Aihe: e-liike, 8/06, top-5..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
LHU
19.08.2006 17:02:47 (muokattu 19.08.2006 17:04:04)
Se olikin se toinen vaihtoehto, eka oli tiltata komero niin että vittumainen piikki tulee omiin korviin, ihan tarpeeks sieltä tule sitä mölyä sinne yleisöönkin, sit jos on vielä mikitetty, niin eihän siinä mitn

Mä uskallan sanoa itseäni äänentoistoalan ammattilaiseksi joten kysyn nyt rohkeasti Teiltä arvon poppareilta, sekä isoilta että pieniltä: Minkä takia siinä styrkkarissa sitten pitää olla se vittumainen piikki? Tuskin kuitenkaan siksi että siitä saa syyn käännellä kaiutinta keikkapaikoilla kohti laulumikkejä. Sellaiset piikit kuulostaa yleisöön ihan paskalta, ja vaikka soittaja on asiasta mitä mieltä tahansa mä kaivan ne häiriöäänet pois, vaikka niitä vartavasten siellä lavalla halutaankin tuottaa.

Edit:Miffe kerkis samoilla linjoilla...
sirdickyj
19.08.2006 17:14:31
Mä uskallan sanoa itseäni äänentoistoalan ammattilaiseksi joten kysyn nyt rohkeasti Teiltä arvon poppareilta, sekä isoilta että pieniltä: Minkä takia siinä styrkkarissa sitten pitää olla se vittumainen piikki? Tuskin kuitenkaan siksi että siitä saa syyn käännellä kaiutinta keikkapaikoilla kohti laulumikkejä. Sellaiset piikit kuulostaa yleisöön ihan paskalta, ja vaikka soittaja on asiasta mitä mieltä tahansa mä kaivan ne häiriöäänet pois, vaikka niitä vartavasten siellä lavalla halutaankin tuottaa.

Edit:Miffe kerkis samoilla linjoilla...

Mie vastaan sen minkä asiasta tajuan; se vittumainen piikki tuppaa olemaan usein keskiääntä, mikä on kitaralle ominainen äänialue, ellei olla Dream Theatren keikalla (jolloin siinä soundissa on niin paljon kaikkea että siinä ei ole yhtään mitään). Mitään osaa siitä kaistasta ei kai ole tarkoitettu yksinään kuunneltavaksi, mutta tietty äänialue kai ampuu ikävämmin läpi kuin muut.

En tiedä, onko näin, mutta tuota keskiääni"puukkoa" hakee myös moni basisti soundiinsa, että se erottuisi paremmin. Kitaralle se puukko on tosi olennaista, ja samalla myös sitten ikävän kuuloista osuessaan kuuloelimeen. Mutta nää on vaan maallikon arvailuja, itse olen kitaraa keikalla soittaessani ratkaissut tuon ongelman joko jättämällä combon lattialle tuuttaamaan suoraan jalkoihin tai tilttaamalla sen ylöspäin, jolloin se tulee itselle kaikkein lujiten.
Pataan!
sirdickyj
19.08.2006 17:18:23
Ja juuri noissa "lattialta nilkkaan" tilanteissahan se yleisö/miksaaja juuri saa sen piikin päin pläsiä. Kuuntelisitte hetken edes sitä omaa vahvarin soundianne, niin tajuisitte, miten paskalta se monesti kuulostaa.

Kuten sanottua, riippuu minkä korkuinen lava.

Oltiin just viime vkl Lappeenrannassa Old Cockissa vetämässä (eikös se oo nimim. Miffen kotiseutua) ja siellä kitaristi meni hölmöyksissään laittamaan komerot lavan sivuun oman räkkinsä päälle niin, että olivat yleisöstä katsottuna genitaalialueen korkeudella. Miksi? Lattialla ne ois ajanu ihan saman asian, ja ois voinu vähän avata hanaakin, putkivermeet kun tuppaavat tykkäämään siitä kun niitä käskee ja kurittaa.
Pataan!
sirdickyj
19.08.2006 17:20:49 (muokattu 19.08.2006 20:07:25)
Vielä tästä ketjusta; mä veikkaan, että kaikki täällä peistä taittavat olisivat hyvin pitkälti samoilla linjoilla sattuessaan saman kattauksen ääreen töihin, käytäntö tuo usein esiin myös kyvyn nähdä asiat muulta kuin omalta kannalta. Mullakin toi ehdottomuus on vaan lähtökohta ja järkevät perusteet tai riittävästi pro-auktoriteettia karsii kummasti sitä veks.
Pataan!
sormunen
19.08.2006 19:38:58 (muokattu 19.08.2006 19:40:51)
J.T:
Kun aikoinaan tuli rokki-klubeissa miksailtua,...
Sitten kun ulkomaan elävä pomppasi lauteille sen paikallisen staran jälkeen oli meininki ihan toinen. Homma toimi kuin unelma - niin lavalla kuin salissakin. Yleisö kiitteli ja promoottori oli yhtä hymyä.

