risto 06.12.2006 17:38:05 (muokattu 06.12.2006 18:00:25) | |
---|
Itselläni on HB:n 6-kielinen banjo. .... onko mahdollista saada tehtyä tuosta 4-kielinen? Satula pitää ainakin varmaan vaihtaa? Banjoja on useanlaisia eri tarkoituksiin tarkoitettua, joten minusta tärkeätä ennen ostamista on tietää mikä tyylisuunta kiinnostaa eli mitä haluaa soittaa ja minkälainen "työkalu" siihen sitten on yleisesti havaittu sopivaksi. Nelikielisiä on olemassa usealla eri skaalan- l. kaulan pituudella riippuen virityksestä ja tarkoituksesta. Esim. melodiasoittoon käytettään yleensä lyhyempiä kauloja koska soittimet on viritetty kvinttiin (pitkiä venytyksiä). Komppisoittamissa (vanha jazz) pitkä kaula taas käy paremmin. Jos itse olisi vastaavassa tilanteessa, en ehkä lähtisi muuttamaa nelikieliseksi mainitusta kaulan pituudesta johtuen ja koska kahden kielen puuttuminen olisi mälsää :-) , vaan muuttaisin sen kuusikieliseksi bluegrass banjoksi seuraavasti: 1. Ostaisin ja asentaisin normaali 5-kieleisen banjon kielisatsin ja asentaisin siitä 4 ohuinta kieltä. 2. Ostaisin ylimääräinen ohuen D kielen (samaa paksuutta kuin satissa oleva ohuin) ja se tulee paksun E:n paikalle. 3. Ostaisin ylimääräisen samaa laatua ja sopivaa paksuutta olevan A-kielen. 4. Ostaisin ja asentaisin Shubb liukukiskocapon. Nimittäin, jos bluegrass banjossa se lyhyt ohut ylin G drone kieli jatkuisi ylös asti, se olisi vapaana D koska sehän soi G:nä viidenneltä nauhalta. Shubb capo pidetään siis normaalisti 5. nauhan kohdalla. Sitten vielä se A-kieli. Olen nähnyt kuvia ja lukenut juttuja BG soittajista, jotka ovat teettäneet itselleen kaulan, jossa on ylimääräinen A bassokieli, eli no prb tässä suhteessa. Sitä en sitten muistakaan päättyikö ohut G dronekieli viidennelle nauhalla ja oliko kaula kavennettu siitä eteenpäin kuten normaalissa BG banjossa. Tällä konseptilla voit aivan varmasti soitella bluegrassia (EDIT: ja käyttää 5-kielisen tabulatuureja). Se, missä määrin kaulan kaventamisen puuttuminen vaikuttaa soittamiseen en sitten osaakaan sanoa, mutta voisin kuvitella että ei paljoakaan, ainakaan alussa, kun pääpaino on kuitenkin näppäilyn ja sen rollien opettelussa. EDIT: Typoja ja pientä... "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
Blues_lad 06.12.2006 18:02:25 | |
---|
Wau! Kerrankin sai kunnon vastauksen täällä,kiitoksia! Taidan säästää tuon tuollaisenaan ja hankkia sen 4-kielisen joskus tulevaisuudessa. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
Turkanen 13.02.2007 13:24:23 | |
---|
Onko banjo käytännössä kuinka erilainen virittää kuin kitara? Pitäis tutun banjo virittää, enkä oikein oo perillä sen virittämisestä :) |
risto 13.02.2007 22:51:15 | |
---|
Onko banjo käytännössä kuinka erilainen virittää kuin kitara? Pitäis tutun banjo virittää, enkä oikein oo perillä sen virittämisestä :) Riippuu banjosta ja mikä vire olikaan kyseessä? Jos siinä on normaalit banjon virityskoneistot, niin ne ovat harvemmalla välityksellä kuin kitarassa. Kiristimissä on myös ruuvi pohjassa, jolla kiristimen tiukkuutta voi säätää, ainakin paremmissa. Sitten huom, virityksessä on oleellista että talla on ensin oikealla paikallaan. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
Turkanen 14.02.2007 09:23:41 | |
---|
