Aihe: Marshall 1959x pääteputket Kt66-El34
1
dbasteroid
12.08.2009 14:29:52 (muokattu 12.08.2009 14:52:07)

Terve

Tässä ennen syksyn keikkailua pitäisi putket uusia.
Vahvistin on siis tuo 1959x, kaappi 2x12 v30:sillä ja keinokuorma tuossa välissä.
Kitarana Les Paul-tyyppinen. Vahvistimesta otan säröt ja särön määrää kontrolloin kitaran volalla.. Mitä nyt muutamissa kappaleissamme puhtaampia tarvitsemme.
Eli puhtailla soundeilla ei minulle niin merkitystä. Musiikki tyyli on 60-70 luvun raskasta rokkia, stoner grunge ym. vaikutteilla

Tällä hetkellä sisällä 4x JJ El34 ja etusessa JJ Ecc83s. särösoundi on hyvä, mutta ehkä hieman liian diskanttinen.. Voisikohan sanoa että särössä on hieman liikaa kihinää, kun saisi olla lievästi mureampaa. Korostan vielä että nykyinen soundi on lähes täydellinen käyttööni. Mutta aina kiinnostaa vähän kokeilla ;)

Nyt putkiin..

Mitä suosittelette?
1. 4x El34 Tämä siis tällä hetkellä käytössä, turvallinen valinta.
2. 2x El 34 Miten vaikuttaa soundiin verrattana edelliseen? Olisi myös hieman edullisempi..
3. 2-4x kt66 Onko tästä tietoa?

Kaapin vaihto (4x12) ei tule kyseeseen rahan ja roudauksen vuoksi.
Toisen kaiuttimen vaihto ehkä, jos hyviä suosituksia saan.

Terv. ANT

Edit:
Säädöt vahvistimessa Pres 0-2 Bass täys. middle täys. Treble 7
vol1 6-7 vol2 6-7 ja kitara sisään hi-bright jumperi low-bright--------hi-normal
Myös näitä voi kommentoida...
mvirta
12.08.2009 15:10:26 (muokattu 12.08.2009 15:10:52)
Perinteisesti täällä ollaan yläkireydestä kärsivillä vaihdatettu V30:set Greenbackeihin, tosin niiden 25W tehonkesto joskus asettaa rajoituksia.

Kaippa tuosta nupista voi nypätä pari pääteputkea pois, eiköhän ne sitten ala kestämään etenkin kun on keinokuorma välissä.

Henkilökohtaisesti en välitä elementtien tehonkestosta kovinkaan paljoa, kärähtää jos kärähtää mutta keikkahommissa varmuus on kyllä paras.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
p130
12.08.2009 15:27:45 (muokattu 12.08.2009 15:28:39)

etusessa JJ Ecc83s.

Näissä on sellainen tietty oma soundinsa. Oikein hyviä putkia, mutta aina on minua miellyttänyt enemmän se, että seassa on jotain muutakin. Kokeile vaikka Tung Solia 1. putkeksi, voi yllättää. Tai sitten ei...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Terry Pantheras
12.08.2009 15:39:36
Kokeilepa vaikka JJ KT77:ä, pitäis soveltua EL34:en korvaajiksi biasointi huomioon ottaen. Myös JJ E34L:llä saa yläpäätä pyöristettyä ja alapäähän muhkeutta.

Itse häivytin V30:sten sirinän teippaamalla jesseteipillä Orangen etuverkkoon 10 cm x:t ämyreitten eteen.
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
dbasteroid
12.08.2009 15:45:13 (muokattu 12.08.2009 15:47:56)

Kiitos jo näistä!
Oon lukenut noista eri etusputkista eri paikoissa.
Missään ei kuitenkaan ikinä lue mikä siis missä on V1 V2 tai V3?
Vai vaihtelevatko näiden paikat eri marshallin vahvistimissa?

http://images.google.fi/imgres?imgu … la:en-US:official%26sa%3DG%26um%3D1

Eli miten V1 V2 V3 sijoittuvat tuossa pääteputkiin nähden?
Selvitykset paikkojen merkityksistä tyhmälle kitaristille olisi kanssa hyvä olla.

