Aihe: e-liike, 8/06, top-5..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Royal Banzai
30.08.2006 02:05:37
Mites, vetikö Egotrippi paljo vanhoja biisejä?

Juu, takkia hakemaan...
Roberto
30.08.2006 08:13:56

Mites, vetikö Egotrippi paljo vanhoja biisejä?

Juu, takkia hakemaan...

Hoho! Aavekaupunki ois ollu kova...

Naulakolla nähään..

Aika vakavaa hommaa näköjään toi musapuuha.
PL
30.08.2006 08:24:44 (muokattu 30.08.2006 08:35:04)
On se kivaa, että tuo poliisiasenne on levinnyt yhä laajemmalle. Nykyään on näköjään rokki-, humppa-, vire- ja kielipoliisien lisäksi PA-poliiseja.

Jos jollakin on sellaiset työkalut ja taito, että taittuu ilman kompromissejä kaikissa paikoissa niin olkoon onnellinen. Muiden on tehtävä parhaansa sillä ryönällä mitä käsillä on ja niillä eväillä mitkä syntyessään on saanut.

Ja jos nyt on sattunut häviämään tarjouskilpailun, niin uutta tarjousta vetämään ja oikeilla perusteluilla saattaa keikka joskus kohdalle napsahtaa. Kilpailijalle vittuilu ei liene oikea lähtökohta.

Narikassa on näköjään hemmetinmoinen ruuhka, joten taidan ottaa vielä yhdet.
miffe
30.08.2006 09:51:44
Jos jollakin on sellaiset työkalut ja taito, että taittuu ilman kompromissejä kaikissa paikoissa niin olkoon onnellinen. Muiden on tehtävä parhaansa sillä ryönällä mitä käsillä on ja niillä eväillä mitkä syntyessään on saanut.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ole kyllä varsinaisesti ollut kyse mistään kilpailusta tai vastaavasta, vaan siitä, että sinne on vaan tilattu/toimitettu tietty lootakombinaatio.

Ja jos nyt on sattunut häviämään tarjouskilpailun, niin uutta tarjousta vetämään ja oikeilla perusteluilla saattaa keikka joskus kohdalle napsahtaa. Kilpailijalle vittuilu ei liene oikea lähtökohta.

Eipä tarvi ton takia päätään aukoa, koska koko mun kalusto oli ko. festareilla käytössä. Eikä tosta muutenkaan voisi sanoa varsinaisesti, että olis mun kilpailijoista kyse millään lailla.
miffe, äänimies
PL
30.08.2006 10:37:05
Eipä tuo nyt miksikään päänaukomiseksi ollut meinattukaan, vaan sellainen yleinen heitto liittyen siihen, että nykyään kaikki asiat on kilpailutettava ja vain yksi sen tarjouskilpailun voittaa. Jos tarjouskilpailun häviää ja siitä katkeroituu, niin elämä saattaa käydä rankaksi.
hemmo
12.09.2006 23:16:50

"Nielin siinä kyyneleitä, vie vittu muijakin vielä, stnan kikolo." - sirdickyj
kivi
12.09.2006 23:28:51
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Teijo K.
13.09.2006 09:45:13

Hoho!
:-D :-D :-D

Siehän olit oikeassa koko ajan, joten on helppo hymyillä. Itsehän siis itken kosolti.

Näissä keskusteluissa on aina se hyvä puoli, että kun joutuu omia näkemyksiään selittämään muille, ne joutuu myös selvittämään itselleen. Muuten tekstistä ei tule ymmärrettävää. Ja se että teksti on ymmärrettävää on kaiken tekstipohjaisen kommunikaation suurin haaste.

Mutta juu, on terveellistä käydä aina säännöllisin väliajoin uudestaan läpi ihan perusteista asti tekemisiään, oli ne tekemiset sitten miksaaminen, toimittajana toimiminen tai vaikka kalanjalostuslaitoksessa työskentely. Sitä tässä on nyt tehty eikä sellainen mene hukkaan. Jos keskustelu tästä jatkuu niin toivottavasti se sisältää mahdollisimman paljon pohdintaa ja mahdollisimman vähän kampittamista.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
sirdickyj
13.09.2006 21:27:18
Hoho!
:-D :-D :-D

Mä olin se "tieryntyyppinen kitaristi" ja pysyn kannassani.
Pataan!
koopop
28.09.2006 14:14:16

Olin lähes eturivissä Bryan Adamsin keikalla, ja suoraan Bryanin Marshall 4x12 -stackin edessä, n. 10 metrin päässä "tulilinjalla". Stack oli suunnattu suoraan eteenpäin.

