Aihe: AKG D5 kiertää 1 | |
---|---|
![]() 03.05.2019 23:02:14 | |
Menin ostamaan itselleni toista Shure SM 58 -mikkiä ja kaupassa ylipuhuivat ostamaan AKG D5:n. Ensihavainto oli kiertoherkkyys. Toisaalta volumea ei tarvitse yhtä paljon kuin Shurella saman äänenvoimakkuuden saavuttamiseksi. Onko kenelläkään kikkoja kierron välttämiseksi vaikkapa mikserin konsteilla? | |
![]() 04.05.2019 08:42:05 | |
Moi. labrador: Ensihavainto oli kiertoherkkyys. Toisaalta volumea ei tarvitse yhtä paljon kuin Shurella saman äänenvoimakkuuden saavuttamiseksi. D5 ei mun käsityksen mukaan ole käytännössä juuri sen kiertoherkempi kuin viiskasikaan. Volumella tarkoittanet kanavalohkon sisääntulovaimenninta tai -vahvistusta, jotka kumpainenkin etenkin halvemmissa tiskeissä ja instrumenttivahvistimissa merkitään "gainiksi" riippumatta siitä pitääkö väite paikkansa vai ei. Eri mikkien välisiä kiertoherkkyyksiä on mahdollista vertailla ainoastaan samalla äänenvoimakkuudella, ei samoilla namikoiden asennoilla. labrador: Onko kenelläkään kikkoja kierron välttämiseksi vaikkapa mikserin konsteilla? Joissain digimiksereissä saattaa olla kierronestoon suuniteltuja kapeita ekvalisaattoreita joilla homman voi hoitaa, mutta perinteisten analogitiskien sävynsäätimillä ei kiertoja hillitä kuin poikkeustapauksissa. Paras konsti kiertoherkkyyden vähentämiseksi on laulaa tai puhua mikkiin tarpeeksi voimakkaasti jolloin mikki ei poimi ympäristön ääniä läheskään yhtä hanakasti, ja sijoittaa PA ja monitorit niin että mikki poimii niitä mahdollisimman vähän. Jos käytössä on viive-laitteita, monitorisignaalin pieni viivästäminen vähentää kiertoherkkyyttä mutta esimerkiksi itse en osaa tuolla lailla laulaa lainkaan. Toisaalta, paras konsti saada mikä tahansa laulumikki kiertämään on kuiskia siihen, pitää kiinni kapselista tai kapselin suojasta jolloin jokainen mikki muuttuu suuntakuvioltaan palloksi, tai sijoittaa monitorit ja/tai äänekkäät sidefillit soittajan vierelle mikin korkeudelle. T:Samuli | |
![]() 04.05.2019 10:52:59 | |
basisti1971: Moi. D5 ei mun käsityksen mukaan ole käytännössä juuri sen kiertoherkempi kuin viiskasikaan. Volumella tarkoittanet kanavalohkon sisääntulovaimenninta tai -vahvistusta, jotka kumpainenkin etenkin halvemmissa tiskeissä ja instrumenttivahvistimissa merkitään "gainiksi" riippumatta siitä pitääkö väite paikkansa vai ei. Eri mikkien välisiä kiertoherkkyyksiä on mahdollista vertailla ainoastaan samalla äänenvoimakkuudella, ei samoilla namikoiden asennoilla. Joissain digimiksereissä saattaa olla kierronestoon suuniteltuja kapeita ekvalisaattoreita joilla homman voi hoitaa, mutta perinteisten analogitiskien sävynsäätimillä ei kiertoja hillitä kuin poikkeustapauksissa. Paras konsti kiertoherkkyyden vähentämiseksi on laulaa tai puhua mikkiin tarpeeksi voimakkaasti jolloin mikki ei poimi ympäristön ääniä läheskään yhtä hanakasti, ja sijoittaa PA ja monitorit niin että mikki poimii niitä mahdollisimman vähän. Jos käytössä on viive-laitteita, monitorisignaalin pieni viivästäminen vähentää kiertoherkkyyttä mutta esimerkiksi itse en osaa tuolla lailla laulaa lainkaan. Toisaalta, paras konsti saada mikä tahansa laulumikki kiertämään on kuiskia siihen, pitää kiinni kapselista tai kapselin suojasta jolloin jokainen mikki muuttuu suuntakuvioltaan palloksi, tai sijoittaa monitorit ja/tai äänekkäät sidefillit soittajan vierelle mikin korkeudelle. T:Samuli Suuntakuvio on ilmeisesti se suurin vaikuttava tekijä. Mulla on monitori 45 astetta oikealla edessä parin metrin päässä. Tuo AKG kun ottaa kaikki sivuäänetkin. Olen edelleen sitä mieltä, että omaa hölmöyttäni ostin tuon mikin, enkä Shure SM58:a. Täytyy vielä kikkailla gaininkin kanssa. Kiitti neuvoista! | |
![]() 04.05.2019 19:03:04 | |
labrador: Suuntakuvio on ilmeisesti se suurin vaikuttava tekijä. Mulla on monitori 45 astetta oikealla edessä parin metrin päässä. Tuo AKG kun ottaa kaikki sivuäänetkin. Olen edelleen sitä mieltä, että omaa hölmöyttäni ostin tuon mikin, enkä Shure SM58:a. Täytyy vielä kikkailla gaininkin kanssa. Kiitti neuvoista! Kapeampi suuntakuvio D5:ssä on kuin 58:ssa joten periaatteessa monitorin pitäisikin olla vähän sivulla tai kaksi. 58 taas kiertää vähemmän jos monitori on keskellä. Näin teoriassa. D5:ssä on hiukan enemmän ylätaajuuksia joten leikkaamalla jotain vähän alle 10kHz voisi rauhoittaa tilannetta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)