![]() 14.11.2003 09:25:22 | |
---|---|
ps. se kirjoitetaan "schuko" Ps. kun olin amiksessa sähköpuolella 80 luvun lopulla sekä sähkölaitoksessa asentajana niin silloin vielä se oli ihan suomalaisittain "suko" = suojakoskettimellinen pistorasia= maadoitettu. Silloin nauratti kun joku kirjoitti (yleensä joku valomies/roudari)"schuko" mutta ajat siis näköjään muuttuu ja "väärät" termit valtaa maan....???? Saamarin valomiehet....;-) "Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen | |
![]() 14.11.2003 09:37:26 | |
Silloin nauratti kun joku kirjoitti (yleensä joku valomies/roudari)"schuko" mutta ajat siis näköjään muuttuu ja "väärät" termit valtaa maan....???? Saamarin valomiehet....;-) Schuko=Suko + 2 promillea, nääs... valomiehet... ei saatana... | |
![]() 14.11.2003 12:07:11 (muokattu 14.11.2003 12:10:39) | |
Iso J:lle: suko kuulostaa pätevältä suomennokselta, joten sovitaan, että käytetään sitä. Mun käyttämäni termi on saksaa ja tätä meidän (ja saksalaisten) systeemiä kutsutaan muualla Euroopassa "German Poweriksi". Dj Dumbassille: sulla näytti olevan äänentoistoalan firma pystyssä, joten kehotan, että palkkaat seuraavalle keikalle jonkun ammattimiehen mukaan. Kaikille: Sähköstä on olemassa myös ainakin yksi (koska semmosta olen lukenut) suomenkielinen pätevä alkeisoppikirja. En nyt muista, mutta nimikin taisi olla ihan "Sähköopin alkeet" tms. Semmosen lukeminen kannattaa, niin ei tartte niin paljon arvailla. | |
![]() 14.11.2003 12:13:45 | |
Kaikille: Sähköstä on olemassa myös ainakin yksi (koska semmosta olen lukenut) suomenkielinen pätevä alkeisoppikirja. En nyt muista, mutta nimikin taisi olla ihan "Sähköopin alkeet" tms. Semmosen lukeminen kannattaa, niin ei tartte niin paljon arvailla. Mieleen ei oikein tule kirjaa joka käsittelisi kokonaisuutta, tahtovat painottua joko täysin teoriaan tai sitten asennustekniikkaan. Joku kirja joka käsittelisi molempia olisi tähän tarkoitukseen paras. Mutta katsellaanpa mitä tuolta kirja hyllystä löytyisi... Ilmoittelen jos löydän jonkun hyvän kirjan. | |
![]() 14.11.2003 12:28:48 (muokattu 14.11.2003 12:33:26) | |
En ole ammattilainen enkä ole alan koulutusta saanut mutta listaan tässä kuitenkin syitä miksi käyttää voimavirtaa ja muutamia muita perusasioita. - Voimavirta = 3 erillistä vaihetta, minimissään 3x16A. Eli aina kun löytyy voimavirtaa ei kovin helposti sähköt pääse loppumaan ja kamat saa eri vaiheisiin. - Valot ja ääni olisi aina olla hyvä olla eri vaiheissa ettei ääneen pääse turhia häiriöitä. Kotona monelle tuttu efekti on kun stereot "rapsäsee" samalla kun laittaa valot päälle. Yleensä rafloista (räkälöistä) ei löydy sähköpiirrustuksia. On aika kurja ruveta arvailemaan mitkä pistorasiat nyt sitten onkaan eri vaiheissa. - Melko usein voimavirtapistorasia on heti sähkökaapin vieressä. Sen sijaan sukot saattaa olla vaikka kuinka pitkien paukkulankojen päässä. Tällöin on mahdoton arvioida kuinka paljon todellisuudessa voi pistorasiasta sähköä ottaa. -Nyrkkisääntonä itselleni olen pitänyt että johtojen tarvittava paksuus on 0,1mm2/1A/10m. Täten esim 1,5mm2 johtimilla varustetulla kaapelilla voisi vetää 15A kymmenen metriä. Todellisuudessa voi vetää enemmänkin mutta eipä ainakaan tule suru puseroon kun alkaa johtojen eristeet sulamaan. -Jos käyttää keloja pitäisi aina koko kela purkaa. Jos johdon jättää kelan ympärille se muodostaa käämin joka alkaa lämpenemään. -Omatekoisia voimavirtajakajia ei kannata käyttää. Esim vakuutukset ei korvaa mitään jos sellaista käytettäessä syntyy tulipalo. Biltemasta saa noita jakajia alta 50e. Korostan etten aiheesta mitään tiedä vaan kaikki on ns mutua :). Korjatkaa halutessanne. | |
![]() 14.11.2003 13:05:56 | |
Eli siis kun tällasella avulla vetää virrat kamoihin niin se on hyvä??? http://www.biltema.fi/osteri/osteri … mp;linkki=44574.htm&tuote=44574 | |
![]() 14.11.2003 13:44:20 (muokattu 14.11.2003 13:54:40) | |
Eli siis kun tällasella avulla vetää virrat kamoihin niin se on hyvä??? http://www.biltema.fi/osteri/osteri … mp;linkki=44574.htm&tuote=44574 Tossa nyt ei oo sulakkeita eikä vikavirtasuojaa joten tällänen ajaa perjaatteessa saman asian kun toi. http://www.biltema.fi/osteri/osteri … mp;linkki=44576.htm&tuote=44576 Kannattaa myös hommata sopivia adaptereja koska voimavirta voi olla yleensä 16A, 32A, tai 63A joilla kaikilla on on omat erikokoiset liittimensä. Jos ostaa esim. 32A sähkökeskuksen niin siihen tarvitsee adapterin jos paikassa onkin 16A pistorasia. | |
![]() 14.11.2003 15:02:52 (muokattu 14.11.2003 15:13:23) | |
- Valot ja ääni olisi aina olla hyvä olla eri vaiheissa ettei ääneen pääse turhia häiriöitä. VÄÄRIN. Yrittäppä rakentaa jokin isompi järjestelmä tuon mukaan. Tietenkin ihan pienessä mittakaavassa voi noinkin yrittää tehdä. Lähtökohta hieman isommassa järjestelmässä: Äänisähkö mahdollisimman alkupäästä sähköjärjestelmää, esim. pääkeskuksen luota jos mahdollista. Valojen sähköt sitten voidaan ottaa jo joltain ryhmäkeskuksilta, kunhan virtaa riittää. Näin jotta se nolla ei seikkaile missä sattuu kun joku lyö jonkin isomman koneen päälle, tämä sitten näkyy jo muakavasti häiriönä. Johan kaikki hieman isommat pääteräkit ovat varustettu kolmivaihe liitännällä... Kuten esim. meillä, 7kW pääteräkissä on voimavirta tulolla paneeli, josta myös sähköt jaetaan backlinelle ja foh kioskille. | |
![]() 14.11.2003 15:12:02 | |
Tossa nyt ei oo sulakkeita eikä vikavirtasuojaa Toisaalta nykyään kaikki UUDET 16A voimavirtapistorasiat tulisi suojata vikavirtasuojalla (ainakin ulkotiloissa), joten sellaista ei ehkä aivan välttämättä tarvitse olla 16A työmaakeskuksessa. Tosin kuinka monta kuppilaa tässä maassa on jossa olisi vikavirtasuoja pistorasioilla, oika vastaus noin 0. Kaksi peräkkäistä vikavirtasuojaa saattaa aiheuttaa myös ongelmia.... Mutta uskoakseni vikavirtasuojallinen keskus olisi parempi ratkaisu. Ei sitten käy ikävästi kun joku kippaa juotavat jonkin vehkeen sisään tai jotain muuta vastaavaa. Kannattaa myös hommata sopivia adaptereja koska voimavirta voi olla yleensä 16A, 32A, tai 63A joilla kaikilla on on omat erikokoiset liittimensä. Jos ostaa esim. 32A sähkökeskuksen niin siihen tarvitsee adapterin jos paikassa onkin 16A pistorasia. Jep. Ja jos käyttää adapteria alaspäin (esim. 32A - > 16A), niin sitten siinä on oltava sulakkeet! | |
![]() 19.11.2003 10:28:18 | |
Iso J:lle: suko kuulostaa pätevältä suomennokselta, joten sovitaan, että käytetään sitä. Mun käyttämäni termi on saksaa ja tätä meidän (ja saksalaisten) systeemiä kutsutaan muualla Euroopassa "German Poweriksi". Juu,, sitä samaa "German poweria" kokeili jo 40 luvulla eräs A.Hitler niminen miekkonen......huonoin tuloksin, ja Suomalaiset oli vähän pakosta mukana silloinkin... :-) "Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen | |
![]() 19.11.2003 10:41:46 | |
Mieleen ei oikein tule kirjaa joka käsittelisi kokonaisuutta, tahtovat painottua joko täysin teoriaan tai sitten asennustekniikkaan. Joku kirja joka käsittelisi molempia olisi tähän tarkoitukseen paras Teoriaa käytännönläheisesti: Ahoranta - Lesch - Sundell: Yleisjakson Sähkötekniikka, WSOY Tuosta mä ainakin oon löytänyt tietoa. Ostin näetsen kaikki serkkupojan vanhat sähköamis-kurssikirjat ja luin ne perusteellisesti läpi, varmasti perusteellisemmin kuin hän tai useimmat muutkaan opiskelijat koulussa :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 19.11.2003 11:37:55 | |
Juu,, sitä samaa "German poweria" kokeili jo 40 luvulla eräs A.Hitler niminen miekkonen......huonoin tuloksin, ja Suomalaiset oli vähän pakosta mukana silloinkin... :-) Tä? No, mä yritin vain kohteliaasti sanoa, että kannattaisi ottaa selvää ennenkuin höpöttelee niitä näitä, muttei sit. | |
![]() 20.11.2003 09:37:47 | |
Tä? No, mä yritin vain kohteliaasti sanoa, että kannattaisi ottaa selvää ennenkuin höpöttelee niitä näitä, muttei sit. Vitsiä yritin vääntää....meni siis ohi. Joo kyl mulle on selvää sähkönkäyttö,, opiskelen alaa tälläkin hetkellä. t Janne "Lauluni tulevat jostain tuolta siniseltä taivaalta" Unto Mononen | |
![]() 20.11.2003 15:30:26 | |
Vitsiä yritin vääntää....meni siis ohi. Joo kyl mulle on selvää sähkönkäyttö,, opiskelen alaa tälläkin hetkellä. t Janne Joo no mä oon niin yksinkertainen, etten mä sitä vitsiä nähnyt. Enkä nää vieläkään, joten jos menetin jotain, niin aina ei voi voittaa. Mutta se kyllä on hyvä juttu, että asiat on selvillä. | |
![]() 10.12.2003 15:49:14 | |
Schuko=Suko + 2 promillea, nääs... valomiehet... ei saatana... Heh heh... Vakavasti puhuen, niin kuin joku jo ehtikin sanoa niin kyllä se on SUojaKOsketin ja sitä cee -kirjainta ei siihen pitäisi laittaa. Näin ne minulle ainakin koulussa hiljattain opettivat. Niin ja varsinainen syy, miksi piti jotain tähän aiheeseen kirjoittaa on: Ahoranta - Lesch - Sundell: Yleisjakson Sähkötekniikka, WSOY Tuo on käsittääkseni ihan kohtuullinen kirja, en valitettavasti ole itse nähnyt, mutta herra Ahorannan yksinään tekemiä oppikirjoja kannattaa välttää. Oppilaitos, jossa tällä hetkellä kun tätäkin kirjoitan vaikka sähköalaa pitäisi opiskella, neuvoi meitä hankkimaan Ahorannan teoksen oppikirjaksi. Sitten kohta parikin opettajaa, jotka tiesivät asioista paremmin, sanoivat että rahanne haaskasitte, parempiakin olisi ollut... Olen samaa mieltä näiden opettajien kanssa siitä, että Ahorannan kirjat ovat jossain määrin sekavia ja niistä on hankala omaksua asioita. | |
![]() 11.12.2003 10:28:53 | |
Käytännön tasolla homma toimii parhaiten pikkubändillä seuraavasti: 16A:n voimavirtatöpselistä keskukseen tai adapteri kiinni. Siitä yksi vaihe audioon, toinen vaihe valoihin. Kolmas jää varalle eli jos sähköt "kaatuu" jommastakummasta, suko irti ja kiinni varavaiheeseen. Tämän kummempia ohjeita ja systeemejä ei mielestäni tarvita. Tyhjän saa pyytämättäkin | |
![]() 11.12.2003 15:46:19 (muokattu 11.12.2003 15:47:30) | |
No ei todellakaan ole. Vai miksiköhän sähköasentajaksi kouluttautuminen kestää 2-3 vuotta? Tämä on niin arka aihe että älkää missään nimessä tehkö FAQ:ta, jutut on niin mutu-pohjalta, osa on tottunut tekemään näin ja osa sitten vähän eri tavalla. Onhan joukossa toki ihan faktaakin mutta miten asioista tietämätön erottaa ne toisistaan. Ei mitenkään. Jos ei ymmärretä mistä esim. voimavirrassa on kysymys niin sitten mennään keikoille sen verran pienillä laitteilla että se shuko riittää. Jos ei riitä niin sitten palkataan ammattilainen mukaan. Onneksi bändissä on sähkömies, muuten alettaisiin soittamaan kynttiöiden valossa akustisesti. Paljonhan tässä on ollut asiaakin (tai ainakin asiallisen tuntuisia neuvoja). Onko näistä asioista kirjoitettu kirjoja, joista opiskellen voisi välttää mokat? Edit: Tuo Ahorannan kirja siis, entä muita? | |
![]() 21.01.2004 15:04:32 | |
Minä olen kyllä aina ottanut normaalia 230V valovirtaa ~3kW PA:han eikä ole ollut ongelmia. tuleeko ongelmia kun seuraava hanke on kasvattaa ainakin yhdella kW:llä järjestelmää? Tulee ongelmia: 3kW/230v = n.13A 4kW/230v = n. 17A, eli 16ampeerin sulake ei enään riitä, joten kannattaa siirtyä voimavirtaan. | |
![]() 21.01.2004 20:48:03 | |
Tulee ongelmia: 3kW/230v = n.13A Virran kulutushan on äänen kanssa jokseenkin piikikästä, jatkuvan virran ollessa jonnin verran pienempi. Toisaalta, hyötysuhde ei tuolla vahvistimella taida olla ihan 100% luokkaa... Mutta tuo 3kW jatkuvaa ja 16A toimii ainakin varmasti. Mutta eipäilen suuresti että 10A sulakekkaan tuolla pala. Ja tietysti oletan että kuormana ei ole kuin vahvistimet. Ei siis mikserit yms. | |
![]() 22.01.2004 16:28:55 | |
Virran kulutushan on äänen kanssa jokseenkin piikikästä, jatkuvan virran ollessa jonnin verran pienempi. Toisaalta, hyötysuhde ei tuolla vahvistimella taida olla ihan 100% luokkaa... Mutta tuo 3kW jatkuvaa ja 16A toimii ainakin varmasti. Mutta eipäilen suuresti että 10A sulakekkaan tuolla pala. Ja tietysti oletan että kuormana ei ole kuin vahvistimet. Ei siis mikserit yms. Joskus joku vanha ääniukko sanoi että päätteitä voi kytkeä 3xsulakkeen keston verran, koska päätteen tarvitsema virta on vain hetkellistä. Testaamaan en ole ruvennut, enkä tästä totuutta tiedä. Itse isoissa jutuissa kytken päätteitä useisiin eri vaiheisiin, vaikka kuormitus antaisi myöden. Tämä siksi että varsinkin subbari pääte aiheuttaa jänniteeseen notkahduksia aina basari iskun aikana. Roadari "Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa." | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)