Aihe: e-liike, 8/06, top-5..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
miffe
18.08.2006 00:28:05
Eikä kerro. Ainoo vaan että loppuu kamoista hönkä kesken että sais ultimaattisesti laulun kuulumaan niinku pitäs. Mutta se ei johdu mistään kitaroiden tai muiden puskemisesta yli, vaan ei vaan riitä. Hönkä..

No sitten

a) ostetaan järeempi PA
b) tiputetaan backlinen tasoa
c) suunnataan se backline omaksi monitoroinniksi ja mennään kohtaan A, jolloin ajetaan kaikki PA:n läpi
miffe, äänimies
sirdickyj
18.08.2006 00:38:20
No sitten

a) ostetaan järeempi PA
b) tiputetaan backlinen tasoa
c) suunnataan se backline omaksi monitoroinniksi ja mennään kohtaan A, jolloin ajetaan kaikki PA:n läpi

Joo, noi on kaikki totta. Mutta ei sitä backlinen tasoa voi tiputtaa, jos osa sitä juttua on, että se vuotaa lavalta läpi.

Mutta niin hauskaa kuin tuosta olisi keskustellakkin, niin taidetaan sotkea tää ketju vaan tällä?

E-liikkeen pointti oli tossa mun mielestä täysin oikea, eikä taatusti ollut suunnattu ketään asiansa osaavaa miksaajaa vastan. Sellaisten kanssa tuskin tulee ongelmia, joita ei bändi itsekin olisi valmis ratkomaan. Mutta noi kitarakombojen sijoittelut ja bassokamojen läpituutaukset jne. ovat mun mielestä sitä suurinta hölmöilyä. Paikoissa, joissa tuommoinen on ylipäänsä ongelma, on todennäköisesti PA:na tommonen samaa kokoluokkaa oleva "PA" kuin miellä, tai vähän stydimpi. Silloin kaikki lavavuoto on vaan hyvä käyttää hyväkseen. Jotenkin sieluni silmin näen mistä herra Kuloniemen fiilis kumpuaa, ja ekana tulee mieleen just semmoset helppoheikit mitkä "miksaa" jollain laulukamakattauksella.

Ja edelleen, mä vaan oon sitä mieltä, että bändi soittaa ja miksaaaja miksaa niillä mitä on, lavalta tulee se mitä tulee. Mutta puhun vaan omista lähtökohdistani, onhan sitä sellaisiakin miksaustilaisuuksia taatusti, jossa äänimiehen on tarkoitus selvittää tilaisuus vähimmin mahdollisin vahingoin, kuten bändikisat ja muut.
Pataan!
pitk
18.08.2006 04:34:43

Meillä on kaikki kamat siellä selän takana, myös pikku-PA, eli astetta tolpannokkaa stydimpi kattaus. Ei kierrä.

Kyllä noi muovi-EV:t näyttäisi teillä olevan tolpannokassa. Nyt on kuitenkin ollut kyse PA:sta, ei laulukamoista ja miksaajasta, ei jostain lähibaarin kaverista, joka on soittanut vuonna '82 akustista kitaraa Backstage-klubilla ja tulee kaljapalkalla vähän kattelemaan. Pidetään nyt asiat oikeissa mittasuhteissa. Teidän tapauksessa laulukamat toimii myös monitoreina ja homma on bändillä omassa hanskassa. Piste. Toinen tarina on, kun supermuusikko kertakaikkiaan soittaa liian lujaa ja pilaa kokonaisuuden. Siihen on jokaisen minkäänlaista ammattiylpeyttä tuntevan äänentoistoihmisen VELVOLLISUUS puuttua.

Sun bassokamoista ei edes lähde niin lujaa, että olisin minkään järjellisen ammattitason PA:n kanssa liemessä, joten se siitä. Ei tarvitse pyytää. Ja kllä lujaakin voi soittaa, mutta silloin pitää myös tilata riittävä PA paikalle. Pikku-Tapsa-vainaata ihmettelivät hänen mennessä johonkin keski-Eurooppaan Waltari-keikoille, kun äijä tilaa minimi 16000W PA:n neljänsadan hengen klubiin. Mieluummin isomman. Keikan jälkeen paikallisen PA-firman tyypit totesivat, että ei se turhaa ollut.

