![]() 21.08.2006 14:48:29 | |
---|---|
Morjens. Mä miksasin kesällä yhden ulkoilmakeikan (Lanneveden Myllyblues), jossa Kuloniemi & Dr. Helander soittivat duona. Tuli ensimmäiseksi kyllä tuosta artikkelista mieleen, että ei kai se vain mua tarkoita... Mutta oikeasti mr K. oli kyllä leppoisa mies, vaikkei ne meikäläisen PA-kamat mitään ihmeellisiä olleet. Tehojen kanssa on ulkona joskus vähän pulassa, joten duokokoonpano helpotti hommaa paljon. Lavasoundin selkään kiivetään aina, ei sen kanssa kilpailla. Molemmilla ukoilla oli 7 watin putkivahvarit, joihin meni kaikki kitarat akustisia myöten. Niiden miksaus oli kyllä helppoa laulun monitorointiin verrattuna; istuviltaan soittaen kulmakaapit oli niin lähellä laulumikkejä, että eq piti vääntää aika mutkalle etteivät kiertäneet. Ammattimaisuus esiintyjillä näkyi mun mielestä siinä, että monitorisoundin laatu ym. seikat käsiteltiin soundcheckissä, eikä niitä pahemmin märehditty enää keikan jälkeen. Niin hyvin vetää kuin pystyy. | |
![]() 21.08.2006 15:48:24 | |
Mites se miksaaja muka amatööri oli jos sinä luukutit liian lujaa? Sinne suoraan linjasta otettuun äänitteeseen tulee tasan ne jutut mitä miksatessa voi pistää PA-pääkanaviin. Jos tarkoituksena oli tehdä äänite niin olisit soittanut hiljempaa. Miksaajan tehtävä keikalla ei ole varmistaa että linjaäänite kuulostaa hyvältä, vaan että se keikka kulostaa hyvältä. Toi keikka on voinut kuulostaa itseasiassa ihan oivalta, äänitteet on ihan toinen maailmansa. No siinä mielessä kun soundcheckiä tehtiin toiselle bändille ja tämä tyyppi meni itse lavalle laulamaan niin huomasin että mihinkään muihin kanaviin ei oltu koskettu kuin rumpukanaviin. Olihan se mukava yrittää sitten kesken keikan nostella kitarasoolon aikana kitaraa ylemmäs kun faderi on tapissa ja huomaa että "alan koulutettu" ei ollut avannut gainia ylhäältä yhtään saati koskenut eq:hun. "vitturallaatirullaa" -WM | |
![]() 21.08.2006 23:08:10 | |
Mä miksasin kesällä yhden ulkoilmakeikan (Lanneveden Myllyblues), jossa Kuloniemi & Dr. Helander soittivat duona. Tuli ensimmäiseksi kyllä tuosta artikkelista mieleen, että ei kai se vain mua tarkoita... Eikös tuon tapanen homma onnistu myös niin, että on ne laulukajarit vaikka vähän takaviistossa bändiin nähen jos ei ole mistään isosta areenasta kyse? Tehojen kanssa on ulkona joskus vähän pulassa, joten duokokoonpano helpotti hommaa paljon. Minun mielestä juuri ulkona nimenomaan on helppo toimia ellei sääilmiöitä lasketa. | |
![]() 21.08.2006 23:42:41 | |
Todella ajattelematon kirjoitus. Ei sillä, etteikö sarkasmi olisi hienoa, mutta jos sitä ei kukaan tajua, niin vitsi hyytyy aika vinhaan. 1,2 ja 2 on selkeesti puutaheinää, mutta tuo neloskohdan bassojuttu pitää paikkansa. Sen takia tuo niin hämmentävä juttu onkin. Ja se 5, no siitä saa olla mitä mieltä huvittaa. On sitä itse tullut soitettua suoraan linjaankin. Aika monen kollegan kanssa oon asiasta puhunut ja kaikki on ollut enemmän tai vähemmän, että mitä helvettiä tällä jutulla nyt sitten yritetään. Pidän ääntä, näyn kauas, olen. | |
![]() 21.08.2006 23:54:50 | |
neloskohdan bassojuttu pitää paikkansa. Suuntaavuuden osalta siinä on perää. Itse en kuitenkaan ole sitä mieltä, että basson sopisi puskea lavalta yhtä voimakkaasti, kuin mitä se voi tulla kauempana olevista PA ämyreistä. Puskee aika vittumaisesti läpi ainakin meikäläisen kuulosuojaimista. Eli riippuu tilanteesta, miten basso voi lavalta puskea. En lähtisi edes soittamaan sellaiseen bändiin, jolla basso on lavalla kovalla. | |
![]() 22.08.2006 02:34:03 | |
No hei, tuossa mainittiin kurkkupurkkikokoluokan äänentoisto. Ei niistä mitään bassoa ajeta. Pidän ääntä, näyn kauas, olen. | |
