Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 529 30 31 32 3346 47 48 49 50
roopeok
30.03.2010 19:51:24
EddieTheHead: Vois vaikka joku kerta ottaa huuliharpun esille ja kokeilla sillä oikeasti jotain, eikä vain puhella suunnilleen miten sattuu. Mistä olisi hyvä alottaa? Minkälaisilla treeneillä tai kappaleilla on hyvä lähteä alkuun?
Pikkuhiljaa vois alkaa opetella huuliharppulla jotain pientä soittamaan. On se vaan hieno soitin, jos osaa.

Opettelet ensiksi jotain "nuotiolauluja", kunnes osaat sen verran, että osaat puhaltaa yksittäisiin reikiin kunnolla. Sen jälkeen rupeat bluesia veivaamaan eli harjoittelemaan bendejä, overbloweja jne blues-skaalojen ohella.
Kun olet päässyt vauhtiin niin Adam Gussow tekee erinoimaisia harputtelutunteja Youtbessa käyttäjänimellä "Kudzurunner". Linkki: http://www.youtube.com/user/kudzurunner?blend=1&ob=4#p/u

Eipä tähänkään sen kummempia vinkkejä keksi, harjottelet vaan paljon. Itse opettelin aikoinaan muistaakseni aluksi Beatlesin "Love Me Do" kipaleen, ja seuraavaksi The Poguesin "Dirty Old Town"in.
Jos kitaraa osaat soittaa, hanki ihmeessä harpputeline ja jammaile vaikkapa Dylania :)
thekimble
31.03.2010 17:38:52

EddieTheHead: Vois vaikka joku kerta ottaa huuliharpun esille ja kokeilla sillä oikeasti jotain, eikä vain puhella suunnilleen miten sattuu. Mistä olisi hyvä alottaa? Minkälaisilla treeneillä tai kappaleilla on hyvä lähteä alkuun?
Pikkuhiljaa vois alkaa opetella huuliharppulla jotain pientä soittamaan. On se vaan hieno soitin, jos osaa.

Täällä on mnetissä roots puolella mukavia valmiita blues ym. pohjia "roots-skapa" nimellä, niihin on mukava soitella harpulla.

http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=10

esim.
http://kotisivu.dnainternet.net/kblomst1/Thekimble_Rootskaba_122.mp3

http://kotisivu.dnainternet.net/kblomst1/thekimble_Rootskaba_120.mp3
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
Kujala
03.04.2010 15:34:30
Soitteletteko paljon vahvistimien kautta? Minkälaisia vahvistimia suositte?
tepeh
22.04.2010 21:53:01
Sain joskus vuosia sitten lahjaksi huuliharpun ja nyt haluaisin alkaa soittaa sitä. Tässä näyttäisi olevan 24 reikää. Muuta en tästä sitten tiedäkkään. Onko A,H,C,D,E,F tai G, en tiedä. Olen puhallellut ja imeskellyt sitä, mutta nyt haluttaisi päästä soittamaan kunnolla.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Läpistö
22.04.2010 23:46:17

Kujala: Soitteletteko paljon vahvistimien kautta? Minkälaisia vahvistimia suositte?

Putkivahvistin. Enintään 20 (tai 15W?) ettei tartte luukuttaa. Siihen sitten echoa tai reverbiä mausteeksi.
tepeh
23.04.2010 18:50:37
Yritin ensin pianon avulla selvittää, mikä harppu tämä on, mutta se ei oikeen onnistunut, joten kokeilinpas viritysmittarilla ja se mäyttäisi, että on G harppu.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
LadyWanilla
27.06.2010 01:52:16

Heips!

Ajattelin siis kysyä tällasta, kun oon tässä kohta varmaan hommaamassa harpun että jos lukee että on kaikki duurit, niin mitä se siis sitten meinaakaan taas, ja onko se ala mitä sillä voi soittaa sitte jotenki laajempi?

En tiä tajusitteko, mutta jos tajusitte nii apu ois tarpeen :DD
Teijo K.
27.06.2010 22:46:43

Onks kellään tommosta Suzukin Promaster Valved -harppua. http://www.best2music.fi/shop/suzuki-huuliharppu-mr-350v-1049p.html

Hinta on kohtuu suolainen, mutta kiinnostava peli yhtä kaikki.
PaavoMik
28.06.2010 23:12:18
en jaksa ny ettiä täältä että onko sitä jo kysytty mutta siis:

Jos mulla on diatoninen harppu joka on E:hen viritetty ni silläkö voin jamitella sit A-molli bluesia vai siis mitenkä nää menee vai oonko iha hukas, auttakaa joku.

