Aihe: PA-kamat kämpille 1 2 | |
---|---|
![]() 30.12.2004 14:07:15 (muokattu 30.12.2004 16:19:18) | |
Ollaaan hankkimassa Pa-kamoja bändin kämpälle. Kamojen läpi ollaan johtamassa pelkkä laulu, jotta se saadaan kuuluviin. Soittimet on omissa värkeissään. Kuinkas paljon watteja pitäisi olla, jotta laulu myös kuuluisi? Millekkään keikoille ei noilla oltaisi menossa vaan ihan harjottelukäyttöön näin aluksi. Mielenkiintoinen keskustelu taas. Käsittääkseni se ei ole pelkistä vateista kiinni se laulun kuuluminen. Tuo mitä kommentoitiin, että rumpali ei osaa soittaa yhtään hiljempaa oli se sama ongelma mihin itse olen aikanaan törmännyt bänditouhuissa. On ilkeetä kun voisi soittaa "hiljempaakin" mutta kun kannut huutaa täysillä niin pitää muutakin mökätasoa lisätä. Edelleen kyllä olen myös minä sitä mieltä että kaiutin/vahvistin kannattaa mitoittaa siten että vahvistimen ulostulo on suurempi kun kaijuttimen tehonkesto... ainankin siinä tapauksessa mikäli niistä joskus otetaan "kaikki irti", siten ainankin varmistetaan kaiuttimien parempi kestävyys. En väitä etteikö kunnollinen kaiutin toimisi hyvin myös pienemmällä vahvistimella mutta mitäs sitten kun siitä vahvistimesta otetaan kaikki +10% ulos, onko se enään särötöntä, tai kestääkö elementit sitä siltikkään !? esimerkkinä kerrottakoon joskus 16v sitten pidetty ensimmäinen ala-asteen disco... kaikki mahdolliset kotistereoiden kaiuttimet lainaan ja kaikki mahdolliset vahvistimet. Lopputulos; 6 parista kajareita diskantit/keskiäänet (2 tai 3 tie kaijuttimet) palaneet ! Väitän että tämä "kokeilu" johtui osittain tietämättömyydestä mutta myös vahvistimien liian pienestä tehosta. Tästä "viisastuneena" kaiuttimien tehonkestot nyt noin 4200W kun vahvistimista pitäs tulla 5200W. Ainankaan vielä en ole rikki mitään saanut vaikka "kyytiä" riittänyt. Eli... mielipiteitä/käytännön kokemuksia miljoona, jokainen yhtä oikee kun toinenkin jos mikään ei perustu tutkimuksiin/faktoihin. Tämä kommentti samaan kategoriaan. Oikein hyvää (mölytöntä kenties) uuttavuotta. Pitäkäähän soittokätenne turvassa "paukuilta" | |
![]() 30.12.2004 18:32:48 | |
Edelleen kyllä olen myös minä sitä mieltä että kaiutin/vahvistin kannattaa mitoittaa siten että vahvistimen ulostulo on suurempi kun kaijuttimen tehonkesto... ainankin siinä tapauksessa mikäli niistä joskus otetaan "kaikki irti", siten ainankin varmistetaan kaiuttimien parempi kestävyys. En väitä etteikö kunnollinen kaiutin toimisi hyvin myös pienemmällä vahvistimella mutta mitäs sitten kun siitä vahvistimesta otetaan kaikki +10% ulos, onko se enään särötöntä, tai kestääkö elementit sitä siltikkään !? Toki noin se pitää mennä, mutta keskustelussa epäiltiin aikaisemmin, että pienemmän tehonkeston kaiuttimista kuuluu pienellä vahvistimella enemmän ääntä... Eli jos ei todellakaan ole kuin 2x100W vahvistin niin kannattaa luultavasti ostaa mielummin 1000w kestävät kaiuttimet mielummin kuin 40w kestävät. Järkeväähän on sitten myöhemmin vaihtaa 2x2000w vahvistimeen. tietyllä teholla saataavaa äänen voimakkuuteen ei vaikuta kaiuttimen tehon kesto, vaan sen muut ominaisuudet. http://soundparkweb.tk/ | |
