Aihe: Budjettivahvistinta & pedaalia
1 2
laakeri
13.08.2009 13:19:10
Vaihdoin halpis-Squierini Yamaha AES 620:een, ja haaveilin kai hyvästä soundista. Valitettavasti kitara kuulostaa lähes samalta kuin Squier, kiitos Microcuben. Cleanisoundit ovat ehkä hieman elävämmät (edelleen tukkoiset), mutta säröllä tuloksena on surinaa joka kuulostaa jopa löysemmältä kuin Squierilla. Demppisoundi on "tök tök". En hyväksy!

Valitettavasti budjetti on melko pieni, 200-250 euroa. Tähän hintaan pitäisi löytyä cubea orgaanisempaa säröä, jolla hoituu sekä rock että hieman raskaampi soitto. Delay on jokseenkin ehdoton leadisoundia varten, ja tykkään käyttää viivettä myös soitellessani puhtailla. Cleanisoundit ovat vähintään yhtä tärkeät kuin särö.

Tuossa taitaa nyt olla tarve vahvistimen lisäksi myös kahdelle tai kolmelle pedaalille, joten saisikohan tuohon budjettiin jotain mallintavaa joka kuulostaisi vähemmän "harjoitusvahvistimelta" kuin Microcube? Vai mikä mahtaisi olla fiksuin ratkaisu? Vahvistimen täytyy ehdottomasti kuulostaa hyvältä jo kerrostalovolyymillä. Budjetti ei näillä näkymin tule venymään tuosta ilmoittamastani summasta.
Estranged
13.08.2009 13:20:40
Peavey Vypyr. 15- tai 30-wattinen. Delay löytyy jo valmiina ja monia muitakin efektejä.
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." -Chuck Norris | Carvin-huone
laakeri
13.08.2009 13:33:28
Estranged: Peavey Vypyr. 15- tai 30-wattinen. Delay löytyy jo valmiina ja monia muitakin efektejä.

Harmony centralin mukaan Vypyr hajoaa käsiin.
aalataur
13.08.2009 13:39:38

Pocket Pod. Heitä vahvistin järveen, jos kotona vaan skulaat.
s151669
13.08.2009 13:41:11

Joku pikkuputkari (harley benton, valvejunior, fennder champion 600) + säröpedaali (vaikka apina) + delaypedaali (vaikka behringer :-) ) mahtunee budjettiin, taikka sitten tuollainen:

http://www.thomann.de/fi/fender_vibro_champ_xd.htm

josta ei omia kokemuksia ole, mutta ainakin paperilla näyttää huomattavan käyttökelpoiselta.
Jyrki
lavaamo
13.08.2009 13:42:09
aalataur: Pocket Pod. Heitä vahvistin järveen, jos kotona vaan skulaat.

Kyllä vahvistin on aina vahvistin. Olisko Voxin Valvetronix vastaus ongelmaan. Kovin tehokasta vahvistintahan et tarvinnut?
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
aalataur
13.08.2009 13:47:09 (muokattu 13.08.2009 14:03:12)

lavaamo: Kyllä vahvistin on aina vahvistin. Olisko Voxin Valvetronix vastaus ongelmaan. Kovin tehokasta vahvistintahan et tarvinnut?

