Aihe: Twin Reverbin merkkivalo ja kaiutin
1
jupu
13.08.2025 08:27:28
Olen hankkimassa silverface twiniä vm. 72 tai 73. Hyvältä kuulostaa! Vibrato ei tosin toimi. Eikä merkkivalo. Huomasinkin, että lamppua ei ole ollenkaan. Mallikappaletta ei siis ole. Millainen lamppu siihen kuuluu? Kanta näyttäis saman tyyppiseltä kuin auton lampuissa.

Toinen kaiutin on vaihdettu. F musiikin tarra vuodelta 82 on vielä osittain paikallaan. Mikähän tää on? Laitan kuvan jäsenkuvaukseeni.

Kiitos jo etukäteen.
nightbird
13.08.2025 09:42:59
jupu: Olen hankkimassa silverface twiniä vm. 72 tai 73. Hyvältä kuulostaa! Vibrato ei tosin toimi. Eikä merkkivalo. Huomasinkin, että lamppua ei ole ollenkaan. Mallikappaletta ei siis ole. Millainen lamppu siihen kuuluu? Kanta näyttäis saman tyyppiseltä kuin auton lampuissa.

Toinen kaiutin on vaihdettu. F musiikin tarra vuodelta 82 on vielä osittain paikallaan. Mikähän tää on? Laitan kuvan jäsenkuvaukseeni.

Kiitos jo etukäteen.

Olisko 6.3 volttia asteikkolamppu ( bajonettikanta ).....
Yleensä nuo oli putkien hehkujännitteessä joka noin 6.3 volttia AC jännitettä.
msalama
13.08.2025 09:46:56

Muistan lukeneeni, että noille löytyisi nykyään samassa formaatissa olevia ledikorvikkeitakin? Sellainen kun voisi huomattavasti pienemmän virrankulutuksensa ja lämpeämisensä takia olla parempi vaihtoehto.
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
nightbird
13.08.2025 11:43:39
msalama: Muistan lukeneeni, että noille löytyisi nykyään samassa formaatissa olevia ledikorvikkeitakin? Sellainen kun voisi huomattavasti pienemmän virrankulutuksensa ja lämpeämisensä takia olla parempi vaihtoehto.
Pieni muistikuva on että jos tuon tökkää suoraan sinne AC kantaan ( kokemusperäinen) niin aika lyhytikäinen on ilman modifiointia.
msalama
13.08.2025 11:48:06

Ai niin tietenkin, vaihtojännitettähän se hehkujen 6.3V tosiaan on. No diodin ja mahdollisen alennusvastuksen kanssa sarjaan sitten?
Tuuttiin tää tehtiin, CTS:n 500K:n ruukut ja aniliiniväri takaisin! Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
basisti1971
13.08.2025 12:15:31
Moi.

jupu: Millainen lamppu siihen kuuluu? Kanta näyttäis saman tyyppiseltä kuin auton lampuissa.

6.3V 0.3A 8024 N

(Bassman Ten 70:stä luntattu.)

Nykyään saa melkein mistä tahansa nettibasaarista, veikkaan että asiaan vihkiytyneistä kivijaloistakin.
Flipperi/jukebox tarvikkeena rahtusen halvempi, jos sidosryhmistä löytyy moisten harrastajia.

On hehkujännitteestä otettu kuten jäsen Nightbird totesi, joten perus bajonettikantainen ledi ei suoraan tuohon tietenkään käy, vaatii virranrajoituksen lisäksi tasasuuntauksen.
Itsestä kiinni onko viheraivopesu sillä mallilla että moiseen tuntee tarvetta sortua.

jupu: Toinen kaiutin on vaihdettu. F musiikin tarra vuodelta 82 on vielä osittain paikallaan. Mikähän tää on? Laitan kuvan jäsenkuvaukseeni.

Näyttää mun silmään hivenen Rolandin kajarilta, jos kartiosta löytyy numerosarja tai kaks, näpyttelee mieluisaan hakukoneeseen "speaker code":n kera ja homma selkiää.
Jos numerosarjaa ei ole, lienee tarvikebulkkia tai uudelleenkalvotettu.

T:Samuli
jupu
13.08.2025 16:53:12
Kävin ohikulkiessani ostamassa sp elektroniikasta opastustenne mukaisen lampun. Ei ollu hirveen kallis, 1,50. Jos se tolla tokenee, niin on mun kitararempoista halvimmasta päästä.
basisti1971
14.08.2025 13:08:59
Moi.

Kiitos pikaisesta päivityksestä.

Hienoa että paikallisesta kivijalasta löytyi.
Ainakin verkkokaupassa näyttäisi olevan vain 150mA mallia, eli inan himmeämpi kuin tuo 300mA jollainen mulla on.

Uraltonenkin verkkosivuilla taivasteltu verkkomuuntajan ahdinko hehkulankapolttimoa käytettäessä on yhtä tyhjän kanssa, hehkukäämissä kyllä riittää potkua.
Ja koska potkua riittää, tuosta 300mA (~2W) lampusta ei kannata enää ainakaan kovin paljon tehoa korottaa, Jewel on nopsakkaasti moro.
Noitakin toki saa tarvikkeena jos kärvähtää, mutta ovat ainakin mun silmään kökömmän näköisiä kuin alkuperäiset.

T:Samuli
jupu
Sunnuntaina 13:26:02
Kävin tänään kämpällä. Irrotin merkkivalon kuvun, tökkäsin lampun paikalleen, ruuvasin kuvun takaisin, laitoin virran päälle ja katso, lamppu syttyi! Nätti punainen valo on ihan tarpeeksi kirkas minun silmään.

Minusta on hienoa, että voipi kävellä kauppaan ja ostaa tarvitsemansa hilpentöörän. Kauan eläköön sp elektroniikka.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)