Muusikoiden.net
07.12.2016

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saksofoni
1
tlevis
28.12.2003 17:20:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AUTTAKAA SAKSOFONISTIT!!

Olen tässä jo muutaman vuoden haaveillut saksofonin soitosta. Olen päässyt kokeilemaan soitinta ja muutenkin soittokokemusta ja "musiikkikorvaa" löytyy mm. viulusta ja pianosta.

Musiikkiliikkeissä kuunneltuani ja kokeiltuani olen mieltynyt tenoriin joka on kuulemma aloittelijalle hieman vaativampi kuin esim. altto.

Soittamisen halu on ajoittain kova ja muutaman tunninkin ajattelin alkuun ottaa mutta suurimmaksi ongelmaksi on muodostunut oikean soittimen löytäminen:perinteisestihän foni on "kultainen" ja kun en voi sietää sitä väriä niin..ehkä pinnallista mutta kuitenkin niin tärkeää olisi että soitin olisi "hopeinen"!

Jostain liikkeistä ja netistä olen jotain onnistunut löytämään mutta hinta tulee usein vastaan, ajattelin alle 2000€ fonia.

Nytpä kyselenkin vinkkejä mistä löytää unelmien soitin, kannattaako ostaa uusi vai käytetty, onko hirrmu vaikea soittaa..ym. mitä vaan tulee mieleen.KIITOS!

Eddy
29.12.2003 02:28:57

Yeah!!!

Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi.
vanhami
29.12.2003 09:59:58

Moikka

Itse olin tuosa tilanteessa kolme kuukautta sitten. Olen soittanut 23 vuotta haitaria ja olen himoinnut fonia rinnalle pitkän aikaa. Toisihan se bändiin uutta väriä.

Kyselin täällä neuvoja ja sainkin. Lue vanhempia viestejä.

Minua opettaa vanha tuttava, musiikkipedagoki ja fonisti. Kyselin häneltä, mikä kannattaa ostaa. Meinasi, että minun tarkoitukseen altto voisi olla sopivin. Halvimpia t-kaupan korealasvehkeitä ei kannata missään nimessä ostaa.

Foni on siitä hyvä soitin, että kunnossa olevana se pitää aika hyvin arvonsa. Jos investoit siihen jotain, niin saat suunnilleen saman rahan siitä pois.

Itse ostin Yamahan YAS 275 fonin. Se maksaa T-kaupassa (Thomannilla) 860 euroa uutena. Suomessa musafasulla 999. Voitte miettiä mistä kannattaa ostaa. Se on yammun halvin oppilasmalli, jolla pääsee kuulemma hyvin alkuun. Merkkipeleillä on se hyvä, että niistä pääsee myös helposti eroon.

Miten sitten opiskelu. Ensimmäiset äänet olivat ihan karmeita. Roger antoi muutamia puhallusharjoituksia ja kertoi mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Puhaltelin jonkin verran puuta heinää ja kävin toisella tunnilla. Sain ihan kappaleen treenattavaksi.

Nyt alkaa pikkuhiljaa löytymnään paikkapaikoin ihan jäkeviäkin ääniä. Ehkä keväällä voisi ottaa jo keikalle mukaan.

Foni on erittäin fyysinen soitin. Se, että olen laulanut ja soittanut ja tehnyt sitä yhtäaikaa, helpottaa treenaamista. Fonin soitossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

En osaa muuta neuvoja nyt anaa, vain tällaisia kokemuksia.

Treenaaminen jatkuu.

Mika

tlevis
31.12.2003 14:00:04

Jep jep..

Mitäs mieltä näistä ootte? On ainoita "hopeisia" jotka oon löytäny, hinnat n.2000€ Thomannilla..

Yanagisawa
A- 901S Alt Sax versilbert
Yanagisawa A- 901S Standard alto saxophone, silver plated,high F#, adjustable thumb holder. Case and mouthpieceincl.

Yamaha
YTS-62S
Yamaha YTS-62 Tenor saxophone, new model, G1 neck, high F#Key, front F, new durable pads, silver plated. Case andcustom 4CM mouthpiece incl.

gandar
01.01.2004 13:26:21 (muokattu 01.01.2004 13:28:02)

Ehkä noista valitsisin Yamahan, mutta siinä menee kyllä kovin paljon kotiin päin, olen enemmän Yamaha-ihmisiä ja itsekin omistan kys. merkin saksofonin.