En näe pointtia. Itse harjoitellessani kotona käytän ainoastaan Line6 mallinnuksia, laadukkaiden kuulokkeiden läpi. En ymmärrä miksi vahvistin jos ei ole bändissä. Soundit on ehkä muovisia, mutta eipä se estänyt mua voittamasta riffiskabaa vähän aikaa sitten ja sooloskabaa heti perään. Riffiskabassa jopa kehuttiin soundeja ja kyseltiin miten ne on tehty. Soundit voi olla muovisia, mutta en mä ymmärrä miten kahvipaketin kokoisesta alle 200 e vahvistimesta lähtee yhtään sen parempia. Kun tässä vielä efektejäkin kyseltiin.
lavaamo
13.08.2009 14:02:45 (muokattu 13.08.2009 14:02:58)
aalataur: En näe pointtia. Itse harjoitellessani kotona käytän ainoastaan Line6 mallinnuksia, laadukkaiden kuulokkeiden läpi. En ymmärrä miksi vahvistin jos ei ole bändissä. Soundit on ehkä muovisia, mutta eipä se estänyt mua voittamasta riffiskabaa vähän aikaa sitten ja sooloskabaa heti perään. Riffiskabassa jopa kehuttiin soundeja ja kyseltiin miten ne on tehty. Soundit voi olla muovisia, mutta en mä ymmärrä miten kahvipaketin kokoisesta alle 200 e vahvistimesta lähtee yhtään sen parempia. Kun tässä vielä efektejäkin kyseltiin.

Kai se on mieltymys kysymys, mutta itse en oppinut tuohon kuulokkeiden kanssa puljailuun. Tosin en oo kotona niin kranttu soundeistakaan, Microcube riittää minulle vallan hyvin kotona treenaamiseen. Kämpällä on sitten soundit eriluokkaa.
Terry Pantheras
13.08.2009 14:05:34 (muokattu 13.08.2009 14:07:20)
Kysy myykö ilman floorboardia, niin vois mahtua sun budjettiisi:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=341212

Toimii kotisoitossa ok.

Muox: tai no eipä taida mahtua budjettiin silloinkaan... Mut Flextone 2:ia saa alle 200:n.
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
aalataur
13.08.2009 14:07:56 (muokattu 13.08.2009 14:08:19)

lavaamo: Kai se on mieltymys kysymys, mutta itse en oppinut tuohon kuulokkeiden kanssa puljailuun. Tosin en oo kotona niin kranttu soundeistakaan, Microcube riittää minulle vallan hyvin kotona treenaamiseen. Kämpällä on sitten soundit eriluokkaa.

Nimenomaan, kämpällä mullakin on LainaMesa, mutta suurin osa ajasta mitä soitan tulee noita kuplamuovisoundeja käytettyä. Muoviahan se pukkaa tuosta mun "Omaa soittoa" linkistäkin, jota on silti pari tyyppiä jopa sanonut hyvänkuuloiseksi. Ihan riittävät treenisoundit tällaselle sunnuntaitiluttajalle, tai ehkä mä sitten olen niin puukorva kun ei haittaa. Jos laakerilla on bändi niin sitten eri asia, sillon 200 e ei oikein riitä, pelkkä hyvä dilsa on satkun. Noi mun kuulokkeet (joita käytän myös musankuunteluun ettei lähiympäristö häiriintyisi liiemmin deathmetalleista) maksoi yksinään jo ton laakerin budjetin verran.
lavaamo
13.08.2009 14:18:05
aalataur: Nimenomaan, kämpällä mullakin on LainaMesa, mutta suurin osa ajasta mitä soitan tulee noita kuplamuovisoundeja käytettyä. Muoviahan se pukkaa tuosta mun "Omaa soittoa" linkistäkin, jota on silti pari tyyppiä jopa sanonut hyvänkuuloiseksi. Ihan riittävät treenisoundit tällaselle sunnuntaitiluttajalle, tai ehkä mä sitten olen niin puukorva kun ei haittaa. Jos laakerilla on bändi niin sitten eri asia, sillon 200 e ei oikein riitä, pelkkä hyvä dilsa on satkun. Noi mun kuulokkeet (joita käytän myös musankuunteluun ettei lähiympäristö häiriintyisi liiemmin deathmetalleista) maksoi yksinään jo ton laakerin budjetin verran.

Joo kyllä tuo kotisoundi taitaa aina olla jonkinlainen kompromissi. Ei ainakaan ole tullut vastaan mitään todella hyväsoundista ja monipuolista vahvaria joka toimisi hienosti koti volyymeillä tai olisi jopa suunniteltu kotioloihin.

