Aihe: Uke!
1 2 3 4 527 28 29 30 31
barclay
16.08.2015 19:52:36

weelie:
Lanikai on saksalaisen (haitari / huuliharppu jne valmistaja) Hohnerin brändi ja ukulelet tehdään Kiinassa.

No höh. Nyt on kyllä mua kusetettu melkoisesti kun Lanikai Ukuleles Hawaii lukee soittimessa, eikä kotisivullakaan puhuta kuin Usasta (minkä osa Hawaii on). Ilmeisesti olet täältä kopionut tietosi: http://ukulelehunt.com/buy-ukulele/brands/lanikai-ukulele/ ?

No mutta eipä se soitinta huononna.
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project
mpekkanen
16.08.2015 21:01:16 (muokattu 16.08.2015 23:29:10)
Kaikki kielisoittimet ja varmaan monet muutkin soittimet ovat enemmän tai vähemmän käsityötä, tehdään ne sitten missä tahansa. Toki sarjatuotannolla tehtäessä on käsityön osuus pienempi kuin täysin jonkun käsityösepän valmistamssa soittimessa. Aina niissä kuitenkin on käsityötä niissä halvimmissakin, jos sillä on niin väliä.

Kuitenkaan Kiinassa tehty ukulele tai joku muukaan soitin ei ole välttämättä aivan huono. Se voi olla jopa hintaisekseen erittäinkin hyvä tai hinta/laatu-suhteeltaan parempi kuin joku hieman kalliimpi.

Tietysti olisi hyvä jos kokeilisi kaikki soittimet joita hommaa ja toteaa itse, onko soitin mieluinen vai ei. Jos soittimen tuntumaan, soundiin ja hintaan on tyytyväinen, niin silloinhan on hommannut hyvän soittimen :)

Itse toin Kyproksen reissulta low-G tyylisen hieman isomman ukulelen. Ei ole baritoni, mutta sopraanoa selvästi isompi. Pitää mitata ja katsoa onko se tenori vai mikä? Viime yönä kun kotiuduin on vielä jäänyt mittaamiset tekemättä.
Mitään merkkiä ei siinä kuitenkaan lue ja hintakaan ei ollut kuin 35 euroa. Soitin pysyy vireessä ja intonaatio myös, pieniä yksityiskohtia on ehkä viimeistelyssä joista voi ihan läheltä huomata ettei kyseessä ole useiden tonnien käsityöpeli. Soitin on kuiten päällisin puolin ihan hyvän näköinen, tuntuinen & soundinen.
Olen varsin tyytyväinen ostokseeni, vaikka soitin ei taatusti ole Hawajilla tehty :)

Huomattavasti kalliimmalla olen ostanut useita soittimia joissa ei ole ollut läheskään näin hyvä hinta/laatu-suhde+tähän liittyy vielä mukavia muistojakin.

E: Tenori ukulele on kyseessä, mutta aavistuksen lyhyempi skaalainen. Skaalan pituus on hieman yli 41 senttiä kun yleensä tenorissa on noin 43 senttia. Tosin mitata voivat vaihdella hieman yli 40 sentistä 44 senttiin.
Satulan leveys on hieman tavallisesta tenorista leveämpi(noin 38-39 milliä), mikä on mielestäni vain hyvä asia.
weelie
21.08.2015 13:27:04
barclay: No höh. Nyt on kyllä mua kusetettu melkoisesti kun Lanikai Ukuleles Hawaii lukee soittimessa, eikä kotisivullakaan puhuta kuin Usasta (minkä osa Hawaii on). Ilmeisesti olet täältä kopionut tietosi: http://ukulelehunt.com/buy-ukulele/brands/lanikai-ukulele/ ?

No mutta eipä se soitinta huononna.

Eipä niin.

Hawaiilla tehdyt ukulelet maksavat varmaan sen 400 dollaria vähintään. Ja ovat kokopuisia. Koaa tai mahonkia varmaan usein. Itselläni oli kaksi Koaloha sopranoa, ja oletan että ovat ihan halvimpia havaijin soittimia (hyviä ovat, toki!), ja niissä ovh oli yli 500$.

