Aihe: CBS -Straton F -virittimien huolto (tai vaihto)
1
vahvistin2
04.10.2021 19:27:06
Asiasta on voinut olla täällä puhetta, mutta kun tuli ajankohtaiseksi, niin pistänpä asiantuntijoille kysymyksen. A. Millä rasvalla ja miten kannattaisi voidella alkuperäiset hyväkuntoiset -74 straton virittimet? B. Kaupoissa on monenlaisia uusia vaihtopelejä, mutta valmistajia lienee vaikka minkälaisia. Huonoja ei viitsisi hienoon soittokitaraan ostaa. Saa antaa vinkkejä siis uusien ostoonkin. Toki siis vain orkkisreikiin käypiä.

Ensisijaisesti olen ajatellut puhdistaa ja voidella alkuperäiset, koska toimivat muuten hyvin, mutta pari kappaletta on vähän jäykkiä.
Juurus (=Juarez, kts. kartta); pieni kylä Texasissa Parisin vieressä, jossa soitetaan juurimusaa, reggaeta sekä lattareita ja välitetään toisista ja maailmasta.
msalama
05.10.2021 05:32:50

Paremmin tietävät korjatkoot jos muistan väärin, mutta mun muistikuvieni mukaan sekä Schallerin tekemät että Fenderin vintage-sarjan F-virittimet sopivat. Niin ja Schallerhan se taisi tehdä ne Fenkun ekat F-sarjan orkkisvirittimetkin?

Mä taisin joskus junnuna laittaa grafiittirasvaa noihin ja hyvin pelitti, oli nyt sitten väärin sammutettu eli ei. Viisaammat valistakoot taas, jos oli.
Olevainen x huuhaa = koettu lopputulos
dajackal
05.10.2021 08:27:23
Tuon ikäinen on varmaankin 8.5mm viritinrei'illä? Omaan halpis-Squieriin tilasin Hipshotin vintage-virittimet, kun niissä käytettiin ainakin ennen tuon kokoisia eikä nykyisen standardin mukaista 10mm. Muistaakseni nämä:
https://hipshotproducts.com/collect … ner-upgrade-kit-6-inline-headstocks

Raato Custom Guitarsin kautta tilasin, ei jäänyt silloin edes pahan hintaiseksi eikä tarvinnut itse tullailla.
p130
05.10.2021 08:52:38

msalama: Paremmin tietävät korjatkoot jos muistan väärin, mutta mun muistikuvieni mukaan sekä Schallerin tekemät että Fenderin vintage-sarjan F-virittimet sopivat. Niin ja Schallerhan se taisi tehdä ne Fenkun ekat F-sarjan orkkisvirittimetkin?

Mä taisin joskus junnuna laittaa grafiittirasvaa noihin ja hyvin pelitti, oli nyt sitten väärin sammutettu eli ei. Viisaammat valistakoot taas, jos oli.

Paria eri mitoitusta on vanhoissa F-logolla olevissa. Uusiokama sopii heittämällä myöhempiin, ainakin 70-luvun lopun vehkeisiin, mutta vanhimpiin ei. En muista, milloin muuttui, olettaisin, että - 74 on vielä vanhemmalla mitoituksella.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
msalama
05.10.2021 09:50:48 (muokattu 05.10.2021 09:51:35)

Paria eri mitoitusta on vanhoissa F-logolla olevissa.

Siis nyt puhutaan niistä suunnikkaan muotoisista F-logoisista, johon koko mallisto meni 60-luvun lopulla Klusonin jälkeen? Ja mä kun luulin, että ainoa muutos sen jälkeen oli kun Deluxe-Telet (ja myöhemmin kai Stratotkin) menivät siihen pieneen ja täysin suljettuun viritinmalliin.
p130
05.10.2021 09:57:32

msalama: Siis nyt puhutaan niistä suunnikkaan muotoisista F-logoisista, johon koko mallisto meni 60-luvun lopulla Klusonin jälkeen? Ja mä kun luulin, että ainoa muutos sen jälkeen oli kun Deluxe-Telet (ja myöhemmin kai Stratotkin) menivät siihen pieneen ja täysin suljettuun viritinmalliin.

Juuri niistä suunnikkaista puhuin. Joku osannee korjata, jos muistan väärin.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Mandarax
05.10.2021 12:51:25
Ite vaihoin Fenderin orggikset Schallerin vastaaviin kun yksi alkuperäinen puuttui. Vuoden -75 kaulaan meni mallia "heittämällä". Ei ole muuta eroa kuin tuo logo

https://www.dropbox.com/s/ugek0ray9tknrhl/fender-schaller.jpg?dl=0
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
msalama
05.10.2021 14:02:23 (muokattu 05.10.2021 14:02:59)

Just noita Schallereita mä tarkoitin. Eli pitäis sopia myös mun -76 Tele Customiin, mutta vanhemmista kuin -75(?) on siis ilmeisesti vieläkin epäselvyyttä.
vahvistin2
05.10.2021 22:37:25
Kiitos kaikille pohdinnoista. Taidan tehdä ehkä molemmat toimet; irrotan, puhdistan ja rasvaan kunnolla vanhat ja ostan myös nuo Schallerit, jotka taitavat olla parasta tavaraa. Eikä hintakaan hirvitä. Suomalaisessa kaupassakin näyttää yhdet olevan ;)
Juurus (=Juarez, kts. kartta); pieni kylä Texasissa Parisin vieressä, jossa soitetaan juurimusaa, reggaeta sekä lattareita ja välitetään toisista ja maailmasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)