![]() 22.08.2006 07:25:07 | |
No siinä mielessä kun soundcheckiä tehtiin toiselle bändille ja tämä tyyppi meni itse lavalle laulamaan niin huomasin että mihinkään muihin kanaviin ei oltu koskettu kuin rumpukanaviin. Olihan se mukava yrittää sitten kesken keikan nostella kitarasoolon aikana kitaraa ylemmäs kun faderi on tapissa ja huomaa että "alan koulutettu" ei ollut avannut gainia ylhäältä yhtään saati koskenut eq:hun. Öö. No mitä sä siellä tiskillä ruuvailit, jos teillä kerran oli miksaajakin? Mä saisin suurinpiirtein turpaani, jos menisin itte sinne säheltämään. Ja varmaan saisinkin, hoho. Vai oliko tää joku bändikokoontuminen, että se miksaaja lauloi jossain toisessa bändissä? Jaa, no tuskin se mikään koulutettu sitten on. Sama se, millä jossain nuokkarilla tuuttaa. ps. äläkä yritä nostaa niitä kitaroita. Kukaan sitä vingutusta jaksa kuunnella. Kunhan on muhkeet pannusoundit ja basso pöhisee. | |
![]() 22.08.2006 08:57:59 | |
No hei, tuossa mainittiin kurkkupurkkikokoluokan äänentoisto. Ei niistä mitään bassoa ajeta. Jaa. No, ei ajeta kyllä mitään muutakaan, hyvä jos lauluan saa sitten niistä. Missäs muuten tällainen "kurkkupurkkiluokan äänentoisto" mainittiin? Tossa kohdassa missä sanottiin niiden kamojen olevan tolpannokassa? Totta, semmosista ei ajeta yhtään mitään muuta kun laulua ja sit ihan snadisti levitetään jotain muuta. Se "tolpannokka" nyt vaan on sellanen käsite, ei se tarkota että kaikki mikä on siellä tolpannokassa on kelvotonta. Pataan! | |
![]() 22.08.2006 10:07:21 | |
Suuntaavuuden osalta siinä on perää. Kyllä matalat taajuudet suuntaavat. Vähemmän kuin korkeat, muutta on niilläkin suuntaavuutta. Roadari "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." | |
![]() 22.08.2006 10:10:53 | |
Kyllä matalat taajuudet suuntaavat. Vähemmän kuin korkeat, muutta on niilläkin suuntaavuutta. Roadari ? riippuu tietysti mataluudesta, mutta suuntaavat, juu. Ihan joka suuntaan. | |
![]() 22.08.2006 11:44:32 (muokattu 22.08.2006 11:51:15) | |
No hei, tuossa mainittiin kurkkupurkkikokoluokan äänentoisto. Ei niistä mitään bassoa ajeta. Kuvassa näytti olevan tolpan nokassa samannäköiset EV:t kuin mitä mäkin olen välillä käyttänyt. Itsessään niistä ei oikein basso potki. Mulla ne on ollut välillä 2x15" + torvi kaappien päällä suunnattuna joskus täyttämään sivuja tai muuten. Lisäksi erilinen alapään kaappi. 3 päätettä. Ideana juuri, että tulisi yleisölle mukava tukeva ääni, mutta lavalla ei tule liikaa bassoa. Samalla järjestelmällä miksailin liikkahallissa. Esiintyjät tuumasi kun laitteita kokeiltiin, että lavalle tuli turhan paljon bassoa (basso syntikasta), niin siirsin varsinkin subbaria vähän kauemmaksi ja pääkaiuttimet oli pinottuna sopivan matkan päähän lavasta. Kyllä matalat taajuudet suuntaavat. Vähemmän kuin korkeat, muutta on niilläkin suuntaavuutta. Tarkoitan jos laitetaan tulemaan vaikka 20 herzin ääntä tai jos pa kamoista ei niin matalaa kunnolla tule, niin 30 herzin, huomaa että ilma liikkuu, mutta sitä ei voi samalla tapaa suunnata kuin kääntelemällä kitarakaappia tai diskanttidraiverin torvea. | |
![]() 22.08.2006 12:58:50 | |
Kuvassa näytti olevan tolpan nokassa samannäköiset EV:t kuin mitä mäkin olen välillä käyttänyt. Itsessään niistä ei oikein basso potki. Missä kuvassa? Pataan! | |
![]() 22.08.2006 14:56:36 | |
Kyllä matalat taajuudet suuntaavat. Vähemmän kuin korkeat, muutta on niilläkin suuntaavuutta. Näin juuri. Saivarteluksihan tämä menee (eipä ole kyllä uutta tässä threadissa...), mutta matalatkin äänet ovat suuntaavia. E-liikkeen mukaan kuitenkin: "bassotaajuuksilla ei ole mitään suuntaavuutta". On totta, että asia on aikalailla teoreettinen, mutta kolumnissa on asiavirhe, niinkuin aikaisemminkin totesin/ihmettelin... | |
