![]() 24.09.2008 21:38:42 | |
---|---|
Kertokaas ihan ensalkuun, mitkä ovat diatonisen ja kromaattisen harpun erot, ja teinkö huonon valinnan aloittelijana ostaessani kromaattisen? Hop: http://www.svang.fi/fi/harput.html Ja et tehny. Mutta hanki joskus diatoninen harppu, niin saat sitten tuntumaa erilaisiin harppuihin ja niiden ominaisuuksiin, että löytyy se sopivin. Ja diatoninen on kuitenkin ihan perusmalli. Soittamisen iloa viisi kiloa! Puurunkoisessa harpussa on ajatuksena minulle enemmän "sitä jotain", muovirunkoista en ole ikinä kokeillut. Soundissa ei todennäköisesti ole paljonkaan eroa, mutta tiettyjä speksejä on kyllä puuharpussa, kuten vaikkapa maku :E. On siinä puussa jonkinlainen "tuntu" minkä takia puista suosin enkä muovista halua ostaa. Joo, mulla on jonkun verran kokemusta Hohnerin Silver Starista, mikä on muovirunkoinen. Ei ollu ihan yhtä nautinto kuin puurunko, jotenkin tuntuu että puu on jotenkin eloisampi/taipuisampi. "Nothing is impossible. The word itself says I'm possible." | |
![]() 26.09.2008 11:57:30 | |
Mä oon kapinallinen tässä suhteessa ja suosin muovirunkoisia. Lee Oscar on mun merkki. Hohnereita on ollut muutamia, joista Silver Star on noin huonoin harppu mitä mulla on koskaan ollut. Huonompi kuin ne Harley Bentonit jopa. Kun soitan suht harvoin, niin ne puurunkoiset ilmeisesti kuivuivat ja menivät jotenkin tunkkaisiksi mulla aina. Muovirunkoinen on silleen huolettomampi. Ja noissa Lee Oscareissa on sekin, että ne ei silleen "maistu" millekään kun se mikälie messinkilevy missä ne kielet on kiinni ei tule suuhun asti ollenkaan, toisin kuin nykyisessä Hohnerin Pro harpussa. Vanhanmallinen Pro harppu oli samalla muodolla kuin tuo Lee Oscar. Puurunkoisia minulla on siis ollut Hohner Blues harppua ja Marine bandia. | |
![]() 26.09.2008 18:56:02 | |
Sanokaapa mitäs helvettiä tuolle viikko sitten hankitulle G-Marine Bandille on tapahtunut? Nimittäin reikien 1-9 väliset puutapit törröttää arviolta 0.5-1.5 milliä! Vaikuttaisi, että olisivat turvonneet. En ole kauheasti lotrannut vedelläkään ja aina lotraamisen jälkeen olen kuivannut huolella. Ihan samalla tavalla olen muitakin harppuja käsitellyt, eikä niissä muutamankaan vuoden jälkeen ole ilmennyt mitään vikaa. Hohnereita ovat kaikki. Mitäs tolle nyt voisi tehdä? Pitääkö alkaa viilailemaan/tasoittelemaan itse? Tämä tosiaan johtuu puuosien turpoamisesta. Normaaleissa Marine Bandeissa - toisin kuin esim. deluxe-versiossa - "the comb hasn't been sealed" niin kuin asia enklanniksi ilmaistaan (suomen terminologia ei ole tiedossa). Kampaa ei siis ole käsitelty turpoamista estävällä suoja-aineella. Itselläni vaiva tasaantuu kyllä suljetussakin laatikossa, tosin hlökohtaisesti en vettä harppujen kanssa käytä - olen kuullut sanottavan, ettei ole hyväksi harpulle. Vaikkakin vaiva menee yleensä ohi itsekseen, voi kamman käsitellä myös itse. Vielä en ole itse jaksanut asiaa kokeilla, mutta olen löytänyt Youtubesta videon, jossa asiassa opastetaan: http://www.youtube.com/watch?v=o4rmuXUC6lA Samaisen videon postaajalla on myös ohjevideo nauloilla kasattujen harppujen purkamiseen, mistä taisi olla puhetta hiemaan aiemmin. Asian tiimoilta on kylläkin mainittava, että kokemuksen perusteella ei nauloja kannata irroitella jatkuvasti, sillä tuppaavat liitokset löystymään ikävästi, mikä taas puolestaan vaikuttaa mm. ilmatiiviyteen ja näin soiton laatuun, ja niin edelleen.. Sen sijaan olen harkinnut naulojen korvaamista ruuveilla, mikä ainakin Marine Bandeissa parantaisi ilmatiiviyttä. Oikeanlaisten ruuvien löytäminen on kumminkin osoittautunut hankalaksi... Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. | |
