Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Markalla saa markan laitteen..
1 2 3 4
pitk
24.01.2006 23:04:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... ja viidellä markalla viiden markan laitteen.
 
Tässä tiivistettynä kaikki, mitä tarvitsee tietää halvoista merkeistä. Arpakauppaa, saattaa tsäkällä toimia vuosikausi, yhtä hyvin käyttökelvottomana vuodessa. Vaihtoon menevät yleensä nopeasti, eivätkä säilytä vähäistäkään arvoaan. Käytettynä jostain syystä ylitarjontaa.
 
Joskus onnistaa, toisinaan sitten taas ei. Köyhällä ei ole varaa halpaan.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
vanhami
25.01.2006 08:30:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mihin tällä kirjoituksella sitten pyrit.
 
Oikeastaan kaikki A ja B merkkiset laitteet joutaisi lopettaa ja keskittyä vaan merkkituotteisiin Allen Heathia ja Yamahaa vaan kehiin ja niistäkin halpavehkeet kokonaan pois tuotevalikoimista.
 
Kaikkien pitäis soittaa vaan pro kamoilla, kaikki pikkasenkaan amatöörimäiseen viittaava dissataan automaattisesti.
 
Niinkö?
 
Muista, että nämä halpamerkit on tuoneet viimeisten, sanotaan nyt 8 vuoden aikana harrastelijoiden ja nuorison käsille kumminkin uudet ja nykyaikaiset laitteet halvalla hinnallaan. kuka tahansa pystyy ostamaan jokseenkin järkevät laitteet treeenikämpälle ja keikkailuun, jolla musiikin alkeet lähtee liikkeelle.
 
Mielipiteeni on ehkä vääristynyt, koska keikkaillaan B mikserillä ja treenikselläkin on B mikseri, mutta mehän ollaankin vaan humppamiehiä.
 
aimotuska
25.01.2006 09:25:39 (muokattu 25.01.2006 09:35:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä pitkä ansaitsee ihan aidon ja ehdottoman plussan tuosta kirjoituksestaan. Joku otti nyt vain väärät lasit silmille ja näki kaiken kirjoitetun tekstin henkilökohtaisena loukkauksena.
 
Vai kuvitteletko, että saat 100000000 euron edestä laatua 100 eurolla? Ja että ammattilaiset ostaa hienoja ja kalliita vehkeitä vain siksi, koska heillä on rahaa niin paljon, etteivät paskalle taivu?
 
Kuten jo monesti on kirjoitettu: äänibisneksellä ei Suomessa rikastu. Jos sillä rikastuisi, niin se olisi aivan sama vaikka uusitaan vehkeet joka toinen päivä. Mutta kun sillä ei rikastu, niin samojen laitteiden täytyy kestää vuosikausia ja niihin täytyy voida luottaa.
 
E: Ja tosiaan, jos on henkilökohtaisesti todennut merkin B selkeästi huonoksi omiin tarkoituksiinsa, pitäisikö niitä silti ylistää ja palvoa kun ne on niin halpoja? "Nää on kaikki räjähtäny mulla käsiin alta minuutissa, mutta helevata ku ovat halapoja, mää ostan vielä reilusti lisää!! Kuustoista... parikymmentä pistetään, joo..." Kätsöfish.
 
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
v_m_kangas
25.01.2006 10:16:45 (muokattu 25.01.2006 10:28:21)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... ja viidellä markalla viiden markan laitteen.
 
Tässä tiivistettynä kaikki, mitä tarvitsee tietää halvoista merkeistä. Arpakauppaa, saattaa tsäkällä toimia vuosikausi, yhtä hyvin käyttökelvottomana vuodessa. Vaihtoon menevät yleensä nopeasti, eivätkä säilytä vähäistäkään arvoaan. Käytettynä jostain syystä ylitarjontaa.
 
Joskus onnistaa, toisinaan sitten taas ei. Köyhällä ei ole varaa halpaan.

 
Näinhän se on, ei siitä mihinkään pääse. Monta kertaa tämä on tullut itsekkin todistettua, milloinhan sitä oppisi olemaan kokeilematta aina uudestaan :D Siis, enimmäkseen tohon halpa ja hyvä unelmaan tulee kaaduttua aivan muissa vehkeissä kuin musakamppeissa.
 
Mullon räkissä Behkun Dual Fex (vai mikä se rosessori oli) sekä EQ. Helekatan kovia suhisijoita molemmat, mutta muuten pelaavat riittävän hyvin minun käyttötarkoituksissa. Uusin hankinta on Behkun DDX digimikseri. Saimme ruuvattua sillä paremmat keikkasaundit kuin Yammun 01V:llä. Mutta nähtäväksi jää kuinka se keikat kestää ja pelittää.
 
Noissa halpis hankinnoissa pitää laskea sen varaan, että jos ne on paskoja, sijoittettu raha on vara menettää. Melkein kuin osakekaupoissa, sijoita sen verran kuin sinulla on vara hävitä.
 
Mutta monen kamppeen kohdalla olisi kuitenkin niin, että ilman noita halpisvehkeitä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta 'leikkiä' uudella tekniikalla. Mutta jos minulla olisi leipä kiinni niiden laitteiden toiminnassa, en takuulla sijoittaisi penniäkään halpiskamoihin.
 
Ymmärrän molempien, hjunnilan ja vanhamin näkemykset. Käyttötarkoituksetkin ovat hiukka erilaiset.
 
Toinen mahdollisuushan olisi tietysti käyttää laatulaitteitta, mutta niiden korkeamman hinnan vuoksi joutuisi tyytymään 'riisuttuihin' malleihin. Kokemukseni mukaan myös niissäkin kuitenkin vaihtoarvo laskee. Joten ei voi tehdä sitäkään, että hankkii ensin perusmallin ja sitten myöhemmin päivittäisi sen paremmin varusteltuun malliin. Mutta jos leipä olisi siitä kiinni, miten kamat toimii ja mitä featureita niissä on, pitäisi ne kunnon kamat hankkia sitten vaikka pankkilainalla.
 
Humppaa tai soita humppaa
musamies
25.01.2006 10:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taidan piruuttainkin jatkaa vetelemistä Behringerin mikserin läpi, koska todelliset underground muusikot tekee niin ;-)
 
Oikeastaan kiinnostaisi se, että millä vehkeillä sitten pitäs vedellä? Ei auta mittään jos ajatelleen, että pitäs olla se "Midas", että homma toimisi kun ei ole varaa sellaisen hannkkimiseen, eikä sitä keikoilla tule vastaan.
 
duane
25.01.2006 11:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

... ja viidellä markalla viiden markan laitteen.
 
Joskus onnistaa, toisinaan sitten taas ei. Köyhällä ei ole varaa halpaan.

 
kts allekirjoitus :)
 
Mutta, pro-laitteet on pro-laitteita. Jos soittaa ilokseen kotona tai harrastaa humppakeikkaa pari-kolme kertaa kuussa, niin kai ne A- ja B- merkkisetkin vehkeet on ihan ok. Ja jos päässä on soittaessa peltorin metsurikuulosuojaimet, niin on aivan sama mitä siellä laitteissa lukee, eihän siinä alton ja avalonin eroa huomaa kuitenkaan...
 
Kyllä köyhän kannattaa ostaa halpaa, sillä halpa tulee kalliiksi ja kallis on aina laadukasta
PL
25.01.2006 11:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Oikeastaan kiinnostaisi se, että millä vehkeillä sitten pitäs vedellä?

 
Niillä mitkä nurkista löytyy ja vetää niillä niin hyvin kuin pystyy.
Asioihin on vain suhtauduttava oikealla tavalla:
 
Jos teet omillasi keikkoja niin itse olet soppasi keittänyt.
Jos vuokraat, saat sitä mihin rahasi riittävät tai tingit jostakin toisesta paikasta.
Jos vedät "talon"kamoilla, niin vedät sillä mitä on tai tuot omasi.
Jos olet palkattuna, niin vedät sillä mitä pomolla on tai vaihdat työpaikkaa.
.
.
.
 
musamies
25.01.2006 11:24:01 (muokattu 25.01.2006 11:30:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos päässä on soittaessa peltorin metsurikuulosuojaimet, niin on aivan sama mitä siellä laitteissa lukee, eihän siinä alton ja avalonin eroa huomaa kuitenkaan...
 
Meikäläisen mielestä parhaat tilanteessa, jossa lavamelu häiritsee omaa soittoa ja kuuloa, kokeilluista korvan ulkopuolisista suojaimista kosketinsoittajalle on Silentan aktiivielektroniikalla ja limitterillä varustetut luurit. En mä niitä kuitenkaan studiokuulokkeina käytä. Halpa hinta ei ollut valinkriteeri sillä näihinkin meni 300 euroa. Saundi on diskanttivoittoinen ja diskopumppausta ei näillä saa aikaan, mutta se on lavalla vaan etu sillä bassojahan ei suojaimet vaimenna läheskään samoin kuin keskiääniä tai diskantteja.
 
Näille kuulokkeille nimenomaan on hyvä kaveri se oma Behringer sillä sieltä voi helposti ajaa sub ryhmän kuulokkeisiin ja kuulee stereona mitä tarvii. Välillä voi kunnellaa minkälaista ääntä mikseristä lähtee kokonaisuudessaan ulos. Mä diggaan...
 
---------------------------

Niillä mitkä nurkista löytyy ja vetää niillä niin hyvin kuin pystyy.
 
Näin on tullut tehtyä ja kaikista paskimmat tai rikkinäiset laitteet karsittua pois ainakin keikoilta. Ehkä yhdet huonoimmista mitä olen törmännyt, niin Toa merkkiset kaiuttimet, josta toisesta diskantti rikki. Niitä en halua käyttää :-((
 
Jos teet omillasi keikkoja niin itse olet soppasi keittänyt.
 
Omilla keikoilla on ne vehkeet mitä ittellä sattuu olemaan ja niitä täydentäviä muita vehkeitä, jotka korvauksetta käytössä. Näin homma kuitenkin kohtuullisesti hanskassa kun vehkeet etukäteen tarkistettu ja tuttuja.
 
Jos vuokraat, saat sitä mihin rahasi riittävät tai tingit jostakin toisesta paikasta.
 
Itse ei ole tullut vuokrattua, mutta isommassa tapahtumassa oli tapahtumaa varten hommattu ulkopuolinen äänentoisto. Ne d&b ämyrit viivelinja ja hienot kaiutinhissit olisi olleet ihan kivoja itsellä, mutta jostain syystä äänentoistokaiffarit roudas ne mukanaan pois...
 
pitk
25.01.2006 11:27:22 (muokattu 19.02.2006 20:07:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mihin tällä kirjoituksella sitten pyrit.
 
No esim siihen, ettei joka viikko tarvitsisi lukea uutta viestiketjua otsikolla "onko A tai B hyvä, kun se saa Saksasta halvalla?"
 
Ja kunhan tuumiskelin...
 
Enkä mä ole kieltämässä ketään käyttämästä mitä ikinä haluaa. Enkä ole mikään tekniikankumartaja, etteikö voisi vetää jollain laitteella. Jos se vaan on ehjä. Ja luotettavuushan noissa halpiksissa on huonompaa kuin kalliimmissa (eivätkä nekään huoltamatta mene, mutta niitä vielä kannattaa huoltaa).
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
musamies
25.01.2006 11:45:42 (muokattu 25.01.2006 11:47:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mun mielestä keskustelunavaaja sinänsä asiaa puhuu, mutta olisi hyvä huomioida, että meillä kaikilla ei ole ne signaalinkulun alkupään laitteetkaan välttämättä aina ihan vimpan päälle. Meikäläisen hifein soitin on softasoitin, joka käyttää emolevyn äänipiirejä. Hienompi äänikortti olisi mun mielestä turhaa rahanmenoo sillä muut vehkeeni on vielä huomattavasti epähifimpiä. Löytyy hiukan epävireinen haitari ja kontaktihäiriöistä kärsivä WLM urku, jousikaiun ja Clavinetin muuntajaan on sentäs laitettu ylimääräinen konkka suodattamaan hurinaa. Konkka taisi olla hajonneesta Telefunkenin telkasta.
 
Leslien nopeussäätimestä otin ylimääräiset konkat hemmettiin kun ne rupesivat savuamaan. Aikamoista pauketta tulee muihin laitteisiin kun nopeuttaa muuttaa.
 
Elikkä näin ajatellen ei ole niin hirveästi väliä minkä merkkinen on vaikka mikseri ja tuleeko siitä vähän suhinaa vai ei. Ehkä pikemminkin pitäisi olla käytössä mahdollisimman laadukas noise gate....
 
Ne on sitten eri kuvioita jos lähdetään järjestämään Pori jazzeihin jonkun big bändin äänentoistoa tai tekemään vimpan päälle äänitettyä levyä.
 
LHU
25.01.2006 13:15:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taidan piruuttainkin jatkaa vetelemistä Behringerin mikserin läpi, koska todelliset underground muusikot tekee niin ;-)
 
Todelliset UG-muusikot vetelee vintage-kamoilla mitkä surisee ja pärisee mutta luotettavuus on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin näissä nykyajan B- ja muissa tuotteissa jotka yleensä enimmäkseen vain suhisevat.
 
"Expertus dico"
pitk
25.01.2006 13:20:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jotka yleensä enimmäkseen vain suhisevat.
 
Unohdit pätkimisen...
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
v_m_kangas
25.01.2006 13:20:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todelliset UG-muusikot vetelee vintage-kamoilla mitkä surisee ja pärisee mutta luotettavuus on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin näissä nykyajan B- ja muissa tuotteissa jotka yleensä enimmäkseen vain suhisevat.
 
Sanottakoon näistä nykyajan B tuotteista, että niissä on jopa 3 vuoden takuu. Yhdenkään B kaman kanssa ei ole vielä *koputtaa puuta, eli nuppia* ollut minkäänlaisia luotettavuusongelmia. Ainoastaan pientä suhinaa, mutta ne ei baareissa kuulu, kun känniläiset yksistään suhisee ja möykkää jo 80dB voimakkuudella ;)
 
Humppaa tai soita humppaa
musamies
25.01.2006 13:27:13 (muokattu 25.01.2006 13:33:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhellä yhteiskeikalla mulla oli oma Rhodes mukana. Piuha siitä Behringerin mikseriin, joka sai luvan toimia kosketinsoitinten mikserinä. Behringerin mikseristä Rhodesiin vähän chorus + reverb efektiä. Aika hyvä saundi mun mielestä eikä mitenkään massiivista kohinaa. Mikseristä sitten piuhat hienompaan Allen Heat mikseriin, johonka kaikki muu yhdistetty.
 
Ämyreinä Aura Audion ämyrit, yläpäitä kaksin kappalein per puoli ja alapäitä yksin ja vahvistimena QSC merkkiset. Esiintymistilana reilunkokoinen hotellin sali tanssilattioineen.
 
Tässä musalaite- ja muussa snobbailussa kyrsii se jos on vimpan päälle hienot ja vähäsuhinaiset kamat, akateemiat ja kurssit käytynä, voi hyvässä lykyssä päästä johonkin Antti Tuiskun taustabändiin tai maksimissaan niihin TV:ssä esiintyviin bändeihin, jotka soittaa tarkasti ja oikein, mutta jotain silti puuttuu....
 
Tai sitten voi päästä äänentoistorintamalla virittelemään korvausta vastaan äänentoistoa jonkun kauppakeskuksen avajaisiin, johonka voi hyvässä lykyssä Jope Ruonansuu tulla heittämään jotain läppää.
 
vanhami
25.01.2006 13:37:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä olen puukorva, mutta en ole kuullut koskaan mitään sen kummempaa suhinaa meidän B mikseristä. olenkin ihmetellyt, että mistä se juttu juontaa juurensa. Ehkä sen huomaa jossain studio-oloissa. Keikalla, kun noita pääosin kuuntelen.
 
Totta toki tuokin, että markalla saa markan vehkeen, mutta kuten aikasemmin viittasin, viime vuosina ne markan vehkeet on parantuneet huomattavasti verrattuna aikaisempaan.
 
nimim. eka humppakeikalla noin vuonna -84
 
musamies
25.01.2006 13:41:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä olen puukorva, mutta en ole kuullut koskaan mitään sen kummempaa suhinaa meidän B mikseristä. olenkin ihmetellyt, että mistä se juttu juontaa juurensa. Ehkä sen huomaa jossain studio-oloissa. Keikalla, kun noita pääosin kuuntelen.
 
Ei tossa munkaan Behringerissä ole moitittavaa suhinaa, ellei käytä sen omaa efektiosastoa niin, ettei sen sisäänmeno- ja ulostulovoimakkuus ole säädetty parhaalla mahdollisella tavalla.
 
aimotuska
25.01.2006 13:53:07 (muokattu 25.01.2006 13:55:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvoista vehkeistä puheen ollen...
 
B MX2642A:ssa jokainen mikkikanava pätki. Otin koneen auki ja totesin, että nuppi-PCB:n ja liitin-PCB:n väliset kaapelit oli tehty lastentarhan askartelutunnilla. Välineinä roskiksesta löytynyttä lattakaapelia, vääntyneitä liittimiä ja kolme metriä kuumaliimapötköä.
 
B Composer Pro napsahteli thresholdin rajoilla pyöriessään. Vaihdettiin uusi kone ja sama juttu jatkui. Bonuksena linjaan tuli virtalähteen aiheuttama hurina.
 
Sssnaken piuhat on kaikki menneet poikki alta kuukaudessa -- käyttö on kevyttä livehommaa.
 
Sssnaken liittimistä yhtäkään ei saa enää kasaan alkuperäisosilla, koska niitä ei jaksa lähteä etsimään tienvieriltä ja aitovarsilta.
 
Alesis M-EQ230 suhisi aivan järkyttävästi. Siis TODELLA raivostuttavasti. Kannessa luki "Laser-trimmed"... right...
 
B MX2004A:n EQ-sektio tekee mitä sattuu kanavasta riippuen. Saman vehkeen XLR-liittimet on löystyneet niin, että piuha kuin piuha aiheuttaa rätinää parissa kanavassa. Otin koneen kerran auki ja totesin, että siihen menee useampi ilta, että ne ~100 ruuvia, nuppia ja kolvausta saa auki, jotta pääsee korjaamaan tilannetta. Kone pistettiin kiinni ja makaa vieläkin kaapin pohjalla.
 
A&H GL2200-tiskistä nappasin kertaalleen 1-kanavan trimminupin akselin poikki keissin kantta kiinni laittaessa. Kanava pimeni samalla, joten se piti ottaa korjatteelle. Pohjalevy auki (alle 10 ruuvia), kanavamodulin verran nuppeja irti ja korjaamaan. Eli ei tarvinnut ottaa joka stnan nuppia ja mutteria auki, että pääsee korjaamaan yhtä ainutta kanavaa.
 
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
markotetri
25.01.2006 14:26:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niillä mitkä nurkista löytyy ja vetää niillä niin hyvin kuin pystyy.
Asioihin on vain suhtauduttava oikealla tavalla:
 
Jos teet omillasi keikkoja niin itse olet soppasi keittänyt.
Jos vuokraat, saat sitä mihin rahasi riittävät tai tingit jostakin toisesta paikasta.
Jos vedät "talon"kamoilla, niin vedät sillä mitä on tai tuot omasi.
Jos olet palkattuna, niin vedät sillä mitä pomolla on tai vaihdat työpaikkaa.
.
.
.

 
Plussaa.
 
Nämä asiat kun muistaa, ei tarvitse valittaa niin paljoa. Kuten useilla ketjuun (ja mikseriketjuun) vastanneilla, myös allekirjoittaneella on hyvin, hyvin paljon huomioita halpiskamoista. Eikä niissä juurikaan kehumisen aihetta. Joillakin vaan ei ole varaa eikä tarvetta enempään kuin siihen markan laitteeseen.
 
Ja jatkoksi PL:n kirjoitukseen...
Näin myös unta siitä, että esiintymissopimuksen teksti "tekniikkaraiderin mukainen PA artistin käytössä veloituksetta" tarkoitti sitä, että käytössä on tekniikkaraiderin mukainen äänentoistojärjestelmä...
 
Luojan kiitos Suomessa on muutama oikeasti ammattitaitoinen PA-firma, joissa paitsi kalusto, myös henkilökunta on tilanteen tasalla. Kiitokset vaan viimeisestä mm. tämänkin ketjun aloittajalle!
 
Artificiality is normal to the medium.
musamies
25.01.2006 14:37:35 (muokattu 25.01.2006 14:38:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eräältä toiselta keskustelusivulta jäi mieleen nuori kaveri, joka valitteli kun heidän bändillään ei ole tarpeeksi esiintymismahdollisuuksia. Otin puheeksi oman kylämme ison lavan, että mitä jos menis vaikka sinne esiintymään. Kaveri oli sitä mieltä, että heille pitäisi mukamas jonkun muun järjestää jotkut saamarin hienot laitteet ja hupaisaa tässä on se kun on syytä epäillä, ettei kyseisten tyyppejen soittotaitokaan mikään kovin kehumisen arvoinen ole.
 
Kun itse menin esiintymään ensimmäiselle ulkoilmakeikalle, oli tekniikka bändikavereiden kanssa yhdessä suunniteltua ja pystytettyä. Käytetty apuna niin omia kuin kunnan laitteita. Rahaa ei äänentoiston järjestämiseen ollut erikseen käytössä. Tuli ihan hyvä lopputulos ekaksi ulkoilmakeikaksi.
 
Itsellä mylvi lavan reunan ulkopuolella MS-Audiotronin leslie peräkärryn päällä ja toisella puolella oli Rhodesin alakaappi ikäänkuin tuplaleslienä, johon oli mikitetty se mekaaninen leslie.
 
Ei tullut mieleenkään valitella, että miksei joku muu tuo tänne niitä Martin Audioita, d&b ämyreitä tai Nexoja. Olisi käynyt nimittäin samanlailla, ettei pääse keikalle niinkuin se toisella keskustelusivulla kirjoittava.
 
aimotuska
25.01.2006 15:04:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tullut mieleenkään valitella, että miksei joku muu tuo tänne niitä Martin Audioita, d&b ämyreitä tai Nexoja. Olisi käynyt nimittäin samanlailla, ettei pääse keikalle niinkuin se toisella keskustelusivulla kirjoittava.
 
Mut miksi nää keskustelut ammentaa voimansa aina pelkästään ääriaineksesta? Miksi asetelmaksi muodostuu aina Behringer vs. D&B, Alto vs Nexo, Phonic vs. Klark Teknik jne.
 
Tuohon väliin mahtuu NIMENOMAAN sitä kamaa, mitä IMHO suurimman osan ihmisistä kannattaisi ostaa. Maailman parhaat vehkeet on suurimmalle osalle täysin turhat ja taas maailman paskimmat vehkeet hajoaa vähitellen sellaisiksi (elleivät jo valmiiksi sitä ole).
 
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «