Aihe: FloikkaIbanezin lukittautuva satula liian korkealla 1 | |
---|---|
![]() 12.09.2021 17:33:31 | |
Tosiaan, tuntuu että lukkosatulan kielten urat ovat liian korekat ja niitä pitäisi hioa matalemmiksi, kun ykkösvälistä painaessa kieli liikkuu enemmän ja tarvitsee enemmän voimaa kuin monessa muussa mun kitarassa. Kitara on siis ibanez rg 370ahmz bmt ja satula on tietenkin metallinen. Viittiikö tota ruveta hiomaan itse vai kannattaako viedä jonkun korjattavaksi? Ei muuten korjaudu truss rodia säätämällä | |
![]() 12.09.2021 17:36:04 | |
4uku571: Tosiaan, tuntuu että lukkosatulan kielten urat ovat liian korekat ja niitä pitäisi hioa matalemmiksi, kun ykkösvälistä painaessa kieli liikkuu enemmän ja tarvitsee enemmän voimaa kuin monessa muussa mun kitarassa. Kitara on siis ibanez rg 370ahmz bmt ja satula on tietenkin metallinen. Viittiikö tota ruveta hiomaan itse vai kannattaako viedä jonkun korjattavaksi? Ei muuten korjaudu truss rodia säätämällä Siitä kannattaa lähteä että tsekkaat onko satulan alla shimmiä. Toisinaan uusissakin kitaroissa on ohuita metallisiivuja satulaa korottamassa, niitä poistamalla saa kieliä alemmas. Sitä lukkosatulaa on ihan turha lähteä hiomaan. Itekki joskus soitellu. | |
![]() 12.09.2021 18:34:28 | |
Moi. Tervetuloa mnettiin. 4uku571: Tosiaan, tuntuu että lukkosatulan kielten urat ovat liian korekat ja niitä pitäisi hioa matalemmiksi, kun ykkösvälistä painaessa kieli liikkuu enemmän ja tarvitsee enemmän voimaa kuin monessa muussa mun kitarassa. Kitara on siis ibanez rg 370ahmz bmt ja satula on tietenkin metallinen. Viittiikö tota ruveta hiomaan itse vai kannattaako viedä jonkun korjattavaksi? Ammattiauttajaan -FLOIKKIIN/LUKKOSATULOIHIN ERIKOISTUNNEESEEN- turvautuminen ei ole koskaan huono idea, etenkin jos yllämainittuja shimmejä ei syystä tai toisesta ole asennettu. Tuossakin vitosen seppä tekee herkästi satasen vahingon. Ennenvanhaan kaikissa lukkosatuloissa oli shimmi tai shimmejä alla juuri tuosta syystä, poislukien soitinseppien tekemät instrumentit tai heidän asentamansa lukkkosatulat. Ainoastaan (messinkisiä/pronssisia) pinnoittamattomia lukkosatuloita -jos niitäkään- kannattaa hioa nauhauristaan. Pinnoitteen poistuessa välistä alkaa kieli kuluttamaan uraa syvemmäksi, ja tuon lisäksi kontrasti paljastuneen sinkkipainevalun ja pinnoitteen välillä on varsin kamalan näköinen. Koska satulauria ei kannata hioa, etenkin jälkiasennuslukkosatuloissa kannattaa heti ensimmäisenä mitata tavalla tai toisella onko lukkosatulan ja otelaudan/nauhojen kaarevuus sama, harvemmin on jos asialla on ollut teeseitsejannu. Joissain massatuotantohalpiksissakin tuo on aiheuttanut murhetta. Jos kaarevuus on väärä, voi samoin tein alkaa etsimään sopivaa (ja matalampaa), ja jättää vääränkaarevuuksinen jollekulle toiselle murheeksi. Jos jostain pitää hioa, eikä kaulasta uskalla ottaa, niin lukkosatulan pohjasta. Ensin toki pystypintojen ja pohjan kulman pinnoite poistaen jotta pohjan madaltaminen ei riko pystypintojen pinnoitetta. Juuri tuosta floikan lukkosatulan hankalasta säädettävyydestä johtuen 80-luvulla varsin monet päätyivät lukkosatulan sijaan mm. Kahlerin käyttämään kielilukkoon, tuon kanssa voi valita satulamateriaalin tai vaikka nollanauhan vapaasti. Eikä otelaudan päästä, kaulan heikoimmasta kohdasta tarvitse poistaa niin paljon materiaalia. 4uku571: Ei muuten korjaudu truss rodia säätämällä Ei tietenkään korjaudu, kaularaudalla säädetään nauhalinjan kaarevuutta kieliin nähden, ei kielten korkeutta otelaudasta. T:Samuli | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)