![]() 22.08.2006 15:08:07 | |
Näin juuri. Saivarteluksihan tämä menee (eipä ole kyllä uutta tässä threadissa...), mutta matalatkin äänet ovat suuntaavia. E-liikkeen mukaan kuitenkin: "bassotaajuuksilla ei ole mitään suuntaavuutta". On totta, että asia on aikalailla teoreettinen, mutta kolumnissa on asiavirhe, niinkuin aikaisemminkin totesin/ihmettelin... se kyllä on tosiaan asiavirhe. sitäpaitsi "bassotaajuudet" ei ole mikään absoluuttinen käsite, ja vaikka olisikin, niin eivät TODELLAKAAN ole sama asia kuin "bassokitarasta tulevat taajuudet". ne kyllä suuntaavat. Pataan! | |
![]() 22.08.2006 15:10:41 | |
se kyllä on tosiaan asiavirhe. sitäpaitsi "bassotaajuudet" ei ole mikään absoluuttinen käsite, ja vaikka olisikin, niin eivät TODELLAKAAN ole sama asia kuin "bassokitarasta tulevat taajuudet". ne kyllä suuntaavat. Älkää olko liian tylyjä. E-liike on mainio muusikko, mutta eikös hän ole ihan itseopitulta zulupohjalta liikkeellä, eli perheessä varsinainen musiikin teoreettinen hallinta ja koulutus on puolisonsa heiniä..? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 22.08.2006 15:36:36 (muokattu 22.08.2006 15:39:19) | |
Missä kuvassa? En tiedä olenko ymmärtänyt väärin, että noi profiilissa olevat linkit olis lähinnä omien bändien sivuille? Sitäkautta löytyi kuva. Tarkemmin katsottuna siellä oli muitakin kuvia, joissa erilaisia tolpannokkakaiuttimia. | |
![]() 22.08.2006 16:19:36 | |
Tossa kohdassa missä sanottiin niiden kamojen olevan tolpannokassa? Totta, semmosista ei ajeta yhtään mitään muuta kun laulua ja sit ihan snadisti levitetään jotain muuta. RCF ART500A, Nexo PS15 ja Kling & Freitag CA 1515-6/9 kyllä kelpaavat tuossa käytössä muuhunkin kuin pelkän laulun tuuttaamiseen. Jopa ihan täyttä bändiä pienemmissä paikoissa. miffe, äänimies | |
![]() 22.08.2006 16:25:12 | |
RCF ART500A, Nexo PS15 ja Kling & Freitag CA 1515-6/9 kyllä kelpaavat tuossa käytössä muuhunkin kuin pelkän laulun tuuttaamiseen. Niin kelpaa mun Peaveytkin vaikka olis tolpan nokassa. Huonona puolena, että tavalliset tolpat voi mennä rikki jos ne tolppien varaan laittas ja viimeistään sitten jos päälle laittaa vielä toisen ämyrin. | |
![]() 22.08.2006 17:27:55 | |
En tiedä olenko ymmärtänyt väärin, että noi profiilissa olevat linkit olis lähinnä omien bändien sivuille? Sitäkautta löytyi kuva. Tarkemmin katsottuna siellä oli muitakin kuvia, joissa erilaisia tolpannokkakaiuttimia. kenen profiilissa? viittasitko meidän EV:ihin? Ne on tosiaan tolpannokassa, mutta sen tolpan alapäässä on 1x18 subbaset molemmin puolin ja niitä yläkewrtoja ruokkii Crownin K2 ja alakertoja QSC:n powerlight PL 2.0 HV. Jakosuodin välissä, eli ei oo n.s. perinteiset tolpannnokkakamat. Pataan! | |
![]() 22.08.2006 21:00:53 (muokattu 22.08.2006 21:02:41) | |
kenen profiilissa? viittasitko meidän EV:ihin? Kirjoitit aiemmin: "Meillä on kaikki kamat siellä selän takana, myös pikku-PA, eli astetta tolpannokkaa stydimpi kattaus. Ei kierrä. " Kotisivu: http://www.joedoakes.net Ne on tosiaan tolpannokassa, mutta sen tolpan alapäässä on 1x18 subbaset molemmin puolin ja niitä yläkewrtoja ruokkii Crownin K2 ja alakertoja QSC:n powerlight PL 2.0 HV. Jakosuodin välissä, eli ei oo n.s. perinteiset tolpannnokkakamat. Sit mä ihmettelen miks te niitä siellä itsenne takana haluatte pitää, kun vois olla eriliset monitorit? Mä en kauheasti tykkää lattiamonitoreista, vaan laitan monitorit mieluummin tolpan nokkaan. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)