Aihe: Sellon soiton aloittaminen 15 vuoden iässä 1 2 | |
---|---|
![]() 26.07.2007 14:13:58 | |
Käyppä sitten käsiksi siihen kontrabassoon jos tilaisuus tulee :) Silläkin voi kyllä kokeilla perusjuttuja eli sävelien löytämistä nauhattomalta otelaudalta. Vire vaan on matalampi ja kielien väli muistaakseni kvartti eikä kvintti kuten sellossa ja viulussa. Olenhan minä sitä kokeillut,ihan hyvää jälkeä tein siinä opettajan mielestä,hemmetin kovaa siinä saa kyllä painaa niitä kieliä. Koulussa olen saanut kokeilla kontroa,rumpuja (peruskomppi testi,en osannut),syntikkaa (2-3kertaa) ja puoliakustista bassoa. | |
![]() 26.07.2007 15:15:52 | |
Käyppä sitten käsiksi siihen kontrabassoon jos tilaisuus tulee :) Silläkin voi kyllä kokeilla perusjuttuja eli sävelien löytämistä nauhattomalta otelaudalta. Vire vaan on matalampi ja kielien väli muistaakseni kvartti eikä kvintti kuten sellossa ja viulussa. Joo, kontrabasson viritys on alhaalta ylöspäin E-A-D-G. "Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir | |
![]() 26.07.2007 18:21:59 | |
Uskoisin, että kaikki halvat jousisoittimet ovat ihan yhtä huonoja. Eli mitään upeaa ääntä ei varmaankaan tuollaisesta saa, mutta eipä sillä kait aluksi olekaan niin väliä? viulunopettaja sanoi että,hyvä viulisti saa irti huonostakin viulusta irti. eikös sellolla ole sama homma?. | |
![]() 27.07.2007 16:56:23 | |
Uskoisin, että kaikki halvat jousisoittimet ovat ihan yhtä huonoja. Eli mitään upeaa ääntä ei varmaankaan tuollaisesta saa, mutta eipä sillä kait aluksi olekaan niin väliä? viulunopettaja sanoi että,hyvä viulisti saa irti huonostakin viulusta irti. eikös sellolla ole sama homma?. Jostain netistä aikanaan löysin äänityksen jonka joku osaava viulisti oli soittanut samanlaisella satasen kiinanviululla kuin itsellänikin on. kuulosti ihan hemmetin hienolta, tosin en tiedä paljonko oli muokattu. Tuntuu myös että nämä kiinalaiset soittimet ovat laadultaan paljon parempia kuin jotkut (ainakin vanhemmat) eurooppalaiset ns. oppilassoittimet.Nämä kuitenkin tuntuisivat olevan ihan kaikkien "taiteen sääntöjen" mukaan tehtyjä, kaikki osat joiden kuuluu olla puuta ovat puuta(pl. viuluni "pohjatappi" joka on muovia, irto-osana tosin olisi helppo vaihtaa jos häiritsisi),reunaupotukset ovat oikeita upotuksia eikä maalattuja, jousen jouhet ovat luonnonjouhta,ei nylonsiimaa niinkuin kuulemma joissain halvoissa jousissa jne. Ainakin eräs näkemäni tsekkiläinen viulu oli todella surkeaa työtä verrattuna tuohon kiinalaiseeni, esim. reunaupotukset kynällä piirretyt,kannen ja pohjan kulmat kuin puukolla vuollut jne.Varmaan 60-70-luvun suojatuilla markkinoilla kuitenkin maksanut ihan kohtuullisesti. Lienee vain niin että kiinassa työvoimakustannukset ovat niin paljon matalammat että sama laatu siellä tehtynä maksaa murto-osan siitä mitä euroopassa,etenkin tällaisissa paljon käsityövaiheita vaativissa tuotteissa. Kiinassahan kyllä osataan tehdä laatuakin ja (erittäin pikkutarkoista) puutöistä sekä soitinrakennuksesta on vuosituhantiset perinteet. Valitettavasti vain kiinalainen tekee juuri sitä mitä tilataan joten Suomessa myydään esim. kiinalaisista työkaluista yms. lähinnä "niin halvalla kuin mahdollista" määreellä tilattua roskaa. Tietysti sarjavalmiste on sarjavalmiste oli se tehty missä vain, kun soittimia tehdään isoja sarjoja samoilla piirustuksilla on selvää ettei mitoituksia voi muutella esim. puun tiheyden mukaan, joten mitat valitaan niin että puun laadun vaihdellessa