Zarmo 30.06.2011 17:35:33 | |
---|
|
Sancrotis 01.07.2011 11:12:55 | |
---|
"Basisti on huono renki, mutta huono isäntä."
-Vanha sananlasku |
Zarmo 01.07.2011 14:42:04 | |
---|
|
89Hanninen 01.07.2011 23:08:30 | |
---|
Kiinnostusta olisi hommata huuliharppu mutta vähän askarruttaa että onko se omalla kohdalla lainkaan järkevää. Minkäänlaista aikasempaa musisointi taustaa ei ole, jos laulua ei lasketa, onko tämä ongelma soiton aloittamisessa/oppimisessa? Vanhojen humppien ja iskelmien soitto kiinnoistais eniten. Minkälaista harppua suosittelette aivan noviisille nyt ja sitten taitojen kehityttyä? Tavoitteena olisi oppia soittamaan omaksi iloksi ja joskus ehkä illanistujaisten ratoksi. |
Sergei Fallinen 01.07.2011 23:31:23 | |
---|
89Hanninen: Minkäänlaista aikasempaa musisointi taustaa ei ole, jos laulua ei lasketa, onko tämä ongelma soiton aloittamisessa/oppimisessa? Vanhojen humppien ja iskelmien soitto kiinnoistais eniten.
no ei oo kyllä ongelma, ja huuliharppu on soittimena vielä sieltä helpommasta päästä |
89Hanninen 02.07.2011 08:16:40 | |
---|
Hyvä kuulla! Minkälaista harppua suosittelette? |
89Hanninen 03.07.2011 20:09:51 | |
---|
|
JOPPA 03.07.2011 22:03:33 (muokattu 03.07.2011 22:06:44) | |
---|
89Hanninen: Oisko tästä ekaksi harpuksi? Vai kannattaako ostaa joku kalliinpi suoraan? http://www.thomann.de/fi/hohner_silver_star.htm Suosittelisin ostamaan vähän kalliimman aluksi. Tossa ja esim. Hohner blues harpissa on aivan selkeä ero soitettavuudessa. Mun kaverilla on tollanen silver star ja mulla taas toi blues harp. Mun harpulla on vähintään kymmenen kertaa helpompi saada bendattua (joka on aika tärkeä osa harpun soittoa), mutta toisaalta se voi johtua myös siitä, että kaverini ei ole harppuaan koskaan edes avannut, kun taas minä olen väännellyt omani niin hyväksi kuin mitä vaan itse osaan. Muutama kymppi lisää hintaan niin saat jo paremman huuliharpun siis. Myös jos olet jotain humppaa/iskelmää aikeissa soittaa niin en tiedä onko diatoninen siihen paras. Ainakin luulisin kromaattisen soveltuvan paremmin sellaiseen musiikkiin. Kromaattisilla harpuilla on taas sitten jo enemmän hintaa ja sellaista on ymmärtääkseni vähän vaikeampi soittaa kuin diatonista, mutta sitä en tiedä omalla kokemuksella ainakaan, koska en ole ikinä soittanut kromaattista huuliharppua. E: Jos tyylilajilla ei olisi niin paljoa väliä niin suosittelisin harpuksi http://www.thomann.de/fi/hohner_blues_harp_ms_d.htm tota ja sitten vaan kuuntelemaan bluesia ja sieltä matkimaan niitä juttuja. Ja opettelemaan bendaamisen. Silleen mä tein ja yllättävän hyvin opin, vaikka itse sanonkin. Quru: Seksi on huonoille runkkareille, mutta käsi ei korvaa parisuhdetta. |
Sancrotis 04.07.2011 10:09:54 | |
---|
Yksi kriteeri, joka kannattaa huomioida on myös rungon materiaali. Jos et jaksa huolehtia harpustasi hirveästi, valitse muovinen. Sen vain puhdistat kauttaaltaan vedellä ja kuivaat. Puisia ei saisi hirveämmin päästää kastumaan (vaikkakin jotkut vannovat kostuttamisen nimeen ilmatiiviyden varjolla), mutta minusta puu ainakin maistuu paremmalta. :D (harpun valinta voi olla pienestä kiinni) Jos valitset puisen, suosittelen Hohnerin Marine Band Deluxea tai Crossoveria, joissa puu on käsitelty niin ettei se turpoa. Muovisista taas kannattaa huomioida Lee Oskar, josta monet pitävät. En ole kyllä itse kokeillut. "Basisti on huono renki, mutta huono isäntä."