/edit: Tosin en ostaisi uutta YTS-62:ta (itselläni vanhempi versio) ihan kuin sikaa säkissä, uusissa G1 -kauloissa on ollut vireisyysongelmia joissain.

"The saxophone is not just something to blow into; it's something to sing through." -Paul Brodie
vanhami
02.01.2004 08:41:06

Moi

tuota, vain hieman ihmettelen suurta hinkuasi ostaa ensimmäiseksi oppilassoittimeksi parin tonnin kampe. Ja värikin tuntuu olevan niin kovin tärkeä asiassa. Mieti sitä huonointa vaihtoehtoa, että jos koko homma kuseekin kintuille ja parin tonnin hoopeinen foni jää sinne laatikkoon. Toki sen saa aina myytyä eteenpäin, mutta silti.

Mika

tlevis
07.01.2004 22:30:10

Eihän sen soittimen tietenkään tarvii sitä parii tonnii maksaa, se on vaan sponsorin (eli äitylin) kanssa neuvoteltu ylärajahinta sille! Tottakai mielummin ostan halvemman pelin, esim turkulaisessa liikkeessä halvimmat lähtee alle tonnista.

Ja siitä väristä..ehkä tyttömäistä ja sangen pinnallista mutta kun on aina inhonnut kultaa yli kaiken niin esteetikkona tietenkin haluaa "rinnalleen" juuri sen oikean;) Varsinkin kun on liikkeissä livenä nähnyt joitakin hopeisia kaunottaria..Wanhoja olivat kaikki ja aikast hinnakkaitakin osa. Olen siihen lopputulokseen tullut kyseltyäni ettei vanhaa kannattaisi ostaa vaikka historia kiinnostaisikin..kerran raahasin liikkeeseen arvioitavaksi ostarilta mielestäni hienon pelin ja ne nauro mut melkeen pihalle:"kukkamaljakoksi enintään!" Mutku ei aloittelija voi tietää kaikkee höh!

Ja kun jo pari vuotta oon välillä enemmän ja välillä vähemmän aktiivisesti hakenut kunnon soitinta, en ihan vielä aio luovuttaa. Thomannilta olen miettiny muutamaa..ja jos taas liikkeessä kävis. Joskus joku juorus et Treella ois joku pätevä soitinkorjaaja jolta kysellä mut..kestääkö vanha?!

Ylläri
08.01.2004 01:36:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Foneista en tiedä mitään (vaikka fonetiikan peruskurssin olenkin suorittanut ;-), mutta yleisluontoisena vinkkinä neuvoisin ihan ensimmäiseksi hankkimaan itsellesi sen opettajan. Häneltä saat korvaamatonta apua soittimen hankinnassa ja hän voi ehkäpä jopa lähteä kanssasi ostoksille, jolloin voit uskaltaa investoida käytettyynkin torveen. Lisäksi hänellä saattaa olla kontakteja joiden kautta voit saada hyvinkin edullisen diilin - esim. pidemmälle edenneitä oppilaita tai soittajakollegoita, joilta löytyy nurkista ekaksi foniksi sopivia vanhoja soittimia.

Joka tapauksessa onnea matkaan! Coltranea vaan kehiin niin kyllä se siitä...

Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
vanhami
08.01.2004 17:05:40

yleisluontoisena vinkkinä neuvoisin ihan ensimmäiseksi hankkimaan itsellesi sen opettajan. Häneltä saat korvaamatonta apua soittimen hankinnassa ja hän voi ehkäpä jopa lähteä kanssasi ostoksille, jolloin voit uskaltaa investoida käytettyynkin torveen. Lisäksi hänellä saattaa olla kontakteja joiden kautta voit saada hyvinkin edullisen diilin - esim. pidemmälle edenneitä oppilaita tai soittajakollegoita, joilta löytyy nurkista ekaksi foniksi sopivia vanhoja soittimia.

no sinähän sen puit sanoiksi. Juuri näin tein itsekkin. Soitin vanhalle tuttavalleni, joka opettaa fonia ja musiikkipedagokiikkaa. Häneltä sain pitkät rimpsut tarinaa asiasta ja suosituksia soittimen hankintaan, ja neuvon, miten voi testata fonin, ilman että soittaa sillä.

