![]() 12.08.2008 13:34:15 | |
---|---|
p.s. Tuli aikoinaan hommattua Jim Therapyn comppi-soolosoiton opaskirjanen ja siinä oli mukana C-kasetilla soittonäytteitä. No tuo kasetti on päässyt häviämään eikä ole oikein toistinta kyseiselle formaatille... Onko kellään tietoa voisiko jostain koittaa hommata CD-levyllä tätä samaa tallennetta..? En ole satavarma onko juuri sama tallenne, mutta kirjastossa tollasen lehtisen mukana oli cd jossa oli ne esimerkit. | |
![]() 16.08.2008 17:16:40 (muokattu 16.08.2008 17:18:36) | |
Kellään kokemuksia Hohner Marine Band SBS:stä, 24 Tiefistä tai Solistista? Thomanniltahan noita löytyy. Onko niissä matalemmat äänet kun on reikiäkin enemmän? Ainakin luulis, kun ei kai ny korkeita ääniä pelkästään lisää tule.. | |
![]() 24.08.2008 16:59:36 | |
Kellään kokemuksia Hohner Marine Band SBS:stä, 24 Tiefistä tai Solistista? Thomanniltahan noita löytyy. Onko niissä matalemmat äänet kun on reikiäkin enemmän? Ainakin luulis, kun ei kai ny korkeita ääniä pelkästään lisää tule.. mulla on tollaset sbs C ja F. Kannattaa kokeilla! Oktaavi alas ja yksireikä ylöspäin. ja nuo kolme alinta reikää toimii samalla tavalla kun normaalissa diatonisessa. Suosittelen. | |
![]() 24.08.2008 18:22:33 | |
mulla on tollaset sbs C ja F. Kannattaa kokeilla! Oktaavi alas ja yksireikä ylöspäin. ja nuo kolme alinta reikää toimii samalla tavalla kun normaalissa diatonisessa. Suosittelen. Tuli tilattua tommonen Hohner Marine Band 24 Tief C. Sonny Boy Williamson harputtelua haen. | |
![]() 25.08.2008 16:25:02 | |
Pari kysymystä on tullut mieleen. Voiko taivutuksia harjoitellessa tärvellä soittimen kieliä ihan fyysisesti. Siis jos taivuttaa "liikaa".. Eli taipuuko se kieli siellä ihan oikeasti vai onko se vaan värähtelevä ilmapatsas joka "taipuu"... Ja miten tuollaista muovirunkoista harppua oikein huolletaan?? Pitäisikö esim. pestä jokaisen soittokerran jälkeen. Voiko tuon pestä ihan juoksevan veden alla? Jossain luki että pitää kuivata pesun jälkeen, eli onko se purettava kuivausta varten?? Kun en mistään ole löytänyt oikein hyviä ohjeita, ja ei tekisi mieli huonolla huollolla tai väärällä käytöllä pilata hyvää soitinta... Taivutuksia tehtäessä taivutettava kieli kyllä taipuu ihan oikeasti. Liikaa taivuttamisesta en siksi liiemmin huolehtisi, varsinkaan jos taivutukset eivät vielä suju. Käsitykseni mukaan kielet eivät kovinkaan helposti taivu pilalle asti, paitsi tietysti ajan kanssa, mutta se ei suoranaisesti ole vältettävissä - mitä enemmän soittaa, sen nopeammin harppu menee epävireeseen, ilman taivutuksiakin. Eräs bluesharpputaitaja oli omassa opastuksessaan sitä mieltä, että kunnon soiton aikaan saamiseksi taivutuksiin pitää iskeä lujaa, joten siitä päätellen suoranaisia liikataivutuksia ei kaiketi liiemmin esiinny ;) Hoitopuolesta en hirveästi tiedä, mutta joitain perusasioita voin jakaa. Olet mahdollisesti tietoinen tavasta kopautella harppua esim. kämmeneen tai reiteen joka soiton jälkeen. Näin saadaan suurin osa sisään muodostuneesta vedestä (ja muista epämääräisistä aineksesta) poistettua harpusta. Pesemistä kokonaan kastelemalla en ole kuullut suositeltavan, yleisesti kielten takia, sillä saattavat kärsiä pitkittyneestä kosteudesta. Peseminen voi ehkä olla mahdollista hyvän kuivausmenetelmän ollessa mahdollinen, mutta kannattavuudesta en osaa sanoa. Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on. | |
![]() 27.08.2008 18:23:50 | |
Onkohan noita norm. 10-reikäsen harpun kokoista kromaattista (vivulla) harppua myynnissä.kaikki kromaattiset mitä oon nähny ovat aika julmetun kokoisia? | |
![]() 27.08.2008 18:23:50 (muokattu 27.08.2008 18:24:16) | |
-------------------------------------------- | |
![]() 03.09.2008 07:38:34 | |
