Aihe: Saxofonin soittajia? 1 | |
---|---|
![]() 08.05.2003 17:49:30 | |
Mä oon soittanu koht vuoden ajan fonia ja se ei oikeen tunnu mun soittimelta, ku aina hirvee säätö,ennenku voi alkaa soittaa(ehkä six tuntuu siltä, ku oon soittanu MOONTA vuotta NOKKAHUILUA)..Ja muutenki huuli tulee kipeeks vaik olis huulisuoja..Olisko teil mitään suosituksia, mix kannattais jatkaa, ku en oikeen osaa päättää, pitäiskö lopettaa..Vai innostuux siitä sit ku rupee osaaki kunnolla?Mut alus olin kyl ihan yli-innostunut! Eli..Saax sitä sit käytettynä ees myytyy hyvään hintaan?Tietoa? | |
![]() 08.05.2003 22:18:22 (muokattu 16.11.2004 10:05:27) | |
Älä nyt hyvä ihminen lopeta fonin soittoa! .Ja muutenki huuli tulee kipeeks vaik olis huulisuoja. Jos lopettaisit puristamisen. Koska jos ajatellaan nyt kevyemmän musiikin pohjalta, niin fonin suukappalettahan ei syödä vaan ylähampaat tuetaan tukevasti suukappaleeseen, mutta alahuuli on ainoastaan naamalihasten varassa, eli sitä ei pureta huom! unohda alahuulen pureminen, koska se sattuu... itse tein tuota viisi vuotta, ja jossain vaiheessa tuli vertakin huulista, kun purin aivan liian kovaa... lopulta opettajani opetti minulle sen oikean tavan ottaa saksofoni suuhun. sen jälkeen ei ole koskenut mihinkään, vaikka on soittanut 5h putkeen. pitempiäkin sessioita on tullu soitettua. ainut mitä tapahtuu, on että siihen suukappaleeseen ei ehkä saa enää niin hyvää kontrollia. Ansatsin vaihto tuntuu alussa ihan tyhmältä idealta koska "sehän kuullostaa ihan hirveältä ölisemiseltä jos soittaa tolleen. paljon hallitummin voi soittaa kun puristaa. " Tiijjän tuota minäkin kelasin sillon kun vaihdoin ansatsia, mutta kun luottaa itteensä, ja harjottelee jossain missä muut ei välttämättä kuule, ja pääse antamaan lannistavia kommentteja, niin se alkaa pikku hiljaa lutviutumaan. ja suurin syy miksi sinulla koskee huuliin puristaminen on se että siulla on liian paksu lehti. Kun vaihdat ansatsia, muistathan vaihtaa ainakin ½numeroa pienemmäksi.. joskus on jopa parempi pistää 1numeron verran kevyemmäksi lehti. koska puristamisen loputtua siun pittää enempi puhaltaa siitä pillistä sitä ääntä ulos, koska et voi enää kuristaa sitä ääntä puhallukselle sopivaksi. Sano mikä lehti siulla on nyt niin voin suositella jotain lehteä. Kerro myös näkyykö suukappaleen "mutkassa tai ylämäessä what ever" "sisä rengasta" eli onko se kuristettu siitä kohdasta, missä loppuu se alamäki, ja alkaa suora putki. Eli..Saax sitä sit käytettynä ees myytyy hyvään hintaan?Tietoa? noh et pääse rikastumaan... ei ainakaan oppilas malleista saa kun ehkä 1/3 alkuperäisestä hinnasta. Voin neuvoa paljon enempi, jos tarttet vaan... mulle voi lähettää mailillakin suoraan läppää... On tosi tärkeetä että jatkat soittoo! hyviä fonisteja ei ole koskaan liikaa. ja vaikka tuntuu että et nyt hallitse juuri mitään, voi asia olla jopa vuoden päästä ihan toisin päin... ekat vuodet on aika vaikeita tiijjän. PORKKANA! | |
![]() 09.05.2003 11:38:42 (muokattu 09.05.2003 11:39:49) | |
Hei funkylord Tunnut tietävän puhaltimista yhtä jos toista...hyvä! Olen nimittäin herra Monroen innoittamana miettinyt saxofonin ostamista mutta en tiedä vielä mistäpäin sellaista kannattaisi lähteä hankkimaan. Ja mitä mahtaa maksaa? Mahd. halpaa etsisin kunhan vain toimisi. Onko Saxofonin soitto muuten vaikeaa? esim. kuinka looginen soitin on kyseessä. Olisi vaan niin hienoa kun bändiimme saisi saxofonin kunnon Hanoi meininki! | |
![]() 12.05.2003 21:24:03 | |
Hei funkylord Tunnut tietävän puhaltimista yhtä jos toista...hyvä! Olen nimittäin herra Monroen innoittamana miettinyt saxofonin ostamista mutta en tiedä vielä mistäpäin sellaista kannattaisi lähteä hankkimaan. Ja mitä mahtaa maksaa? Mahd. halpaa etsisin kunhan vain toimisi. Onko Saxofonin soitto muuten vaikeaa? esim. kuinka looginen soitin on kyseessä. Olisi vaan niin hienoa kun bändiimme saisi saxofonin kunnon Hanoi meininki! Noh... foneja on halpojakin, mutta saattaa saada todella huononkin jos oikein halpaa etsii... katsos kun fonissa on nahkaset läpät, ja ne kun vanhenee, niin eipä enää pidäkkään ilmaa sisällä, eli fuskaa, ja mitä ylempänä läppä fuskaa, sitä vähemmän saa k.o soittimella soitettua ääniä... paikasta... jos