Aihe: PA:n tehot
1 2 3 4
musamies
05.03.2006 22:54:02
Sulkeeko 15" elementti pois jotain asioita, mitä pystyy saavuttamaan 12":lla?

Ei se varmaan noin tarkkaa ole mitä sinä ajat takaa. Hemmetistihän vaikuttaa kotelorakennekin ja sen koko. Paljon vaikuttaa minkälainen elementti on kyseessä.

Ehkä 15" sulkee pois lähinnä samankokoista koteloa kuin mikä 12" elementillä toimisi optimaalisesti jossain käytössä.

12" tosiaan yleinen kitaravahvistimissa. Karsii ilmeisesti turhan korkeat taajuudet pois ja ei tee saundista vielä kuitenkaan liian tummasävyistä. Luultavati 18" subbarielementti olisi jo aika huono valinta kitaravahvistimeen. Itse myin yhden 18" Fanen elementillä olevan suljetun kotelon basistin käyttöön. Minä pidin sen saundia soveliiana basson soittoon jos ei tavoittele kirkasta yläpäätä.

Tilanne on sitten erilainen kun on kaksitierakenne pääkaiuttimissa ja eriliset subbarit. Ehkä ilman erillistä subbaria keskimäärin 15" elementillä olevat on paremmat pääkaiuttimet kuin 12"? Subbarin tai useamman kanssa näin ei automaattisesti ole.
Ile-
05.03.2006 23:03:56
Kiitoksia näistä, kyllä se varmaan sitten tulee 15" elementillä varustettu olemaan.
musamies
05.03.2006 23:21:36
Kiitoksia näistä, kyllä se varmaan sitten tulee 15" elementillä varustettu olemaan.

Eli mun tulkinta on se, että yleisesti ottaen 15" elementillä oleva on aavistuksen muhkeamman kuuloinen yleisiin bändihommiin tai playback toistoon kuin 12" jos ei ole erilisiä alapäitä.
miffe
21.03.2006 10:34:29
Suurempi elementti vaatii suuremman kotelon.

No eikä vaadi. Riippuu ihan elementin T/S-parametreistä. Tietysti elementin vaatiman (etu)levyn koko kasvaa, eli ainakin yhden dimension pitää periaatteessa olla suurempi :)

miffe
Stain
03.04.2006 12:11:20
Onpas kyllä sekavaa juttua tässä ketjussa.

Meillä on treeniksellä kaksi kaappia, joissa on kai 15" elementit ja jonkinmoiset diskanttihommelit yläosassa. Osa niistä diskanteista taitaa tosin olla rikki. Ne on vanhat ruoskat, eikä niissä lue mitään tietoja. Olisiko mikserivahvistin, jossa on tehoja 2x250w, riittävä peli noiden kaappien kanssa?

Kaksi laulua olisi tarkoitus saada kuulumaan ja hyvin, basson, kahden kitaran ja rumpujen yli.
It's a bittersweet symphony, this life
musamies
03.04.2006 12:17:40
Meillä on treeniksellä kaksi kaappia, joissa on kai 15" elementit ja jonkinmoiset diskanttihommelit yläosassa. Osa niistä diskanteista taitaa tosin olla rikki. Ne on vanhat ruoskat, eikä niissä lue mitään tietoja. Olisiko mikserivahvistin, jossa on tehoja 2x250w, riittävä peli noiden kaappien kanssa?

Mikserivahvistimen tehon sijaan pitäisin pahempana murheena rikkinäisiä diskantteja. Onko kaapissa useampi kuin yksi diskantti? Jos niitä on yksi ja se on rikki, niin kyllä on suht kammottava laulukaappi.
Stain
03.04.2006 13:20:36
Mikserivahvistimen tehon sijaan pitäisin pahempana murheena rikkinäisiä diskantteja. Onko kaapissa useampi kuin yksi diskantti? Jos niitä on yksi ja se on rikki, niin kyllä on suht kammottava laulukaappi.

Hmm.. muistelisin että pari pientä diskanttikaiutinta siellä ylhäällä oli. Tuskin ne kaikki rikki ovat. Kaappien omistaja vaan totesi että joku niistä on pimeänä.
Soundilla ei ole niin väliä treeniolosuhteissa, kunhan saisi jonkunmoisen äänen kuulumaan ja tarpeeksi kovaa, se riittäisi.
It's a bittersweet symphony, this life
Ambassador66
08.04.2006 09:46:14 (muokattu 08.04.2006 12:12:41)
Mulla olis ehkä tyhmä kysymys, mutta ku täällä porukka näyttää tietävän, ni varmistampa vielä..

Ostettiin tollanen Pa-setti, et 2x1200w subbaset(behringer) ja 2x500w yläpäät (evs). Subbareissa on passiivinen(?) jakari, eli me lyödään päätteestä piuhat subbasii, ja ne jakaa sen sit eteenpäin..