Teippauksen huonopuoli on se että keikoilla mikitettäessä teipeistä ei taida olla apua...
Numb
12.08.2009 15:48:42 (muokattu 12.08.2009 15:50:05)

dbasteroid: Terve

Tällä hetkellä sisällä 4x JJ El34 ja etusessa JJ Ecc83s. särösoundi on hyvä, mutta ehkä hieman liian diskanttinen.. Voisikohan sanoa että särössä on hieman liikaa kihinää, kun saisi olla lievästi mureampaa. Korostan vielä että nykyinen soundi on lähes täydellinen käyttööni. Mutta aina kiinnostaa vähän kokeilla ;)

Nyt putkiin..

Soundin diskanttisuus tuskin muuttuu pääteputkia vaihtamalla. JJ:n etusputket taas ovat sieltä tummemmalta suunnalta.

Pikkuisen kihisevän oloinen kitarasoundi ei välttämättä ole huono asia, vaan auttaa kitaraa kuulumaan bändissä siten, ettei se hautaa alleen mitään.

Toinen homma on nuo V30 -elementit. Niissä on tunnetusti vähän korostusta ylämiddleissä, mikä saattaa ilmetä kihinänä.

Edit:
Säädöt vahvistimessa Pres 0-2 Bass täys. middle täys. Treble 7
vol1 6-7 vol2 6-7 ja kitara sisään hi-bright jumperi low-bright--------hi-normal
Myös näitä voi kommentoida...

Ei ole sillä lailla tuttu laite, että voisin suoraan kommentoida, mutta tuo bassot ja middle täysillä pistää kyllä silmää.

Itse lähtisin siitä, että pistäisin kaikki sävysäätimet klo 12 -asentoon, ja rupeaisin oikein korvalla kuutelemaan, että mitä soundille tarvitsee tehdä.

Jos ei sitä saa kuosiin, niin sitten vahvistin on väärä.

Teippauksen huonopuoli on se että keikoilla mikitettäessä teipeistä ei taida olla apua...

Mikitys taas on aivan oma taiteenlajinsa... :)
Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri.
Terry Pantheras
12.08.2009 15:53:08
dbasteroid: Teippauksen huonopuoli on se että keikoilla mikitettäessä teipeistä ei taida olla apua...

Eikun V30:t nimenomaan kuulostaa ainakin mun korvaan juurikin mikitettyinä helvetin hyvältä, toisin kuin suoraan edestä kuunneltuna omin korvin, jolloin niissä on se tuskallisen riipivä yläpää. Mulla siis tuo teippaus toimii ideaalisti myös jälkimäisessä skenaariossa.
p130
12.08.2009 15:56:03

Oon lukenut noista eri etusputkista eri paikoissa.
Missään ei kuitenkaan ikinä lue mikä siis missä on V1 V2 tai V3?
Vai vaihtelevatko näiden paikat eri marshallin vahvistimissa?

Nyrkkisääntö on, että V1 on lähinnä input-jakkia ja kohti pääteputkia suurenee. Perinnemarsuissa ja suurimmassa osassa muistakin toimii näin, ihan kaikkien modernien laittteiden kohdalla en ole varma.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Terry Pantheras
12.08.2009 15:57:42
p130: Nyrkkisääntö on, että V1 on lähinnä input-jakkia ja kohti pääteputkia suurenee. Perinnemarsuissa ja suurimmassa osassa muistakin toimii näin, ihan kaikkien modernien laittteiden kohdalla en ole varma.

Mun Soltaanossa se menee ainakin noin ja sehän on suunniteltukin vanhojen modattujen Marsujen pohjalta...
dbasteroid
12.08.2009 16:13:14

Ei ole sillä lailla tuttu laite, että voisin suoraan kommentoida, mutta tuo bassot ja middle täysillä pistää kyllä silmää.

Itse lähtisin siitä, että pistäisin kaikki sävysäätimet klo 12 -asentoon, ja rupeaisin oikein korvalla kuutelemaan, että mitä soundille tarvitsee tehdä.

Jos ei sitä saa kuosiin, niin sitten vahvistin on väärä.