haluut varma toimisen fonin, niin suosittelen musa kauppaa, mut se maksaa kyllä myös sen musakaupan verran, eli paljon, ja käytettyjä en ees oo nähny myytävän, mutta keltasta pörssiä ja huuto.nettiä tutkailemaan, eläkä osta kokeilematta koskaan mitään (isi neuvoo *wirn*) joo mutta niistä hinnoista. kaikki riippuu millaisen fonin, mutta hanoi rocksin tuntien tenori foni olisi varmaan ehkä paras valinta. noh jos haluaa "budjetti fonin" kannattaa ostaa mieluummin altto, koska niitä on enempi kaupan, ja ne on myös halvempia. Noin hintoja: Sopraano: 500? - 7000? Altto: 200? - 10 000? Tenori: 500? - 15 000? Barska 2000? - 20 000? Jos oot koskaan nokkahuilua soittanut, niin sormitukset on lähes samat, paitti vaan että ne on symmetriset molemmissa oktaaveissa (vaikea selittää muulla tavalla) elikkäs kulkee melkein kun pianossa... toivottavasti tää ees vähän valotti asiaa PORKKANA! | |
![]() 12.05.2003 21:32:43 | |
mix kannattais jatkaa, ku en oikeen osaa päättää, pitäiskö lopettaa? Jos et osaa päättää eikä oikein soittokaan innosta niin mikset pitäis taukoa??? Anna ajan kulua ja päätä sit myöhemmin jatkatko vai et. Mut älä nyt soitintasi myymään mene, kadut jatkossa. Ja jos motivaatiota tarvitset niin muista et fonin hallitessasi pystyt soittamaan sujuvasti myös poikkihuilua... Ja soittohommiahan ei voita mikään (sanoivat...)... Esko | |
![]() 13.05.2003 20:30:41 | |
kiitoksia erittäin paljon avusta. täytyy vielä miettiä hieman mutta nyt tiedän sentään jotain:) | |
![]() 13.05.2003 20:58:45 | |
Olisko teil mitään suosituksia, mix kannattais jatkaa, ku en oikeen osaa päättää, pitäiskö lopettaa.. pari suositusta: John Coltrane, Pekka Pöyry, Eero Koivistoinen, Wayne Shorter... "Jaa minä apea?" -Alfred E. Neumann | |
![]() 13.05.2003 21:13:41 | |
pari suositusta: John Coltrane, Pekka Pöyry, Eero Koivistoinen, Wayne Shorter... ... Jukka Perko, Mikko Innanen, Manuel Dunkel, (Julian) Cannonball Adderley, Sonny stitt...... PORKKANA! | |
![]() 13.05.2003 22:11:47 | |
pari suositusta: John Coltrane, Pekka Pöyry, Eero Koivistoinen, Wayne Shorter... ... Jukka Perko, Mikko Innanen, Manuel Dunkel, (Julian) Cannonball Adderley, Sonny stitt...... ...Coleman Hawkins, Charlie Parker, Stan Getz, Sonny Rollins, Lester Young, Michael Brecker, Gerry Mulligan, Sonny Heinilä, Teemu Salminen, Jouni Järvelä, Scott Hamilton, Ray Gelato... Osta mut - ma olen kaupan! | |
![]() 14.06.2003 16:55:33 | |
Muuten herra "foniekspertti", kuinka saksofonista saa sellasen rosoisen soundin (miksikä sitä nyt kutsutaan).. Sellanen "ei-puhdas", rosoinen, säreä.. Sitä tekniikkaa käytetään mm. jazzissa ajoittain yms. Miten? | |
![]() 14.06.2003 17:57:01 | |
Ja jos motivaatiota tarvitset niin muista et fonin hallitessasi pystyt soittamaan sujuvasti myös poikkihuilua... Sormitetaan samoin, mutta puhallus on jotain ihan muuta. Ei voi noin suoraan sanoa. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara | |
![]() 16.06.2003 13:54:49 | |
Muuten herra "foniekspertti", kuinka saksofonista saa sellasen rosoisen soundin (miksikä sitä nyt kutsutaan).. Sellanen "ei-puhdas", rosoinen, säreä.. Sitä tekniikkaa käytetään mm. jazzissa ajoittain yms. Miten? Vaikka kysymys ei ollut minulle osoitettu, vastaan silti. Niin, yksi tapa saada rosoinen ja räkänen soundi on hymistä samalla kun soittaa, mutta tätä käytetään ilmeisesti vain tyyli keinona. Sanottiinkohan sitä growliksi, en ole varma. | |
![]() 17.06.2003 22:24:34 | |
Sormitetaan samoin, mutta puhallus on jotain ihan muuta. Ei voi noin suoraan sanoa. Totta on, yritin muuan vuosi sitten treenata fonin soittoa, mutta eipä siitä sitten sen valmiimpaa tullut. Hei, miten tää soitetaan.. | |
![]() 27.06.2003 12:16:26 | |
Vaikka kysymys ei ollut minulle osoitettu, vastaan silti. Niin, yksi tapa saada rosoinen ja räkänen soundi on hymistä samalla kun soittaa, mutta tätä käytetään ilmeisesti vain tyyli keinona. Sanottiinkohan sitä growliksi, en ole varma. Joo. growl. ja hymistä tai laulaa. Jotkut rokki fonistit on opetellu ainoastaan tuon tyylin, eikä kuulemma muuta käytäkkään koskaan. Noh meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekkin PORKKANA! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)