Aihe: laulukamat bänditreeneihin
1
JTL
18.03.2005 12:34:23

Moi!

Yritin selata aiempia posteja läpi mutta en löytänyt sopivaa tietoa.

Paljonko maksaa laulukamat missä riittäisi tehot bänditreenikäyttöön. Musiikkityylinä metalli eli aika kovaa soitetaan..

Kannattaako hommata Suomesta vai esim. Thomanilta?
www.mikseri.net/bedimmed/ +++ www.mikseri.net/mellow/ +++ jtl.deviantart.com
temppari
18.03.2005 14:37:48
Moi!

Ensimmäiseksi tulee mieleen että oletteko hommaamassa kaikkia kamoja vai löytyykö jotain ennestään? Eli löytyykö entuudestaan esim. mikkejä, mikkipiuhoja, mikseriä, efektiä..?? vai onko edessä koko setin hankinta?
Heviä kun soitatte niin pientä ja näppärää settiä on varmaan turha edes ehdottaa??
Tuleeko kamoista läpi pelkästään laulut vai lisäksi mahdollisesti basaria, koskettimia ehkä kitaroitakin?
Niin ja se tärkeä homma että mitäs lysti saisi maksaa?

Thomannilla on paljon kampetta ja kilpailukykyiset hinnat.
Sinne on vaan vähän pidempi matka lähteä testaamaan.
Itse olen ainakin toistaseksi saanut hankittua kamoja suomesta thomann hintaan tai alle. Kyllähän varmaan jokainen suomen musiikkikauppias tietää et tää maksaa thomannilla sen ja sen verran..

Myös tuolta kannattaa katsella:
www.stpaulssound.fi
Siellä on ollut jo pidemmän aikaa useampia valmiita settejä tarjouksessa.

Mutta jos laitat vähän lisätietoja niin saamme tänne varmaan useampiakin ehdotuksia.
terveisiä Jaskalle!!
JTL
19.03.2005 17:23:54

Kiitos vastauksesta!

Ensimmäiseksi tulee mieleen että oletteko hommaamassa kaikkia kamoja vai löytyykö jotain ennestään? Eli löytyykö entuudestaan esim. mikkejä, mikkipiuhoja, mikseriä, efektiä..?? vai onko edessä koko setin hankinta?
Heviä kun soitatte niin pientä ja näppärää settiä on varmaan turha edes ehdottaa??
Tuleeko kamoista läpi pelkästään laulut vai lisäksi mahdollisesti basaria, koskettimia ehkä kitaroitakin?
Niin ja se tärkeä homma että mitäs lysti saisi maksaa?

Ollaan hommaamassa periaatteessa kaikkia kamoja.
Laulut pääosassa, mahdollisesti myös bassorumpu.
Hintaa saisi maksimissaan tulla PA-kamoille (mikseri, vahvistin, kaiuttimet...poislukien mikki) n. 800-900e.

Thomannilla on paljon kampetta ja kilpailukykyiset hinnat.
Sinne on vaan vähän pidempi matka lähteä testaamaan.
Itse olen ainakin toistaseksi saanut hankittua kamoja suomesta thomann hintaan tai alle. Kyllähän varmaan jokainen suomen musiikkikauppias tietää et tää maksaa thomannilla sen ja sen verran..

Jep.

Mitenkäs tämmöiset setit?
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … ebox_pm184xii_paset_4_prodinfo.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … ebox_pm184xii_paset_3_prodinfo.html

Myös tuolta kannattaa katsella:
www.stpaulssound.fi
Siellä on ollut jo pidemmän aikaa useampia valmiita settejä tarjouksessa.

Lähetin sinne maililla kysymyksiä. Kiitti vinkistä!
www.mikseri.net/bedimmed/ +++ www.mikseri.net/mellow/ +++ jtl.deviantart.com
toyopet
19.03.2005 17:29:14

Jep.