Ja se Marshall oli niin kovalla (ja mä tarkoitan sitä, meinas korvista valuu veri) että multa meni keikka pilalle. En kuullut juurikaan muuta kuin sen Marshallin. Laulua ja vähän bassoa. Toisen kitaristin ja kiipparin soitot hukkui täysin. Ainoat hengähdystauot oli kun Bryan soitti akustista suoraan PA:han. Voitte kuvitella minkälaisesta äänenpaineesta on kyse, jos PA:sta tulee muutenkin reilu 100dB SPL, siihen sitten vielä se kitarastygen suora signaali, varmasti lähenteli 110-115db. Puukkosaundi niin että oikein sattuu päähän.

Että näin. Yksi maailman tunnetuimmista rockbändeistä, big time, ja tällainen kokemus sitten.

Ja eihän Bryan itse kuullut että Marsu oli kovalla koska se ampui sitä nilkkoihin, mutta koska yleisö oli niin paljon alempana, se tuuttas suoraan päin yleisön naamaa. Ai että pisti vihaksi, koska saundit oli muuten kohdallaan. Olisinpa vain kuullut muuta kuin sen Marsun.

Ennen keikkaa kitarateknikko testas jokaisen kitaran tän Marsun läpi, ja siinä vaiheessa eturivi sen Marsun kohdalla rupes vääntelehtimään ja pitelee korvia.

Ai että olisin toivonut että bändin oma balanssi ja monitorointi olisi ollut kunnossa, jottei eturivin olisi tarvinnut kärsiä.

PRKL
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien
Curvin
28.09.2006 20:56:37
Olin lähes eturivissä Bryan Adamsin keikalla, ja suoraan Bryanin Marshall 4x12 -stackin edessä, n. 10 metrin päässä "tulilinjalla". Stack oli suunnattu suoraan eteenpäin.

Hyvin samanlainen tapaus sattui itselleni kesällä. Olin miksaamassa eräänkin festarin yhtä lavaa ja paikalle pamahtaa ulkomaan kitarataiteilija, joka on backline raiderissaan tilannut itselleen 2kpl marshall stackkejä. "Onneksi" budjetista oli karsittu sen verran että backline toimittaja ei tuonut paikalle kuin yhden yläkaapin. Ja ensimmäiseksi linjachekin alkaessa herra kääntää kaikki napit kaakkoon nupista. Ja mukavaa oli kun linjachekin alkaessa kitaraa rupeaa puskemaan etupäähän, joka sijaitsi n.30m päässä lavasta, n.100-106 dbA Slow välillä, PA:n ollessa kiinni. Kyseistä herraa pyydettiin kauniisti soittamaan hiljempaa järjestävän seuran edustajan puolesta, mutta eipä vetänyt. Niin siis järjestävän seuran edustajien kanssa oli ennen festarin alkua sovittu että vedellään nätisti eli n.95dbA Slow.
Kauhian mukavaa oli kuin kaikki ne lapsiperheet jotka katsomossa olivat rupesivat hiljalleen tuossa 2 biisin aikana poistumaan paikalta. Ja monitorimiksaajakaan ei pystynyt olemaan enään lavalla edes korvatulpat päässä. Kyllä oli taas kivaa olla kaikkien ihmisten tuijotettavana mikserin takana, kun mitään ei pysty kitaran volalle tekemään.
Kyllä Roudari Popparin kotiin ajaa
miffe
28.09.2006 23:45:31
Ja mukavaa oli kun linjachekin alkaessa kitaraa rupeaa puskemaan etupäähän, joka sijaitsi n.30m päässä lavasta, n.100-106 dbA Slow välillä, PA:n ollessa kiinni. Kyseistä herraa pyydettiin kauniisti soittamaan hiljempaa järjestävän seuran edustajan puolesta, mutta eipä vetänyt.

Oliko Smaartti päällä? Näyttikö RTA samalta (vähän niinku vaaleenpunanen kohina) kuin erään tanskalaisen bändin keikalla? Oli aika rapsakka yläkerta sillon :)
miffe, äänimies
Curvin
29.09.2006 10:16:33
Oliko Smaartti päällä? Näyttikö RTA samalta (vähän niinku vaaleenpunanen kohina) kuin erään tanskalaisen bändin keikalla? Oli aika rapsakka yläkerta sillon :)

Oli Smaartti kyl, mut ei voi enää muistaa miltä se näytti. aika rapee oli tuo yläkerta tälläkin kertaa.
Kyllä Roudari Popparin kotiin ajaa
Juutas
21.10.2006 18:46:50
Sikälimikälisesuinkinonmahdollista ja jos tämä keskustelu ei ole ihan eksynyt
alkuperäisestä aiheestaan (oliko sitä? =), niin palatakseni alkuun seuraava
lainaus heläytti sielun syvimpiä kieliä

LAINAUS MARKOTETRI: Tärkein asia bändin ja miksaajan välillä ei ole nokkimisjärjestys, palkanmaksuehdot eikä se, kuka käskee ketä. Tärkein asia on luottamus.