Sulkee kaikki läpät, paitsi viimeiset (alimmat) ja renkkaa niitä ja kuntelee ääntä putken yläpäästä, jos kuuluu klonk klonk, laite on huono, jos kuuluu bongg bongg, laite on hyvä... Emmää sitä tajunnu, vaikka se kuinka sen selosti (englanniksi), mutta kun vein ostamani laitteen rogelle, se sanoi, tämä laite on erittääin good shape.

Mika

Rock and roll punk hard rock
18.06.2010 20:19:37

Tiedättekö, että minkä merkkisiä nuo ammattilais-saksofonistit käyttävät? Ovatko Yanagisawat ja Yamahat suosituimpia? Samalla kysyn, että onko noista Staggin saksofoneista (ja puhaltimista yleensä) mihinkään? Itselläni on Staggin alttosaksofoni ja mietin, että kestääkö paria vuotta pidempään.

Murgo
19.06.2010 15:39:42 (muokattu 19.06.2010 15:41:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock and roll punk hard rock: Tiedättekö, että minkä merkkisiä nuo ammattilais-saksofonistit käyttävät? Ovatko Yanagisawat ja Yamahat suosituimpia? Samalla kysyn, että onko noista Staggin saksofoneista (ja puhaltimista yleensä) mihinkään? Itselläni on Staggin alttosaksofoni ja mietin, että kestääkö paria vuotta pidempään.

Puhallinosastolle mars! http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=46 ja haku käyttöön, hakusanaksi vaikkapa mielenkiinnon kohteena oleva merkki. Saksofoneista löytyy juttua hyvinkin muutaman tunnin lukemisiksi, mm. kaikista mainitsemistasi merkeistä löytyy kokemuksia ja tietoa.

Ammattilaisten "ykkösmerkki" lienee Selmer ja niistä vieläpä legendaarinen mark VI jota ei ole valmistettu muutamaan vuosikymmeneen.

Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Armando Bugari
19.06.2010 21:38:11 (muokattu 19.06.2010 21:42:12)

Murgo: Puhallinosastolle mars! http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=46 ja haku käyttöön, hakusanaksi vaikkapa mielenkiinnon kohteena oleva merkki. Saksofoneista löytyy juttua hyvinkin muutaman tunnin lukemisiksi, mm. kaikista mainitsemistasi merkeistä löytyy kokemuksia ja tietoa.

Ammattilaisten "ykkösmerkki" lienee Selmer ja niistä vieläpä legendaarinen mark VI jota ei ole valmistettu muutamaan vuosikymmeneen.

MarkkuKutosen valmistus kai loppui -74? Minulla oli sellainen käytettynä ostettu 60-luvulla. Sitten myin sen 80-luvulla pilkkahintaan. Tänäpänä olisin varmaan vähintään 5000 euroa "onnellisempi" eessenkuntoisesta kutosesta. Siis tarjoamalla sitä myyntiin. Eiköhän kuitenkin ne myöhemmät Markut pärjäile nostalgikkojen hoivissa.
- Käsitykseni mukaan kuitenkin nykyiset tosiammattilaiset pärjäilevät hyvin Japseilla?

Editz. Tuolta Lontoosta voi tilata ihan printatun komian luettelon hintoineen - lienee varsinainen mekka - ihan pahaa/hyvää tekee entiselle fonistille:
www.sax.co.uk

Rock and roll punk hard rock
20.06.2010 21:23:34

Murgo: Puhallinosastolle mars! http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=46 ja haku käyttöön, hakusanaksi vaikkapa mielenkiinnon kohteena oleva merkki. Saksofoneista löytyy juttua hyvinkin muutaman tunnin lukemisiksi, mm. kaikista mainitsemistasi merkeistä löytyy kokemuksia ja tietoa.

Mitä tämä aihe sitten Muissa soittimissa tekee?

Klezberg
20.06.2010 22:14:14 (muokattu 20.06.2010 22:16:57)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rock and roll punk hard rock: Mitä tämä aihe sitten Muissa soittimissa tekee?

Muistelen, että puhallinalue perustettiin aika myöhään, ehkä viitisen vuotta sitten ja ylläpito siirsi sinne täältä kirjoituksia. Tämä on sitten varmaan unohtunut siirtää ?

Edit: pikavilkaisulla näyttäisi, että puhallinpuolelta löytyy kirjoituksia 2005 alusta alkaen, sitä vanhemmat taitavat olla edelleen täällä.

huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti