![]() 19.03.2009 09:58:14 (muokattu 19.03.2009 11:19:51) | |
---|---|
No nytpä sain itse samanlaisen niksipirkkaidean. Olen harkinnut viisirivisen hankkimista ja kävin jo yhtä kokeilemassa. Olisin halunnut soittaa molliasteikon, olin sen jo valmiiksi katsonut, mutta eihän sitä sitten löytynytkään. Äsken tajusin, että tietokoneen näppäimistöllä rivit menevät aika samalla tavalla kuin näppäinhaitarissa ja koskettimistonkin voi nostaa pystyyn. Joku on varmaan tehnyt ohjelman, jolla näppäimistöltä voi soittaa midiä myös haitarin tyyliin. Semmoinen löytyikin ja pääsin kokeilemaan. Näppäimistön tuntuma vain on kamala. Sen verran alan tajuta, että haitaria kokeillessa en ole tajunnut, miten lähellä d on c:n alapuolella, ja olen jo mennyt f:ään, sitten olen ollut hukassa. EDIT: Hauska systeemihän tuo. Sillä alkaa jo sävelmät löytyä. Nyt pitäisi vain saada se oikea haitari... huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 19.03.2009 13:03:40 (muokattu 19.03.2009 13:13:35) | |
Onhan esimerkiksi kitaroitakin erilaisia ja silti yhdenlaisella kitaralla treenaava osaa myös soittaa esim. soitinta jossa on leveämpi otelauta, vaikkakaan ei ehkä yhtä sulavasti ainakaan heti. Sinänsä voisi kuvitella, että pystykiipparitreenikin saattaisi kehittää haitarinsoittoa. Tosin haitarilla soittaessa ei taida olla samanlaista näköyhteyttä sormiin kuin kitaralla, ja ehkä kahden soittimen välillä vaihtelu saattaa aiheuttaa tilanteen, jossa kumpikaan ei tunnu luonnolliselta. Olisi kiva kuulla jonkun sellaisen kommentti asiaan, joka on joskus treenannut täysipainoisesti kahta soitinta, jotka soittotekniikaltaan ovat toisiaan lähellä. edit: tietysti tilanne voi olla eri, jos kiipparin ja haitarin koskettimien koko tai tatsi on täysin erilainen, minä kun en haitaria ole koskaan soittanut | |
![]() 19.03.2009 13:19:23 (muokattu 19.03.2009 13:24:27) | |
Tosin haitarilla soittaessa ei taida olla samanlaista näköyhteyttä sormiin kuin kitaralla, ja ehkä kahden soittimen välillä vaihtelu saattaa aiheuttaa tilanteen, jossa kumpikaan ei tunnu luonnolliselta. Mä ajattelin nimenomaan tätä näköyhteyden puutetta, jolloin on opittava oikeat etäisyydet lihasmuistiin. EDIT: Ja tiedän kyllä itse että kitaralla skaalan pituuden muutokset tai siirtyminen sähkiksestä nailonkieliseen eivät juurikaan aiheuta ongelmia. Tuntuisi, että kaikki soittimet ovat tässä suhteessa erilaisia siinä, miten sormet löytävät paikkansa ja oikeat liikeradat. Haitarissa, tosin näppäinmallissa) olen kokenut aluksi vaikeaksi pidemmät siirtymät, sormet menevät niin helposti väärälle näppäimelle kun ei ole mitään muuta osviittaa kuin lihasmuisti. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 19.03.2009 13:30:26 | |
Joo haitarilla varsinkin bassopuolelle kun ei nää ollenkaan ja nappulat on niin pirun pieniä, niin helposti aluksi hyppää väärään paikkaan. Mutta kun oivaltaa kuinka looginen systeemi bassopuoli on, niin se helpottaa soittoa jo kummasti. | |
![]() 19.03.2009 16:06:26 | |
Tässä näppäinhaitarin treenausta tietokoneen näppäimistöllä. Tavoitteena löytää jokin sävelmä kun menen kauppaan haitareita kokeilemaan. http://htoyryla.dyndns.org/music/keyboard.wmv huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 20.03.2009 08:53:39 | |
Klezberg: Tässä näppäinhaitarin treenausta tietokoneen näppäimistöllä. Tavoitteena löytää jokin sävelmä kun menen kauppaan haitareita kokeilemaan. http://htoyryla.dyndns.org/music/keyboard.wmv Hoh, johan nyt, tuosta tuli mieleen että mitä jos tekiskin vanhasta haitarista QWERTY- näppäimistön. " Studiosus perpetuus" | |
![]() 20.03.2009 11:08:28 | |
KoskPaavo: Hoh, johan nyt, tuosta tuli mieleen että mitä jos tekiskin vanhasta haitarista QWERTY- näppäimistön. Laitat ne kirjaimet siihen haitariin ja alat soittaa sanoituksen mukaan... huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 20.03.2009 12:31:28 | |
Hehei, kerrohan mikä on ohjelman nimi, ja mistä löysit? Pakkohan tuota on itekin kokeilla :) | |
![]() 20.03.2009 12:58:57 | |
moder: Hehei, kerrohan mikä on ohjelman nimi, ja mistä löysit? Pakkohan tuota on itekin kokeilla :) Sweet little piano. Nimestä huolimatta valittavissa on myös viisirivisen haitarin layout. Tekee siis midiä. Kun tuli tuo idea, ajattelin ensin että pitää ruveta itse koodaamaan. Mutta olihan sen jo joku tehnyt. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 21.03.2009 07:42:40 | |
Paljon kiitoksia kaikille aiheeseen osallistuneille. Siis keskustelu toki jatkukoon. Olen mielenkiinnolla seurannut kommentteja, joista tällä hetkellä käsitykseni on: Aivot reagoivat soittoasentoon, haitari kontra kiippari vaakatasossa. Eli vaikka soittaa koskettimia siinä asennossa missä niitä soitetaan, haittaa haitarin eri kosektinleveydelle ei ole, koska aivot reagoivat erilaiseen käsien asentoon. Voin olla väärässä. Toinen ajatus: Jospa vain etupäässä soittaisi kiipparilla "normiasennossa" oikeita sormituksia, eiköhän ne sitten menisi sinne haitarinkin sormituksiin, mutta haitarin kosketittimien mukaan, kun aivot on "haitarivaihteella", koska haitari on silloin sylissä. Kysymys: Onko kosketinsoittimen ja haitarin oikean käden sormitukset ihan samoja? Eli etsii vain kirjastosta kosketin tai haitarin nuotteja. En muuten vielä ole paljoa löytänyt, missä on sormien numerointi. Ahvenaiselta jotain kyllä haitariin. Kolmas ajatus: Ei ole haittaa vaikka silloin tällöin nostaa kiipparin pystyyn, jos siltä tuntuu, kun prosentuaalisesti soittomäärät on niin pieniä, että ne ei sotke oikeaa haitarinsoittoa. No pieni ajatus.... Kyllähän ihminen hyvin nopeasti vaihtaa "eri vaihteen", jos puhuu tosikon virallisen tutun kanssa, sitten hetkeä myöhemmin tapaa hyvän kaverin, jolle voi pi...la miten vain. Ensin on naama peruslukemilla, sitten toisen ihmisen kanssa kyllä juttu lentää ja hauskaa riittää. Kai joku sama korrelaatio näilläkin, vaiko ontuva aasinsilta soittamiseen nähden? Ai tähänks riville? | |
![]() 21.03.2009 09:24:48 | |
Mare552: Kyllähän ihminen hyvin nopeasti vaihtaa "eri vaihteen", jos puhuu tosikon virallisen tutun kanssa, sitten hetkeä myöhemmin tapaa hyvän kaverin, jolle voi pi...la miten vain. Ensin on naama peruslukemilla, sitten toisen ihmisen kanssa kyllä juttu lentää ja hauskaa riittää. Kai joku sama korrelaatio näilläkin, vaiko ontuva aasinsilta soittamiseen nähden? Totta. Mutta hauska juttelu kaverin kanssa ei valmenna tippaakaan siihen miten muiden kanssa toimitaan. Tästä lähinnä oli kysymys. Tuskinpa satunnainen pystykiipparisoittelu mitään haittaakaan. Ja itseä ainakin auttoi tuo viisirivisen treenaaminen tietokoneen näppäimistöllä, löysin kaupassa jo asteikon ja jonkin sävelmän. Mutta tuskinpa rupean sillä hiljaa harjoittelemaan, kun näppäinrivien kohdistukset ovat kuitenkin erilaiset. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 21.03.2009 13:06:25 | |
Klezberg: Totta. Mutta hauska juttelu kaverin kanssa ei valmenna tippaakaan siihen miten muiden kanssa toimitaan. Tästä lähinnä oli kysymys. Tuskinpa satunnainen pystykiipparisoittelu mitään haittaakaan. Ja itseä ainakin auttoi tuo viisirivisen treenaaminen tietokoneen näppäimistöllä, löysin kaupassa jo asteikon ja jonkin sävelmän. Mutta tuskinpa rupean sillä hiljaa harjoittelemaan, kun näppäinrivien kohdistukset ovat kuitenkin erilaiset. Eipä valmenna ei. Mutta ei haittaakaan. Tarkoitin vain, että käsitykseni mukaan joka asiassa, eri tilanteissa ja eri ihmisten kanssa asioidessaan, alitajuisesti pukee "eri haalarit" päälleen. Menee vähän filosofiseksi, mutta musiikkihan on myös filosofiaa. Meneepä minne vain, niin aina on joku "pieni rooli" päällä, vaikka kuvitteleekin olevansa kuinka oma itsensä. Oma itsehän sitä onkin, mutta tilanteen mukaan. Siis tuossa perusajatus siihenkin, että vaihtaa "eri haalarit", haitarille omansa ja kiipparille omansa. Samoin kitaralle jne.... Ai tähänks riville? | |
![]() 21.03.2009 13:49:20 | |
Mare552: Siis tuossa perusajatus siihenkin, että vaihtaa "eri haalarit", haitarille omansa ja kiipparille omansa. Samoin kitaralle jne.... Juu juu. Joskus tosin haalarit menevät aika kummasti sekaisin. Pääsin kerran kokeilemaan Synthophonea, aidosta saksofonista rakennettua midiohjainta jonka perässä oli fyysistä mallinusta käyttävä syntikka. Saksofonin äänellä soittaen tuntuma oli hämmentävän aito. Kun sitten soundin vaihtoi klarinetiksi, menin aivan sekaisin. Sekosin näppäimissä, kun jotenkin automaattisesti aloin hakea klarinetin ylä-a -näppäintä mitä fonissa ei ole. Silloin kun soitan midipuhallinta, joka ei muistuta oikeaa soitinta, noin ei käy. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 28.03.2009 06:35:19 | |
Klezberg: Juu juu. Joskus tosin haalarit menevät aika kummasti sekaisin. Pääsin kerran kokeilemaan Synthophonea, aidosta saksofonista rakennettua midiohjainta jonka perässä oli fyysistä mallinusta käyttävä syntikka. Saksofonin äänellä soittaen tuntuma oli hämmentävän aito. Kun sitten soundin vaihtoi klarinetiksi, menin aivan sekaisin. Sekosin näppäimissä, kun jotenkin automaattisesti aloin hakea klarinetin ylä-a -näppäintä mitä fonissa ei ole. Silloin kun soitan midipuhallinta, joka ei muistuta oikeaa soitinta, noin ei käy. No joo. Tuo mielestäni todistaa sen, että kun ottaa erilaisen soittimen käteensä, aivot ottavat siihen soittimeen kuuluvat "asetukset", kuten kosketinvälin, niiden sijainnit ym. Siispä jos soittaa kiipparin eri levyisillä koskettimilla kuten kiipparia soitetaan, se ei ainakaan haittaa haitarin kapeampaan koskettimistoon. Nyt tärkeä kysymys: Onko kosketinsoittimella ja pianohaitarilla aivan samat sormitukset? Itse luulisin näin olevan. Eli jos lainaa kirjastosta kosketinnuotteja, joissa sormitusket, ne käy haitarillekin? Niitä luulisi paremmin löytyvän, haitarisävelmiä en kovin montaa kirjaa ole löytänyt. Vai onko haitarisovitukset kokonaan eri lukunsa verrattuna kosketinsävelmiin. Tunnustan amatöörimäisyyteni. Kaihan tuossa sormien oikeassa asettelussa tietenkin on joku logiikkakin, että sen voi itsekin oppia ja soveltaa, aivan kuten sointujen rakenteetkin, jotka on hyvin loogisia. Aika kummallisia vain, miten sormet asetetaan kun välissä otetaan sointu, mutta se riippuu kai siitä, mihin asti pitää seuraavassa kohtaa taas ylettyä. Näin oon käsittänyt, että kun kakkossormella lähdetään c:stä, niin nelosormen jälkeen ykkönen (peukalo) menee F:ään. Alaspäin taas kolmonen menee ykkösen yli. Mutta kun sormituksia katselee, ei se noin selkeää ole, nuo soinnut, kaksisormisetkin sotkevat kuviota. Ai tähänks riville? | |
![]() 28.03.2009 12:09:06 (muokattu 28.03.2009 14:36:03) | |
Mare552: No joo. Tuo mielestäni todistaa sen, että kun ottaa erilaisen soittimen käteensä, aivot ottavat siihen soittimeen kuuluvat "asetukset", kuten kosketinvälin, niiden sijainnit ym. Joo, paitsi että tuossa mun esimerkissä soitin pysyi samana, mutta kun ääni muuttui, aivot vaihtoivat ohjelmaa. Eli mutkikkaita asioita ovat. Ja vielä kerran: aivot eivät voi vaihtaa sellaiseen ohjelmaan jota niillä ei vielä ole, eli jokainen soitin on opeteltava ennenkuin aivot hallitsevat sen. Mutta sulla on selvästi halu ajatella tietyllä lailla, joten teet niinkuin haluat. Onko kosketinsoittimella ja pianohaitarilla aivan samat sormitukset? Itse luulisin näin olevan. Eli jos lainaa kirjastosta kosketinnuotteja, joissa sormitusket, ne käy haitarillekin? Niitä luulisi paremmin löytyvän, haitarisävelmiä en kovin montaa kirjaa ole löytänyt. Kannattaa etsiä kirjastosta jokin haitarikurssi. Itse lainasin Pihlajamaan oppaan ja siinä oli sormitukset myös pianohaitarille. Tosin haitarin sormituksista taitaa olla aika monta koulukuntaa. Näin oon käsittänyt, että kun kakkossormella lähdetään c:stä, niin nelosormen jälkeen ykkönen (peukalo) menee F:ään. Alaspäin taas kolmonen menee ykkösen yli. Mutta kun sormituksia katselee, ei se noin selkeää ole, nuo soinnut, kaksisormisetkin sotkevat kuviota. Pihlajamaan perussormitus c-duurille on: 1 2 3 1 2 3 4 1 2 3 1 2 3 4 5 (2 oktaavia, ylöspäin) 5 4 3 2 1 3 2 1 4 3 2 1 3 2 1 (2 oktaavia, alaspäin) Edit: Peukalolla näyttää Ahvenaisen koulukin c-duurin aloittavan. Ja onhan haitarissa käsi aika eri asennossa kuin koskettimissa, jos ajatellaan olkapäästä alkaen (vaikka koskettimille käsi tulee kohtisuoraan haitarissakin). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 28.03.2009 19:45:04 | |
Klezberg: Joo, paitsi että tuossa mun esimerkissä soitin pysyi samana, mutta kun ääni muuttui, aivot vaihtoivat ohjelmaa. Eli mutkikkaita asioita ovat. Ja vielä kerran: aivot eivät voi vaihtaa sellaiseen ohjelmaan jota niillä ei vielä ole, eli jokainen soitin on opeteltava ennenkuin aivot hallitsevat sen. Mutta sulla on selvästi halu ajatella tietyllä lailla, joten teet niinkuin haluat. No enhän tota voi ihan allekirjoittaa, että kuitenkin ajattelen tietyllä tavalla. Kummallisestihan kyllä monen mielestä ajattelen, se ehkä johtuu siitä kun olen syntynyt jalat edellä, ja siinä hötäkässä piuhojen järjestys päässäni voi olla muuttunut, eikä ajatukseni senkään vuoksi ole täysin samankaltaista normi-ihmisten perusajattelun kanssa. Tässä jaaritellessahan on käsitykseni ja ajatukseni on kuitenkin muovautunut, jonka pohjalta teen sitten kuten haluan. Kertaanpa vielä, hehe. Eli alkuun tuo diskanttipuoli oli haitarissa helppoa, kun soitin miten vain sormet sattui menemään. Eli korvakuulolta sama kappale löytyi eri sävellaissakin melko helposti. Ilman että katsoin koskettimia. Se oili aika hämmentävää, kun en ennen ollut soittanut katsomatta. Alkujaan tuo "pystykiippari" tuntui hyvältä, kun en hoksannut koskettimien eri leveyttä. Se kuitenkin pilasi hyvän ideani. Eli tuskin kannattaa paljoa eri kosketinleveydellä soittaa haitariasennossa. Nyt sitten olen uskossa, että jos kiipparilla normaalisti soittaen oppii kappaleeseen haitarisormitukset, biisi menee haitarillakin sitten aivan helposti, kun aivot vaihtaa "haitariasetukset" päälle, mutta sormitus toimii kuten kiipparilla on opittu. Ehkä olisin tuon ilman tätä tolkuttamistakin keksinyt, mutta on tästä ketjusta ollut paljon apuakin. Ja vielä otan toki ehdotuksia vastaan, sekä voin muuttaa jälleen ajatuksiani. Juu, pitääpä vielä kahlata haitarioppaita, sekä verrata niitä kosketinoppaisiin, ovatko sormitukset suunnilleen samanlaisia. Haitaritunnit toki myös, mutta onhan tässä aikaa. Ai tähänks riville? | |