Mä tunnistan tuosta itseni kahdenkymmenenviiden - kolmenkymmenen vuoden takaa. Sori.
J.T.
19.08.2006 21:16:01
Mä tunnistan tuosta itseni kahdenkymmenenviiden - kolmenkymmenen vuoden takaa. Sori.

Ei mitään sori vaan kyllä tuolloin hommassa oli selkeä pointti: jengiä ei ole tarkoitus karkottaa salista baariin sen takia, että paketti ei toimi. Kyllä se promoottori on kuitenkin sen bändin ostava ja teknisen toteutuksen tilaava asiakas ja hänkin tsekkailee asioita lippuja ostavan yleisön näkövinkkelistä. Tähän pitäisi kaikkien osapuolien kyetä - niin muusikoiden kuin teknistä toteutusta tekevien hemmojenkin. Jos homma kuulostaa p****lta niin on vaara, että seuraavalla kerralla yleisöä on vähemmän.
Roberto
19.08.2006 22:27:43

oooh.... kurko....
sormunen
20.08.2006 00:13:13
oooh.... kurko....

Ei ilmaiseksi. Ainakaan enää. Tai jos joku ylipuhuu.. Vaikee sanoo.
miffe
20.08.2006 12:07:09
Mie vastaan sen minkä asiasta tajuan; se vittumainen piikki tuppaa olemaan usein keskiääntä, mikä on kitaralle ominainen äänialue, ellei olla Dream Theatren keikalla (jolloin siinä soundissa on niin paljon kaikkea että siinä ei ole yhtään mitään). Mitään osaa siitä kaistasta ei kai ole tarkoitettu yksinään kuunneltavaksi, mutta tietty äänialue kai ampuu ikävämmin läpi kuin muut.

Noniin. Tästä se taas lähtee. Kitaristi puhuu soundista, jonka itse kuulee - miksaajat taas siitä soundista, joka siitä vahvistimesta lähtee.

Se soundi siinä vahvistimen suoralla tulilinjalla on erilainen kuin se, mitä kitaristi pohkeisiinsa sojottavasta kaapista kuulee. Ero johtuu vain yksinkertaisesti siitä, että se elementti/ne elementit suuntaavat eri taajuuksilla eri lailla. Varsinkin 4x12" kaapit ovat tästä kapealla alueella summaavasta piikityksestä tuttuja. Ja se piikittävä taajuusalue ei ole mitään kitaran "ominta taajuusaluetta" vaan yleensä sellaista, jolla jo se kartio jo fyysistenkin ominaisuuksiensa vuoksi toimii enemmänkin osittaisvärähtelijänä kuin mäntänä. Tyypillisillä 12" elementeillä tämä tapahtuu 2-2,5kHz alueella, jolla taas tyypillinen 12" elementti on suuntakuvioltaan noin 50-60 astetta (25-30 astetta suuntaansa - kulma, jolla taajuus on vaimentunut 6dB suoraan säteiltyyn ääneen verrattuna). Tästä syystä popparille voi omiin korviinsa kuulua hyväkin soundi, mutta eturivissä korvat vuotavat verta.

Kerran eräs kitaristi perusteli kaappinsa suuntausta sillä, että hänen bändikaverinsa valittavat korviin käyvästä soundista, jos kaappi sojottaa lavalle päin. Esitin kysymyksen siitä, miksi minun ja koko yleisön pitäisi sitten sietää sitä soundia, jos hänen kitarasoundiaan ei edes omat bändikaverit kestäneet. Lopullinen ratkaisu asiaan saatiin sillä, että lainasin miekkoselle 10m kitarapiuhan ja käskin tulemaan kuuntelemaan sitä omaa soundiaan yleisölle tarkoitetulle alueelle...