Aika off-topic alkaa olla, joten eiköhän vähitellen piisaa.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
aimotuska
18.08.2006 09:16:56 (muokattu 18.08.2006 09:23:03)
Eikä kerro. Ainoo vaan että loppuu kamoista hönkä kesken että sais ultimaattisesti laulun kuulumaan niinku pitäs. Mutta se ei johdu mistään kitaroiden tai muiden puskemisesta yli, vaan ei vaan riitä. Hönkä..

Eli teillä on joku minimi-dB-lukema, mikä pitää saada keikalla kuin keikalla ja nuo EV:t ei jaksa sitä työntää? Joten sä pidät kiinni tuosta periaatteesta, että kitaroita ei tiputeta ja crashia ei säästellä, vaikka laulu ei kuulu? Hyvä meininki. Vokalisti varmaan heittää keikan aluksi juttua tyyliin "joo, mä oon sit tän pändin laulaja, mut ette te mua kuule ku meillä on niin pieni PA."

Jos vaikka vähän tiputettais sitä kokonaisvolaa niin saatais kaikki tasapuolisesti kuulumaan? Mukauduttais kato sen mukaan, mitä on, eikä sen mukaan, mitä pitäis olla.
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Teijo K.
18.08.2006 09:18:48

Ja edelleen, mä vaan oon sitä mieltä, että bändi soittaa ja miksaaaja miksaa niillä mitä on, lavalta tulee se mitä tulee. Mutta puhun vaan omista lähtökohdistani, onhan sitä sellaisiakin miksaustilaisuuksia taatusti, jossa äänimiehen on tarkoitus selvittää tilaisuus vähimmin mahdollisin vahingoin, kuten bändikisat ja muut.

Tämä on nyt se ongelman ydin. Kun Kuloniemen artikkeli ei määrittele, että hän puhuu omasta orkesteristaan, eikä edes sitä, että hän puhuu ammattitaitoisista orkestereista, ei lukijalle jää muuta mahdollisuuttatulkita kirjoitusta kuin että hän tarkoittaa _kaikkia_ orkestereita. Ja meidän jotka tekevät miksausta lähinnä tuolla maakuntatasolla demobändien kanssa tulee sitten mieleen se suunnaton ero mikä on keskimääräisen ammattilaisbändin ja ekaa tai tokaa keikkaa heittävän aloittelijabändin kesken. Ja se, että ne käytänteet mitkä toimivat ammattilaisten kanssa, eivät välttämättä toimikaan aloittelijoiden kanssa.

Kuten jo ketjun alkupuolella totesin, niin onhan siinä jutussa vissi pointtinsa, mutta se ei päde kaikkiin maailman bändeihin eikä kaikkiin maailman soittotiloihin. Tämä pieni pointti olisi miusta voinut olla paremmin esillä muuten ihan ansiokkaassa ja hauskassa kirjoituksessa. Se on sanomattakin selvä homma, että Sirdickyij puhuu omasta orkesteristaan, siksihän hän kirjoittaakin juttunsa tänne muussikoiden nettiin eikä Soundiin.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Kallekorvola
18.08.2006 09:34:35
Tämä on nyt se ongelman ydin. Kun Kuloniemen artikkeli ei määrittele, että hän puhuu omasta orkesteristaan, eikä edes sitä, että hän puhuu ammattitaitoisista orkestereista, ei lukijalle jää muuta mahdollisuuttatulkita kirjoitusta kuin että hän tarkoittaa _kaikkia_ orkestereita.

No näin juuri. Juurikin tästä syystä tämä ketju sai alkunsa, ja toivon, että saadaan monien mutkiensa kautta päätökseen.

Oma mielipiteeni on muuttumaton:

Hyvä soundi ja miksaus on osatekijöidensä summa kaikilla osaamisen tasoilla, ja tästä syystä sekä soittajien että miksaajien tulee kunnioittaa toistensa tonttia yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Tämä ei anna sijaa kenenkään egoilulle soundin tai volan suhteen.
musamies
18.08.2006 11:05:49
Meillä on kaikki kamat siellä selän takana, myös pikku-PA, eli astetta tolpannokkaa stydimpi kattaus. Ei kierrä.

