Aihe: Monitorointi pikkukamoilla
1 2
Guitar Hero
05.02.2006 20:49:50
HÄH???

mä vaan referoin, mitä yksi miksaaja selitti mulle heikkoäänisten laulajien kanssa toimimisesta.

2 mikkiä, joista toinen vastavaiheeseen.
"Jumalaut mä oon out"
Puavali
05.02.2006 21:10:35
mä vaan referoin, mitä yksi miksaaja selitti mulle heikkoäänisten laulajien kanssa toimimisesta.

Tuosta selostuksesta puuttuu jotain, luulen.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Guitar Hero
05.02.2006 23:56:15
Tuosta selostuksesta puuttuu jotain, luulen.

olen pelkkkänä korvana. ja silmänä
"Jumalaut mä oon out"
PL
06.02.2006 09:25:51
Tuota systeemiä käytettiin joskus ammoisilla 60/70-luvuilla kiertojen vähentämiseksi.
Kaksi mikkiä, toinen vastavaiheessa, vähensivät kiertoa ja vuotoja silloin kun poppari oli kaukana mikistä ja backline huusi armoa taustalla eikä kunnon monitorointia ollut. Kun työnnettiin nokka kiinni vain toiseen mikkiin niin saatiin lauluakin kuulumaan.
Kun katselee tuon aikakauden livetaltiointeja niin tuommoiseen mikitystekniikkaan törmää aika usein. Nykyaikaisilla vehkeillä on melkoista käyttäjien osaamattomuutta jos tuo on kierto-ongelmien ratkaisu.
pitk
06.02.2006 10:57:06

Sorry lyhyenpulskea vastaukseni, häkellyin sen verran. Siis teoriassa jos laitat kaksi mikkiä vierekkäin, toisen vastavaiheeseen ja syötät niitä samaan kaiuttimeen, niin sieltä ei pitäisi kuulua mitään. Käytännössä kuitenkin kuuluu. Lainaan vanha kunnon radion stereotestiä: "Aiheutamme tahallisen vaihevirheen, jolloin ääneni pitäisi kuulua epämääräisestä suunnasta ja monovastaanottimissa häipyä lähes kuulumattomiin".

Kuten tuossa on jo todettu, näin lienee menetelty ennenkuin on keksitty haaroittaa se samainen mikrofoni monitoreihin ja etupäähän, eli on laitettu laulajalle kaksi mikkiä, toinen ulos toinen lavalle ja jommankumman vaihetta kääntämällä yritetty päästä kierrosta eroon. Joskus toimii joskus ei.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
hemmo
06.02.2006 15:21:09

Kun katselee tuon aikakauden livetaltiointeja niin tuommoiseen mikitystekniikkaan törmää aika usein. Nykyaikaisilla vehkeillä on melkoista käyttäjien osaamattomuutta jos tuo on kierto-ongelmien ratkaisu.

Tuota, eiköhän tuo johtunut ns. jako/haaroitusrasioiden puuttumisesta. Toinen mikki meni "PA"-kamoihin ja toinen taasen johonkin äänittimeen.
FenderGibsonMarshallMonster
PL
06.02.2006 15:31:16 (muokattu 06.02.2006 16:03:12)
En usko tuota, sillä ei kait Y-johdon tekeminen ollut tuohon aikaan sen kummallisempi homma kuin nykyään. Olen tuosta joskus muinoin keskustellut silloisten äänimiesten kanssa ja noin todellakin tehtiin kiertojen ja vuotojen eliminoimiseksi niinkuin aiemmin mainitsin. Tuosta on ollut juttua joissakin vanhoissa audioalan kirjoissakin.

http://groups.google.fi/group/alt.a … mp;oi=groupsr&start=0&num=3

Vielä lisäyksenä: Nykyäänkin samalla periaatteella tehdään nk. "noice cancelling" mikkejä meluisiin ympäristöihin. Noissa on sisäänrakennettuna joko kaksi mikkielementtiä tai rakenteellisilla ratkaisuilla on tehty sopiva kulkuaikaviive kalvolle eri suunnista tuleville äänille.
Timi
09.02.2006 22:19:38
Voi kiesus kun yritetään tehdä yksinkertaisesta asiasta taas vaikeeta!
miffe
17.02.2006 12:44:05
Kuten tuossa on jo todettu, näin lienee menetelty ennenkuin on keksitty haaroittaa se samainen mikrofoni monitoreihin ja etupäähän, eli on laitettu laulajalle kaksi mikkiä, toinen ulos toinen lavalle ja jommankumman vaihetta kääntämällä yritetty päästä kierrosta eroon. Joskus toimii joskus ei.

Kyl ne Grateful Deadille ihan tosissaan kahta mikkiä eri vaiheeseen ajoivat.

Periaate: kaukaa tuleva ääni tulee kahteen kohtuullisen lähellä olevaan äänisieppoon suhteellisen samassa vaiheessa, jolloin ne vahvistavat toisiaan -> käännettään toisen polariteetti, jolloin ne kumoutuvat. Kun taas se orgaaninen mökäfoni räkii suhteellisesti varsin lähellä sitä toista mikkiä ja siis suhteellisesti niin kovin kaukana siitä toisesta, on sen kauemman mikin tuottama signaali niin kovin paljon pienempi, ettei sen aiheuttamalla signaalin kumoutumisella ole mitään käytännön merkitystä.

Crownin differoid-mikit (CM 310/311) perustuvat juuri tähän ja toimivat tasan tarkkaan oletetusti eli hyvin.

miffe
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)