Riippuu banjosta ja mikä vire olikaan kyseessä? Eiköhän se oo se avoin-G. Onko jotkut viritykset vaikeempia virittää ku toiset? Sitten huom, virityksessä on oleellista että talla on ensin oikealla paikallaan. Miten talla vois olla väärin, en mä aio kieliä pois ottaa. |
risto 14.02.2007 15:33:15 | |
---|
Miten talla vois olla väärin, en mä aio kieliä pois ottaa. Siten että banjossa talla on irtonaisesti puristuksissa kielten ja kalvon välissä ja voi liikkua ja liikkuukin aina välillä. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
AH3 19.02.2007 14:32:19 | |
---|
Elikä vielä selvennyksen vuoksi se bluegrass banjon yleisin viritys = avoin-G. 1 = D (ohuin pitkä kieli) 2 = B 3 = G 4 = D (kitaran 4 kieli) 5 = G (lyhyt kieli) Itse viritän banjon 4-kielen mittarilla tai kitaralla ja sen jälkeen 3 ja 2, kuten kitaralla. viimeiseksi 1 ja 5 korvakuulolla. Mutta tapoja on varmaan yhtäpaljon, kuin soittajiakin... Ei kiitos...minulla on jo pingviini. |
shellraiser 19.02.2007 15:03:45 | |
---|
Elikä vielä selvennyksen vuoksi se bluegrass banjon yleisin viritys = avoin-G. 1 = D (ohuin pitkä kieli) 2 = B 3 = G 4 = D (kitaran 4 kieli) 5 = G (lyhyt kieli) Selvennyksen selvennys, 2 = H |
Turkanen 19.02.2007 17:37:11 | |
---|
Eli siis 4-kielisessä banjossa vire olis 1 (ohuin) B 2 G 3 D 4 G ? |
zille 26.02.2007 12:21:50 | |
---|
Siten että banjossa talla on irtonaisesti puristuksissa kielten ja kalvon välissä ja voi liikkua ja liikkuukin aina välillä. Oho, mä en oo tiennytkään, että se on irtonainen. Mistä sen sitten tietää, millon se on oikeassa kohdassa? Vai onko siinä joku puristusjälki siinä kohassa, missä se on suurimman osan ajasta olult, eli mikä olis sit varmaan se oikea kohta? Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa. |
shellraiser 26.02.2007 13:53:47 | |
---|
Mistä sen sitten tietää, millon se on oikeassa kohdassa? Sama sääntö kuin muissakin kielisoittimissa, eli 12.nauha on tallan ja satulan puolivälissä. Viritysmittarilla huiluäänien kanssa lopullinen paikka on hyvä etsiä. Kun oikea kohta löytyy, voi sen merkata vaikka lyijykynällä kalvoon. Eli siis 4-kielisessä banjossa vire olis 1 (ohuin) B 2 G 3 D 4 G ? Nelikieliset banjot on käsittääkseni nk. tenor-banjoja, joiden vire on perinteisesti: 1 A (ohuin) 2 D 3 C 4 G Tai näin minä olen asian käsittänyt, korjatkaa jos meni ihan metsään. |
risto 26.02.2007 18:47:10 (muokattu 26.02.2007 18:47:35) | |
---|
Nelikieliset banjot on käsittääkseni nk. tenor-banjoja, joiden vire on perinteisesti: 1 A (ohuin) 2 D 3 C 4 G Tai näin minä olen asian käsittänyt, korjatkaa jos meni ihan metsään. Joo, metsään meni, vai oliko typo? Joka tapauksessa, tenoribanjojen kielet viritetään normaalisti kvinttiin. Irkkutenorissa käytetään paksuimmasta lukien G,D,A,E, eli sama kuin viulussa ja maniskassa, jolloin se sopii hyvin kansanmusiikissa melodian soittoon kun sävellajit ovat yleensä viululle sopivia. Sitten vanhempi tenoriviritys on tuosta matalampi, sekin kvinteissä eli C,G,D,A, tätä ehkä tarkoitit. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
shellraiser 26.02.2007 21:10:45 | |
---|
Sitten vanhempi tenoriviritys on tuosta matalampi, sekin kvinteissä eli C,G,D,A, tätä ehkä tarkoitit. Kyllä, kyllä, tätähän siinä on varmaan takaahaettu. Hyvä, että korjasit ! |