Kiitos oikein paljon
Caligari
30.06.2010 15:08:42 (muokattu 02.07.2010 14:26:36)
Myynnissä laadukas putkivahvistin huuliharpulle. Katso profiilisivuni ilmoitukset.
EDIT: Myyty.
askarp
02.07.2010 08:17:20
Rokkänroll: en jaksa ny ettiä täältä että onko sitä jo kysytty mutta siis:

Jos mulla on diatoninen harppu joka on E:hen viritetty ni silläkö voin jamitella sit A-molli bluesia vai siis mitenkä nää menee vai oonko iha hukas, auttakaa joku.

Kiitos oikein paljon

Kaikilla harpuilla voi soittaa mitä vain jos vain tekniikassa löytyy. Diatonisella E-harpulla soitetaan yleensä bluesia A:sta. Jos mollibluesia haluaa A:sta soittaa niin G-harpulla onnistuu kätevimmin.
Zarmo
02.07.2010 20:53:39

askarp: Diatonisella E-harpulla soitetaan yleensä bluesia A:sta.

Vai päinvastoin?
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Sergei Fallinen
05.07.2010 11:07:17 (muokattu 05.07.2010 11:08:18)
Zarmo: Vai päinvastoin?

jepjep, siis A-harpul Eestä, E-harpul H:sta
harpist
09.07.2010 00:18:45 (muokattu 15.07.2010 03:02:44)
Caligari: Myynnissä laadukas putkivahvistin huuliharpulle. Katso profiilisivuni ilmoitukset.
EDIT: Myyty.

Edit:

Tämäkin on laadukas peli harpistille... ja edelleen jostain kumman syystä myymättä. (Ei voi olla hinnasta kiinni?)

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=415722
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Ren-sama
19.07.2010 13:57:52 (muokattu 19.07.2010 14:24:33)
Nyt alkaa keittään yli. Olen nyt pidemmän aikaa tapellut erään ongelman kanssa ja nyt viimein päätin tulla kysymään neuvoa sen sijaan, että kärvistelisin itsekseni.
Olen nyt jo useamman kuukauden soitellut harpuilla (diatonisilla, löytyy A-, C-, D-, E-, F- ja G-harput) itsekseni, joten en ole ihan ummikko enää perus bendaus-tekniikoiden yms suhteen.

Ongelma on se, että soitetut sävelet kuulostavat jotenkin "oudolta." En osaa edes kuvailla tarkasti miten, mutta jollain tavalla erilaisilta kuin vastaavat esim. pianolla, kitaralla tai bassolla soittaessa. En vain saa soittoa kuulostamaan millään tapaan hyvältä. Blues-improvisointi backing trackien kanssa vielä menee ihan siedettävän kuuloisesti, mutta jos pitäisi joku tietty melodia soittaa, niin se ei vain kuulosta samalta. On tullut soitettua kaikkea aina lastenlauluista TV-sarjojen tunnareihin ja Smoke on the Wateriin ym perushuttuun.

Kun soitan kitaralla esim jonkun riffin ja perään saman huuliharpulla, niin se kuulostaa jotenkin duurimaiselta. En periaatteessa ymmärrä miten se on mahdollista kun olen kuitenkin kaikki yksittäiset sävelet etsinyt harpusta jne. Käyttänyt apuna kaikenmaailman "otekarttoja" että mistä tulee mikäkin, kokeillut eri harpuilla eri asemista, kokeillut korvakuulolta jne. Joku nyt mättää, onko se sitten todella halvoista Heringin harpuista kiinni vai voiko tekniikassani oikeasti olla jokin vain niin paljon pielessä edelleen?
Xill
19.07.2010 16:11:18

Kuten opettajani aina sanoi:"Mikään kysymys ei ole tyhmä."

Joten...Minulla on tälläinen Delta blues c-duurissa oleva huuliharppu. Niin,eikös tuossa ole äänet sitten kuten kuvassa
http://en.wikipedia.org/wiki/File:BluesHarp_Notes_Layout.png

Pari päivää sitten ostin, ja totesin huulliharpun soittamisen olevan aivan mahtavaa. Nyt menee jo yksinkertaiset melodiat (Delilah ja Yesterday). Seuraavaksi pitäisi varmaan keskittyä bendauksien harjoittelemiseen.
Let There Be Rock!
Kusu
20.07.2010 20:49:25 (muokattu 20.07.2010 22:44:48)
Tyhmistä kysymyksistä puheen ollen.