Olen kokeillu. Toimii jos soitetaan tarpeeksi hiljaa. Sopiva teholuokka on mun mielestä ollu 100 watin täysputkimikserivahvistin. Mä olen käyttänyt sitä niinkuin PA:ta, eli kytkin siihen laulun lisäksi basson ja sähkörummut. Tila ollut yleensä tällä menetelmällä toimien niin pieni, että ei ole ollut kuin yksi 2x15" + torvi kaappi mukana. Näin tuli soitettua esim. Lahden vesitornin tiloissa. Oli hyvät näköalat.
pitk
18.08.2006 12:19:10

Hyvä soundi ja miksaus on osatekijöidensä summa kaikilla osaamisen tasoilla, ja tästä syystä sekä soittajien että miksaajien tulee kunnioittaa toistensa tonttia yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Tämä ei anna sijaa kenenkään egoilulle soundin tai volan suhteen.

+++Loistavasti kiteytetty, juuri näin. Bingo!!!
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
sirdickyj
19.08.2006 11:22:57
Lukekaas tuon E-liikkeen jutun ingressi, siitä selviää että tossa ei todellakaan tarkoiteta kaikki amiksaajia, vaan nimenomaan noita pitk:änkin mainostamia v.-82 reliikkejä, jotka "vähän kattoo ja säätää". Tuossahan nimenomaan mainitaan että äänentoistoukkojen taso on nykyään hyvällä mallilla.
Pataan!
kivi
19.08.2006 11:28:27
Lukekaas tuon E-liikkeen jutun ingressi, siitä selviää että tossa ei todellakaan tarkoiteta kaikki amiksaajia, vaan nimenomaan noita pitk:änkin mainostamia v.-82 reliikkejä, jotka "vähän kattoo ja säätää". Tuossahan nimenomaan mainitaan että äänentoistoukkojen taso on nykyään hyvällä mallilla.

Totanoin...

Mahdoitkohan hiffata, että Kuloniemen juttu on tarkoitettu sarkasmiksi, ja vi**uilee nimen omaan soittajille, ei miksaajille ollenkaan?

Kulis on oikeasti sitä mieltä, että pikkucombot tuolille jne, ja tekstin on tarkoitus kuvata tyhjäpäistä soittajaa joka pilaa itse oman keikkansa yrittäessään varjella riippumattomuuttaan.

Että asia on todellisuudessa veteen piirretty viiva heijastuu siitäkin, että juttu on voitu käsittää täällä molemmin päin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
isojussi
19.08.2006 11:40:31
Niinpä Kivi, niinpä. Tän ketjun pituus vaan kertoo karua kieltään kitaristien enemmistöstä.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
sirdickyj
19.08.2006 12:21:24
Totanoin...

Mahdoitkohan hiffata, että Kuloniemen juttu on tarkoitettu sarkasmiksi, ja vi**uilee nimen omaan soittajille, ei miksaajille ollenkaan?

Kulis on oikeasti sitä mieltä, että pikkucombot tuolille jne, ja tekstin on tarkoitus kuvata tyhjäpäistä soittajaa joka pilaa itse oman keikkansa yrittäessään varjella riippumattomuuttaan.

Että asia on todellisuudessa veteen piirretty viiva heijastuu siitäkin, että juttu on voitu käsittää täällä molemmin päin.

Ei se nyt ole mitään sarkasmia, johan tuo nimim. Hemmo sen tuolla kertoi. Eikä tuossa asiassa ole mitään, mikä tarvis verhoilla sarkasmiin. Mä voin ainakin rehellisesti sanoa olevani juurikin noilla linjoilla mitä tuossa jutussa kuvaillaan.

Jos siinä v***uillaan mulle, niin sit vaan.
Pataan!
kivi
19.08.2006 12:31:26 (muokattu 19.08.2006 15:51:01)
Ei se nyt ole mitään sarkasmia, johan tuo nimim. Hemmo sen tuolla kertoi.

Eipä kertonutkaan.

Kertoi homman pohjautuvan Kuloniemen omiin viimeaikaisiin kokemuksiin, mutta ei kertonut että soittajanako vaiko yleisönä.

Sinänsä oon samaa mieltä, ja olen ollut alusta asti, että jos tietää millä tavalla sen paletin saa toimimaan, ja se on moneen kertaan testattu, niin sitten tehdään niin vaikka oppikirja sanoisi mitä. Mutta noi Kuloniemen jutussa esiintyvät miksaajien ehdotukset on kyllä niin oppikirja-peruskauraa siitä, että niitä seuraamalla ei ainakaan mee keikka pilalle että kyllä...