En tiedä, onko näin, mutta tuota keskiääni"puukkoa" hakee myös moni basisti soundiinsa, että se erottuisi paremmin.

Johtuu siitä "minne sattuu" suunnatusta kaapista, joka hävittää ne yläpäät aivan jonnekin muualle kuin basistin korvaan. Se erottelevuuden haku korostamalla yläpäitä taas johtuu ihmisen kuulon toiminnasta (taajuus erotetaan suurelta osin harmonisia kuulemalla johtuen korvan taajuusvasteesta matalilla taajuuksilla).

Kitaralle se puukko on tosi olennaista, ja samalla myös sitten ikävän kuuloista osuessaan kuuloelimeen.

Ei se voi olla olennaista, jos haetaan soundia, joka on mahdollisimman epämukavaa? Minä ainakin pidän sellaista soundia paskana.

Mutta nää on vaan maallikon arvailuja, itse olen kitaraa keikalla soittaessani ratkaissut tuon ongelman joko jättämällä combon lattialle tuuttaamaan suoraan jalkoihin tai tilttaamalla sen ylöspäin, jolloin se tulee itselle kaikkein lujiten.

Toi tilttaus kuulostaa ihan fiksulta :)
miffe, äänimies
miffe
20.08.2006 12:10:59
Oltiin just viime vkl Lappeenrannassa Old Cockissa vetämässä (eikös se oo nimim. Miffen kotiseutua) ja siellä kitaristi meni hölmöyksissään laittamaan komerot lavan sivuun oman räkkinsä päälle niin, että olivat yleisöstä katsottuna genitaalialueen korkeudella. Miksi? Lattialla ne ois ajanu ihan saman asian, ja ois voinu vähän avata hanaakin, putkivermeet kun tuppaavat tykkäämään siitä kun niitä käskee ja kurittaa.

Kaapin suuntakuviosta johtuen se lattialle sijoittaminen ja hanikan lisää avaaminen olisivat vain olleet ongelmaa pahentava tekijä. Tarkoitushan olisi saada niitä lavalla olevia äänenpaineita alas, jottei tarvitsisi aina miksaustiskiltä pyydellä anteeksi bändin kovan volyymin takia.

Ja tuosta Old Cockista tulikin mieleeni, kun HBTB siellä viime vuonna kävi niin hra Kuloniemen ensimmäisiä sanoja mulle (miksasin niiden keikan) oli kysymys mahdollisesta korokkeesta kitaravahvistimelleen...
miffe, äänimies
Roadari
20.08.2006 19:04:01
En ollut uskoa artikkelia aluksi edes todeksi. Sen verran tuubaa se sisälsi. Nyt tämän thredin lukeneena alan pikkuhiljaa löytää sen sarkastisen ajatuksen sieltä kirjoituksesta. Täytyy sanoa että E-liike on mahtava soittaja, muttä täysin onneton kirjoittaja, ainakin mitä sarkasmiin tulee.
Harrastelija/aloittelija/ja välillä paremmillakin bändeillä on tiedossa miltä halutaan kuulostaa, ei vain mitään tietoa miten sellaiselta kuulostetaan. Saatikka siitä miltä kuulostetaan nyt. Tähän lisäks asenne että määrämpää tiedetään, neuvoja/ajo-ohjeita ei kuunnella!
Mua huvittaa edelleen tää asenne että jos on ammatiltaan miksaaja/äänimies, niin se tarkoitta arvostelu kyvyn ja ihmisarvon alenemaa joidenkin soittajien mielessä.
Komppia JT:lle, kaikki tässä samassa veneessä ollaan ja samaan suuntaan menossa. Helpottaa jos kaikki soutaa.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
juici
20.08.2006 22:28:29

Luin minäkin tuo jutun ja mietinkin että on Kuloniemellä aikamoiset väitteet. Mutta kyllä minäkin sen vahvarin sieltä lattialta nostaisin jos ei kerran 2 x 4x12 -setillä mennä. Ja pistäisin sivulle ettei se posota suoraan pois muista soittajista.