Yleisestikin, oletan että ainakin 80% ukuleleista on kiinalaisia. Jos hinta on uutena alle 300, niin Kiinasta tai ehkä Indonesiasta tms ne on. Toki halvalla tehdään myös esim Portugalissa (musicstore.de on joitain sellaisia), olevinaan koasta. Brueko.de lienee tunnetuin poikkeus, halpoja kelvollisia (Länsi-)Eurooppalaisia soittimia...

Havaijilaisen kuuloisia merkkejähän on vaikka kuinka. Makala, Kala, Mahalo... Lottosen "Laulu" on mielestäni myös havaijilaisen kuuloinen nimi.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Vessajono
10.01.2016 18:44:24
Muija haluaa ukulelen, valaiskaa siis minua. Mikä ensiksikin on se "the" ukulele, sopraano, tenori vai barska? Suositeltavia merkkejä? Välteltäviä merkkejä? Jotain muuta huomionarvoista, mitä?

Ihan kunnollinen soitin ois siis hakusessa eikä mikään halvin mahdollinen Thomann-yksilö. Toisaalta sit taas rajansa kaikella, kunhan se kotona puuhasteluun välttää niin ihan riittää. Mut sillai kuitenkin ettei nyt aivan heti rupee vituttamaan. Sähköt sais olla valmiina niin voi spedeillä loopperin kanssa.
Skywriter: Minä rakastan sinua Saabistasi huolimatta.
mpekkanen
10.01.2016 20:01:37 (muokattu 11.01.2016 15:01:19)
Itse virittelen ukuleleita avoimiin vireisiin. Jos olisin nyt ostamassa itselleni jotain ukulelea, niin ostain sellaisen joka on ns. Low-G malli.
Koskapa olen huomannut sen ohkaisen kielen aika "turhaksi" siellä paksumman tilalla ja tuollaisella Low-G ukella on myös helpompi soittaa. Sillä on myös helpompi soittaa niitä avoimia vireitä, mutta toimi ihan normaalissakin ukulelen virityksessä.
Noissa low-G malleissa on sellainen etu vielä, että se satula on yleensä niissä leveämpi kuin normaalisti. Joskus nuo ihan halvimmat sopraanot on muutenkin niin pieniä, ettei niihin tahdo oikein sormet mahtua, mutta toimiihan nekin slideputkella ihan hyvin.

Tenori tai konserttimalli on minusta parempia kuin normaali sopraano, koska ne ovat soitetavuudeltaan helpompia. Baritoneista ei ole kauheasti kokemusta ja ne saatetaan virittää muutenkin hieman toisin, riippuu valmistajista. Kuitenkin basso ja baritoni ukuleleja ei ole ainakaan minulle sattunut kohdalla ns. hyvää ja melko halpaa, että siksipä nuo muut mallit tarjoavat enemmän vaihtoehtoja.

Mitään merkkejä en osaa sanoa, koska on niin soittotyylistäkin kiinni tuo mistä tykkää. Varmaan jos ihan oikean soittimen haluaa, kannattaa jättää nuo muutaman kympin vehkeet ihan suosiolla pois.
Itsellä on Martin sopraano meksikon ukulele ja se soi todella hienosti avoimessa vireessä ja slidellä, toimisi kyllä ihan normaalistikkin mutta itse tykkään soittaa sillä avoimella vireellä.
Sitten on myös yksi jonka merkkiä en tiedä, mutta se on Kyproselta tuliainen ja tenorikokoinen ja low-G tyylinen. Sekin on avoimessa vireessä, mutta on helpompi soittaa kuin tuo pienempi Martin. Ei tosin soundiltaan pärjää sille ja Kyproksen tenoriuke ei ole intonaation kohdalla ihan kaikista paras mahdollinen. Pientä heittoa on, mutta ei kovinkaan paljoa. Oli kylläkin halpa ja slidesoittimeksi on aivan mainio ja hauska.
Näiden lisäksi löytyy vielä Tanglewood TU-6 sopraano joka on tehty low-G soittimeksi, ihan soitinrakentajan toimesta. Tanglewoodiin pitäisi varmaan hommata uudet kielet ja kokeilla sitten uudestaan. Sopraano malli on tämäkin ja lähinnä slidesoitin, koska on aika halpa ja intonaatio vähän sinnepäin. Tässä on äänenlaatu ja laatu muutoinkin kaikista huonoin, mitä itsellä on näitä ukuleleja. Tanglewood ei pysy myöskään niin hyvin vireessä kuin nuo muut, mutta saattaa johtua osaksi nyt huonoista kielistäkin. Virityskoneistot eivät ole siinä kuitenkaan mitkään maailman parhaat ja tämä soitin on muutenkin hinnaltaan muutamia kymppejä uutena. Kylläkin minusta ihan siihen rahaan soiva peli, mutta en suosittelisi aloittelijalle. Slidesoittimeksi kylläkin ihan ok ja ei maksa tosiaan paljoa.