No, "Sävysäätimet" säätävät tosiaan vain vähän sävyä tuossa vahvistimessa ;)
Enemmänkin särön määrää/luonnetta. Ymmärtääkseni "sen" soundin vintage marsuista saa kaikki täysillä metodilla... Omani ei sellainen ole joten ei toimi ihan suoraan. Toi mun on 30v "juhlamalli", samanlainen valkoinen kun tuolla torilla on myynnissä.
Mitenkäs Bright Cap-konkan poisto? onko kokemuksia?
Numb
12.08.2009 16:20:15 (muokattu 12.08.2009 16:21:21)

dbasteroid: No, "Sävysäätimet" säätävät tosiaan vain vähän sävyä tuossa vahvistimessa ;)

Typical Marshall, siis :)

No, olen minä hyvää kitarasoundia kuunnellut, jonka sävysäädöiksi JCM800:ssa osoittautui: kaikki muut täysille, paitsi bass nollaan...
Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri.
Jucciz
12.08.2009 16:26:10
dbasteroid: Mitenkäs Bright Cap-konkan poisto? onko kokemuksia?

Ei muutaku toinen jalka poikki konkasta, se riittää. Mulla oli 50-wattinen itsetehty Marshall 1987 ja kyllä se soundi oli vähemmän piikikäs kun tuon operaation toteutti. Helppo palauttaakin jos tarvii.
dbasteroid
15.08.2009 11:23:37

Jucciz: Ei muutaku toinen jalka poikki konkasta, se riittää. Mulla oli 50-wattinen itsetehty Marshall 1987 ja kyllä se soundi oli vähemmän piikikäs kun tuon operaation toteutti. Helppo palauttaakin jos tarvii.
Pitääpä kysyä jos putkirempan yhteydessä tuon lähes samaan hintaan uraltonella toteuttaisivat.
Myös tuo Greenback:iin toisen kaiuttimen vaihto ollut mielessä jo pidempään--->
Lisää soundipalettia mikittäessä.

Palaan vielä vähän alkuun; Onko kellään soundin muutos kokemuksia tuosta 4xEL ---> 2x EL. Jostain luin että vaikuttaa soundiin jonkin verran, mutta miten?
T:ANT
msm40
15.08.2009 11:36:06 (muokattu 15.08.2009 11:36:42)
dbasteroid: Pitääpä kysyä jos putkirempan yhteydessä tuon lähes samaan hintaan uraltonella toteuttaisivat.
Myös tuo Greenback:iin toisen kaiuttimen vaihto ollut mielessä jo pidempään--->
Lisää soundipalettia mikittäessä.

Palaan vielä vähän alkuun; Onko kellään soundin muutos kokemuksia tuosta 4xEL ---> 2x EL. Jostain luin että vaikuttaa soundiin jonkin verran, mutta miten?
T:ANT

Saattaapa Greenback (25w) sanoa moro ja jäädä jalkoihin (herkkyys 97db vs V30 100db) tolla kombinaatiolla. Jos laittasit Eminencen Private Jackin (Eminencen versio Greenbackistä, tehonkesto 50w ja herkkyys 8ohmisessa 101db) niin voisi olla paremmat kaverit. Ite laittasin kyllä molemmat tuutit vaihtoon ja juuri Private Jackit tilalle.
All you really need is a Tele...
dbasteroid
15.08.2009 11:46:02

msm40: Saattaapa Greenback (25w) sanoa moro ja jäädä jalkoihin (herkkyys 97db vs V30 100db) tolla kombinaatiolla. Jos laittasit Eminencen Private Jackin (Eminencen versio Greenbackistä, tehonkesto 50w ja herkkyys 8ohmisessa 101db) niin voisi olla paremmat kaverit.

Ihan hyvä pointti! En tiedä miten mahtaa toimia kombinaatio kun kaksi eri kaiutinta, mielestäni loogista, mutta soundien summat eivät aina loogisia ole...
Jucciz
15.08.2009 13:06:02 (muokattu 15.08.2009 13:07:08)
dbasteroid: Pitääpä kysyä jos putkirempan yhteydessä tuon lähes samaan hintaan uraltonella toteuttaisivat.

EI tuosta erikseen kannata maksaa, koska sen voi tehdä aivan helposti itse: vahvistin auki ja sivuleikkureilla yhden konkan jalka vaan naps poikki jostain keskivaiheilta (tarvittaessa voi sit taivutella jalan päät takasin yhteen ja tökätä pienen tipan tinaa väliin). Sit vaikka varalta vielä taivuttaa niitä osasia vähän kauemmas toisistaan, etteivät vahingossakaan voi koskettaa toisiaan. Sit kansi kiinni ja rokkaamaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)