Moi. Vapaus: Voiko Bassoa soittaa kitaran säröpedaalilla? Kuten yllä jo todettiinkin, voi soittaa.
Vapaus: Voiks mennä paskaks jottai? Ei voi mennä. Toki, jos bassokaapissa (tai budjetti-PA:ssa jonka läpi bassot tulevat) on yksinkertaisella jakosuotimella varustettu piezodiskantti ilman ylijännitesuojausta, riittävästi luukuttamalla siitä saa kyllä savut pihalle kun piezon ahdinkosäröä ei valmiiksi säröllä olevasta signaalista erota samalla tapaa kuin puhtailla.
Vuosikymmenten varrella on silloin tällöin tullut tarve säröbassosoundiinkin, ja pääsääntöisesti olen satunnaiset tarpeet hoitanut erilaisin kitaralle alun perin tarkoitetuilla säröpurkeilla. Lähinnä klassisella Distortion +:lla. Toimii E-vireisellä nelikielisellä kohtuullisesti (omiin bassosärömieltymyksiin), B-vitosella ja etenkään F#-kutosella ei niinkään. Jos mieleisen särön aikaansaaminen kitaralla on usein haastavan tuntuista, bassolla se on vielä useampaa kertaluokkaa haastavampaa. Joskus tuntuu siltä ettei mieleistä irtoa millään, ei edes puuhaan vartavasten suunnitelluilla laitteilla. Paljon toki riippuu omista mieltymyksistä, joten jos saat mieleisen bassosärösoundin aikaiseksi kitarasäröpedaalilla, hienoa. Mutta jollei onnistu, ei kannata lannistua. Parhaaseen lopputulokseen olen itse päässyt nelikieliselläkin tiskin kautta niin että särösoundista voi leikata bassot pois ja muutenkin eq:ttaa mieleiseksi, ja miksata kuiva ja särösoundi sopivassa suhteessa. Pätee etenkin kitarasäröpurkkeja käytettäessä, mutta myös joitain bassosäröjä vaivaa soundin (alapään) puuroutuminen, jota tuolla tavalla voi hillitä jos haluaa. T:Samuli |
Kitaralle tarkoitetuista säröpedaaleista itse olen tähän asti tykännyt eniten RATista. Bad Monkeykin ajoi aikanaan asiansa, koska siinä on ylä- ja alaäänille säädöt ja menetetyn botnen pystyi joten kuten kaivamaan takaisin. "Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe |
About 100 säröä käynyt läpi pahimpina kamarunkkuvuosina, suurin osa enemmän tai vähemmän muutaman klassikko (kitara)särön kopioita. Kitarapedaaleista jäänyt mieleen: -MXR distortion+ -DOD Juice Box FX51 / Digitech Bad Monkey -Caroline Wave Cannon -Tech21 American Woman -EHX Hot Tubes nano ...jaa, on niitä varmaan monta muutakin mitä on tullut käytettyä. Nyt on lautaan jumittunut bassopuolen pedaalit MXR Blow Torch ja DOD Bass OD. Tämä varmaan siksi että laitan mä minkä tahansa purkin tuohon lautaan niin ruuvaan niistä aina sen saman saundin ja näistä se saundi mitä haluan kuulla tulee kuin itsestään. We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw |