Aihe: Digihaitari pianokoskettimilla. Rolandko?
1 2
Klezberg
25.10.2009 10:40:06

Charles: Kappaleissa, joissa soitan hiljaa laulajan taustalle jotain vastamelodian tapaista koristelua, saa sen kyllä tuleen hiljaa, mutta kun pitäis saada lisää ääntä, dynamiikka loppuu. Jos volumea on enämpi, on hiljaa soitto hankalaa, kun mennään juuri äänen syttymisen rajoilla ja kun se syttyy, se soi jo liian kovaa. Puuttuu tämmönen äänetön-ihan hiljaa akseli vallan.

Digisoittimissa on yleensä mahdollisuus valita eri vaihtoehtoja sille miten dynamiikka toimii. Eli erilaisia "käyriä" miten soitto vaikuttaa volyymiin. Löytyisiköhän sitä kautta tuohon ratkaisua. Kuulostaisi että tuossa tarvitaan semmoinen käyrä että hiljaa painaessa volyymi nousee hyvin varovasti ja nousee kovaksi vasta kun kunnolla paijetta painaa. Eri tapauksiin pitäisi sitten valita tilanteeseen ja kappaleeseen sopiva dynamiikkakäyrä.

Noin se ainakin samplepohjaisessa soittimessa menisi. Jos tuossa on oikeasti fyysinen mallinnus, eli että se matkii lehden syttymistä, asia ei ole noin yksinkertainen.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Charles
25.10.2009 10:47:09
Ei löydy apu dynamiikkakäyrästä, on jo nyt käytössä se loivin. Maahantuojaa olen reklamoinut asiasta ja on todettu, että se on vaan hyväksyttävä ominaisuutena.
Klezberg
25.10.2009 11:00:52

Charles: Ei löydy apu dynamiikkakäyrästä, on jo nyt käytössä se loivin. Maahantuojaa olen reklamoinut asiasta ja on todettu, että se on vaan hyväksyttävä ominaisuutena.

OK. Värkkiä tuntematta tulee mieleen. että tuossa voi sitten olla kyse äänen syttymisen herkkyyden asetuksesta, miten se sitten onkin toteutettu. Eli ei auta säätää dynamiikkaa varovaisemmaksi jos se dynamiikka menee äänen syttymisrajan alapuolelle silloin. Dynamiikkakäyrän vaikutushan on yleensä sijoitettu ennen äänen generointia, jotta asetus vaikuttaisi ääneen kokonaisvaltaisesti eikä vain volyymiin.

Tekniikan miehenä tuommoinen siis kyllä kiinnostaisi, vaikkei aloittelevana haitarinrääkkääjänä...
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
risto
25.10.2009 12:39:43 (muokattu 25.10.2009 15:58:07)

Klezberg: ...

Edit:
Risto, kun tuossa ylempänä kirjoitat "FR-2:n äänimailma ei ole oikean haitarin veroinen, mitään korviahiveleviä herkkiä soundifiilistelyjä siläl on turha yrittää niin kuin oikeilla haitareilla."

Puhuin tietenkin siitä mitä itse olen kokenut, tarkoitus ei ollut yleistää. FR-1:sta olen löytänyt vain kaksi soundia joita itse jaksan kuunnella. Microcube ihan varmasti suodattaa äänenlaatua pois minkä yritin sanoakin. Tästä lähtökohdasta ja haitarin perusasetuksia käyttäen oma kokemukseni on tuo. Mielessä oli vertailupohjana mm. sun haitarinäytteidesi soundi verkon yli.

...ja sitten kuitenkin hetkeä myöhemmin minulle että "Tiiä sitten, mutta kyllä ne gurut saavat pelit soimaan ja kuulostamaan", niin uskot siis että se soundi siitä paranee?

Sinä puhuit FR-7:sta ja se on paljon monipuolisempi ja laadukkaampi kuin FR-1. Kun kuuntelee juutubin digimestareiden soitantaa FR-7:lla se kyllä kuulostaa aika hyvältä.

Korjattu: FR-2 p.o. FR-1
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Klezberg
25.10.2009 13:03:43

risto:
Sinä puhuit FR-7:sta ja se on paljon monipuolisempi ja laadukkaampi kuin FR-2.

Mietin kyllä itsekin tuota. Silti kummastelen miten se että olen aloittelija vaikuttaa siihen millaisen äänen tuo peli päästää kun painan nappia ja työnnän paljetta. Aloittelija olenkin sitten kaikissa soittimissa, erityisesti kitarassa vaikka ensimmäisen kitarani hankin 1972.

Edelleen pidän mahdollisena että osa soundeista on tehty yhtyesoittoa ajatellen, jolloin soundin teossa pitää ajatella sitä miten se sopii yhteen muun soiton kanssa, eikä sitä että se kuulostaa yksinään hyvältä. Syntikoissahan on monesti preseteissä panostettu tuohon jälkimmäiseen, jolloin ne ovat ihan liian tukevia bändisoittoon.
Klezberg
25.10.2009 13:33:36

Kuuntelin nyt lisää FR7-soittoa juutubesta. Onhan siellä upeankuuloista soittoa. Pakko olla että kokeillessani oli minulle sopimaton preset päällä. Silti tulee mieleen, että noissa videoissa kun mestarit soittavat, ei juurikaan kuule miltä ääni kuulostaa pitkään soidessaan. Ja bassopuolella on usein käytössä muu kuin haitarisoundi. Diskantissakin on usein haitarin kanssa soimassa jokin muu instrumentti. Mutta siis, pakko kai uskoa että siitä lähtee hyvä haitarisoundi.
risto
25.10.2009 14:09:08 (muokattu 25.10.2009 14:09:34)

Klezberg: ....Pakko olla että kokeillessani oli minulle sopimaton preset päällä. .i.

Kyllä noissa hakemisissa saa helposti aikaa palamaan, muistuu mieleen aika jolloin vähän aikaa omistin Straton ja siinä Rolandin GR-50 kitaramidivermeet. Subjektiivinen yleistävä mielipiteeni on, että vielä ei ole akustisen voittanutta keksitty missään digisoittimessa, joka yrittää matkia sitä akustista esi-isäänsä.
"Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut." Room 8:37
Klezberg
25.10.2009 14:24:55

risto: Kyllä noissa hakemisissa saa helposti aikaa palamaan, muistuu mieleen aika jolloin vähän aikaa omistin Straton ja siinä Rolandin GR-50 kitaramidivermeet. Subjektiivinen yleistävä mielipiteeni on, että vielä ei ole akustisen voittanutta keksitty missään digisoittimessa, joka yrittää matkia sitä akustista esi-isäänsä.

Joo, sen uskon että sähkö- ja digivempeleissä on oma hommansa soundien säätämisessä. Tosin olen myös ymmärtänyt että soittajat eivät välttämättä kauheasti ole kiinnostuneet senlaatuisesta säätämisestä.

Mutta sitä en tajua että FR7 tunnistaisi soittajan aloittelijaksi ja huonontaisi sen mukaan soundia :)

Sähkökitara on kyllä semmoinen vehje jossa soittajan kosketus vaikuttaa ratkaisevastikin soundiin, kun se ääni syntyy siitä kielen värähtelystä eikä synteettisesti. Kävin minäkin kerran kokeilemassa jotain Rolandin kitarasynamallia, mutta onneksi en hankkinut.
risto
25.10.2009 15:16:20 (muokattu 25.10.2009 15:17:20)

Klezberg: ...Mutta sitä en tajua että FR7 tunnistaisi soittajan aloittelijaksi ja huonontaisi sen mukaan soundia :)

Ai, että pitäisi vielä selittää, ja vieläpä tuollaiseksi ketjun myötä kääntynyt tulkinta. :-)

Minähän sanoin tarkkaan ottaen: "Täytyy muistaa, että aloittelija on aina aloittelija ja siltä se myös kuulostaa, myös digivehkeiden maailmassa."

