Aihe: HK Audio vs. RCF
1
T-luu
01.03.2006 21:16:43
Coverpumppumme, joka keikkailee erikokoisissa klubeissa ympäri Suomen tarvitsisi laadukkaan ja riittävän tymäkän PA:n, josta ei vallan heti loppuisi tehot kesken. Tällä hetkellä vertailussa olisi seuraavanlaiset kasat:

1. HK Audio D.E.A.CON
- 4 x 18" sub, 2 aktiivia ja 2 passiivia, vahvistinteho 1000W / puoli sekä 600W:n yläpäät (http://www.hkaudio.com/Portable/Active/deacon/)

2. RCF:n kokoaktiivisetti
- 4 x 15" 705-AS sub (800W/kpl) ja 2 x ART 322A 12+2" yläpäät
- Subit: http://www.rcf.it/VediMacro.phtml?I … 1666&m1=0&m2=0&m3=0_0_6
- yläpäät: http://www.rcf.it/VediMacro.phtml?I … 1662&m1=0&m2=0&m3=0_0_4

RCF:n kokonaistehohan on paperilla suurempi, mutta noita wattimääriä nyt lienee melko turhaa tuijottaa. Kokoaktiivisuus on plussaa, samoin roudattavuus. Mietityttää vain tuo subbasten 15" bassoelementti, saako lahkeen lepattamaan varmasti riittävästi? ;)

Saamieni tarjousten perusteella RCF:n setti olisi kaiken lisäkis muutaman satasen halvempi. Harmillista tässä on se, että tuollaista D.E.A.CONia ei oikein tahdo päästä kuuntelemaan, puhumattakaan että voisi vertailla settejä keskenään jossain oikeassa ympäristössä.

Mitä mieltä alan miehet ovat? Uskoako liikkeen setää, joka yrittää mulle väkisin myydä RCF:t? :)

Kiitokset, hyvät illanjatkot ja maitovarat!
In transistor we trust!
aimotuska
02.03.2006 10:10:38 (muokattu 02.03.2006 10:15:27)
Mulla on ainakin HK:sta ihan hyvää kokemusta. Molempia on kehuttu täälläkin, joten ei noilla kummallakaan varmaan kättään kovin syvälle paskaan tunge.

Mut tuo on silti ikävää, että noita ei voi kumpiakaan testata. Mä en ostais kumpaakaan settiä testaamatta.

E: RCF ei kerro, onko SPL-lukemat half- vai full-spacessa ja että onko ne laskettuja maksimeja vai minkäsortin säröllä sieltä lähtee esim se subbarien 130dB. 40Hz luvataan toisto, mutta ei sanota minkälaisella vaimentumalla.. HK:lla taas on kaikki tommoset lueteltu:
http://www.hkaudio.com/Resources/downloads/Deacon_Info_E.pdf

Ja vielä lisää: DEACONin yläpäiden suuntaus on 60x40, eli melkoisen kapeeta heittoa. Tarttis toiset yläpäät kaveriksi, että keskelle jävään yleisön ei tarvi miettiä mitä siellä lavalla tapahtuu
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
Teemu Tee
02.03.2006 10:48:27 (muokattu 02.03.2006 10:50:44)
Molempi parempi!

Laatumerkkejä, jotka laittaisin vierekkäin testiin ja valitsisin soundin perusteella. Jos ja kun teholukemat, hinnat jne. tekninen puoli käyvät samaa rataa, maku jää ratkaisuksi.

Tuo 60x40 asteen suuntaus on kyllä yksillä yläpäillä iso ongelma, mutta kaksilla pääsee siitäkin eroon.

EDIT: RCF:ltä vois ottaa kyllä hivenen kalliimpaa PRO-sarjaakin testiin. Tehot/ elementit ovat asteen suurempia, joten saattais mennä yksillä alapäillä.
Tyhjän saa pyytämättäkin
tuhlaajapoika
05.03.2006 10:13:08

Terve

Päätin vastailla kun on nyt ihan tuoretta kokemusta noista molemmista. HK:n aktiiveista olen ajanut Eliasta ja Actoria ja eilen viimeinkin vedin keikan RCF:n yksinkertaisella setillä (1x18" alapää + 1xjoku 500W yläpää molemmin puolin).

Saundin puolesta voit mun mielestä huoletta hankkia kumpaa tahansa RCF:ää tai Deaconia. Uskon, että Deacon saundaa suunnilleen samalle kuin veljensä Actor.

Molemmissa (RCF ja HK-Actor) oli terve ja mukavan tasapainoinen perussaundi mikä ei kummassakaan tapauksessa tarvinut sinällään kummoista korjailua. Etenkin muistelen lämmöllä Actorin yläkertaa, jota en tainnut ekvalisoida muistaakseni ollenkaan kaappien saundin takia, muista syistä kylläkin (oletetaan nyt että mulla oli tuolloin semmoset keskivertomiksaajaan kohtuullisen terveet ja levänneet korvat).