-Vanha sananlasku |
Kujala 04.07.2011 10:31:03 | |
---|
Minun huuliharpussani on ilmennyt sellainen vika, jotta kolmannen aukon imuääni särisee. Otin kuoret pois ja puhdistin kielen, mutta särinä jatkuu yhä. Ilman kuoria kieli soi ihan puhtaasti, mutta särinä palaa kun laitan kuoret takaisin. Osaatteko sanoa mikä voisi olla vikana ja mitä asialle voisi tehdä? |
Sancrotis 04.07.2011 10:47:48 | |
---|
Vika on varsinkin reikien 1-3 kohdalla useimmiten soittajassa. Saattaa olla, että bendaat tahattomasti, mutta väärällä tavalla. Yritä muuttaa suusi asentoa. Enemmän infoa heti ensimmäisenä: http://www.leeoskar.com/tips.html Jos ei auta, harppusi saattaa olla rikki, mikä on kuitenkin melko epätodennäköistä. "Basisti on huono renki, mutta huono isäntä."
-Vanha sananlasku |
Kujala 04.07.2011 11:05:10 | |
---|
Sancrotis: Vika on varsinkin reikien 1-3 kohdalla useimmiten soittajassa. Saattaa olla, että bendaat tahattomasti, mutta väärällä tavalla. Yritä muuttaa suusi asentoa. Enemmän infoa heti ensimmäisenä: http://www.leeoskar.com/tips.html Jos ei auta, harppusi saattaa olla rikki, mikä on kuitenkin melko epätodennäköistä. Särinä kuuluu vaikka soittaisin ihan hiljaakin. Se on kyllä outoa kun ilman kuoria kieli soi ihan kunnolla. |
89Hanninen 04.07.2011 23:29:43 | |
---|
JOPPA: Myös jos olet jotain humppaa/iskelmää aikeissa soittaa niin en tiedä onko diatoninen siihen paras. Ainakin luulisin kromaattisen soveltuvan paremmin sellaiseen musiikkiin. Kromaattisilla harpuilla on taas sitten jo enemmän hintaa ja sellaista on ymmärtääkseni vähän vaikeampi soittaa kuin diatonista, mutta sitä en tiedä omalla kokemuksella ainakaan, koska en ole ikinä soittanut kromaattista huuliharppua. Miten mun kannattas lähteä liikkeelle tässä hommassa, ostanko kromaattisen vai diatonisen harpun ekaksi harpuksi? Onko se kromaattinen mitenkä paljon vaikeampi opetella? Humpat ja jenkat ne eniten kiinnostas, kuten tulikin jo aikasemminki sanottua. Onko diatonisella helpompi opetella alkeet? Jostakin luin myös että ne ovat täysin erilaiset soittimet soittaa. Jos ostan diatonisen ja opin sillä soittamaan niin onko sitten vaikeampaa päästä jujulle kromaattisen harpun soitosta? On tämä vaikeata. |
Sergei Fallinen 04.07.2011 23:54:01 | |
---|
ne on jokseenkin erilaiset soittaa mutta kyllä ne toisiaan tukee. Sillä kannattaa alottaa mitä haluaa soittaa. |
Sancrotis 05.07.2011 08:33:29 | |
---|
Ja eihän ne harput niin paljoa maksa etteikö voisi vaikka molempia testailla. "Basisti on huono renki, mutta huono isäntä."
-Vanha sananlasku |
89Hanninen 05.07.2011 18:45:51 (muokattu 05.07.2011 18:58:10) | |
---|
Varmaankin lähdettävä liikkeelle sillä kromaattisella harpulla. Olisiko antaa vinkkejä hyvästä ja edullisesta kromaattisesta harpusta? Ja sen kaveriksi oisko jotain suomenkielistä opaskirjaa ? |
folk-henri 05.07.2011 19:24:36 | |
---|
huh nyt on vähän tullut soiteltua, ei nuo karjalaiset piisit niin helposti taittukkaan kuin esim heart of gold mut melkein. tietääkö joku jotain sellasta sivua missä näkys et mistä lähtee mikäki nuotti mistäki harpusta? kuulolta tulee opeteltua mut en hirveenä luota korvaani ja ois kiva apu sellane. en löytäny ku koetin ehtiä sellasta netistä. |
Sancrotis 06.07.2011 08:26:30 | |
---|
"Basisti on huono renki, mutta huono isäntä."
-Vanha sananlasku |
89Hanninen 07.07.2011 19:20:12 | |
---|
|
Old Joe 08.07.2011 00:31:42 | |
---|
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta et sinä sitä tiedä. |