Aihe: Mandoliinin soitto verrattuna Kitaraan
1 2 3
rattledad
19.11.2009 22:29:51

Pitäiskö maniskalla soittaa vielä liikkuvampaa linjaa kuin kitaralla?
http://www.youtube.com/watch?v=URQ9zDi2uEs
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
guitarz
29.11.2009 15:34:02 (muokattu 29.11.2009 16:53:09)
Pystyykö mandoliinilla soittaa mitää raskaampaa?
I trust my guitar!
Topi Nambur
29.11.2009 17:22:25
Legendaarisia blues-mandolinisteja olivat Yank Rachell, Willie Hatcher, Carl Martin ja Johnny Young.
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Teijo K.
29.11.2009 19:02:44

Topi Nambur: Legendaarisia blues-mandolinisteja olivat Yank Rachell, Willie Hatcher, Carl Martin ja Johnny Young.

Ja legendaarisin mandolinisti Bill Monroe.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Topi Nambur
29.11.2009 19:12:28 (muokattu 29.11.2009 19:23:26)
Teijo K.: Ja legendaarisin mandolinisti Bill Monroe.

Niin, kyllähän Monroella on myös blues-muotoa ja -asteikkoakin noudattavia kappaleita, mutta ei häntä tavallisesti blues-muusikoksi lasketa.
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Teijo K.
29.11.2009 19:17:43

Topi Nambur: Niin, kyllähän Monroella on myös blues-muotoa ja -asteikkoakin noudattavia nopeita mandoliinikappaleita, mutta ei häntä tavallisesti blues-muusikoksi lasketa.

Senpä takia minä en häntä blues-mandolinistiksi sanonutkaan.
"80-lukuinen Tuomari Nurmio putosi tyhjään kaivoon ja jalat katkes"-soundi. -Jannu
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Topi Nambur
29.11.2009 19:26:21
Teijo K.: Senpä takia minä en häntä blues-mandolinistiksi sanonutkaan.

En myöskään pitäisi Monroen musiikkia erityisen "raskaana".
Teijo K.
29.11.2009 20:03:10

Topi Nambur: En myöskään pitäisi Monroen musiikkia erityisen "raskaana".

En mä pitäis bluesiakaan kauhean "raskaana".
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
guitarz
30.11.2009 18:11:16
Tarkoitin niiku rockii metallii?
I trust my guitar!
guitarz
30.11.2009 20:08:11
Onks tos epin mm-30:nes mitää huonoo ku tilasin tollase sunnuntaina thomannilt?
I trust my guitar!
Teijo K.
30.11.2009 22:18:45

guitarz: Tarkoitin niiku rockii metallii?

Syren & Groundbrakershan on soittanut mm. Him:miä bluegrass-soittimin.
Alkuperäiskokoonpano
Things and Stuff
Puavali
01.12.2009 22:54:24
guitarz: Tarkoitin niiku rockii metallii?

minä oon soitellu Led Zeppelinin raskaimpija biisejä ja Elviksen rokkeja.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Zarmo
04.12.2009 07:37:46

guitarz: Pystyykö mandoliinilla soittaa mitää raskaampaa?

Helppohan sillä on heviä pistellä, kun on vire kvintin välein.
Soundgardenin Down on the upside -levyllä on vähän maniskaa, muistaakseni kyllä lähinnnä introissa.
Luulisin, että nuo nykyajan folkmetalliosrkesterit joskus käyttävät mandoliiniakin.
Oktaavimandoliiniilla jyräriffit kuulostaa muhkeilta.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
guitarz
04.12.2009 08:28:53
Onks tos epin mm-30:nes mitää huonoo ku tilasin tollase sunnuntaina thomannilt?
I trust my guitar!
Zarmo
04.12.2009 12:43:15

guitarz: Onks tos epin mm-30:nes mitää huonoo ku tilasin tollase sunnuntaina thomannilt?

Luultavasti. Varmaan jotain hyvääkin. EIköhän kaikissa soittimissa ole. Kyllä se sitten selviää, kun saat sen käsiisi. Malttia hyvä mies!
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
Mare552
11.04.2010 03:40:59
Maniskaan orientoitumista helpottanee huomio, että virityshän on ikään kuin kitaran neljä paksuinta kieltä nurin päin. Soinnut löytyvät suitsait, hassuina käännöksinä tosin.

Toinen huomio: skaalan lyhyydestä ja virityksestä johtuen pikkurilli, joka kitaralla pyrkii tavoittelemaan aseman viidettä nauhaa, yltää maniskalla jotakuinkin samalla ponnistuksella aseman seitsemännelle nauhalle. Molemmilla instrumenteilla tuolta kohdalta löytyy seuraava ohut kieli vapaana (tai ylemmillä asemilla vastaava sävel).

Loput hienoudet löytyvät sitten soittamalla.

Enpäs noilla soinnuilla ole soitellut kun ei sormet meinaa oikein sopia ahtaisiin nauhaväleihin. Niinpä unohtui koko sointuasia

Ja aloin epäillä tuota yllä olevaa kun kitarassa seuraava vapaa kieli on kvartin päässä kun taas maniskassa vapaa kieli on kvintin päässä. Mielessäni näin siis ajattelin mutta en asiaa sen kummemmin miettinyt enkä sitä tarkistanut.
Eikä mandoliinilla ole paljon nuotteja ajatellut, se kun on kiva ja helppo soitettava korvakuulolta. Sävelmät löytyvät helpommin kuin kitaralla, jostain kumman syystä.

Kuitenkin kerran kohmeloissani aloin pähkäillä asiaa ja huomasin että kyllä tuossa peilikuvassa on samat sävelet viereisellä ohemmalla kielellä kuin kitaran viereisellä paksummalla.

Vaikutti ensin mystiseltä, mutta asiaan on kai seuraava selitys, itse en parempaa keksinyt:

Kvinttiympyrähän myötäpäivään on: G, D, A, E
Maniskan viritys menee kvinttiympyrän mukaan.

Kitarassa taas mennään kvinttiympyrää vastakkaiseen eli: E, A, D, G

Kvinttiympyrä vastakkaiseen suuntaan mentäessä muuttuu kvarttiympyräksi.
Tämän huomaa selkeimmin pianokoskettimilta, kun lähtee G:stä alaspäin, on D neljäs sävel.
Ja oktaavihan on Kvintti + kavartti. Eli niinhän sen on oltavakin.

Eipä tuo paljon auta soittamisessa, mutta pääsinpähän brassailemaan havainnollani ja korjatkaa jos olen väärässä.

Viisaasta havainnostani huolimatta eivät sormet mahdu sen paremmin kielille kuin ennenkään.
Ai tähänks riville?
baron
14.04.2010 08:08:59

Mare552:
Kvinttiympyrähän myötäpäivään on: G, D, A, E
Maniskan viritys menee kvinttiympyrän mukaan.

Kitarassa taas mennään kvinttiympyrää vastakkaiseen eli: E, A, D, G

Kvinttiympyrä vastakkaiseen suuntaan mentäessä muuttuu kvarttiympyräksi.
Tämän huomaa selkeimmin pianokoskettimilta, kun lähtee G:stä alaspäin, on D neljäs sävel.
Ja oktaavihan on Kvintti + kavartti. Eli niinhän sen on oltavakin.

Eipä tuo paljon auta soittamisessa, mutta pääsinpähän brassailemaan havainnollani ja korjatkaa jos olen väärässä.

Sen verran off-topicia että mä aikoinaan ihmettelin miksi jatsissa ja muussakin nimitetään kvinttikierroksi sointukiertoa jossa soinnut menevät kvartin välein mutta ne menevät kvartin verran ylöspäin tai kvintin verran alaspäin joka on sama asia.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
rattledad
08.06.2010 17:45:25

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)