Bassojuttu on sitten bassojuttu. Eräällä omalla keikalla posotin trankku-Peaveyllä vissiin sen verran lujaa ettei mikseriin tullut mitään vaikka D.I.:n kautta olikin kytkennät. Tosin miksaaja olikin aika amatööri ja tämä kostautui siinä vaiheessa kun kuunneltiin MD:ltä linjasta otettua äänitettä, muu kuuluu kivasti mutta bassoa ei yhtään...
"vitturallaatirullaa" -WM
Teijo K.
21.08.2006 09:15:46

Bassojuttu on sitten bassojuttu. Eräällä omalla keikalla posotin trankku-Peaveyllä vissiin sen verran lujaa ettei mikseriin tullut mitään vaikka D.I.:n kautta olikin kytkennät. Tosin miksaaja olikin aika amatööri ja tämä kostautui siinä vaiheessa kun kuunneltiin MD:ltä linjasta otettua äänitettä, muu kuuluu kivasti mutta bassoa ei yhtään...

Mites se miksaaja muka amatööri oli jos sinä luukutit liian lujaa? Sinne suoraan linjasta otettuun äänitteeseen tulee tasan ne jutut mitä miksatessa voi pistää PA-pääkanaviin. Jos tarkoituksena oli tehdä äänite niin olisit soittanut hiljempaa. Miksaajan tehtävä keikalla ei ole varmistaa että linjaäänite kuulostaa hyvältä, vaan että se keikka kulostaa hyvältä.

Toi keikka on voinut kuulostaa itseasiassa ihan oivalta, äänitteet on ihan toinen maailmansa.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
PL
21.08.2006 09:26:24
Noniin. Tästä se taas lähtee. Kitaristi puhuu soundista, jonka itse kuulee - miksaajat taas siitä soundista, joka siitä vahvistimesta lähtee....

Kerran eräs kitaristi perusteli kaappinsa suuntausta sillä, että hänen bändikaverinsa valittavat korviin käyvästä soundista, jos kaappi sojottaa lavalle päin. Esitin kysymyksen siitä, miksi minun ja koko yleisön pitäisi sitten sietää sitä soundia, jos hänen kitarasoundiaan ei edes omat bändikaverit kestäneet. Lopullinen ratkaisu asiaan saatiin sillä, että lainasin miekkoselle 10m kitarapiuhan ja käskin tulemaan kuuntelemaan sitä omaa soundiaan yleisölle tarkoitetulle alueelle...

:)

Tuon saman jutun olen....

Ähsts !!!

Olkoon, samaa sontaa tää on ollut niin kauan kun mie muistan.

Jatkakaa, mie jatkan matkaani kohti eläkettä ilman ongelmia lavalta valuvasta äänisaasteesta..
isojussi
21.08.2006 09:40:00
...lainasin miekkoselle 10m kitarapiuhan...

No nyt aletaan taas olla asian lähteillä.

Sinänsä positiivista, jos sen oma piha oli ehjä, eikä aiheuttanut rutinoita.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
samuel
21.08.2006 13:16:33 (muokattu 21.08.2006 15:18:56)
PL:lle
Olkoon, samaa sontaa tää on ollut niin kauan kun mie muistan.

Jatkakaa, mie jatkan matkaani kohti eläkettä ilman ongelmia lavalta valuvasta äänisaasteesta..

Toivottavasti et asu lähellä mitään lavaa ettei sitä äänisaastetta ala valumaan maata pitkin pihallesi ;) Se olisi erittäin ikävää...
Hyviä tulevia eläkepäiviä, HEH !
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
Lennu
21.08.2006 13:44:20

Täällähän turistaan mun omakuvasta. Mahtavaa. Oonks mä julkkis ny?
kivi
21.08.2006 13:48:11
Täällähän turistaan mun omakuvasta. Mahtavaa. Oonks mä jukkis ny?

Oot kyllä melkein Jukkis, kun käyt kuittailemassa ketjuihin ja ottamassa lapsilta luulot pois.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Lennu
21.08.2006 13:50:20

Oot kyllä melkein Jukkis, kun käyt kuittailemassa ketjuihin ja ottamassa lapsilta luulot pois.

Höh... oonks mä semmonen :( Ei oo tarkotus.
kivi
21.08.2006 14:00:49
Höh... oonks mä semmonen :( Ei oo tarkotus.

Se on kans hämmentävä se turhuuspalstan "Melkein sukua Jukkikselle" -ketju.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)