Riippumatta siitä oliko Esan alkuperäinen kirjoitus sarkasmia (oletan että oli),
niin eiköhän silti jokainen aloitteleva bändi voi pohtia sitä yhteistoiminnan
sujuvuutta paikan henkilökunnan ja etenkin miksaajan kanssa. Seuraavaksi
opettavainen tarina oman ei niin pitkän uran alkuajoilta... XD

Olimme bändin kanssa ensimmäistä kertaa kertaluokkaa isommassa paikassa
soittamassa (kyseisellä klubilla ovat soittaneet kaikki Suomen isommatkin
nimet Alanko, Nurmio jne.) ja allekirjoittaneella oli hivenen hermot heikossa
kun kokemus oli uusi. Souncheck meni miten meni eli hieman oli hutera olo
kun miksaaja veti kaiken lievästi sanottuna lennokkaasti totuttuun nähden
ja käytti soundcheck-ajasta puolet kahvin juomiseen takahuoneessa. Ei tämä
mitään: kamat kasassa ja lavalle ainakin kokonaissoundi kuulosti oikein
kelvolta.

Keikan alkumetreillä könyämme lavalle ja nyökyttelen miksaajan kanssa molemmin
puolin sen merkiksi, että homma voi alkaa. Heitän aloitusspiikin mikkiin ja mitään
ei kuulu. Miksaaja ryntää lavalle ja kytkee jonkin unohtamansa kaapelin paikalleen - homma voi jatkua. Heitän aloitusreplan uudelleen ja soiton pitäisi
alkaa, mutta tällä kertaa kitarastani ei kuulu pihaustakaan. (Lavalle tullessa
kyllä kuului.) Hermostun ja tokaisen mikkiin jotain sen tapaista, että "mikäs nyt
tällä kertaa on vikana". Miksaaja vetää herneen nenään ja huutaa salin läpi,
että laita se vahvistin päälle. No tohkeissani menen vahvistimen luo ja huomaan,
että vahvistimen volume on salaperäisesti mennyt nollille viimeisen kahden
minutin aikana. (Miksaaja on siis vetänyt hanikan nolliin hihallaan ohi mennessään.) No ei muuta kuin ääntä koneeseen ja keikka käyntiin.

Pientä alkukankeutta ja loppu hyvin kaikki hyvin? Ei suinkaan. Kommentoimalla
mikrofonin kautta miksaajan työtä olen rikkonut kirjoittamatonta sääntöä ja
saanut pyhän vihan niskaani. Loppukeikan ajan miksaaja laittaa lauluuni
toistuvasti pitkähäntäisiä delay-efektejä, jotka "hienovaraisesti" tuhoavat
niin musiikkiimme oleellisesti liittyvät tauot kuin koko soiton tiukkuuden
muutenkin...

Mitä tästä opimme? Paljonkin. Ensinnäkin Markotetri on täysin oikeassa sanoessaan, että tärkeintä on luottamus. Kun luottamuksen ilmapiiri oli
kadoksissa, oli homma tuhoon tuomittu. Mielestäni miksaajan toiminta
oli todella epäammattimaista, MUTTA inhimillistä. Mitäpä menin mikkiin
huutelemaan. Nyttemmin olen viisastunut ja tajunnut, että kyllä se on parempi
jos keikalla KAIKKI säilyttävät kasvonsa - miksaaja mukaan luettuna.
kivi
21.10.2006 19:11:23
Seuraavaksi
opettavainen tarina oman ei niin pitkän uran alkuajoilta... XD

Lohdutuksen sana: kun keikkoja tulee enemmän, et enää huomaakaan tuollaisia asioita. Ne menevät ohi normaaleina tapauksina, eikä niitä muista enää edes keikan lopussa, saati että niitä alkaisi puida julkisesti.

