Aihe: marshall ja engl faktoja tarvitaan 1 | |
---|---|
![]() 06.08.2009 20:14:53 | |
Tietoja tarvittaisiin Marshallin JCM ja JVM sarjan vahvistimista. Mitä eroja käytännössä on näillä malleilla. JCM sarja lienee se legendaarinen kasarihevi malli?? Mikä ero on ENGL thunderilla ja screamerilla? Näillä näkymin olen ostamassa screamerin kombon. Mitä kokemuksia on Marshallin JCM 900 kombosta? kumpi taittuisi vanhaan hevimetalliin tiukemmin? Saa suosittaa muitakin laadukkaita komboja hyvin perustein! (ps. anteeksi jo etukäteen että en viitsi tonkia faktoja netistä) | |
![]() 06.08.2009 21:27:02 (muokattu 06.08.2009 21:28:06) | |
JCM 800 -sarja hyvä, 900 huono. Paitsi JCM 900 SL-X myös hyvä. Näin niinku pääpiirteittäin. ENGin compot on aika huonoja kajarivalintansa takia, ohut ja piikikäs soundi. Tosin Thunder kait parempi. Nuppi+kaappi olis yhdistelmänä myös huomattavasti parempi ku Engleistä puhutaan. | |
![]() 06.08.2009 21:32:00 (muokattu 06.08.2009 21:34:18) | |
neja: Tietoja tarvittaisiin Marshallin JCM ja JVM sarjan vahvistimista. Mitä eroja käytännössä on näillä malleilla. JCM sarja lienee se legendaarinen kasarihevi malli?? Mikä ero on ENGL thunderilla ja screamerilla? Näillä näkymin olen ostamassa screamerin kombon. Mitä kokemuksia on Marshallin JCM 900 kombosta? kumpi taittuisi vanhaan hevimetalliin tiukemmin? Saa suosittaa muitakin laadukkaita komboja hyvin perustein! (ps. anteeksi jo etukäteen että en viitsi tonkia faktoja netistä) Ekat JCM:t ovat tulleet markkinoille jo 70-luvun puolivälissä. JCM kasisatasia tehtiin 90-luvun vaihteeseen saakka monina eri versioina, legendaarisin on kuitenkin yksikanavainen 2203/2204 -nuppi, joilla tehtiin todennäköisesti 95% 80-luvun särörokista. Kaksikanavaiset JCM:t eivät ole niin haluttuja kuin yksikanavaiset, mutta ovat kuitenkin ihan kelpo laitoksia. JCM900 oli Marshallin vastaus 90-luvun high gain -vaatimuksiin. Säröä niissä kyllä piisaakin (ihmekös tuo kun gain-namiskakin menee 20:een), mutta muuten voisi sanoa brittiläisittäin: not their finest hour. Ysisatasia on kuvattu kireiksi ja yksiulotteisiksi vahvistimiksi, itse en ota enempää kantaa kun en ole juurikaan sellaisilla soittanut. Sanoisin kuitenkin, että sekä 800 että 900 sopivat paremmin half/full stack -tyyppisiin ratkaisuihin kuin comboiksi - combon takaa avoin rakenne ei mielestäni ole omiaan ko. vahvistimien soundimaailmaan. Varauksin voisin sanoa samaa myös Engleistä, ainakin jos mennään korkeampiin rosoasteisiin. JVM on taas Marshallin uudempi sarja, joka tarjoilee huomattavasti enemmän säätömahdollisuuksia kuin JCM:t. Omien vähien kokemusten perusteella JVM:t ovat ihan käyttökelpoisia ja melko monipuolisia vahvistimia. Vanhempien Marsujen "munaa" siinä ei kuitenkaan mielestäni ole - voi tietty olla fiiliskysymyskin tai psykoakustiikkaa... ;-) Thunderin ja Screamerin erot ovat lähinnä kanavien määrässä ja muutamassa Screamerin lisätoiminnossa. Itselläni on Thunder nuppi ja se on oivallinen peli - ei mikään pelkkä high gain -tykki, millaisen maineen Engl näyttää monissa piireissä saaneen. Kaupassa olen soitellut Screameria ja kovin samanlaiselta tuntuu ja kuullostaa kuin Thunder. Ja vielä oma mielipiteeni aiheeseen Screamer vs JCM 900 combo: ehdottomasti Screamer, genrestä riippumatta. Sambora on aikamme aliarvostetuin kitaristi - kuinka monella kitaristilla on soolo, jota 45000 ihmistä laulaa mukana keikalla? | |