![]() 27.09.2008 16:54:14 | |
Puolen minuutin jälkeen alkaa hieno näyttö "akustisesta osaamisesta". Tsekatkaa ihmeessä. http://www.youtube.com/watch?v=1CfKaleZUhE " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. | |
![]() 27.09.2008 20:56:33 | |
Puolen minuutin jälkeen alkaa hieno näyttö "akustisesta osaamisesta". Tsekatkaa ihmeessä. http://www.youtube.com/watch?v=1CfKaleZUhE Joo no Big Walter Hortonhan on ammattilainen. | |
![]() 06.10.2008 17:33:47 | |
Heh, kävin juuri hakemassa paikallisesta liikkeestä hohnerin Marine Bandin. Reenaamaan -> =) | |
![]() 06.10.2008 20:41:18 | |
![]() 06.10.2008 22:29:29 | |
Mistäköhän tommosen harmonetan sais.. :) http://www.youtube.com/watch?v=QAMr3s5GB6s&feature=related Jännä peli, Hohner ainakin näköjään niitä valmistanut ja muitakin "kummajaisia". http://www.vintageaudioberlin.de/vabframe2/kurioses.htm Googlettamalla löytyy paljon tietoa, eri juttu, onko niitä missään myynnissä muuta kuin keräilyhinnoilla. | |
![]() 09.10.2008 18:43:15 | |
Jee sain huuliharpun. Mitenkäs kun tässä on 32 pientä reikää molemmin puolin. Iilmeisesti yks tommonen 2x2 pientä reikää tuottaa saman äänen eli 8 reikää tässä. Merkistä, mitään hajua ainakin päälle 40vuotta vanha huuliharppu toisella puolella lukee Jockey made in germany ja toisella Spranger made in germany... | |
![]() 26.10.2008 14:45:36 | |
Hei jätkät, miten soitetaa se nuuskamuikkusen soittama melodia? :D | |
![]() 30.10.2008 19:47:36 | |
Hei jätkät, miten soitetaa se nuuskamuikkusen soittama melodia? :D Puhalletaan sinne huuliharppuun. Ja siinä yhessä kohtaa imastaan. Näin kaupassa tänään Muumi-huuliharpun. Se oli kokonaan muovinen ja jotain 20 reikää. En ostanut. "Nothing is impossible. The word itself says I'm possible." | |
![]() 03.11.2008 19:34:24 (muokattu 03.11.2008 19:35:34) | |
Eih, meni harppu rikki =( Aluksi äänet alkoivat tuntumaan tunkkaisilta ja lopulta ääni katosi kokonaan. Avasin lootan ja tsekkasin nuo...kielet...? Eivät näyttäneet kovin hyväkuntoisilta. Himot pääsivät valloilleen ja testasin kuinka ne taipuu. Väänsin siis muutaman piloille. Todella vanha harppu kyseessä siis, tai enhän minä noista harppujen keskimääräisestä iästä tiedä, mutta itse en edes muista millon tuon olen ostanut. Ei siinä mitään, huomenna kauppaan ostamaan uusi ja pääsee taas nuuskamuikuttelemaan. | |
![]() 04.11.2008 20:10:39 | |
Eih, meni harppu rikki =( Aluksi äänet alkoivat tuntumaan tunkkaisilta ja lopulta ääni katosi kokonaan. Avasin lootan ja tsekkasin nuo...kielet...? Eivät näyttäneet kovin hyväkuntoisilta. Himot pääsivät valloilleen ja testasin kuinka ne taipuu. Väänsin siis muutaman piloille. Todella vanha harppu kyseessä siis, tai enhän minä noista harppujen keskimääräisestä iästä tiedä, mutta itse en edes muista millon tuon olen ostanut. Ei siinä mitään, huomenna kauppaan ostamaan uusi ja pääsee taas nuuskamuikuttelemaan. Sama homma kävi tällää. 2-3 reikä tukkosia, varsinki tuo kakkonen. Ei saa enään edes nenän avulla ääntä oikee kakkosesta, sellanen tukkonen ja "käheä" ääni. Noh sain sitte myöhemmin tietää ku kattelin juupituupista opetusevideota, että liian kovaa puhaltamalla voi saada harppunsa rikki. (completely out of tune). On vissii tultu jamitettua liikaa bendejä ja sen sellasta :D. Kuitenki uus harppu hommattu jo aikaa sitten, joten Jammailu jatkuu. Mutta nyt on vähän tullu vähän reenailtua tuon TB:n parissa, joskaan ei mitään mullistavaa oo tapahtunu (hankalaa on). Oppii vähän kerrallaan. Tänään lähti David McKelvyn opas varaukseen, kun tuossa aiemmin sitä suositeltiin. - Opettajaa etsiessä (ja jos ei muuten niin sitten itse) | |
![]() 04.11.2008 22:10:38 | |
Noniin, nyt on uus harppu, ei pitkään pitänyt olla erossa. Huomenna vois tosiaan käydä kirjastossa katselemassa joitain kirjoja. Ps. On muuten tyhmän vaikea tuo nuuskamuikkusen soittama kevät-melodia! Emmää saa sitä skulaamaan oikein. | |
![]() 06.11.2008 21:43:19 | |
Ostin tuossa kaksi päivää sitte huuliharpun lidlistä ja nyt kutos aukosta ei kuulu pihaustakaan sissän vedettäessä. Onko vika harpussa vaiko kenties minussa?(muista aukoista tulee ääntä kumpaankin suuntaan) | |
![]() 07.11.2008 10:30:38 | |
Ostin tuossa kaksi päivää sitte huuliharpun lidlistä ja nyt kutos aukosta ei kuulu pihaustakaan sissän vedettäessä. Onko vika harpussa vaiko kenties minussa?(muista aukoista tulee ääntä kumpaankin suuntaan) Se saattaa vaan olla jumissa. Jos siellä on joku roska tai jotain siten, ettei se kieli pääse liikkumaan. Tai sitten se kieli voi olla vinossa siten, ettei se pääse liikkumaan. Melkein avaisin harpun ja tutkisin asiaa. Varovasti voi myös yrittää tökkiä sitä kieltä jollain. | |
![]() 07.11.2008 13:58:32 (muokattu 07.11.2008 14:00:52) | |
Se saattaa vaan olla jumissa. Jos siellä on joku roska tai jotain siten, ettei se kieli pääse liikkumaan. Tai sitten se kieli voi olla vinossa siten, ettei se pääse liikkumaan. Melkein avaisin harpun ja tutkisin asiaa. Varovasti voi myös yrittää tökkiä sitä kieltä jollain. Hmm. En saa auki tuota kun koitan ruuvarilla vääntää niin ruuvit pyörii molemmin puolin. EDIT: Voi olla sen verran sekundaa, että ei saa auki millään? | |
![]() 07.11.2008 19:15:35 | |
Hmm. En saa auki tuota kun koitan ruuvarilla vääntää niin ruuvit pyörii molemmin puolin. EDIT: Voi olla sen verran sekundaa, että ei saa auki millään? Koita kääntää kahdella ruuvarilla samanaikaisesti vastakkaisiin suuntiin. | |
![]() 08.11.2008 20:37:47 | |
Ps. On muuten tyhmän vaikea tuo nuuskamuikkusen soittama kevät-melodia! Emmää saa sitä skulaamaan oikein. Olen itse ollut pitkään sitä mieltä, että kyseisen kipaleen pohjalta voisi epäillä Muikkusen puhaltelevan kromaattista (mikä tosin on vastoin muumi-animaation kuvausta). Omien kokeilujeni pohjalta olen huomannut, että biisi vaatii overblow-tekniikan omaksuntaa, ellei sitten soita alimmassa oktaavissa hurjasti bendailemalla. Muikkusen soundi on kuitenkin sen verran kirkas, etten usko hänen käyttävän alinta oktaavia, mikä tarkoittaisi sitä, että hän on joko todellinen pro-harputtelija, tai sitten huijari (piilottelee kromaattisen vaihtonappia kämmenen suojissa) ;D Kommentoikaa jos on omia kokemuksia tai ajatuksia asian tiimoilta ^^ Asiahan koskee mitä suurimmissa määrin suomalaisten tuntemaa harputtelua! Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. | |
![]() 09.11.2008 15:15:35 | |
Olen itse ollut pitkään sitä mieltä, että kyseisen kipaleen pohjalta voisi epäillä Muikkusen puhaltelevan kromaattista (mikä tosin on vastoin muumi-animaation kuvausta). Omien kokeilujeni pohjalta olen huomannut, että biisi vaatii overblow-tekniikan omaksuntaa, ellei sitten soita alimmassa oktaavissa hurjasti bendailemalla. Muikkusen soundi on kuitenkin sen verran kirkas, etten usko hänen käyttävän alinta oktaavia, mikä tarkoittaisi sitä, että hän on joko todellinen pro-harputtelija, tai sitten huijari (piilottelee kromaattisen vaihtonappia kämmenen suojissa) ;D Kommentoikaa jos on omia kokemuksia tai ajatuksia asian tiimoilta ^^ Asiahan koskee mitä suurimmissa määrin suomalaisten tuntemaa harputtelua! Ei nyt hirveän vahvaa muistikuvaa ole, mutta ettei olis se japanilainen säveltäjätyyppi soitattanu sitä kiipparilla huuliharppusoundilla vaan. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)