Morjes! Toissapäivänä saapui harppu saksanmaalta kotia ja tarkoitus olisi opetella sitä hiukan soittamaan. Kertokaas ihan ensalkuun, mitkä ovat diatonisen ja kromaattisen harpun erot, ja teinkö huonon valinnan aloittelijana ostaessani kromaattisen? | |
![]() 03.09.2008 23:22:10 | |
Suunnittelen harpun ostoa ja tarviin konsultointia. Millasella harpulla kannattaa lähteä harjoittelemaan? Tarkoitus olisi soittaa lähinnä folk rockia (kuten dylania) ja kansanmusiikkia, ei niinkään bluesia. Ja onko mitään järkeä ostaa alle 10 euron halpisharppua, onko niiden soitettavuus niin huono että harjoitteluinto lakkaa? Rahatilanne on kuitenkin tiukka ja jokainen kymppi joka säästyy on plussaa. | |
![]() 04.09.2008 08:03:23 | |
Suunnittelen harpun ostoa ja tarviin konsultointia. Millasella harpulla kannattaa lähteä harjoittelemaan? Tarkoitus olisi soittaa lähinnä folk rockia (kuten dylania) ja kansanmusiikkia, ei niinkään bluesia. Ja onko mitään järkeä ostaa alle 10 euron halpisharppua, onko niiden soitettavuus niin huono että harjoitteluinto lakkaa? Rahatilanne on kuitenkin tiukka ja jokainen kymppi joka säästyy on plussaa. Tommonen Lee Oskar Folk Blues Huuliharppu (19€) ois varmaan sopeva? Tsekkaa tuolta :www.noitarumpu.fi esim. | |
![]() 07.09.2008 18:57:57 | |
Sanokaapa mitäs helvettiä tuolle viikko sitten hankitulle G-Marine Bandille on tapahtunut? Nimittäin reikien 1-9 väliset puutapit törröttää arviolta 0.5-1.5 milliä! Vaikuttaisi, että olisivat turvonneet. En ole kauheasti lotrannut vedelläkään ja aina lotraamisen jälkeen olen kuivannut huolella. Ihan samalla tavalla olen muitakin harppuja käsitellyt, eikä niissä muutamankaan vuoden jälkeen ole ilmennyt mitään vikaa. Hohnereita ovat kaikki. Mitäs tolle nyt voisi tehdä? Pitääkö alkaa viilailemaan/tasoittelemaan itse? | |
![]() 07.09.2008 20:11:43 | |
Sanokaapa mitäs helvettiä tuolle viikko sitten hankitulle G-Marine Bandille on tapahtunut? Nimittäin reikien 1-9 väliset puutapit törröttää arviolta 0.5-1.5 milliä! Vaikuttaisi, että olisivat turvonneet. En ole kauheasti lotrannut vedelläkään ja aina lotraamisen jälkeen olen kuivannut huolella. Ihan samalla tavalla olen muitakin harppuja käsitellyt, eikä niissä muutamankaan vuoden jälkeen ole ilmennyt mitään vikaa. Hohnereita ovat kaikki. Mitäs tolle nyt voisi tehdä? Pitääkö alkaa viilailemaan/tasoittelemaan itse? Nooh tommosta tapahtuu mullekki aina. En kiinitä niinkää huomiota.. Ei kai ny viilailee? Kyllä ne mulla ainakin on takasi palautunu. | |
![]() 07.09.2008 21:11:28 (muokattu 07.09.2008 21:24:04) | |
Elikkäs nyt tarvis tietää mitä reikiä puhaltamalla saan C harpusta C duuri skaalan ulos? Olen tässä yrittänyt pianon avulla, mutta ei tunnu onnistuvan. Nääs nyt kun on tuo TB hallussa, niin pitäisi pikkuhiljaa alkaa harjoittelemaan soittamista tablatuureista ja siirtyä nuottehin. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin, ja kiitos vastauksista jo etukäteen... (Eh katsoin jo alusta, viestin vois poistaa... Ehdin jo varoittaa tästä siinä luulossa että viesti poistuu X:stä :D Kiitos kuitenkin ketjun aloittaneelle) | |
![]() 07.09.2008 22:22:23 | |
Nooh tommosta tapahtuu mullekki aina. En kiinitä niinkää huomiota.. Ei kai ny viilailee? Kyllä ne mulla ainakin on takasi palautunu. Jaa, noh itselle tämä on ihan uutta. Täytyy kai sitten vain odotella.. | |
![]() 07.09.2008 22:33:33 (muokattu 07.09.2008 22:35:21) | |
Yks miun marine bandikin törröttelee. EI oo palautunu. edit: Hoho. Tuo on näköjään homehtunut. Saakohan tuon vielä pestyä | |
![]() 09.09.2008 13:01:29 | |