![]() 07.08.2009 09:24:07 (muokattu 07.08.2009 09:25:34) | |
neja: Tietoja tarvittaisiin Marshallin JCM ja JVM sarjan vahvistimista. Mitä eroja käytännössä on näillä malleilla. JCM sarja lienee se legendaarinen kasarihevi malli?? Mikä ero on ENGL thunderilla ja screamerilla? Näillä näkymin olen ostamassa screamerin kombon. Mitä kokemuksia on Marshallin JCM 900 kombosta? kumpi taittuisi vanhaan hevimetalliin tiukemmin? Saa suosittaa muitakin laadukkaita komboja hyvin perustein! (ps. anteeksi jo etukäteen että en viitsi tonkia faktoja netistä) Yhtenä vaihtoehtona vois olla Laney GH50L tahi 100L..Käytännössä niinku JCM, mutta sterodeilla, lähteepi vanhan koulukunnan hevit ja nykyaikaisetki tykitykset. Paljon halvempikin on, torilta saa n. 400-500€ käytettynä. Suosittelen kokeilemaan. Uuno pidätkö sinä pikkulinnuista...see riippuu kastikkeesta | |
![]() 12.08.2009 11:14:46 | |
Thunderin ja Screamerin erot ovat lähinnä kanavien määrässä ja muutamassa Screamerin lisätoiminnossa. Itselläni on Thunder nuppi ja se on oivallinen peli - ei mikään pelkkä high gain -tykki, millaisen maineen Engl näyttää monissa piireissä saaneen. Kaupassa olen soitellut Screameria ja kovin samanlaiselta tuntuu ja kuullostaa kuin Thunder. Ja vielä oma mielipiteeni aiheeseen Screamer vs JCM 900 combo: ehdottomasti Screamer, genrestä riippumatta. Tästä oli jokin aikaa sitten kova vääntö että onko Screamer samanlainen kuin Thunder. Toisten mielestä Thunder on ihan erilainen, toisten mielestä taas Screamer mistä on pudotettu kaksi moodia pois... itse lukeudun jälkimmäisiin, mutta kovin varmoja asiasta oltiin myös toisella puolella, joten varmaan kannattaa käydä testaamassa ja kuunnella itse onko niissä isoja eroja. Minusta ei, mutta niin... Itse laittaisin myös äänen Screamerille JCM 900:n sijaan, ellei siinä marsussa ole jotain erityistä mihin itse tykästyy. Screamer on kuitenkin kohtalaisen monipuolinen vahvistin vaikka sitäkin on haukuttu liian kireäksi. Jos on hankkimassa nuppia niin kannattaa testata myös Richie Blackmore signature Engliltä, itse pidän sitä parempana kuin Screameria. Enemmän munaa soundissa... Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen | |
![]() 12.08.2009 11:20:26 (muokattu 12.08.2009 11:22:44) | |
Eikös Marshall valmistanut 80-luvulla (aiemminkin?) jotain plexin näköistä nuppia JCM-nimikkeellä? Käsittääkseni alkuperäiset plexit kulkivat JMP-nimikkeen alla. Olenko väärässä? mhaaral: Jos on hankkimassa nuppia niin kannattaa testata myös Richie Blackmore signature Engliltä, itse pidän sitä parempana kuin Screameria. Enemmän munaa soundissa... Allekirjoitan, itseltäni löytyy tuo Blackmore. Se on siitä loistava nuppi että siitä lähtee hyvää rokkisoundia, mutta tarvittaessa myös gain-potikkaa vääntämällä taipuu myös raskaaseen metalliin. Harmi etten ole vielä kerennyt kokeilemaan vahvistinta stratollani johon on juuri isketty uudet mikit, olisi kiva kuulla minkälaista rokkisoundia saa tuolla vehkeellä aikaan. | |
![]() 12.08.2009 11:23:12 | |
mungiisi: Eikös Marshall valmistanut 80-luvulla (aiemminkin?) jotain plexin näköistä nuppia JCM-nimikkeellä? Käsittääkseni alkuperäiset plexit kulkivat JMP-nimikkeen alla. Olenko väärässä? Joo JCM800 1959 Super Lead ja 1987 Lead. Samoin JMP 2203 on käytännössä sama kuin JCM800 2203, jne... How do mix ?! ¯(°_o)/¯ | |
![]() 12.08.2009 11:50:08 (muokattu 12.08.2009 11:51:43) | |
johnny-boy: Yhtenä vaihtoehtona vois olla Laney GH50L tahi 100L..Käytännössä niinku JCM, mutta sterodeilla, lähteepi vanhan koulukunnan hevit ja nykyaikaisetki tykitykset. Paljon halvempikin on, torilta saa n. 400-500€ käytettynä. Suosittelen kokeilemaan. Mielestäni tuo GH50L on huomattavasti parempi ainakin raskaampaan menoon kuin JCM900. Omistin itse pari vuotta sitten JCM900- combon, joka vaihtui Valvekingin kautta ko Laneyhin. Näistä marsu oli kaikista paskin ( ja muuten myös arvokkain), sitten Valveking (joka ei ollut huono sekään) ja Laney eniten omaan makuuni. Tarkennetaan siis, että soitan pääasiassa metallia ja vahvistimen omalla säröllä, välillä tubescreamerilla tms boostaten. Bluesiin ja kepeämpään rokkiin JCM-combo toimi hyvin, mutta juuri se high gain osasto, joka siinä on ikäänkuin se "juttu", ei mielestäni ole kovin kaksinen. | |
![]() 12.08.2009 12:49:07 | |
JCM800:t ovat kasariheviaikaan olleet joko modattuja tai boostattuja pedaalilla jolloin geiniä saa tarpeeksi. Oma 2203 hönkii kyllä modernien nuppien tapaan aivan kiitettävästi. | |
![]() 12.08.2009 13:57:23 | |
Toi Screamer on varmaan ihan hyvä combo vähän hevimpään meininkiin. Vintagelämpöä en lähtis siitä hakemaan. Mut meikäläisen Engli on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut varikolla luvattoman monta kertaa. En siis voi sanoa mitään hyvää laitteen luotettavuudesta. Pääteputkissa on menossa neljäs pari. Se nyt olis ehkä vielä periaatteessa hyväksyttävissä, kun teen sillä n. 120 keikkaa vuodessa. Isolla volalla. Mut sit siitä on paukkunu pariin otteeseen suotokonkkia. Ekalla kertaa se aiheutti hieman häiritsevän 50Hz käyntiäänen. Viime viikolla oli just saman tyylinen remppa. Yks iso konkka oli sanonut sopparin irti. Seurauksena oli, että vahvistin antoi tehoa ulos enää 12W. Ei tarvinnu enää hirveesti soitella cleaneja juttuja... Se konkka oli periaatteessa vähän alimitoitettu jännitteenkestoltaan. Ja mun Screamer ei ollut todellakaan ensimmäinen samalla korjaajalla samasta syystä käynyt Engl. Kaiutinelementti on myös hajonnut kertaalleen. Kaverilla on Englin Powerball läjä. Siinäkin on muistaakseni joku varikkokäyntejä aiheuttava suunnitteluvika. En muista tarkemmin. Mulla on toisena styrkkarina tollanen vanha yksikanavainen JCM800 läjä. Siinä on ihan vitusti enemmän munaa, kuin missään modernissa saksalaisessa vahvistimessa... Tällaisia kokemuksia mulla. | |
![]() 12.08.2009 15:08:07 (muokattu 12.08.2009 15:08:56) | |
Mesa/Boogie: Kaverilla on Englin Powerball läjä. Siinäkin on muistaakseni joku varikkokäyntejä aiheuttava suunnitteluvika. En muista tarkemmin. Itsellä on ollut 5 vuotta Powerball ilman mitään ongelmia, välillä hiukan ronskissakin käsittelyssä. Ykkösversio tosin, joten voi olla että kakkosversiossa on jokin moka. | |
![]() 12.08.2009 15:11:12 | |
Torniojaws: Itsellä on ollut 5 vuotta Powerball ilman mitään ongelmia, välillä hiukan ronskissakin käsittelyssä. Ykkösversio tosin, joten voi olla että kakkosversiossa on jokin moka. Tosta mulla ei tosiaan oo omakohtaista kokemusta, mutta Sreamer ei oo voittaja noissa kestävyysasioissa. | |
![]() 12.08.2009 19:16:55 | |
Mesa/Boogie: ...... Se nyt olis ehkä vielä periaatteessa hyväksyttävissä, kun teen sillä n. 120 keikkaa vuodessa.. Joka kolmas päivä keikalla.... ...Siihen ei pysty kuin Kari Peitsamo...... Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" | |