Olen nyt jonkin aikaa(en kovin vakavissani) soitellut huuliharppua. Olen netistä kattonut jotain ohjeita ja matkinut kuulemiani ääniä mutta en tiiä musiikista oikeesti yhtään mitään.

Kysymys kuuluu. Soittaako Anssi Kela huuliharppua biisissään "nummela". Kuulostaa jotenkin huuliharpulta mutta en saa edes etäisesti muistuttavaa äntä omasta sorsapillistä.

Itselläni on C-harppu, Hohner. Pitääkö olla erillainen vai saako tälläkin noin kauniin äänen aikaiseksi.

Osaan kyllä bendata ja soittaa yhtä tai useaa räikää samaan aikaan(luulen), joitain blues liksejä oon vedelly ja kauntri musiikkia. Mut ei vaan onnaa toi kelan biisi mut, se on vaan niin hieno ääni. Auttakaa! Miten tuotan tuollaisen äänen?

Edit: Selvisikin jo. D-harpulla on tuo "nummela" biisi vedetty. Ja kela soittaa Hohnereita.
Stain
21.07.2010 16:55:48
Mites kantsiiko huuliharppuja puhdistaa jotenkin? Hohneri on alkanut haisemaan/maistumaan metalliselta. Aina jää semmoinen paska metallin maku suuhun soittelun jälkeen.

Sitten kun noita harppuja tuntuu olevan miljoonaa erilaista, niin onko olemassa jotain sellaista harppua jossa ois ikään kuin monta säveltä? Ei viittis kerätä koko sarjaa vaikka C ja A jo löytyykin.

Miten pystyn bendaamaan?
"no se tota lähti tollane idea että, toi meidän basisti sai idean että hei hei, hei mandi viittiskö taas lähtee hei- heittää uus levy, ni sit, sit saatiin semmonen idea että vau, vittu tehdään levy sitten."
Sergei Fallinen
21.07.2010 19:46:16
Stain: Mites kantsiiko huuliharppuja puhdistaa jotenkin? Hohneri on alkanut haisemaan/maistumaan metalliselta. Aina jää semmoinen paska metallin maku suuhun soittelun jälkeen.

kannattaa puhdistaa mut itellä yleensä jäänyt pelkkään taputteluun ja suurimpien paskojen raapimiseen. Isot pojat lilluttaa viskissä mut vesi taitaa olla halvempaa

Sitten kun noita harppuja tuntuu olevan miljoonaa erilaista, niin onko olemassa jotain sellaista harppua jossa ois ikään kuin monta säveltä? Ei viittis kerätä koko sarjaa vaikka C ja A jo löytyykin.

kai niitä sellasiakin on mis voi sävellajia vaihtaa mut hinnasta ja laadusta en tiedä. Ja sit tietty kromaattiset. Kyl se koko sarjakin pikku hiljaa kertyy. Tai sit voi ostaa thomannin halpisboksin jos on kaikki sävellajit, maksaa jotain yhden laatuharpun verran, 30e tms eikä ne saundiltaan paljon eroa.

Miten pystyn bendaamaan?

täs ketjus on joka sivul varmaan tohon ohjeita. Eka tietty yksittäiset sävelet opetellaan täydellisesti ja sit vaan väännellään suuta. Alota vaikka rei'istä 3, 4 ja 6. Väännät imiessä suuta esim kuten sanosit wau-wau, hauwa, wou-wou jne. Sit vaan treeniä niin se paranee aina pikkuhiljaa
Kusu
23.07.2010 16:37:38
Nyt ketuttaa. Tilasin nettikaupasta boxin jossa on kaikki huuliharput. Siis koko aakoset. CDEFGAB. Nää on ihan leluja. Roskaa. Ei näillä voi soittaa. Pitää puhaltaa ihan tosi kovaa että näistä saa mitään ääntä ja se ääni ei oo kaunis. Oon tosi pettyny. Nää on muovisia, ite mulla on ennestään tällanen lasinen(kai) josta tulee tosi hyvä ääni ja on todella helppo soittaa. Taidan palauttaa nää lelut. Tosi pettyny. Tää on tällanen Hohnerin poxi minkä ostin.

Paraneeko näitten ääni käytössä, siis kun hetken kuluu vai onko nää aina yhtä hyödyttömiä?? Nopee vastaus kiitos, maanantaina lähtee takasin postiin jos kukaan ei ylipuhu mua pitämään näitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)