Kommenttisi oli tuosta jo aika pitkälle vedetty johtopäätelmä:). Ei ole kovinkaan vaikea ajatella, että soittimen ja sen ominaisuuksien ja mahdollisuuksien tunteminen eri soittotyyleillä jne. jne. on edellytys myös digisoittimen parhaiden puolien esiin saamiseksi.
Klezberg
25.10.2009 15:34:26

risto: Ai, että pitäisi vielä selittää, ja vieläpä tuollaiseksi ketjun myötä kääntynyt tulkinta. :-)

Juu, ja tässä menin jo selvästi vitsailun puolelle kuten hymiön perusteella ymmärsitkin.

Minähän sanoin tarkkaan ottaen: "Täytyy muistaa, että aloittelija on aina aloittelija ja siltä se myös kuulostaa, myös digivehkeiden maailmassa."

Kommenttisi oli tuosta jo aika pitkälle vedetty johtopäätelmä:).

Mulle on tyypillistä että luen saamani kommentit siinä asiayhteydessä mitä olen itse kirjoittanut, ja kysehän oli soundista.

Ei ole kovinkaan vaikea ajatella, että soittimen ja sen ominaisuuksien ja mahdollisuuksien tunteminen eri soittotyyleillä jne. jne. on edellytys myös digisoittimen parhaiden puolien esiin saamiseksi.

Niinpä, eikä mielestäni tarvitse olla guru siihen että hakee soittimen preseteistä ne omaan tyyliin sopivat soundit.

Juutubeista löysin muuten toistaiseksi miellyttävimmän soundin jostain FR1-videosta. Siis haitarisoundin.
risto
25.10.2009 15:56:10

Klezberg: ...

Juutubeista löysin muuten toistaiseksi miellyttävimmän soundin jostain FR1-videosta. Siis haitarisoundin.

Tuosta huomasinkin, että olen kokonaan unohtanut mitä itseasiassa omistan ja puhunut FR-2:sta, vaikka tämähän onkin FR-1. Että sellainen korjaus.
Klezberg
25.10.2009 16:03:07

risto: Tuosta huomasinkin, että olen kokonaan unohtanut mitä itseasiassa omistan ja puhunut FR-2:sta, vaikka tämähän onkin FR-1. Että sellainen korjaus.

Hiukan sitä ihmettelinkin että olisit saanut seuraavan mallin (onko FR-2:sta muuten olemassakaan?) sillä hinnalla.
risto
25.10.2009 18:56:59

Klezberg: Hiukan sitä ihmettelinkin että olisit saanut seuraavan mallin (onko FR-2:sta muuten olemassakaan?) sillä hinnalla.

On joo, vaan ei tosiaan sillä alle tonnin hinnalla:

http://www.roland.fi/product.asp?id=169&catid=53
humppahanuristi
26.10.2009 12:20:10 (muokattu 26.10.2009 12:25:43)

KoskPaavo: "Jos hallitsee basson hyvin, niin rumpalin kanssa jo ihan kuin trio."
lain ed.
Vois sanoa että jopa kvartetti, sointupuolelta saa kitaristin, heh.

Sitten kun lähdetään vetämään bassolla kuviota, niin se komppikitaristi ei pysykään enää mukana...

Niin muuten, tässä akustisen mallintamisessa ei taida oikeastaan olla muuta idea kuin se, että saadaan halvalla "monipuolinen" soitin.
Mielestäni tämän rolandin käyttö ei ole ihan helpoimmasta päästä äkkiseltään, logiikka on vähän outoa.
Vielä parempi ratkaisu olisi kuitenkin aito akustinen mideillä vaikka tehdastekoisena ne härvelit sisäänrakennettuna.
Ongelmana tietysti siinä ratkaisussa on hinta ja myöskin paino.

Minulle tässä kevättalvesta yritettiin kaupata käytettyä FR3b:tä lähes uuden hinnalla. Pari tuntia sillä soittelin enkä kyllä ihan heti ole hankkimassa.
Paitsi ensi lauantain keikalla se olisi ihan paikallaan...
Humpasta rautalankaan...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)