![]() 12.08.2009 19:25:58 (muokattu 12.08.2009 19:26:17) | |
Mesa/Boogie: Tosta mulla ei tosiaan oo omakohtaista kokemusta, mutta Sreamer ei oo voittaja noissa kestävyysasioissa. No minulla ei ollut luotettavuuden kanssa ainakaan mitään ongelmia Screamerissa ja sillä oli höylätty treenikämpällä ja keikoilla 5 vuotta jo ennen kuin ostin sen itselleni. Koko matka samoilla putkilla, jotka sitten vaihdoin kun pääteputket alkoivat olla niin loppu ettei oikein ääntäkään lähtenyt enää. Putkirempan jälkeen käytin sitä jonkin aikaa ilman ongelmia niin kotona kuin keikoillakin. Meillä tosin on lavavolume ollut aina aika hillitty (jopa hiljainen)... taitaa olla enemmänkin yksilökohtainen juttu tuo kestävyys näissä rojuissa. Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen | |
![]() 12.08.2009 19:54:53 | |
HeavyMachinery: Joka kolmas päivä keikalla.... ...Siihen ei pysty kuin Kari Peitsamo...... Viime kuussa useammin, kuin joka toinen päivä. Sitä paitsi Kari Peitsamon kuuluis oikeestaan tehdä enemmän keikkoja, kuin vuodessa on päiviä. Onhan sillä se yks levy, joka on äänitetty kestoaan pienemmässä ajassa. | |
![]() 12.08.2009 19:58:59 | |
mhaarala:taitaa olla enemmänkin yksilökohtainen juttu tuo kestävyys näissä rojuissa. Mulla oli jossain vaiheessa sellainen käsitys saksalaisesta laadusta, että se olis tasaisempaa, kuin esim. kiinalainen laatu. Noh. Aina ei voi voittaa. Ehkä Englin tehtaille tuli just mun Screamerin valmistamisen aikoihin joku maanantaiaamun erä konkkia. Mut nyt pitäis tärkeimmät hajoavat osat olla vaihdettu. Sitten voiskin myydä ton laitteen ja ostaa tilalle jonkun oikeesti hyväsoundisen styrkkarin. | |
![]() 12.08.2009 20:05:30 | |
Itselle hommasin tuommosen ekaa vuosikertaa eli -90 olevan Jcm 900 dual reverb combon eli 4101, yhellä keikalla kerkesin jo käyttääkkin ja hyvin pelas. En kyllä osaa muuta negatiivista keksiä kun sen että ei kovalla volumella se combon oma kajari (celestion 12g 100) kuulosta kovin hyvältä, kaapin kautta täysin päinvastainen efekti eli kuulostaa paremmalta kovalla volumella, niin ja se jousikaiku on kyllä hieman on/off tyylillä tehty eli ei paljoa vaikuta se reverb nappi kaiun määrään. Saundiin oon ollu varsin tyytyväinen kaapin ja bossin sd-1 läpi soiteltuna, kitarana Ltd sc-607b, tallamikkinä dimarzion d-sonic ja A-vire, hyvin jytkyääpi. | |
![]() 13.08.2009 23:09:21 | |
Mesa/Boogie: Mulla oli jossain vaiheessa sellainen käsitys saksalaisesta laadusta, että se olis tasaisempaa, kuin esim. kiinalainen laatu. Noh. Aina ei voi voittaa. Ehkä Englin tehtaille tuli just mun Screamerin valmistamisen aikoihin joku maanantaiaamun erä konkkia. Mut nyt pitäis tärkeimmät hajoavat osat olla vaihdettu. Sitten voiskin myydä ton laitteen ja ostaa tilalle jonkun oikeesti hyväsoundisen styrkkarin. Mulla oli joskus käsitys että jossain tehdään jotain mikä on niin tasalaatuista ettei yksilökohtaisia eroja erota. Sitten kasvoin isoksi ja kyyniseksi. :) Mutta niin kuin sanoin, minulla ei ollut Screamerin kanssa ongelmia eikä ole ollut myöskään Savagen kanssa. Mitä lähipiirissä on Screameria ollut, niin ongelmat on rajoittuneet lähinnä huonoihin tehdasputkiin. Yhdessä oli turhia suhinoita niiden takia, mutta sekin korjaantui takuuseen. Huonot ensiasennusputket taas taitavat olla enemmän sääntö kuin poikkeus uusissa putkivahvistimissa... Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)