Olen sitä mieltä et noi molemmat systeemit riittää melki kaikille suomiklubeille äänenpaineen riittävyyden ja saundin tuhtiuden puolesta. Heittäisin, että n. 500 hengen jutuissa lepattaa vielä komeasti. Actor ja Deacon on tosiaan vähän suuntaavampaa sorttia. Siitä voipi tulla onkelma eturiville jos semmoinen sijaitsee lähes teiän sylissä. Jos jengi on vähänkään kauempana ni ehtinee 60 asteen levityskin "aueta" riittävästi?

Molemmat vaihtoehdot toimii saundillisesti joten antaisin muitten juttujen, kuten ton suuntaavuuden, roudattavuuden, ym. ym. ratkaista.

Ja jottei jäis väärää kuvaa niin HK:n eliaskin oli hyvän kuuloinen, suorituskyky vaan saattaa loppua kesken teiän vaatimuksilla.
T-luu
06.03.2006 18:00:36
Molemmat vaihtoehdot toimii saundillisesti joten antaisin muitten juttujen, kuten ton suuntaavuuden, roudattavuuden, ym. ym. ratkaista.

Kääk, vaikeaksi siis menee. Hämmennetäänpä vielä: Mackielta löytyy samassa hintaluokassa pykälää isompaa SWA1801-subbasta, onko näistä kellään kokemusta? Eikös noissa Mackiessa ainakin ammoin ole RCF:n elementtejä käytetty? Yläpääosasto on taas hieman vaikeampi, mutta mahtaisko nuo RCF:n 322:set potkia mitenkään noiden kavereina? Mackien omat 1521:t saattaisi ehkä toimiakin, tosin fyysiseltä kooltaan ne on taas verrattain helvetillisperkeleelliset.

Kuuntelemaan päästään toivottavasti viikonloppuna, harmi vaan ettei DEACONia löydy Suomessa kenenkään hyllystä. Lähinnä vain ajattelin tiedustella,onko noissa Mackien pöntöissä jokin juttu, minkä takia niistä kannattaisi ehdottomasti pysyä erossa?
In transistor we trust!
Dj.Dumbass
06.03.2006 19:36:57
Fiksumpaa pitää koko setti saman merkkisenä ja mallisena (etenkin tässä hintaluokassa) koska saman sarjan aktiivikomerot on tarkoitettu ja säädetty toimimaan omiensa joukossa eikä vieraassa leirissä. vrt. passiivisissa kaiutinkohtaiset prossut.
Tuohon samaan hintaluokkaan löytyy varmaan vielä muitakin vaihtoehtoja joten jos alat liikaa miettiä ja punnita eri vaihtoehtoja testaamatta niin käy kuten mun kitaravahvistin ostoksille; turhauduin kun etsin parasta reilun tonnin putkikonetta ja ostin muutaman satasen line6:n. =).
Jokainen noin monta tonnia maksava setti soundaa kuitenkin koekuuntelussa ja jatkossakin helvetin hyvältä ja sitten kun niissä ei enää hönkä riitä niin paikalla lienee jo valmiiksi isompi firma asiaa hoitamassa...
Koha ei nyt vaan sattuis Juhaa leukaan...!
Teemu Tee
06.03.2006 21:03:22

Lähinnä vain ajattelin tiedustella,onko noissa Mackien pöntöissä jokin juttu, minkä takia niistä kannattaisi ehdottomasti pysyä erossa?

Tuskinpa. Ymmärtääkseni valmistus on siirretty ainakin osittain Kiinaan, mutta tämä pitäis tarkistaa. Se riittää jo syyksi moneen ongelmaan itsessään.

St.Paulssoundissa ja Thomannilla Mackie torpattiin puolittain koettujen ongelmien takia.
Tyhjän saa pyytämättäkin
v_m_kangas
07.03.2006 09:36:00 (muokattu 07.03.2006 09:37:11)

Kääk, vaikeaksi siis menee. Hämmennetäänpä vielä: Mackielta löytyy samassa hintaluokassa pykälää isompaa SWA1801-subbasta, onko näistä kellään kokemusta?

Mulla on tuo SWA1801 ollut jo muutaman kuukauden ja olen tykännyt. Ei ole ollut probleemeja sen kanssa. En ole aukonut ruuveja tarkistaakseni elementin merkkejä.

Noin kuukausi sitten hommasin Mackien kaveriksi Yamaha RMS400 yläpäät, jotka olen kytkenyt Mackien jakarin perään ja hyvin peuhaa. Harkitsin myös niitä RCF ART310 pönttöjä, mutta kun ei ollut mahdollisuutta koekäyttöön otin nuo jammut.

Edit: Nuo jammutkin on tehty Kiinassa, mutta niinpä on tehty aika moni muukin vehje. Vaikka sitä alkuperämaata yritetään joskus piilotellakkin.
Humppaa tai soita humppaa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)