tietyissä rajoissa saadaan aina toimiva ja koossa pysyvä soitin, mikä johtaa siihen että osat tehdään varman päälle aika paksuiksi jolloin ne tietenkään eivät resonoi yhtä voimakkaasti kuin äärimmäisen ohuiksi hiotut. Toisaalta tällainen sarjatuotantosoitin saatta olla mekaanisesti lujempi ja vähemmän altis esim. halkeiluille, eli siten jopa parempi harrastajalle joka ei halua käyttää soitintaan vuosittain soitinrakentajalla "määräaikaishuollossa". Tosin en tiedä sitten millaisia liimoja kiinansoittimissa käytetään eli onko saumoja mahdollista edes avata korjauksia varten vai onko "kertakäyttökamaa"? Kellään kokemusta? Muutenkin tuntuu että "eurooppalaista käsityötä" arvostetaan välillä liikaa näissä asioissa, mikä tahansa kylän paikallisen nikkarin 100 vuotta sitten väsäämä viulu koetaan paremmaksi kuin uusi sarjatuotantosoitin, samoin vanha eurooppalainen sarjatuotantosoitin koetaan paremmaksi kuin uusi kiinalainen. Vaikka niinhän se menee kitaroissakin, tämän päivän halpa tusinakama on 50 vuoden kuluttua arvokasta wintagea. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 27.07.2007 18:58:24 | |
Puhuin tässä isovanhempieni kanssa,heidän mielestään minun pitäisi osata pianolla 8 perusnuottia ja osata tulkata ne. Noh,tuon tulkkaamisen tärkyden ymmärrän täysin,mutta mitä tekee sillä taidolla jos osaa soittaa pianolla 8 perusnuottia,eihän se liity sellon soittoon. Itse en tajua mitä hyötyä sinulle on siitä että tiedät miten joku ääni tuotetaan pianolla jos aiot soittaa selloa tai vaikka kitaraa yms. | |
![]() 27.07.2007 22:03:57 | |
Puhuin tässä isovanhempieni kanssa,heidän mielestään minun pitäisi osata pianolla 8 perusnuottia ja osata tulkata ne. Noh,tuon tulkkaamisen tärkyden ymmärrän täysin,mutta mitä tekee sillä taidolla jos osaa soittaa pianolla 8 perusnuottia,eihän se liity sellon soittoon. Itse en tajua mitä hyötyä sinulle on siitä että tiedät miten joku ääni tuotetaan pianolla jos aiot soittaa selloa tai vaikka kitaraa yms. Mua alkaa turhauttaa sun puolesta. Mitä ihmeen asiantuntijoita nämä sun isovanhemmat on olevinaan? Ihan sama kun sanoisi, että voidakseen opiskella lääkäriksi, pitää ensin opiskella kokiksi. Ei mitään järkeä. "Kato! Mää joogaan sua nopeemmin! Mun aurani on rauhallisempi ku sulla, saatana! Mun sieluni kiertää korkeammilla tasoilla, senkin paskavelli! Siinäs istut lootusasennossa, niinku mykkä paskalla, sillävälin ku meikä harppoo pitkin avaruutta! NI!" -noir | |
![]() 27.07.2007 23:42:04 (muokattu 28.07.2007 18:19:32) | |
Mua alkaa turhauttaa sun puolesta. Mitä ihmeen asiantuntijoita nämä sun isovanhemmat on olevinaan? Ihan sama kun sanoisi, että voidakseen opiskella lääkäriksi, pitää ensin opiskella kokiksi. Ei mitään järkeä. En tiedä,itsekkin olin ihan pihalla kun mummi selitti tuota pianon nuottien osaamista,kyllä tämä alkaa pikkuhiljaa kyrsimään. "Jos sulle sitten hankitaan se sello,mitä sie osaat tehdä sillä muutakuin vedellä sitä edestakaisin kun et tajua nuoteista mitään?" Sanoi mummi. Jos olisin soittanut piano ja osaisin piano nuotit ja saan sellon,en minä silti osaa soittaa ukkonooaa sellolla koska en tunne sellon nuotteja. Jos sitä ei osaa soittaa mitään olemassa olevaa kappaletta,voihan sitä aina vedellä omiakin ja luoda niitä omia kappaleita. Jos ei osaa soittaa vasta-alkajana ukkonooaa se tuskin ketään tappaa,sitähä varten tunneilla käydään jotta opitaan ukkonooa. http://www.bassclef.co.uk/cello_string_a.html Tuolta lyötyvillä kieli tiedoilla pärjää jonkinverran,sillä tuolla kerrotaan miten tehdään esim: A kielestä B, D kielestä E, G kielestä A ja C kielestä D. Hyväähän se mummi varmaankin tarkoittaa,jossakin mielessä siis,mutta kyllä tuo kuullostaa niin tolkuttomalta. Aloitteliana sitä ei tietenkään osaa mitään,sehän on itsestään selvyys,eikä aloittavaja sellisti joka on soittanut pianoa, osaa soittaa sen paremmin kuin toinen sellisti joka ei ole soittanut pianoa.Pianoa soittanut nyt vain osaa lukea nuotteja,mutta ei soittaa,eli miltein ovat tasoissa nuo pianoa soittanut kaveri ja kaveri joka ei ole soittanut. | |
![]() 29.07.2007 07:48:46 | |
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä helvettiä se sun sukulaisille kuuluu jos haluat selloa soittaa? | |
![]() 29.07.2007 07:54:11 | |
Ja harrasteluun mitään nuotteja tarvitse osata jos on vähääkään korvaa millä kuunnella.. Jos se nyt estää unelmasi jos et mene pianotunneille, niin anna periksi ja mene muutamalle tunnille opettelemaan ne muutamat soinnut jos kerran sitten saat himoitsemasi sellon? Aina välillä maailmassa joutuu tehdä jotain ei niin kivaa saadakseen mitä haluaa. | |
![]() 29.07.2007 08:43:54 (muokattu 29.07.2007 08:46:17) | |
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä helvettiä se sun sukulaisille kuuluu jos haluat selloa soittaa? Se kuuluu sen verran heille että he toimivat rahoittajina. Ja harrasteluun mitään nuotteja tarvitse osata jos on vähääkään korvaa millä kuunnella.. Jos se nyt estää unelmasi jos et mene pianotunneille, niin anna periksi ja mene muutamalle tunnille opettelemaan ne muutamat soinnut jos kerran sitten saat himoitsemasi sellon? Aina välillä maailmassa joutuu tehdä jotain ei niin kivaa saadakseen mitä haluaa. Kyllähän siellä voisi käydä,vanhemmat eivät vain nykyisin suostu puhumaan asiasta, ja ainut pianon opettaja on veivinsä tainnyt heittää. | |
![]() 29.07.2007 14:03:12 (muokattu 29.07.2007 14:03:46) | |
Koko sukuko meinaa rahoittaa yhden pienen soittimen hankintaa? Täytyy vain ihmetellä vanhempien asennetta kun kerrankin on nuorukainen joka haluaisi jotain järkevää harrastaa, niin teilataan tylysti. Mene kotiin pari viikonloppua ympäri päissäsi ja sano ettei ole muutakaan tekemistä kun ryypätä kun ei kerran musiikkiakaan saa harrastaa :) | |
![]() 06.08.2007 18:20:17 (muokattu 07.08.2007 01:25:17) | |
Koko sukuko meinaa rahoittaa yhden pienen soittimen hankintaa? Täytyy vain ihmetellä vanhempien asennetta kun kerrankin on nuorukainen joka haluaisi jotain järkevää harrastaa, niin teilataan tylysti. Mene kotiin pari viikonloppua ympäri päissäsi ja sano ettei ole muutakaan tekemistä kun ryypätä kun ei kerran musiikkiakaan saa harrastaa :) Ehkei nyt koko suku,vanhemmat ja isovanhemmat ainakin. Tuossa loistavassa ideassa on vain se että ei tässä iässä kaljaa/viinaa saa kaupasta:). Taino...keskiviikkona olisi tarkoitus käydä vetämässä kavereiden kanssa hieman,konfirmaatio on kuun lopussa,tulisi edes jonkunverran sitä käteistä. | |
![]() 17.05.2012 22:55:15 | |
Löysin tän ketjun netin syövereistä ja kiinnostuin nytte lopputuloksesta, alotitko sää koskaan soittamaan selloa? :) Ite en selloa kahdeksan vuotta soittaneena suosittelisi sen opettelemista yksikseen. Jos oppii soittoasennon, jousikäden ym. väärin, niitä on vaikea ruveta myöhemmin muokkaamaan ja muutenkin sujuu takuulla kivuttomammin, jos ei soita itsekseen vaan käy jonkun alottelijakurssin tai menee tunneille :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)