Pienet putkarit vaativat yleensä hirveän pedaalilaudan että monipuolisuutta löytyisi ja itse ainakin tahdon iskeä vain piuhan kitaran ja vahvistimen väliin kun kotona soitan.
laakeri
13.08.2009 14:18:34 (muokattu 13.08.2009 14:22:37)
Juu, ei ole bändiä. Vahvistin on tulossa ihan makuuhuonesoitteluun. Juttu vain on niin, että kehnot soundit syövät puolet soittamisen ilosta. Varsinkin nyt kun käytössä on kolme kertaa vanhaa kitaraa hintavampi soitin, on vaikea hyväksyä muuttumattomana pysyneitä soundeja. Microcube ei taida oikein tykätä humbuckereista, mitä olen lukenut. Cuben leadisoundit ovat mielestäni ihan hyvät, joten ihan kultakorvaksi en itseäni luokittelisi.

Kuulokkeet päässä soittaminen ei ole oikein mielekästä pidemmän päälle. Kompromissihan tuo makuuhuonesoundi toki on, mutta tuo Microcube tuntuu kyllä peittävän kitaran luonteen täysin, ainakin säröillä. Ehkä se on mallintavien ominaisuus, en tiedä.
PappaSF
13.08.2009 14:21:09
laakeri: Harmony centralin mukaan Vypyr hajoaa käsiin.

Kotosalta löytyy Vypyr 30W eikä ole hajonnu käsiin.
Harmony centralissa tietysti voi luke myöskin näitä huonoja kokemuksia mutta Vypyr on sen verran uusi mallina, ettei ehkä ihan vielä ole syytä vetää johtopäätöksiä sen kestävyyden suhteen kun aikaa tuon ilmestymisestä markkinoille ei ole kauhean pitkään kulunut.

Meillä kotosalla ei ole tuon kanssa ollut mitään ongelmia.
speech
13.08.2009 14:21:23 (muokattu 13.08.2009 14:22:28)

Kuulokkeet päässä soittaminen ei ole oikein mielekästä pidemmän päälle.

Siihen tottuu ja kun hommaa hyvät kuulokkeet, ei ole mitään ongelmaa. Voihan podilla päristellä myös sterkkojen kautta.
Äh.
laakeri
13.08.2009 14:27:42 (muokattu 13.08.2009 14:30:06)
speech: Siihen tottuu ja kun hommaa hyvät kuulokkeet, ei ole mitään ongelmaa. Voihan podilla päristellä myös sterkkojen kautta.

Soitan melko usein kuulokkeiden kanssa säästääkseni kanssaihmiset sormiharjoituksilta sun muulta epämusikaaliselta. En tykkää. Ja täytyyhän sitä välillä esitellä uusia soittotaitoja, etteivät hankitut taidot pysy pelkkänä omana tietona. ;)

Kotoa ei oikein mitään stereoita löydy, josta voisi kuvitella saavansa kelvollisen soundin. Microcube lähtee myyntiin heti, kun olen keksinyt korvaavan laitteen.
aalataur
13.08.2009 14:27:47 (muokattu 13.08.2009 14:31:13)

laakeri: Kuulokkeet päässä soittaminen ei ole oikein mielekästä pidemmän päälle.

Juu ei tietenkään pidemmän päälle. Mut himassa, missä ei ole yleisöä/soittokavereita. Soitan paljon juttuja joita ei ulkopuolisen ole kovin hauska kuunnella kuten jotain sormiharjoitusta tai tiettyä kohtaa jostain tietystä soolosta 300 kertaa putkeen metronomin nakuttaessa NAK-NAK-NAK.. siinä palaa käämi naapurilla/kanssa-asujalla hyvin pian (kokemusta on). Samoin esim. säveltely/plokkailu, se ei ole mitään herkkua kuunnella miten joku hakee oikeita melodioita tai likkejä tuntitolkulla. Äh, eiku.. Valmista musiikkia kaikki haluavat kuulla, mutta harva sitä harjoitteluvaihetta.

