Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 540 41 42 43 4446 47 48 49 50
Turpahöylääjä
19.08.2011 21:26:56
Oksakohta: Ihmettelin miksi Hohnerin Pro Harpilla on miellyttävämpi soittaa, kuin Marine Bandilla, ja huomasin erään asian. Marine Bandissa nuo reikien väliset puukappaleet ovat ikäänkuin ulkona harpun suunpuoleisesta reunasta. Onko tämä aivan normaalia? Reunoilta ne ovat tasaisesti, mutta kolme keskimmäisetä puuta ovat n. 1-1.5mm ulkona.

Asia johtuu nimenomaan soittamisen aikana syntyneen kosteuden aiheuttamasta turpoamisesta. Kyse ei suoranaisesti ole viasta, sillä turpoamista tapahtuu kaikille suoja-aineella käsittelemättömille puukammoille, jollainen on esim. kaikissa perus Marine Bandeissa. Hieman paremmissa harpuissa kampa on käsitelty (eng. 'sealed'), ja käsittelyn voi tehdä myös itse, jos oikein jaksaa ryhtyä nikkaroimaan. Ainakin Youtubesta löytyy ohjevideo aiheesta ;)
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
Todd
21.08.2011 13:16:33
Olipas muuten hyviä Fenderin harppulaukkuja thomannilla.
Teijo K.
21.08.2011 20:11:24

Olen aiemmin vannonut Lee Oscarin nimeen, mutta nyt ostin ihan hupiin Suzukin MR350 valved Pro masterin. Hintaa oli yhtä paljon kuin kahdessa Hohnerin Bluesharpussa, mutta on tässä harppuakin sen edestä. Jestas.
Talent is cheaper than table salt. What Separates the talented individual from the successful one is a lot of hard work :Stephen King. Talent is 1% inspiration, and 99% perspiration :Edison.
Todd
22.08.2011 19:46:26
Teijo K.: Olen aiemmin vannonut Lee Oscarin nimeen, mutta nyt ostin ihan hupiin Suzukin MR350 valved Pro masterin. Hintaa oli yhtä paljon kuin kahdessa Hohnerin Bluesharpussa, mutta on tässä harppuakin sen edestä. Jestas.

Manji rules
kaltzone
04.09.2011 11:46:43
Ihan ilmoituksena jos joku ketä kiinnostaa mutta ei ole alkeiskursseja löytänyt niin:

La-su 29-30.10 Huuliharpun alkeiskurssi (aikuisille ja nuorille)
La klo 11-12.30
Su klo 11-12.30

Op. Jari Komulainen
4 x 45 min.
40 €
Opetuspaikka: Väiski (2.krs.)

Opetellaan huuliharpunsoiton perustekniikkaa ja eri tyylejä, jotka antavat eväät jatkokurssille. Perusasioiden ja erilaisten tekniikkaharjoitteiden lisäksi soitellaan helppoja pelimannikappaleita. Opetus tapahtuu pääsiassa korvakuulolta ja tabulatuurien avulla, joten nuottien tuntemus ei ole välttämätöntä. Osallistumiseen tarvitset vain C-vireisen perusbluesharpun, jollaisia myyvät kaikki musiikkiliikkeet. Hinta mallista riippuen on noin 12-30€.
DeltaFrost
21.09.2011 22:21:09 (muokattu 30.09.2011 15:33:23)
Huuliharpputavaraa myytävänä uusien hankintojen rahoittamiseksi:

Harppuvyö, uusi, 25 €:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=559828

---MYYTY! Hohner Comet -oktaaviharppu, käytetty, 35 €.

---MYYTY!!Hohner XB-40 -taivutusihme, pari kertaa kokeiltu, 40 €.

Siis vyö enää jäljellä.
Chrometta
23.09.2011 17:16:12 (muokattu 23.09.2011 21:15:04)
Hei! Päätin rekisteröityä Muusikoiden.net jäseneksi. Olen huuliharpisti, ja minulla on kromaattiset Hohnerin Chromonica-harput laukussa: A, Ab, B, Bb, C, D, E, Eb, F, G.
Chrometta
23.09.2011 21:14:00
Sointuhuuliharppu?

Mistähän löytäisin edullisen sointuhuuliharpun?
info@freshstart.fi
Henkka370
08.10.2011 19:06:53
Hohnerin Marine Band, Blues Harp ja Pro Harp pyörii aikalailla samoissa hinnoissa, mikähän niistä sopisi saundiltaa parhaiten akustiseen country henkiseen vääntöön?
NY RILLATAAN!
Sergei Fallinen
08.10.2011 19:11:18
Henkka370: Hohnerin Marine Band, Blues Harp ja Pro Harp pyörii aikalailla samoissa hinnoissa, mikähän niistä sopisi saundiltaa parhaiten akustiseen country henkiseen vääntöön?

Käsittääkseni kaikkien saundi on lähes (=aivan?) sama
Henkka370
08.10.2011 19:16:48
Sergei Fallinen: Käsittääkseni kaikkien saundi on lähes (=aivan?) sama

Kai niillä nyt jotain eroa edes on. Luulisi ettei samaan hintaluokkaan turhaan laiteta kolmea eri harppua
NY RILLATAAN!
DeltaFrost
08.10.2011 22:42:46
Henkka370: Kai niillä nyt jotain eroa edes on. Luulisi ettei samaan hintaluokkaan turhaan laiteta kolmea eri harppua

Marine Band on ehkä hieman kirkkaampi- ja rouheampisoundinen kuin nuo kaksi muuta ja MB:n soittotatsi muutenkin parempi ainakin minun makuuni. Noita kahta muuta mallia en ole käyttänyt vuosiin, koska ainakaan itse en saanut niiden ääntä "syttymään" niin helposti kuin MB:n ääntä. Suosittelisin kuitenkin Marine Band Deluxea, jossa puurunko on käsitelty niin, ettei se turpoa kastuessaan syljestä. Deluxe on kalliimpi kuin perus-MB, mutta lisäksi Deluxessa metallikuoret on kiinni ruuveilla eli ne saa helpommin irti ja etenkin takaisin paikalleen kuin perus-MB:ssä, jossa kuoret on kiinni nauloilla. Hyvä valinta samassa hintaluokassa olisi myös Hohner Special 20, jonka soittotatsi on mielestäni Marine Bandin tasoa, mutta soundi ehkä hieman tummempi.