Martin maksoin 300 euroa ja on noista minun soittimista kaikista laadukkain. Paras soundiltaan, soi koviten(vaikka on todella pieni). Martinin ukulele soi myös hiljaa hyvin, mutta vaikka tuo Tanglewood ei oikein vastaa niin hyvin soittajan herkempiin otteisiin.

Kyllä rahalla saa ihan selkeästi laatua ja varmaan kunnoliset sopraanotkin ovat lähelle satasen tai ylikin. Sitten on varmaan vielä hieman arvokkaampia jos haluaa mikitetyn.
Itse suosittelen menemään Millbrookille, Kitarapajalle ja F-musiikkiin ja kokeilla noita vaikka samalla reissulla monenkinlaisia.

Ukulele toimii slidesoittimena todella hyvin ja joskus on noita resonaattoriukejakin tarjolla. Niissäkin tahtoo vain hinta nousta jos haluaa hyväsoundisen, herkästi soittotatsiin reagoivan ja muutenkin hyvän yksilön löytää. Avoimilla vireillä kuulostavat todella hyviltä ja ovat mukavia soittaa, jos sellaisesta soitosta tykkää.

E: Siis piti korjata tuo Kyproksen uken koko, joka on tenori.
Funkånaut
11.01.2016 14:26:01

Vessajono: Muija haluaa ukulelen, valaiskaa siis minua. Mikä ensiksikin on se "the" ukulele, sopraano, tenori vai barska? Suositeltavia merkkejä? Välteltäviä merkkejä? Jotain muuta huomionarvoista, mitä?

Ihan kunnollinen soitin ois siis hakusessa eikä mikään halvin mahdollinen Thomann-yksilö. Toisaalta sit taas rajansa kaikella, kunhan se kotona puuhasteluun välttää niin ihan riittää. Mut sillai kuitenkin ettei nyt aivan heti rupee vituttamaan. Sähköt sais olla valmiina niin voi spedeillä loopperin kanssa.

Varmaan sopraano, konsertti tai tenori ovat niitä "the" ukuleleja. Munsta se korkea G-kieli tekee melkosen paljon ukulelen persoonalliseen soundiin, mutta makuasiahan se on. Tästä syystä kallistuisin varmaankin sopraanon tai konsertin puoleen.

Yleisiä tuntuu olevan Luna, Kala ja Ortega -merkkiset ukulelet. Kait siihen on syynsä, miks jengi noita suosii edullisemmassa hintapäässä. Tämmönen varmaan ajais asiansa ihan hyvin. http://www.thomann.de/fi/ortega_rfu10ze.htm
"Henkilökunta, tärpättiä!"
pellita
14.01.2016 23:57:10
Itsekin olen etsinyt konserttikokoista ukua osin töihin osin omaksi huvikseni. Mikitetty versio pitäisi olla. Ja korkeintaa 150€ hintaa. Onhan noita t-kaupassa vaikka minkälaisia, mutta tämä jäi kiinnostamaan: http://www.soitinasema.fi/product/8 … -3e-ukulele-concert-elektroniikalla

Mikäs merkki se tämmöinen Tanglewood on? Kitaroita näköjään valmistavat ja nettisivut ovat vakuuttavat. Materiaalit näyttävät laadukkailta ja ilmeisesti aquila-kielet. Hmm... Saisi vielä kovan laukunkin tuohon hintaan.
mpekkanen
15.01.2016 00:12:32
pellita: Itsekin olen etsinyt konserttikokoista ukua osin töihin osin omaksi huvikseni. Mikitetty versio pitäisi olla. Ja korkeintaa 150€ hintaa. Onhan noita t-kaupassa vaikka minkälaisia, mutta tämä jäi kiinnostamaan: http://www.soitinasema.fi/product/8 … -3e-ukulele-concert-elektroniikalla

Mikäs merkki se tämmöinen Tanglewood on? Kitaroita näköjään valmistavat ja nettisivut ovat vakuuttavat. Materiaalit näyttävät laadukkailta ja ilmeisesti aquila-kielet. Hmm... Saisi vielä kovan laukunkin tuohon hintaan.