![]() 30.12.2004 18:54:48 (muokattu 30.12.2004 18:55:05) | |
RN-197: keskustelussa epäiltiin aikaisemmin, että pienemmän tehonkeston kaiuttimista kuuluu pienellä vahvistimella enemmän ääntä... Tai oikeastaan pointtini oli että tuplasti vaffarin tehot kestävä kaappi ei möykkää yhtä hyvin kuin pikkuisen vahvarin tehoja pienempi tehonkestoltaan (ftu mikä lause=). Okei, olin väärässä jos näin ei ole. Olen elänyt harhassa tämän osalta. Ja eihän se tietty wateista ole kiinni. Sekin pitää kutinsa että hiljaa soittavan rumpalin kanssa kaikki on "helpompaa". MUTTA jos funtsitaan kannattaako laulukamoissa olla sata vai kolmesataa wattia tehoa (=jokatapauksessa aika hintsusti) niin olen sitä mieltä että mitä enemmän löylyä, sen parempi. Siinä vaiheessa kun puhutaan isoista kamoista ei muutaman sadan watin heitto suuntaan jos toiseen taida olla niin justiinsa. Tässä kuitenkin puhuttiin nimenomaan siitä mikä riittäisi bändille. Kysyjän kuvailun mukaan jopa suht kovaääniselle. Lick my lovepump!
Redbound | |
![]() 31.12.2004 07:53:54 | |
elikkäs tavallaan voisi siis sanoa, että ota musaliikkeestä jotkut kamat kokeiluun ja päätä sitten että toimiiko ne tarkoituksessasi vai ei !? En tiedä millaisia "laulukamoja" nykyään on myynnissä mutta joskus aikanaan pärjättii hirmu hyvin carlsbron kamoilla jotka taisi olla 2x50W (mut oli vissii silti "monona". Niihin ajettiin lisäksi 2 kitaraa ja koskettimetkin. Bassolle oli oma nuppi. Eikä loppunut kesken edes meidän keikoilla (kahviloita yms). | |
![]() 31.12.2004 11:38:38 | |
samuel: En tiedä millaisia "laulukamoja" nykyään on myynnissä mutta joskus aikanaan pärjättii hirmu hyvin carlsbron kamoilla jotka taisi olla 2x50W (mut oli vissii silti "monona". Niihin ajettiin lisäksi 2 kitaraa ja koskettimetkin. Bassolle oli oma nuppi. Eikä loppunut kesken edes meidän keikoilla (kahviloita yms). Tähän on paha sanoa mitään vastaan. Juttuhan on juuri niin että ennen oli lämpimämmät kesät, vähemmän hyttysiä, isommat pullat, ihmiset olivat ystävällisempiä ja niineespäin. Kouluun oli aina 30km matkaa (matka hiihdettiin) ja viikkorahaa sai 5 penniä, mutta nämä pikkuseikat ei haitannut koska kaikki muu oli kertakaikkiaan paremmin kuin nykyään. Lick my lovepump!
Redbound | |
![]() 31.12.2004 11:55:51 | |
En tiedä millaisia "laulukamoja" nykyään on myynnissä mutta joskus aikanaan pärjättii hirmu hyvin carlsbron kamoilla jotka taisi olla 2x50W (mut oli vissii silti "monona". Niihin ajettiin lisäksi 2 kitaraa ja koskettimetkin. Bassolle oli oma nuppi. Eikä loppunut kesken edes meidän keikoilla (kahviloita yms). Tuossa on asiaa. Elikkä jos on tietoinen siitä, että tehoa on aika naftisti, niin bändin jäsenet voi ottaa sen huomioon ja homma toimii. Isommilla kamoilla voi niiden läpi ajaa kaikki ja käyttää kuuloke- tai kaiutinpohjaista monitorointia. Tästä erillisestä monitoroinnista ei niinkään treenitilanteessa taida olla hyötyä. Laulussa ajaa asiansa monovahvistinkin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)