Mitenkäs tämmöiset setit?
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … ebox_pm184xii_paset_4_prodinfo.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … ebox_pm184xii_paset_3_prodinfo.html

Tuossa 4setin kohdalla tulee mieleen, että riittäkö tuossa mikserivahvistimessa teho. Tehonkestoa kun noissa kaapeissa on jonkun verran enempi kuin vahvistimen ulosanti. Ja saisi olla mielellään toistepäin. Saattaa olla aika jyhkeä soundi mutta EQ:lla tietysti voi korjata.

Tuo setti3 missä on siis muuten samat vehkeet mutta kaapit on 302:set varmaan toimii paremmin yhteen. Mutta ei taas sovi oikein matalille äänille, ehkä. Ainakin kaiuttimien ääniala on korkeampi kuin noissa toisissa.

Tosin tuossa kerran satuttiin kuulemaan noita 302:sia ihan livenä ja ei niissä mikään huono soundi ollut. Jos minulla ei olisi jo yläpönttöjä voisin todellakin vakavasti näillä keikkamäärillä harkita niiden ostoa.
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
temppari
19.03.2005 22:36:39
Katselin tuossa, että eikös noilla 3 ja 4 setin kaapeilla ole sama tehonkesto kummallakin 300w rms 600w peak.
Tarkempia tietoja noista en mistään löytänyt, mutta veikkaisin että tuossa 15" mallissa (pa502) saattaa olla hieman suurempi herkkyys. Käytännössä noista saatavassa maximiäänenpaineessa ei kumminkaan merkittävää eroa ole.

Kummatkin pöntöt ovat impedanssiltaan 8ohmisia eli tuo vahvistin antaa niille kyytiä maksimissaan 200w/pönttö.
Treenikämppäkäytössä noilla saattaisi pärjätä hyvinkin, mikkien kierto-ongelmat tulevat varmaan vastaan aiemmin kuin vahvistimen kyykkääminen. Näin laulun kanssa, basarin mikitys syö sitten tehoa lisää.
Basaria en heviä mätettäessä lähtisi tän kokoisilla kamoilla mikittämään, vaikka sieltä otetaan vaan sitä napsua niin silti saattaa tehot loppua yllättävän äkkiä kesken => vahvistin klippaa => kaapit hajoaa.
Olisi myös tarkeää olla kamoissa pelivaraa sen verran ettei tarvitse jatkuvasti olla äärirajoilla, jolloin ne särkyy.

Siitä en osaa sanoa kumpi noista toistaa paremmin alapäätä, helposti ajattelisi että tottakai se isompi bassoelementti potkii enemmän.. näin ei aina ole ei.
Oletetaan nyt niin.
Nuo kehut 302:sien soundista painavat kyllä ainakin itselläni vaakakuppia sinne päin.

Pienen budjetin ollessa kyseessä (kuten bändihommissa yleensä) ottaisin myös käytetyt kamppeet vakavaan harkintaan. Etenkin jos kamoja ei tarvitse saada hetinyt.
Helpoiten päivitettävä setti olisi erilliset mikseri, kaapit ja vahvistin. Mikä ettei mikseri ja aktiivikaapitkin (eli kaapit joissa vahvistin itsessään ja limitterit jotka tekevät niiden rikkomisesta vaikeampaa!)
Jälkeenpäin voisi settiä laajentaa subbasella tai parilla jos siihen tuntuu tarvetta olevan. Tai miksei samallakin, mutta siinä voi budjetti tulla vastaan.

Hyviä paikkoja kätettyjen löytymiseen ovat:

www.huuto.net (sieltä musiikki/pa-laitteet)
www.audiodivari.com (Kertokaa tilanteenne Pandalle)
ja tietenkin tää muusikoiden.net tori (kannattaa laittaa ostoilmoitus)

Ja kun joku kiinnostava setti löytyy niin kysäiseppä tällä palstalla kokemuksia ko. kamppeista. Täältä varmaankin löytyy yksi tai useampikin kaveri joka voi kertoa kokemuksiaan niistä.
terveisiä Jaskalle!!
temppari
19.03.2005 22:39:01
Ja onnea etsintään! Hyvää voi saada edullisesti.
terveisiä Jaskalle!!
toyopet
20.03.2005 17:59:40
Katselin tuossa, että eikös noilla 3 ja 4 setin kaapeilla ole sama tehonkesto kummallakin 300w rms 600w peak.
.