Kysymykseni nyt kuulukin, että millaista vahvistinta(/vahvistimia) kannattas käyttää? Ja sit millai päätteen "nupit" pitäs olla? kannaatko esim. päätteen säätäminen maximiin ja mikseristä sit vaan puoleen välii? (pääte tällä hetkellä 2x525, t-amp(= )

ni ja sit vielä et onko mitää järkeä sillata kahta 500w:n päätettä(siis silloin tulisi 1000w/pääte) näille subbasille, jotka jakaa sen eteenpäin? Kuinka paljon "tehoa" näistä päätteistä sillon lähtee kaapeille ja kaapeista tulee ulos? (päätteet 4ohm ja kaapit 8 ohm..)

kiitos vähäsistäkin vihjeistä, rumpali/basisti kun olen, niin en perinteisesti tiedä mistää mitään..!

ambassador.
kiitos hyvää, entä vaimollenne?
Soundprojection
08.04.2006 13:12:35

Ostettiin tollanen Pa-setti, et 2x1200w subbaset(behringer) ja 2x500w yläpäät (evs). Subbareissa on passiivinen(?) jakari, eli me lyödään päätteestä piuhat subbasii, ja ne jakaa sen sit eteenpäin..

Kysymykseni nyt kuulukin, että millaista vahvistinta(/vahvistimia) kannattas käyttää? Ja sit millai päätteen "nupit" pitäs olla? kannaatko esim. päätteen säätäminen maximiin ja mikseristä sit vaan puoleen välii? (pääte tällä hetkellä 2x525, t-amp(= )

Ainakin mun järki sanoo, että kannattaa vahvasti miettiä ton passiivijakarin ohittamista "oikealla" aktiivisella jakosuotimella.

Nyrkkisääntönä vahvistimien koolle voi pitää, että vahvarin tehot olisivat 1,5x sillä ajettavien kaiuttimien rms:ään. Eli yhdelle teijän 1200w subbarille 1800w pääte olisi jees.

Päätteistä voi ihan hyvin heittää potikat nuppiin, turhaan sieltä mikseristä alkaa heittämään säröllistä ääntä vahvistimille.
musamies
08.04.2006 15:00:02
Onhan passiivijakosuotimia kaiuttimien sisälläkin. Mulla ittellä sellaiset 2x15" + torvi kaapit, joista toinen 15" elementeistä vähänkuin "subbari", jolta kelalla otettu pois ylemmät äänet.

Yleensä kai passiivisuotimiin ei olla rakennettu kovin monipuolisia säätömahdollisuuksia ja aktiivisuotimesta hyötyä mm. säätelyn näkökulmasta kun saa laitteiston soimaan erilailla erilaisiin tiloihin ja tarpeisiin.
Soundprojection
08.04.2006 19:16:05

Onhan passiivijakosuotimia kaiuttimien sisälläkin. Mulla ittellä sellaiset 2x15" + torvi kaapit, joista toinen 15" elementeistä vähänkuin "subbari", jolta kelalla otettu pois ylemmät äänet.

Sen takia biamppiratkasu on optimaalisempi.
J.T.
09.04.2006 11:43:23
Päätteistä voi ihan hyvin heittää potikat nuppiin, turhaan sieltä mikseristä alkaa heittämään säröllistä ääntä vahvistimille.

Tarkalleen ottaen, homma ei ihan noin mene. Se potikka kun ei ole voimakkuuden säädin vaan sisääntuloherkkyyden säätö.

Olen aiemmin kirjoittanut tästä. Katsokoon ken haluaa: http://muusikoiden.net/keskustelu/t … ;t=75702&p=1870689&x=0c9bcb
Ambassador66
20.04.2006 07:54:19 (muokattu 20.04.2006 07:54:51)
..ni eli kannattasko mun ostaa aktiivijakari ja joku 2x1,8 kilone pääte?
Entä millaisia efektejä kannatas ostaa iha bändikäyttöö ja pienee keikkailuu?
Kun tulee toi mikserin vaihto kanssa eteen, ni kannattaako harkita jotai, missä on efektit itessää?

kiitän,

ambassador.
kiitos hyvää, entä vaimollenne?
aimotuska
20.04.2006 08:50:58
..ni eli kannattasko mun ostaa aktiivijakari ja joku 2x1,8 kilone pääte?

Kyllä aktiivijakarilla saa aina enemmän irti, kun tarvi pelleillä master-eq:lla niin kauheesti.

Entä millaisia efektejä kannatas ostaa iha bändikäyttöö ja pienee keikkailuu?

Ihan perusefektejä. Vaikka TC M300 ja joku Lexiconin MPX.

Kun tulee toi mikserin vaihto kanssa eteen, ni kannattaako harkita jotai, missä on efektit itessää?

Luonnolliseseti http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=115168

Ja sen jälkeen todettakoon, että kun näyttää pahasti tuo linja olevan akselilla behringer-t.amp, niin en kehoita hankkimaan semmosta mikseriä, missä on efektit itsessään. Joku semmonen miksutin, missä on 4 auxia, riittää varmaan johonkin pikkukeikkailuun. Siihen voi sitten tunkea vaikka 2 monitorilinjaa ja 2 efektiä tai 3 monitoria ja yhden efektin. Tai ihan miten vaan.

Kattele käytettyjä.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)