla kalahti kun lehmusta väitettiin mahonkia huonommaksi. :-)

Kato, kuinka oisin muistanu sun kepakossa olevan just lehmusta... My bad. Onhan niillä sellaisiakin kuitenkin, vaikkei aiheeseen juurikaan liity.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
GuitarLife
03.07.2009 20:58:14
Kauankohan tuo Edge III kestää aktiivisessa käytössä??
Enemmän kun lisenssifloikat yleensä?
Damien55
03.07.2009 21:12:05
GuitarLife: Kauankohan tuo Edge III kestää aktiivisessa käytössä??
Enemmän kun lisenssifloikat yleensä?

Ei lisenssifloikillakaan ole mitään tiettyä elinaikaa.
Jotkut kestää hyvin ja pitkään, toiset ei.
GuitarLife
04.07.2009 09:03:37 (muokattu 04.07.2009 09:10:30)
Damien55: Ei lisenssifloikillakaan ole mitään tiettyä elinaikaa.
Jotkut kestää hyvin ja pitkään, toiset ei.

Mutta enpä sanut sitä vastausta mitä hain=). Eli sen Edge kolmosen elinaika?

Edit: Onko tossa rg420 paremmat mikit ku täs rg320 kitarassa?
McNulty
04.07.2009 12:27:44
GuitarLife: Mutta enpä sanut sitä vastausta mitä hain=). Eli sen Edge kolmosen elinaika?

Täysin riippuvainen siitä, kuinka paljon käytät kampea, kuinka rankalla kädellä, miten huollat ja ylläpidät tallaa, millaisissa säädöissä se on jne jne.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kyllä sen Edge III:n saa toimimaan vuodesta toiseen pienillä jipoilla ja maltillisella käytöllä. Näkeehän edelleen 10-15 vuotta vanhoja Lo-TRS talloja toiminnassa.
"Koska minä olen kiva!" -Pikku Myy
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)