...kyllä, se on sarkasmia.

Mut asiaan 2) nyt voisi lopettaa keskinäisen syyttelyn siitä, kuka vetää kenenkin neuvoilla ja miten. Mä uskon että Sir Dickyllä on ihan hyvä lavasoundi, ja kuuluu yleisöönkin. Mä tiedän, että mulla on ihan hyvä lavasoundi vaikka rokkikeikoilla raahaan pieniinkin keikkapaikkoihin tuplastäkkejä, ja tiedän ettei ne ainakaan vuoda lavalta liikaa - mä en ole volyyminpalvoja, tahdon vaan että pahvia liikkuu niin paljon kuin voi. (Muilla kuin rokkikeikoilla homman hoitaa 12-wattinen Fender Princeton-combo.) Mä kyllä yleensä suuntaan kamat lavalle, ja annan miksaajan tehdä hommansa, ja otan ihan kaikki neuvot vastaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
LHU
19.08.2006 12:32:32
Mä voin ainakin rehellisesti sanoa olevani juurikin noilla linjoilla mitä tuossa jutussa kuvaillaan.

Niinpä, tosta Kuloniemen jutusta puuttui ainakin se kohta että keikkapaikalle mennessäsi nosta ensimmäiseksi kaikki kitaralaukut lavalle ja jos miksaaja tai joku muu vastaava alempiarvoinen pyytää siirtämään niitä että sais jonkun kapisen monitoripiuhansa vedettyä niin älä suostu, miksaaja tms. ei ole oikea henkilö kertomaan Sinulle missä Sinä henkilökohtaisia laitteitasi milläkin hetkellä säilytät. Onhan se totta että lämpötilaerot tanssilattian ja esiintymislavan välillä vaikuttavat kokonaissoundiin jo ennenkuin yhdessäkään vehkeessä on edes virtaa. Lista on loputon, ei jaksa vaikka hauskahan tätä lukea on ollut..:)
sormunen
19.08.2006 13:08:41 (muokattu 19.08.2006 13:09:40)
Liuhu: Lista on loputon, ei jaksa vaikka hauskahan tätä lukea on ollut..:)

Sirdicky: Itse ei tulisi mieleenikään kuunnella mitään miksaajia missään olosuhteissa, se on niin että bändi vetää ja miksaaja miksaa.

Olihan tää Liuhu tässä jo sanottu tää olennaisin.

No, mäkin oon ollut kymmeniä vuosia työssä erilaisten kombojen kanssa ja karkeasti ne voi jakaa kahteen seurakuntaan
- ne, jotka tekevät mitä haluavat
- ne, joilla ei oo mitään sanottavaa

Ekoille on tyypillistä se, että ne kommunikoivat. Toiset eivät taas yleisön palvelemiseltaan kerkiä välittää omasta tekemisestään niin mitn. Jostain syytä nuo ekat myy niitä kultalevyjä ja ovat siten kykeneviä palkkaamaan hyviä jannuja niinkuin minä. Siksi kuva bisneksestä on säilynyt puhtoisena kun ei ole tarttenut olla juurikaan tekemisissä näitten "ei tulisi mieleenkään kuunnella" -dorkien kanssa.

Sama tietysti koskee myös roudareita. Poppari palkkaa kenet haluaa, mutta sellaisena yleisneuvona voisin sanoa, että jos törmäätte roudariin, jolla "kuolema kuittaa univelat", niin kandee ruveta keskusteleen jonossa seuraavan kanssa, koska tämä tyyppi ei todnäk kerkee tekeen teidän hommia puheluiltaan ja muulta tärkeemmältä.

Eli jospa sanoisin kerrankin suoraan mitä tarkoitan:

KOMMUNIKOINTIA
sirdickyj
19.08.2006 13:31:40
Ekoille on tyypillistä se, että ne kommunikoivat. Toiset eivät taas yleisön palvelemiseltaan kerkiä välittää omasta tekemisestään niin mitn. Jostain syytä nuo ekat myy niitä kultalevyjä ja ovat siten kykeneviä palkkaamaan hyviä jannuja niinkuin minä. Siksi kuva bisneksestä on säilynyt puhtoisena kun ei ole tarttenut olla juurikaan tekemisissä näitten "ei tulisi mieleenkään kuunnella" -dorkien kanssa.

Muista kuitenkin dorkailultasi se tosiseikka, että MULLA ei tulis mieleenkään kuunnella mitään "miksaajia" koska tiedän tasan ite miten homma menee. Jos kitara esim. tuuttaa jengiä pläsiin, niin ei siihen miksaajaa tarvita neuvomaan että paa se tilttiin niin että se vittumainen piikki tulee sun omiin korviin. Toinen hyvä vaihtoehto on laittaa se komero maahan että se tuuttaa jalkoihin, sieltä tulee ihan tarpeeks korviin kamaa.

Edelleen, tiedän tähänkin ketjuun kirjoittavan henkilöitä, jotka ovat miksanneet juttuja, joissa kitarat tulevat niin perkeleesti lavalta, mutta ei kukaan ole häiriintynyt, koska se on sen bändin juttu. Jos sitä aletaan liikaa sössiä, niin homma on pilalla.

Kuten Sormunen tuossa ansiokkaasti kiteyttää, kommunikointi on kaiken a ja o. Siksipä mulla ei koskaan (nuorisotaloaikojen jälkeen) ole ollut minkäännäköistä ongelmaa jos on miksaajan kanssa vedetty.
Pataan!
musamies
19.08.2006 15:23:48
MULLA ei tulis mieleenkään kuunnella mitään "miksaajia" koska tiedän tasan ite miten homma menee.

Voitas miettii myös onko tarpeellista kenenkään kuunnella ketään?!

Sun kohdallahan voi olla vaikka niin, että jos mahdollisesti miksaat itse, niin silloinhan se kuunteleminen toteutuu automaattisesti kun jokainenhan omat ajatuksensa tietää. Mä tykkään miksailla itse ja hommasta suoriutumiseen vaikuttaa mm. kuinka selkeää ja paikkansa pitävää informaatiota on käytössä keikkatilanteessa. Kerran sain esim. informaatiota, että "soitatte teltassa" ja oli vielä kuvattu minkälainen teltta on. Todellisuus olikin, että soittopaikka oli tori, eikä teltta. Tämänlainen disinformaatio haittaa suunnittelua aika pahasti.

Minun mielestä on hiukan kummallinen tilanne JOS on miksaaja, niin miksei sitten kuuntele häntä, että miksaaja voi tehdä työtään ja olla hyödyksi hommalle?
J.T.
19.08.2006 15:36:49
SirDickyJ: Toinen hyvä vaihtoehto on laittaa se komero maahan että se tuuttaa jalkoihin, sieltä tulee ihan tarpeeks korviin kamaa.

Kenelle? Jos soittajalle tulee "ihan kivasti" niin salin puolella olevalle tuleekin sitten aivan helevetin isosti kun se 4x12 huutaa lavalta ihan suoraan päin pläsiä. Tai toinen vaihtoehto on, että eturivin taunoilta lentää veri korvasta ja takana ihmetellään, että milloin se kitaristi soittaa...

Edelleen, tiedän tähänkin ketjuun kirjoittavan henkilöitä, jotka ovat miksanneet juttuja, joissa kitarat tulevat niin perkeleesti lavalta, mutta ei kukaan ole häiriintynyt, koska se on sen bändin juttu. Jos sitä aletaan liikaa sössiä, niin homma on pilalla.

Onko juttu tosiaankin se, että ne kepit pitää tulla sellaisellä älämölöllä, että mitään muuta ei pidä kuuluakaan. Tässäkin topicissa korostit, että laulu on tärkein. Niinhän se onkin jos bändistä solisti löytyy. Soittimillahan vaan säestetään laulajan esitystä. Itse ainakin puutun asiaan jos balanssi on pois käsistä. Toinen vaihtoehto on tuutata sitten kamoista niin paljon, että saadaan muut soittimet saadaan sen möyrykitaran kanssa balanssiin. Sitten onkin jo kauheeeesti melua ja taas itketään kun soitetaan niin kauhian kovaa...
-------
sormunen: Eli jospa sanoisin kerrankin suoraan mitä tarkoitan: KOMMUNIKOINTIA

Oman urani aikana olen kohdannut seuraavanlaisiin miekkosiin:
1) sellaisiin, jotka eivät kysy/halua äänihemmon mielipidettä
2) sellaisiin, jotka kysyvät äänihemmolta mitä heidän itsensä tulisi tehdä, jotta heidän esityksensä myös kuulostaisi hyvältä