Mitäs tolle nyt voisi tehdä? Pitääkö alkaa viilailemaan/tasoittelemaan itse? Tää on puurunkoisten harppujen "ominaisuus"... Eli ei siis vika. Ensimmäiseksi kannattaa koettaa löysätä ruuveja ja siirtää puurunkoa syvemmälle sen kielisatsin ja kuorien suhteen. Tämä onnistuu noissa ruuvilla kiinnitetyissä harpuissa (MS-sarja). Ehta marinebändi on tietty naulattu, mitä on hankalampi säätää... Tämä on yksi syy miksi en juurikaan ole noita käyttänyt vaan pysynyt MS-sarjan vehkeissä. Mutta kai tuo naulojen paikkaa siirtämällä voisi onnistua. Treeni-intoa... Huuliharputtelua vuodesta 1993... | |
![]() 16.09.2008 11:55:15 (muokattu 16.09.2008 11:55:42) | |
Sanokaapa mitäs helvettiä tuolle viikko sitten hankitulle G-Marine Bandille on tapahtunut? Nimittäin reikien 1-9 väliset puutapit törröttää arviolta 0.5-1.5 milliä! Vaikuttaisi, että olisivat turvonneet. En ole kauheasti lotrannut vedelläkään ja aina lotraamisen jälkeen olen kuivannut huolella. Ihan samalla tavalla olen muitakin harppuja käsitellyt, eikä niissä muutamankaan vuoden jälkeen ole ilmennyt mitään vikaa. Hohnereita ovat kaikki. Mitäs tolle nyt voisi tehdä? Pitääkö alkaa viilailemaan/tasoittelemaan itse? Marine bandin puukampa turpoilee aina jonkin verran soitettaessa, en usko että sitä mitenkään voi kokonaan estää. Yksi neuvo kuitenkin, jos säilytät harppua tehtaan boksissa; älä sulje laatikkoa kokonaan. Pakkaus on muovia ja kun sen soittamisesta kostean harpun sinne ilmatiiviisti sulkee niin sielläpä sitten muhii eikä pääse kuivamaan. Pistä vaikka hammastikku kannen väliin niin jää pieni ilmarako ja harppu saa kuivua. Huomasin että tällä tavalla turvonneet osat laskevat seuraavaan soittokertaan mennessä. Niin, siis itsellähän ensimmäiselle marine bandille (A) kävi juuri näin. Kuulemma pystyy niitä ulos pursuilevia puutappeja "sahaamaan" tasaiseksi vaikkapa terävällä mattoveitsellä, manööveri pitäisi vain suorittaa puun syiden suuntaisesti (mikä muistaakseni oli aika suoraan ylhäältä alas) ettei puu halkea. Itse en ole kokeillut, kun mietin sitä pintaa mikä siihen puuhun leikatessa jää, "tuunaamattomassa" harpussahan on jonkinlainen lakkapinta. Mahdollisesti karhea puu haittaisi soittoa enemmän. Kivaa noissa marine bandeissä on se, että aina soiton jälkeen huomaa jos on reenannu vaikka ylintä oktaavia niin kasireijän ympäriltä tulee puut ulos jonkun millin ja muualta on sitten melko tasaista :). Pieni turpoaminenhan ei soittoa vielä pahemmin haittaa, mutta jos alkaa olla sitä milliä-puoltatoista niin suosittelisin kokeilemaan ainakin tuota ensimmäistä vinkkiä. | |
![]() 17.09.2008 19:02:01 | |
Ja lisäys että mulla on puuharppuja ja muoviharppuja ollut kumpiakin ja suurin ero noissa laatumerkissä on musta siinä että muoviharppu on kestävämpi ja mukavampi soittaa. Itse olen ajatellut puu-Hohnereiden kaveriksi hankkia Pro Harpin. Onko muovirunkoisissa harpuissa paljonkin erilainen saundi (vrt. esim. Marine band - Pro Harp)? Kärsivätkö muovirunkoiset leluvaikutelmasta? | |
![]() 17.09.2008 21:44:53 | |
Itse olen ajatellut puu-Hohnereiden kaveriksi hankkia Pro Harpin. Onko muovirunkoisissa harpuissa paljonkin erilainen saundi (vrt. esim. Marine band - Pro Harp)? Kärsivätkö muovirunkoiset leluvaikutelmasta? Toiset kuulevat eron soundissa, toiset eivät. Luin joskus jonkun huuliharppuprofessorin tms. jotain tutkielmaa tms., jossa oltiin sitä mieltä, että runkomateriaali ei vaikuta soundiin mitenkään. Sen sijaan muoto yms., ja esim. ne kolot siellä marine bandin päissä vaikuttaisivat. | |
![]() 17.09.2008 22:45:17 | |
Puurunkoisessa harpussa on ajatuksena minulle enemmän "sitä jotain", muovirunkoista en ole ikinä kokeillut. Soundissa ei todennäköisesti ole paljonkaan eroa, mutta tiettyjä speksejä on kyllä puuharpussa, kuten vaikkapa maku :E. On siinä puussa jonkinlainen "tuntu" minkä takia puista suosin enkä muovista halua ostaa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)