Aihe: kiipparilla digihaitaria kuulokkeilla
1 2 3
artolli
14.05.2009 14:50:25
Siitä lihasmuistista omia kokemuksia. Olen soitellut näppäinhanuria 41 vuotta ja erimerkkisillä hanureilla. Niissä suurin ero on viiden rivin vaakasuora leveys, jopa
1 cm/8cm:n matkalla, samoin 4 oktaavin välillä reilu sentti pystysuorassa. Kun ottaa eri hanurin soitettavaksi, niin lihasmuisti aivojen kanssa asettaa aivan itsekseen välimatkat oikeiksi. Eli olen sitä mieltä, että eipä kannata ottaa huolta
eri soittimilla treenaamisesta.
Klezberg
14.05.2009 17:49:16 (muokattu 14.05.2009 17:58:01)

artolli: Siitä lihasmuistista omia kokemuksia. Olen soitellut näppäinhanuria 41 vuotta ja erimerkkisillä hanureilla. Niissä suurin ero on viiden rivin vaakasuora leveys, jopa
1 cm/8cm:n matkalla, samoin 4 oktaavin välillä reilu sentti pystysuorassa. Kun ottaa eri hanurin soitettavaksi, niin lihasmuisti aivojen kanssa asettaa aivan itsekseen välimatkat oikeiksi. Eli olen sitä mieltä, että eipä kannata ottaa huolta
eri soittimilla treenaamisesta.

Se että sinun kokemuksellasi eri kokoiset soittimet sujuvat, ei kerro mitään siitä onko aloittelijalle haitallista vai hyödyllistä vaihdella erikokoisten koskettimistojen välillä. Eli onko parempi oppia ensin yhdellä ja sen jälkeen totutella vaihteluihin, vai voiko jo alusta asti vaihdella ongelmitta.

Olen nyt itse "soittanut" viisirivistä kaksi kuukautta. Kun sormea tai kättä pitää siirtää vähän pitemmälle, tahtoo mennä viereiselle näppäimelle. Oma tuntumani on että ensin pitää saada tuo luotettavaksi ja sen jälkeen aivoilla alkaa olla kapasiteettia sopeutua tuollaisiin eroihinkin.

Edit: Nuo mainitsemasi erot eivät tunnu minusta kovin isoilta. Vaakasuunnassa rivejä on niin vähän että sormia ei siirrellä niin kauas että sillä olisi vaikutusta. Ja pystysuunnassakin aletaan mennä väärällä näppäimelle vasta kun hypätään todella reilusti.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)