Noin yleisenä huomiona totean, että mitä vähemmän kilometrejä ja keikkoja takana sitä paremmin poppari tietää miten homma pitää hoitaa. Hedelmällinen yhteistyö ei ole tuolloin kauhean vahvalla pohjalla. Kun aikoinaan tuli rokki-klubeissa miksailtua, tympeimmät tapaukset olivat yleensä tuntemattomat paikalliset bändit, joille ei sitten voinut ehdottaa yhtään mitään. "Kyllä mä kuule tiedän miten tää pitää tehdä. Älä sinä näppylähanska tule siihen selittämään." Sitten sitä räimittiin menemään ja sound-checkissa henkilökunta seisoo salissa sormet korvissa kun se kitaristin 4x12 huutaa ihan hulluna täysillä ja muutenkin bändillä angsti on kova. Klubin promoottori huutaa miksaajalle (siis minulle) naama punaisena että joku helvetin tolkku pitäisi hommassa olla. Kun kerron, että en ole edes vielä avannut mikseristä kanavia eli kaikki möykkä vyöryy lavalta saliin niin sitten mentiin lavalle ja asiaa selviteltiin - ilman mainittavaa lopputulosta. Kun sitten keikka tuli ja meni niin mitään kauheen hianoo se ei ollut. Sitten syyteltiin miksaajaa kun se perkele pilas keikan.

Sitten kun ulkomaan elävä pomppasi lauteille sen paikallisen staran jälkeen oli meininki ihan toinen. Homma toimi kuin unelma - niin lavalla kuin salissakin. Yleisö kiitteli ja promoottori oli yhtä hymyä. Kun illan jälkeen hommaa kelattiin, niin miksaajalta kyseltiin, että mitäs sä teit kun se ulkomaan bändi kuulosti niin paljon paremmalta? No, käytännössä en mitään. Sound-checkissa vähän juteltiin siitä, minkälainen putka on kyseessä ja muusikoiden kanssa vähän jutskattiin lavabalanssista noin yleensä. Styrkkareiden potikoita väänneltiin ja kamoja siirreltiin silleen, että kummallakin oli hyvä (siis miksaajalla ja bändillä).

Oliko edellä olevalla tarinalla opetus? On. Olen tämän ennenkin sanonut (kirjoittanut) monessakin yhteydessä ja sanon taas: Ei se ääniväinö ole keikalla vaan egoaan pönkittämässä ja v*********ssa bändeille. Kyllä se miekkonen yrittää tehdä parhaansa, että kulloinenkin orkesteri kuulostaisi mahd. hyvältä. Onhan se hänenkin etunsa kun homma toimii. Jotenkin tuntuu siltä, että muusikot ja teknikot ovat eri puolilla rintamalinjaa mutta samalla puolellahan sitä ollaan. Samaan lopputulokseen pyritään - hyvään keikkaan.
sirdickyj
19.08.2006 16:17:48
SirDickyJ:

Kenelle? Jos soittajalle tulee "ihan kivasti" niin salin puolella olevalle tuleekin sitten aivan helevetin isosti kun se 4x12 huutaa lavalta ihan suoraan päin pläsiä. Tai toinen vaihtoehto on, että eturivin taunoilta lentää veri korvasta ja takana ihmetellään, että milloin se kitaristi soittaa...

Se olikin se toinen vaihtoehto, eka oli tiltata komero niin että vittumainen piikki tulee omiin korviin, ihan tarpeeks sieltä tule sitä mölyä sinne yleisöönkin, sit jos on vielä mikitetty, niin eihän siinä mitn.

Mutta tässä nyt yritin vaan korostaa sitä, että hienointa on jos soittaja tietää ite missä mennään, siis OIKEESTI tietää eikä ole vain tietävinään.

Jos lava on matala, niin hyvinhän se komero voi sitten tuutata jalkihin, jos soittaja sieltä kuulee sen minkä haluaa.

Onko juttu tosiaankin se, että ne kepit pitää tulla sellaisellä älämölöllä, että mitään muuta ei pidä kuuluakaan. Tässäkin topicissa korostit, että laulu on tärkein. Niinhän se onkin jos bändistä solisti löytyy. Soittimillahan vaan säestetään laulajan esitystä. Itse ainakin puutun asiaan jos balanssi on pois käsistä. Toinen vaihtoehto on tuutata sitten kamoista niin paljon, että saadaan muut soittimet saadaan sen möyrykitaran kanssa balanssiin. Sitten onkin jo kauheeeesti melua ja taas itketään kun soitetaan niin kauhian kovaa...