Tuosta mallista en tiedä. Kuitenkin kun noissa omissa kirjoituksissa en antanut tuosta omasta Tanglewood sopraano ukulelelestä aivan mahtavia arvioita. Johtunee siitä, että se on varmasti kaikista halvin Tanglewoodin ukulele ja taitaa uusien hinnat pyöriä 30-40 euron välillä. Ainakin silloin kun minä sen hankin, mutta tuo oli vielä käytetty. Eli se ei kyllä maksanut juurikaan mitään ja on slidesoittimena kyllä maksanut itsensä moninverroin takaisin. Vaikka varmasti laadukkaampia ja muutoinkin parempia soittimia on :)
pellita
20.01.2016 12:13:43
Onko tuo ukulelenurkka kuollut vai kirjautumisessa jotain häikkää? Rekisteröimisviestissä sanottiin ylläpitäjän aktivoivan tunnukseni, muttei ei ole kuulunut mitään.
pellita
20.01.2016 12:15:48
En ainakaan huomannut aikaisempia sivuja kahlatessani juurikaan keskustelua ulkomailta tilaamisesta. Mistä olette ukulelen tilannut ja kuinka on toiminut? Vai samoja firmoja kun muissakin soitinostoksissa?
weelie
22.01.2016 09:46:09 (muokattu 27.01.2016 09:14:19)
pellita: Onko tuo ukulelenurkka kuollut vai kirjautumisessa jotain häikkää? Rekisteröimisviestissä sanottiin ylläpitäjän aktivoivan tunnukseni, muttei ei ole kuulunut mitään.

Oliko tunnarisi -----?

edit: poistin tunnarin tuosta
weelie
22.01.2016 09:47:24
pellita: En ainakaan huomannut aikaisempia sivuja kahlatessani juurikaan keskustelua ulkomailta tilaamisesta. Mistä olette ukulelen tilannut ja kuinka on toiminut? Vai samoja firmoja kun muissakin soitinostoksissa?

onhan sitä tilailtu vaikka mistä. Havaijilta asti, ebayn kautta. Saksasta ja briteistä, jenkeistä.
pellita
26.01.2016 22:57:38
Tähän sitten sorruin. http://www.lunaguitars.com/acousticproduct/moocedaruke.php

Kokeilin jokaista vastaan tulevaa ukea, kävin paikallisessa hypistelemässä, selailin ahkerasti arvosteluja netistä ja päädyin ostamaan tuon sokkona. Kovin oli kehuttu peli hintaluokassaan. Kokopuinen seetrikansi vakuutti ja on vielä mun makuun hyvännäköinenkin. Katsotaan, missä kuosissa Luna t-kaupasta tulee, notta vienkö suoraan säädettäväksi paikalliselle sepälle. Voin vaikka laittaa fiiliksiä, kunhan ensin pääsen sinuiksi.

Ja ukulelenurkan tunnukset on kunnossa, kiitos vaan.
weelie
27.01.2016 09:20:02
pellita: Tähän sitten sorruin. http://www.lunaguitars.com/acousticproduct/moocedaruke.php

Kokeilin jokaista vastaan tulevaa ukea, kävin paikallisessa hypistelemässä, selailin ahkerasti arvosteluja netistä ja päädyin ostamaan tuon sokkona. Kovin oli kehuttu peli hintaluokassaan. Kokopuinen seetrikansi vakuutti ja on vielä mun makuun hyvännäköinenkin. Katsotaan, missä kuosissa Luna t-kaupasta tulee, notta vienkö suoraan säädettäväksi paikalliselle sepälle. Voin vaikka laittaa fiiliksiä, kunhan ensin pääsen sinuiksi.