Kuulokkeilla saat parhaan äänentoiston halvalla, jos verrataan esim. hifikaiuttimien ostamiseen jolloin joudut samasta äänenlaadusta maksamaan moninkertaisesti enemmän. Kyllähän sitä muidenkin musaa tulee ainakin itse kuunneltua, joten hyvät kuulokkeet on aina kannattava sijoitus. Tietysti jos tuo vaikka jonkun mimmin himaansa, ja haluaa tehdä siihen vaikutuksen lurittamalla vähän luuttua, niin se ei kuulokkeilla onnistu. Hyvät kotistereotkin on ihan hyvä hankinta ja ne toimii ton Podin kanssa myös.
laakeri
13.08.2009 14:33:07 (muokattu 13.08.2009 14:34:02)
Olennainen kysymys Pocket Podiin liittyen lienee, onko kyseinen peli yhtään Microcubea parempi. Itse asiassa minulla on torilla ilmoitus kyseisen vehkeen hankkimiseksi, eli se on vaihtoehto. Harmony Centralin arvosteluissa Pocket Podin soundiarvostelut ovat selvästi huonompia kuin Microcuben. Hintaluokka on sama, mutta ehkä laitteita kuitenkin arvostellaan eri kriteereillä.
aalataur
13.08.2009 14:38:19

laakeri: Olennainen kysymys Pocket Podiin liittyen lienee, onko kyseinen peli yhtään Microcubea parempi. Itse asiassa minulla on torilla ilmoitus kyseisen vehkeen hankkimiseksi, eli se on vaihtoehto. Harmony Centralin arvosteluissa Pocket Podin soundiarvostelut ovat selvästi huonompia kuin Microcuben. Hintaluokka on sama, mutta ehkä laitteita kuitenkin arvostellaan eri kriteereillä.

No kuuntele noi musalinkit mun jäsenkuvauksesta. Kaikki Line6 mallinnuksilla tehty bassoja myöten. Podissa on tietääkseni samat. Eikä nuo edes ole mitenkään hyviä, olen kuullut paljon parempiakin ruuvauksia Pod-soundeista, mm. käyttäjän Punisher tekeminä. Etuna on ehkä eniten se efektien määrä millä pääset kokeilemaan ja hakemaan omaa soundia.
pietari-poika
13.08.2009 14:47:50
aalataur: No kuuntele noi musalinkit mun jäsenkuvauksesta. Kaikki Line6 mallinnuksilla tehty bassoja myöten. Podissa on tietääkseni samat. Eikä nuo edes ole mitenkään hyviä, olen kuullut paljon parempiakin ruuvauksia Pod-soundeista, mm. käyttäjän Punisher tekeminä. Etuna on ehkä eniten se efektien määrä millä pääset kokeilemaan ja hakemaan omaa soundia.

Joo, pocketpodin omistajana täytyy sanoa että tuossa on niin paljon säädettävää että kyllä tuolta varmasti jokunen hyvä saundi irtoaa. Aluksi kannattaa käydä läpi valmiita presettejä ja niitä muokata mieleisekseen. Suosittelen pocketpodin liittämistä usbilla koneeseen, siitä saa sopivan softan (voi ladata line6:n sivuilta) avulla kaikki säädöt näkyviin kerralla. Siitä on paljon helpompi säätää kuin itse pocket podista. Lisäksi tietokoneen avulla säätäessä on enemmän säätömahdollisuuksia, kuten efekteihin kaikkia lisäjippoja, kaikuakin saa paria erilaista monilla säätimillä höystettynä. Yksi tärkeä juttu on kuitenkin kaappimallinnos. Sitä vaihtamalla saa soundin hyvinkin erilaiseksi.
aalataur
13.08.2009 14:51:17

Jeps. Podista saa ruuvattua monet paskat soundit ja muutamat varsin kelvolliset, se on ihan oma taiteenlajinsa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)