Ei pidä tulla kepit älämölöllä, mistä tämä käsitys? Itseasiassahan jos se kombo/komero sijoitetaan niin, ettei soittaja itse ole tyytyväinen siihen, niin silloin tuloksena on helposti juuri tuota älämölöä. Johonkin paikkaan, siis sellaiseen, johon se ei ole tarkoitettu.

Oman urani aikana olen kohdannut seuraavanlaisiin miekkosiin:
1) sellaisiin, jotka eivät kysy/halua äänihemmon mielipidettä
2) sellaisiin, jotka kysyvät äänihemmolta mitä heidän itsensä tulisi tehdä, jotta heidän esityksensä myös kuulostaisi hyvältä

Ja onhan vielä nekin, joiden ei kauheesti tarvi kysellä keneltäkään, vaan homma hoituu kyselemättä molemminpuolin yhteisymmärryksessä.

Sitten kun ulkomaan elävä pomppasi lauteille sen paikallisen staran jälkeen oli meininki ihan toinen. Homma toimi kuin unelma - niin lavalla kuin salissakin. Yleisö kiitteli ja promoottori oli yhtä hymyä. Kun illan jälkeen hommaa kelattiin, niin miksaajalta kyseltiin, että mitäs sä teit kun se ulkomaan bändi kuulosti niin paljon paremmalta? No, käytännössä en mitään. Sound-checkissa vähän juteltiin siitä, minkälainen putka on kyseessä ja muusikoiden kanssa vähän jutskattiin lavabalanssista noin yleensä. Styrkkareiden potikoita väänneltiin ja kamoja siirreltiin silleen, että kummallakin oli hyvä (siis miksaajalla ja bändillä).

Tämä juuri. Niillä oli hallussa. Ja toi on mun mielestä just se homma, ettei tommosta esitystä kukaan pääsekään pilaamaan. Ja noi ei teekään duunia minkään E-liikkeenkin mainitsemien "bessrwissereiden" kanssa, vaan pro-äijien.

Tiskin molemmilta puolilta löytyy niin besserwissereitä kuin osaajiakin, kaikkihan tämän tietää. Huonoimmillaan tilanne on silti juuri niin kuin E-liike kuvaili, ja itse kuulun myös niihin, jotka tekee oman päänsä mukaan. Ilman miksaaja kun on keikkaa väännetty niin paljon, on sellanen balanssiajattelu tullut ihan automaattiseks.

Jotenkin tuntuu siltä, että muusikot ja teknikot ovat eri puolilla rintamalinjaa mutta samalla puolellahan sitä ollaan. Samaan lopputulokseen pyritään - hyvään keikkaan.

Toivottavasti ei kumminkaan oo eri puolilla rintamalöinjaa, ja hyvään keikkaan pyrki varmaan herra E-liikekin kohdatessaan turakointia.
Pataan!
miffe
19.08.2006 16:58:13
Jos kitara esim. tuuttaa jengiä pläsiin, niin ei siihen miksaajaa tarvita neuvomaan että paa se tilttiin niin että se vittumainen piikki tulee sun omiin korviin. Toinen hyvä vaihtoehto on laittaa se komero maahan että se tuuttaa jalkoihin, sieltä tulee ihan tarpeeks korviin kamaa.

Ja juuri noissa "lattialta nilkkaan" tilanteissahan se yleisö/miksaaja juuri saa sen piikin päin pläsiä. Kuuntelisitte hetken edes sitä omaa vahvarin soundianne, niin tajuisitte, miten paskalta se monesti kuulostaa.

On ollut lukemattomia kertoja, kun asiakkaat ovat valittaneet mökän tulevan liian lujaa ja puukkosoundilla. Nopea kysymys kuuntelijan sijaintipaikasta ja vinkkaus kitarastyrkkarin osoittamaan suuntaan ovat olleet riittäviä selityksiä, miksi joku wannabe-kitaristi on osannut pilata keikan osalta yleisöstä. Toisinaan tuollaiset suuntaukset on hoidettu jo soundcheckissä alta pois, jolloin ei ole tarvinnut selitellä ja kärsiä.
miffe, äänimies
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)