Aihe: Mikseriin kytkentä.
1
ÄM
13.03.2006 11:04:58

Mitenkäs tän nyt tekis?
Eli kunhan saadaan uus digipöytä, jää meillä kanavat vähän rajallisiks. Pärjätään kyllä, mutta jos joskus tekee mieli rummut pistää kokonaan, rupeaa loppumaan kesken.

No stereokanaviahan kyllä on. Mutta kun kaukokaapelia pitkin vetää, niin miten kannattaa toimia, jos haluaa esim. kiipparit , kitaran ja basson pistää stereokanaviin, että mikki kanavia vapautuu? Kiippareista ja vahvistimien linja ulostuloista lähtee plugiliitännät ja stereokanavat ottaa vastaan plugia, mutta voiko balansoimaton linja kulkea 30m?

Entä jos pistää DI-boxit ja mikserin päässä laittaa kaukon XLR-liittimeen muuntopalikan, joka muuttaa sen plugiks, voiko näin toimia?
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
v_m_kangas
13.03.2006 11:50:56

Mitenkäs tän nyt tekis?
Eli kunhan saadaan uus digipöytä, jää meillä kanavat vähän rajallisiks. Pärjätään kyllä, mutta jos joskus tekee mieli rummut pistää kokonaan, rupeaa loppumaan kesken.

No stereokanaviahan kyllä on. Mutta kun kaukokaapelia pitkin vetää, niin miten kannattaa toimia, jos haluaa esim. kiipparit , kitaran ja basson pistää stereokanaviin, että mikki kanavia vapautuu? Kiippareista ja vahvistimien linja ulostuloista lähtee plugiliitännät ja stereokanavat ottaa vastaan plugia, mutta voiko balansoimaton linja kulkea 30m?

Entä jos pistää DI-boxit ja mikserin päässä laittaa kaukon XLR-liittimeen muuntopalikan, joka muuttaa sen plugiks, voiko näin toimia?

Eihän plugitkaan ole välttämättä balansoimattomia ;) Veikkaan, että siihen mikseriin voi työntää balansoidun plugin, eli semmoisen stereoblugin.

Kyllä olen onnistuneesti siirtänyt kakea pitkin kiippareita ilman DI-boxejakin, ei välttämättä hifiä, mutta toimii. Mulla on kaken lavaboxissa puolenkymmentä plugiliitintä.
Humppaa tai soita humppaa
aimotuska
13.03.2006 12:02:02
Eihän plugitkaan ole välttämättä balansoimattomia ;) Veikkaan, että siihen mikseriin voi työntää balansoidun plugin, eli semmoisen stereoblugin.

Tuohan on ihan täysin mahdollista. Eikä sekään oo kerettiläistä, vaikka laittais balansoimattomana lavalta asti sen 30m. Näinkin on jouduttu joskus tekemään ja hyvin toimii niin kauan, kun ei tehdä maalenkkiä. Eli sähköt samasta pisteestä kaikille.

Tosiaan, balansoimaton piuha on kuitenkin herkkä poimimaan sirrausta esim. dimmerien syötöistä, joten mitään sähköjä ei kannata vetää sen kaapelin vieressä.

Mulla on kaken lavaboxissa puolenkymmentä plugiliitintä.

IMO tuo rajoittaa hommia vähän ikävästi. Mä teen mieluummin niin, että lavaboksissa on vain XLR:t ja tökätään siihen piuhan nokkaan plugiadapteri jos tarvii. Ja vielä mieluummin teen niin, että plugista XLR:ään hoituu aktiivi-DI:n kautta. Näin ei tarvita mitään muita kuin XLR-piuhoja ja kaikki balansoimattomat tavarat (syntsat, bassot ja muut mahdolliset kepit) saadaan samalla balansoituna tiskille asti.
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
Teemu Tee
13.03.2006 14:15:30
Mitenkäs tän nyt tekis?

Miettisin vakavasti sub-mikserin hankintaa lavalle. Jos on useampia kiippareita, sillä saa kaikki nipistettyä yhdeksi stereokanavaksi.
Tyhjän saa pyytämättäkin
M.F.
13.03.2006 19:05:41
Mitenkäs tän nyt tekis?

Itse olen laittanut linjatason muuntajat kiippareihin lavapäässä, samalla on säästynyt brummihuolilta. Ainakin EM-Nordic/XL-Audion sivustoilla oli noita tarjolla.
Mikä on kun ei taidot riitä?
ÄM
13.03.2006 23:17:52

Itse olen laittanut linjatason muuntajat kiippareihin lavapäässä, samalla on säästynyt brummihuolilta. Ainakin EM-Nordic/XL-Audion sivustoilla oli noita tarjolla.

Nyt ei piisaa rumpalilla pää, mistäs siinä värkissä on kyse?

Ja siis jos vedetään kaikki nää mainitut (gtr, b, keyb) DI:llä kakeen, niin pannaanko mikserin päähän semmone XLR->plugi-muunnin, jossa se plugi osuus on stereo-plugi, eli kykeneväinen siis syöttämään balansoitua singnaalia mikseriin? Olettaen, että Yammun 01V96 jollain lailla siitä balansoidusta riemastuu.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
M.F.
14.03.2006 15:58:26
Nyt ei piisaa rumpalilla pää, mistäs siinä värkissä on kyse?

Ja siis jos vedetään kaikki nää mainitut (gtr, b, keyb) DI:llä kakeen, niin pannaanko mikserin päähän semmone XLR->plugi-muunnin, jossa se plugi osuus on stereo-plugi, eli kykeneväinen siis syöttämään balansoitua singnaalia mikseriin? Olettaen, että Yammun 01V96 jollain lailla siitä balansoidusta riemastuu.

Hmm...jotakuinkin niin, en kuitenkaan laittaisi välttämättä DI -boksia sinne lavapäähän. Jos joudut laittaamaan padit DI-bokseissa päälle niin mikserin linjainputit ovat heikoilla tämän mikkitason signaalin kanssa. Nuo soittimet antaa kuitenkin todennäköisesti sen verran reilua tasoa että linjatason inputilla pärjää. Esim. 600:600 ohmin linjatasoinen muuntaja balansoi signaalin ja tarvittaessa katkaisee maa-lenkin (se on se brummi joka saattaa olla läsnä kun niissä soittimissa on maadoitetut virtajohdot).
EM-Nordikin/XL-audion sivut eivät auenneet mulle jotta olisin voinut osoittaa minkälaisesta palikasta on kyse. Noita on kyllä muutamilla valmistajilla mutta ei ihan sitä tavanomaisnta tavaraa jota musalikkeen kauppalopo osaa tarjota ja pitää varastossa.
Valitan että en voi auttaa emenpää.
Mikä on kun ei taidot riitä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)