Ja ukulelenurkan tunnukset on kunnossa, kiitos vaan.

Seetri kyllä kutkuttaa minua, kun pienessä akustisessa kitarassa mielestäni kuullostanut niin hyvältä.

Olen pohtinut Luna-merkkisen basson ostamista...
Jani2K3
21.02.2016 12:01:08 (muokattu 21.02.2016 12:04:48)
Ukulele hakusessa, montaa kymppiä en meinaa moiseen uhrata, onko kokemuksia thomannin harley bentoneista,kuten: http://www.thomann.de/fi/harley_benton_uk_l100e_vs_sopran_ukulele.htm

Tuossahan on jo integroitu viritin, linjalähtö ja ruusupuinen otelauta yms. Korkealta tuossa ei pääse tippumaan vaikka olisi susihuono, mutta kokemuksia ns. varmoista valinnoista kuunnellaan tuossa hintaluokassa.
Jani2K3
21.02.2016 20:25:31
Koska ukun himo on niin kova laitoin jo tilaten Harley Bentonin UK-12 ja Aquila corde regular ukun kielet. Liekkö tuolla alkuun pääsee. Ei ainakaan korkealta tipu. ~40eukkoa jäi maksamaan kaikkineen, sisältäen nuo kielet ja viritysmittarin + bagin. Nice deal mielestäni.
eltsulolli
07.07.2016 12:44:48
Kyllä se on semmone juttu että, itte ostin verkkokaupasta 25 euron ukulelen ja se on muovia. Ja soi yllättävän hyvin! Mutta kyllä nyt on tullu semmone olo että pitäis ostaa uus ukulele ja sen pitäis olla ihan puuta. Ja voin sanoa että en tilaa netistä vaan meen ihan paikan päälle koittamaan. Koska viime vuonna kun ostin kitaraa niin menin koittamaan samaa kitaraa eri liikkeeseen niin ne kuulosti aivan erinlaiselta ja siitä opin että se täytyy valkata silleen ite koittamalla eikä netistä vaan tilaamalla. Koska sieltä voi tulla ihan minkälainen ja ei kuulosta samalta mitä on luullu kuuluvan.
Mutta silti en sano että netistä tilaaminen on väärin. Se vaan voi olla välillä vähän riskialttista puuha kun puhutaan soittimista. Perjaatteessa tässä melkein voi verrata soittimia skeittilautoihin joita ei voi vaan tilata netistä vaan ne on jokainen yksilöitä!
Leme
30.09.2016 16:12:11
Olen tätä Ukuleleismia harrastanut nyt päälle vuoden, ja vielä mennään ja rämpytetään tuolla Harley Bentonin parinkympin soittimella. Yllättävän hyvä soundi siinä on, vaikka hinta ei mitään turhan suuria lupaillut. Seuraavaksi varmaan konserttikokoista ja vähän "laadukkaampaa" laitetta.
"Life's a bitch, a wise man said. No matter what you end up dead." -Ylvis
larryy
08.10.2016 13:45:48
Mitä kieliä käytätte soprano ukulelessa? Onko isoja eroja? Mm. Soitin Laineella on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja useampia.
weelie
10.10.2016 15:03:32 (muokattu 10.10.2016 15:03:52)
larryy: Mitä kieliä käytätte soprano ukulelessa? Onko isoja eroja? Mm. Soitin Laineella on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja useampia.

Yleiset kaksi vaihtoehtoa:
Aquilat (valkoinen) : voimakas saundi, mutta ehkä jopa liian voimakas johonkin vintagesoittimiin.
Kalastussiimakielet (merkkejä on vaikka kuinka Martin, Worth jne) = Flurocarbon. Hyvä saundi, hyvä vireenpitokyky.

Nailonkielet: Ei noiden kahden ylemmän tasolla.

Tietysti vaihtoehtoja on miljoonia, mikä vire, mikä saundi, mikä mensuuri, mikä kopan koko, mitkä puut, jne jne. Itse olen muunmuassa soittanut sopranoa kitaravireessä (oktaavin ylempää) southcoastukes-kielillä. Hyvin toimi. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)