No näköjään olikin, jostain kummasta muistelin, että erilainen mutta sitten.
musamies
20.03.2005 21:24:42
Mä soitin edellisissä treeneissä bassot koskettimistolla vasemmalla kädellä ja oikealla piano- ja urkusaundeja. Lisäksi mikseriin oli liitetty yksi mikki, johon yritin vähän jotain laulaakin ja kyllä sekin kuului.

Vahvistimena toimi Technics SU-V500 kotistereovahvistin, jonka tehoa en muista, mutta on suuruusluokkaa joitain kymmeniä watteja/kanava.

Kaiuttimina oli Peavey Hisys 4:set, joissa 2x15" elementit + torvi.

Lattialla lojui pari moninverroin tehokkaampaa PA-päätevahvistinta, mutta eipä ollut tarvista niiden tehoille. Täytyy kuitenkin myöntää, että joutui kääntämään volume nupin Technicsistä aika lujalle, että piisasi akustisten rumpejen kanssa.
simiha
21.03.2005 13:34:37
Vahvistimena toimi Technics SU-V500 kotistereovahvistin, jonka tehoa en muista, mutta on suuruusluokkaa joitain kymmeniä watteja/kanava.

"Näin rikot PA-kaappisi, osa 1."... Mikä tämän jutun pointti oli, suositteletko hankkimaan PA-vahvariksi kotistereovahvistimen?!
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
musamies
21.03.2005 14:07:11 (muokattu 21.03.2005 14:08:46)
"Näin rikot PA-kaappisi, osa 1."... Mikä tämän jutun pointti oli, suositteletko hankkimaan PA-vahvariksi kotistereovahvistimen?!

Luota muhun! :-)

Ei ongelmia kun ei laita niin kovalle, että ääni säröytyy.

En suosittele hankkimaan kotistereovahvistinta PA-vahvistimeksi, mutta tarvittavien wattien määrä on niin kovin paljon kiinni tilanteesta.

Olen suorastaan positiivisesti yllättynyt kun en ole saanut pikkukeikoilla rikki tällä vahvistimella monitoreina toimineita pikkuisia kotikaiuttimia.

Mulla kyseinen vahvistin on keveytensä ja sen takia, että sellainen sattui ennestään olemaan, mukana mikseriräkissä. Se om kätevä esim. kotona treenaillessa.
toyopet
21.03.2005 14:22:01
Luota muhun! :-)

Ei ongelmia kun ei laita niin kovalle, että ääni säröytyy.

En suosittele hankkimaan kotistereovahvistinta PA-vahvistimeksi, mutta tarvittavien wattien määrä on niin kovin paljon kiinni tilanteesta.

Olen suorastaan positiivisesti yllättynyt kun en ole saanut pikkukeikoilla rikki tällä vahvistimella monitoreina toimineita pikkuisia kotikaiuttimia.

Mulla kyseinen vahvistin on keveytensä ja sen takia, että sellainen sattui ennestään olemaan, mukana mikseriräkissä. Se om kätevä esim. kotona treenaillessa.

Joskus olen kuullut, ei siis omakohtaisia kokemuksia, että noilla pienillä vahvistimilla saadaan aikaiseksi myös sellaista säröä, jota ei ihminen (siinä kaiken muun melun keskellä) kuule ja se särkee sitten kaapit. Mutta jos ne kerran on kestänyt niin ei siinä sitten mitään ongelmaa ole.
musamies
21.03.2005 14:26:45
Ainakin kotikajarit menee helposti rikki.

Tuossa minun kuvaamassani tilanteessa bändi oli kyllä aika pelkistetty kun ei ollut kuin rumpali ja kosketinsoittaja, joka soitti myös bassot. Jotain lauluntynkääkin kokeilin.

Aikaisemmin olen käyttänyt treeneissä mm. Sound City 100 putkimikserivahvistinta ja siinä on ollut tehoa suorastaan yltäkylläisesti, eikä ole mennyt ämyrit rikki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)