Aina menee jotain vikaan. Se on normaalia. Sillä ei ole mitään väliä, sen sijaan sillä on jos hermostuu ongelmista.
:-D

Henkilökemiat eivät joskus kohtaa. Silloin tulee lapsellista käytöstä, helposti myös miksaajalta, varsinkin jos olette häntä hoputtaneet tai muuten kiusanneet kesken kahvinjuonnin. Se pitää vain ohittaa. Itsekin on tullut nuorna miesnä soitettua koko keikka täydelle ja erittäin isolle salille yhden ainoan sitruunankeltaisen spotin loisteessa, koska talon valomies suuttui kun toinen kitaristi pyysi soundcheckissa hetken taukoa valojen vilkuttelusta nähdäkseen säätää pedaalit.
:-D

(Tuollaista muuten tapahtuu heti vähemmän, jos palkanmaksu tapahtuu niin että miksaaja ymmärtää olevansa töissä bändillä ja bändi on töissä yleisöllä, keikkapaikkahan on vain vuokrattu tila. Jos maksu tulee suoraan talolta, miksaaja voi kokea olevansa enemmän talon kuin bändin puolella, ja saattaa ollakin.)

Jos vielä muistaa jotain omista keikoistaan, keikkakokemusketju on:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=88507
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
miffe
22.10.2006 01:49:27
Aina menee jotain vikaan. Se on normaalia. Sillä ei ole mitään väliä, sen sijaan sillä on jos hermostuu ongelmista.

Niin menee ja huomattu on. Ehkä yksi pahimmista mokista itsellä on huolimaton käden lepuuttaminen, jolloin satuin nojailemaan sopivasti midi-mute-scene nappuloiden päällä sillä seurauksella, että lavalta meni kerralla pimeäksi viisi monitoriryhmää.

Bändin laulaja tokaisi biisin loputtua tyynesti, että häneltä meni monitori pimeäksi. Lavalle päin juostessani kuulin PA:sta, että myös viereinen ryhmä oli pimeänä. Epäilin, että jostain oli päätelandiassa mennyt sähköt, mutta kaikkihan siellä oli kunnossa. Palasin takaisin miksaustiskille ja huomasin, että tiskissä palaa kovasti punaisia valoja ja scenen numero vilkkui epäilyttävästi.

Olisiko esimerkiksi tuollaisessa tilanteessa auttanut se, että jo(t)ku(t) olisi(vat) kilahtanut/-neet? No ei varmasti. Jos en ongelmaa olisi saanut korjattua, olisi perinteinen "tunti turpaan keikan jälkeen" ollut ehkä paikallaan, koska sellaisesta kardinaalimunauksesta oli kyse.

Joo, ei mulla muuta...
miffe, äänimies
villekauhanen
10.11.2006 00:18:19 (muokattu 11.11.2006 22:14:38)
Miffe,

Mä en ole tehnyt kanssasi mitään keikkahommaa ennen viime lauantaita (4.11.2006) jolloin minulla oli epäonni työskennellä kanssasi Turun Konserttitalolla Ritva Oksasen konsertissa. Sinä olit Turku Audion palveluksessa ja minä olin artistin puolesta monitorimiksaajana.

Mä oon jättänyt sun kommenttit aina (jo vuosia) aika vähälle huomiolle sekä live-audio boardissa että muissa foorumeissa, koska en juuri ole tuntenut sua.

Nyt voin tasan yhden keikan kokemuksella sanoa täällä, missä mielellään nähtävästi puhut muitten työsuorituksista, että ÄLÄ IKINÄ KOSKAAN MILLOINKAAN arvioi MISSÄÄN KENENKÄÄN työsuorituksia julkisesti.

SULLA EI OO SIIHEN VARAA.

Susta voi EHKÄ tulla joskus vielä äänentoistoalan ammattilainen mutta se vaatii noin 1400 keikkaa, 1400000 kilometriä ja sitä että teet enemmän töitä etkä selitä.

edit:tarvittavan koulutuksen määrä arvioitu uudestaan

10.11.2006 18:57:53 (muokattu 10.11.2006 19:25:24)
Mä en ole tehnyt kanssasi mitään keikkahommaa ennen viime lauantaita (4.11.2006) jolloin minulla oli epäonni työskennellä kanssasi Turun Konserttitalolla Ritva Oksasen konsertissa. Sinä olit Turku Audion palveluksessa ja minä olin artistin puolesta monitorimiksaajana.

Eipä ollut eka kerta, mutta se siitä.

Jatkot jossain muualla.

edit: Kannattaa myös miettiä, miten hätäisiä johtopäätöksiä tekee...
miffe, äänimies
duane
11.11.2006 15:33:33
SULLA EI OO SIIHEN VARAA.

Paukahti plussa, ja uskon ettei jää ainoaksi :)
Behringer herättää täällä voimakkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan mutta onhan se merkkituote t.mixiin verrattuna?
dewil
11.11.2006 16:55:35

Saaks noista plussapisteistä jotain etuisuuksia esim. alkossa tms?
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)