![]() 28.03.2009 20:16:34 | |
Nyt sitten olen uskossa, että jos kiipparilla normaalisti soittaen oppii kappaleeseen haitarisormitukset, biisi menee haitarillakin sitten aivan helposti, kun aivot vaihtaa "haitariasetukset" päälle, mutta sormitus toimii kuten kiipparilla on opittu. No minusta tuossa on ainakin pisara toiveajattelua, että opit voisi suoraan siirtää soittimesta toiseen. Juu, pitääpä vielä kahlata haitarioppaita, sekä verrata niitä kosketinoppaisiin, ovatko sormitukset suunnilleen samanlaisia. No, enpäs itsekään ole ainakaan vielä vaivautunut opettelemaan viisirivisen sormituksia kirjoista, kun soitella tekee mieli eikä harjoitella. Välillä niitä sormituksia pitää kuitenkin ajatella, nyt jo huomaa että muuten tulee vaikeita kohtia. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 29.03.2009 09:04:38 | |
Klezberg: No minusta tuossa on ainakin pisara toiveajattelua, että opit voisi suoraan siirtää soittimesta toiseen. Toivossahan on hyvä elää. Perustan ajatukseni myös sille, että oli niin helppoa soittaa "sattumasormituksin" koskettimia katsomatta. Tuskin se olisi niin helppoa ollut, ellen koskaan olisi soittanut yhtään kosketinsoittimella. Se että oppii haitaria soittamaan, ei kyllä tapahdu hetkessä, varsinkin kun sen äänekkyys haittaa korrostalossa. Varmaan kuuluu rappukäytävään kun hankalasti sahaa jotain kohtaa, haittaa vähän harjoittelua vaikka miten koettaa mielensä paaduttaa. Tässä iässä sitä vaan haluaa jo oppia asiat alusta alkaen oikein, kun kuitenkin sitten on harmillista joskus huomata, että väärä tapa on este soittamiselle kun mennään vähänkään vaikeampaan. Ai tähänks riville? | |
![]() 30.03.2009 09:29:10 (muokattu 30.03.2009 09:29:28) | |
"Tässä iässä sitä vaan haluaa jo oppia asiat alusta alkaen oikein, kun kuitenkin sitten on harmillista joskus huomata, että väärä tapa on este soittamiselle kun mennään vähänkään vaikeampaan." Jo sitten pidemmälle edistyneenä sen väärän tavan voi äkkiä treenata pois, mielestäni tuo on aivan turhaa pelottelua. Vartti- puolituntia jauhaa jotain "oikealla" tavalla ja se on siinä. Pääasia on se soittaminen, kirjoista sitä ei opi. " Studiosus perpetuus" | |
![]() 30.03.2009 11:32:47 | |
KoskPaavo: "Tässä iässä sitä vaan haluaa jo oppia asiat alusta alkaen oikein, kun kuitenkin sitten on harmillista joskus huomata, että väärä tapa on este soittamiselle kun mennään vähänkään vaikeampaan." Jo sitten pidemmälle edistyneenä sen väärän tavan voi äkkiä treenata pois, mielestäni tuo on aivan turhaa pelottelua. Vartti- puolituntia jauhaa jotain "oikealla" tavalla ja se on siinä. Pääasia on se soittaminen, kirjoista sitä ei opi. Totta puhut kyllä. Minunkin mielestäni sitä väärän tavan poisoppimista liiotellaan ja pelotellaan aivan liikaa. Mutta olen kyllä vain huomannut että haitarinsoittoni meni ihan uusiin puihin ja suorastaan jämähti paikoilleen, kun häävalssiakin aloin opetella oikeilla sormitusksilla. Nyt sitten harjoittelnkin helpompia kipaleita, siinä kun tuo basso ja melodia takkuaa, kun eivät synkkaa yhteen kaikin paikoin. Siltihän se että soittaa ja paljon, on kaiken A ja O. Sekä siinä että koko ajan koettaa soittaa hyvin ja oikein, ei kuitenkaan liikaa otsa rutussa. Ilman harjoittelua ei opi. Silti haluan oppia nuo sormitukset oikein, sekä oon niin optimisti, että ne vielä alkaa ainakin suht oikein mennäkin. Tärkeintähän ei kuitenkin ole se että sormet on juuri oikeassa "koulujärjestyksessä" , vaan se että soittaminen kuulostaa musiikilta. Ai tähänks riville? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)