Toinen juttu on se, että jokaisella harpistilla on oma soundinsa eli sama harppu kuulostaa erilaiselta eri soittajan suussa. Tähän vaikuttaa soittotekniikan ja (suun) anatomian erot.

Blues Harp -mallia en suosittelisi ollenkaan, jos aiot vakavammin soitella harppua.
Sergei Fallinen
09.10.2011 09:50:38
Henkka370: Kai niillä nyt jotain eroa edes on. Luulisi ettei samaan hintaluokkaan turhaan laiteta kolmea eri harppua

Onhan niillä soittotatsissa eroa vaikka kuinka, ja varmasti saundissakin *jotain* eroa, mutta muistelen tässä ketjussa kerran tehdyn saunditestin (jossa oli myös harley benton mukana) eikä kellään ollut mitään hajua mikä oli minkä harpun saundi.
DeltaFrost
20.10.2011 12:03:02
Kaikki myyty. Kiitokset ostajille!

DeltaFrost: Huuliharpputavaraa myytävänä uusien hankintojen rahoittamiseksi:

---MYYTY!!! Harppuvyö, uusi, 25 €:

---MYYTY! Hohner Comet -oktaaviharppu, käytetty, 35 €.

---MYYTY!!Hohner XB-40 -taivutusihme, pari kertaa kokeiltu, 40 €.
JypeK
30.10.2011 21:46:11
Oisko tällänen hyvä ensimmäiseksi huuliharpuksi? http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_harp_ms_c.htm
Tietääkö kukaan mitään hyviä kirjoja tai nettisivuja joissa olisi laadukasta opetusta huuliharpun soittamiseen ihan alkeista lähtien?
Turpahöylääjä
02.11.2011 18:29:39
JypeK: Oisko tällänen hyvä ensimmäiseksi huuliharpuksi? http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_harp_ms_c.htm
Tietääkö kukaan mitään hyviä kirjoja tai nettisivuja joissa olisi laadukasta opetusta huuliharpun soittamiseen ihan alkeista lähtien?

Kylläpä tuolla pääsee hyvään alkuun, ja siitä eteenpäinkin. Itse opettelin harputtelun perusteet David McKelvyn huuliharppuoppaasta, ja käsittääkseni näin ovat monet muutkin tehneet. Opas löytyi silloin kirjastosta, mutta näyttäisi sitä olevan myynnissäkin. Runsaasti apua ja tietoa tarjoaa toki myös Youtube ;)
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
kaljataiteilija
08.11.2011 08:14:13
JypeK: Oisko tällänen hyvä ensimmäiseksi huuliharpuksi? http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_harp_ms_c.htm

Samanlainen harppu on minullakin vuodesta 2007.
"Alkuinnostuksen" jälkeen tosin en ole jaksanut enää harjoitella kun tuottaa erityisesti ongelmia pelkän yhden äänen tarkka soittaminen.
Luultavammin minun koordinaatiokykyni ei taida huuliharpun soittoon yltää, eli
melkosta tuherrusta. Saas nähä heitänkö soittimen romukoppaan...
had a rough night, and I hate the fucking Eagles, man... The Big Lebowski
phf
27.11.2011 13:22:13
Moro. Mullekkin iski kipinä alkamaan soittaa huuliharppua. Sori laiskuuttani, en jaksanut selata topikkia läpi mutta, onko nämä musa fasun harput mistään kotoisin

http://www.f-musiikki.fi/puhaltimet … c_blues_huuliharppu_c_/_folk_master ?

(Jos ei sitten loppu pelissä olekkaan hirveästi motivaatiota opetella soitinta.. :P)
FUCK ALL FUCKING SHIT - SKITFUCKED OR DIE!!!
Sergei Fallinen
27.11.2011 14:46:35
phf: Moro. Mullekkin iski kipinä alkamaan soittaa huuliharppua. Sori laiskuuttani, en jaksanut selata topikkia läpi mutta, onko nämä musa fasun harput mistään kotoisin

http://www.f-musiikki.fi/puhaltimet … c_blues_huuliharppu_c_/_folk_master ?

(Jos ei sitten loppu pelissä olekkaan hirveästi motivaatiota opetella soitinta.. :P)

Oon sanonut aikasemmin (itse asias 5 sivua sitten vastasin tismalleen samaan kysymykseen täs ketjus) mut sanon taas. Ei oo tosta nimenomasesta harpusta kokemusta mutta kun ammattilaiset pärjää kehdosta hautaan 30 euron harpuilla niin ihmettelen jos ei jollakulla ole sitä vertaa alkupääomaa laittaa uuden soittimen alottamiseen. Saa sitten ainakin todistetusti kelvollisen harpun.
pexxxi
30.11.2011 14:55:51
Moro. Ostinpa vasta hohner bluesharpin ja olis mukava opetella häjyt tunnari http://www.youtube.com/watch?v=TxGMnhGmUtY Mistä löytys tabulatuurit ja onko tuo soitettu c-harpulla? kiitos :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)