Aihe: PA:n päivitys "yhtä tehokkaammaksi", ehdotuksia saa laittaa
1
Reddie
31.10.2005 14:59:30 (muokattu 03.11.2005 17:31:44)
Elikäs tilanne on se että meikäläisen pitäis hoitaa siskon häiden äänentoisto.. ;) Sitä varten ajattelin sitten päivitellä PA-laitteistoani yhtä astetta tehokkaammaksi. Mielellään haluaisin pitäytyä HarmanKardon-groupin laitteissa koska on toi Studiotec tässä kotikylässä, mutta saa muutakin ehdottaa. Tarkoitus olisi että pystyisi täyspainoista bändiä tulevalla systeemillä tukemaan pienessä tilassa. Eli tämänhetkinen tilanteeni on:

2x JBL SF15-kajaria (JRX115:sta vastaavat)
1x Crown XLS-602-pääte

Eli siis laulukama-meininki. Itse oon kattelut mm. seuraavia kokoonpanoja:

Vaihtoehto 1 : 2x JRX125:sta
Halpa päivitys, eikä tarvitse vaihtaa päätettä, mutta onko paljoa hyötyä? Tarviiko subin kaveriksi?

Vaihtoehto 2 : 2x SRX725 / SRX738
Tulee kalliimmaksi, ja tarttis löytää joku sopiva päätekin, mutta ilmeisesti aika pätevät kaapit? SRX-sarjasta vois tietty viel napata noi SRX715-kaapit, tarviiko ne subia kaverikseen?

Joten.. Kaikkea saa ehdottaa.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
aimotuska
01.11.2005 11:36:36 (muokattu 01.11.2005 11:38:04)
Vaihtoehto 1 : 2x JRX125:sta
Halpa päivitys, eikä tarvitse vaihtaa päätettä, mutta onko paljoa hyötyä? Tarviiko subin kaveriksi?

Jos SR ja JRX sarjat vastaa yhtään soundfactor (SF) sarjaa niin kehottaisin hankkiutumaan eroon mahdollisimman pian. :) Laulukamakäytössä subbaria ei kovin kauheesti tarvi, mutta toisaalta silloin pärjäisit vielä reilusti pienemmilläkin kaapeilla. Pikkuyläpäiden kanssa sitten subbarit aktiivijakarin taakse, niin homma toimii taas paljon paremmin.

Vaihtoehto 2 : 2x SRX725 / SRX738
Tulee kalliimmaksi, ja tarttis löytää joku sopiva päätekin, mutta ilmeisesti aika pätevät kaapit? SRX-sarjasta vois tietty viel napata noi SRX715-kaapit, tarviiko ne subia kaverikseen?

Yleensä ottaen IMHO subit on aina hyvä olla erikseen. Näin bassojen kontrollointi on paljon helpompaa kuin jos niitä pitää puhallella equn kautta kokoaluekaappeihin.

Noissa SRX-sarjalaisissa näyttää olevan tosi tiukka suuntakuvio (75x50), joten tarvisit kyllä toiset rinnalle. Muuten jää katvetta aika ikävästi. Itse tein sen virheen, että pistin kans kauheen kokoset EV:n kanootit yläpäiksi, joissa suuntakuvio on vähän liian tiukka. Nyt pitäisi joko hommata tilalle pienemmät yläpäät leveemmällä suuntauksella tai pistää toiset kanootit rinnalle.

Häihin on aina vähän ikävä viedä kajareita, kun ne on liian monesti melko ruman näköisiä tilaisuuden luonnetta ajatellen. Sinne kun vielä kippaa ovesta sisään jotain miehen korkuisia vehkeitä -- jotka muuten joutuisit nostaan vielä pöydälle -- niin ei morsian kattele sitä touhua kovin hyvällä. Että siinäkin mielessä pienemmät yläpäät tolppien nokassa olis ehkä mukavampi vaihtoehto. Vaikka eipä ne tolpatkaan varsinaisesti sulaudu hääsisustukseen :)
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
Teemu Tee
01.11.2005 14:51:39
Kun testaat RCF:n ART -sarjan 310A:n, et kadu. Maksaa n.550e/ kpl. Aktiivipönttö, ääntä lähtee enemmän kuin kukaan uskoo testaamatta. Aivan alimpaan kaistaan ei päästä, mut subbari nyt tarvitaan kuitenkin jos basso tai basari tulee PA:n kautta.

Hankittiin tuollaiset viikko sitten ja soittelin just eilen monenlaista musaa noilla - aivan käsittämättömät kaapit! Ne on todella "hifit", mutta tulee silti taatusti läpi basso-kitaravallista.

Ainoa ongelma on liian pieni koko, ei tuu katu-uskottavuutta tarpeeksi ;-)
Tyhjän saa pyytämättäkin
Reddie
03.11.2005 17:34:06 (muokattu 03.11.2005 17:36:39)
Yleensä ottaen IMHO subit on aina hyvä olla erikseen. Näin bassojen kontrollointi on paljon helpompaa kuin jos niitä pitää puhallella equn kautta kokoaluekaappeihin.

Mä oon vähän kyl samaa mieltä, koitan tässä vaan myös vähän budjettia säästellä. :)

Noissa SRX-sarjalaisissa näyttää olevan tosi tiukka suuntakuvio (75x50), joten tarvisit kyllä toiset rinnalle. Muuten jää katvetta aika ikävästi. Itse tein sen virheen, että pistin kans kauheen kokoset EV:n kanootit yläpäiksi, joissa suuntakuvio on vähän liian tiukka. Nyt pitäisi joko hommata tilalle pienemmät yläpäät leveemmällä suuntauksella tai pistää toiset kanootit rinnalle.

Hyvä pointti. Eli lykkään SRX-sarjan hankintaa sitten sinne kun budjetti antaa myöten.

Häihin on aina vähän ikävä viedä kajareita, kun ne on liian monesti melko ruman näköisiä tilaisuuden luonnetta ajatellen. Sinne kun vielä kippaa ovesta sisään jotain miehen korkuisia vehkeitä -- jotka muuten joutuisit nostaan vielä pöydälle -- niin ei morsian kattele sitä touhua kovin hyvällä. Että siinäkin mielessä pienemmät yläpäät tolppien nokassa olis ehkä mukavampi vaihtoehto. Vaikka eipä ne tolpatkaan varsinaisesti sulaudu hääsisustukseen :)

Ei hätää, lavalle nää on menossa.. ;)

Kun testaat RCF:n ART -sarjan 310A:n, et kadu. Maksaa n.550e/ kpl. Aktiivipönttö

Mä en oo hirvee aktiivien fani. Tykkään siitä ideasta et jos menee kajari paskaks, niin ei oo vielä kaikki mennyt. Ja sitten tykkään kanssa siitä et jos menee kajari/pääte vaihtoon niin on vielä toinen tallella.

Tänään lähdin ideoimaan tommosta budjettiriihi-ratkasua: Kaks JRX115:sta tohon omieni rinnalle, jolloin saisin äänikenttää kivasti laajenettua, ja sitten kaks saman sarjan JRX118S-subia, ja noita hallitsemaan dbx:n DriveRack PA. Kommentteja?

Kuinkas sitten toi JBL:n MPro-sarja? Onko kokemuksia?
Adam & Santtu
The Vairus
Teemu Tee
05.11.2005 16:22:10
Mä en oo hirvee aktiivien fani. Tykkään siitä ideasta et jos menee kajari paskaks, niin ei oo vielä kaikki mennyt. Ja sitten tykkään kanssa siitä et jos menee kajari/pääte vaihtoon niin on vielä toinen tallella.

Niin siis että mikä etu tuossa on? Jos keikalla kaappi tai pääte hajoaa, se hajoaa on se sitten aktiivi- tai passiivijärjestelmä. Täytyy siis korjata.

Lisäksi säästyt Driverackin hankinnalta, koska säädöt on jo kohdallaan. Graafinen eq on tietysti tarpeen. Jos 550e/kpl saa äänenlaadultaan ja -voimakkuudeltaan paremman aktiivikaapin kuin passiivikaapin, hankinta on mielestäni ollut kannattava. Ei muuta kuin reippaasti kuuntelemaan ;-)
Tyhjän saa pyytämättäkin
Reddie
05.11.2005 16:37:31
Niin siis että mikä etu tuossa on? Jos keikalla kaappi tai pääte hajoaa, se hajoaa on se sitten aktiivi- tai passiivijärjestelmä. Täytyy siis korjata.

Tämä on totta. Lähinnä tarkoitin, että jos kävis vaikka semmonen tuuri että kajari / pääte hajoais ennen keikkaa niin tarvii hankkia vaan toinen tilalle lainaan jostain, eikä tarvitse aktiivia metsästää. Tosin milloin se kajari tai pääte ei hajoias silloin kun on pahin mahdollinen tilanne?

Lisäksi säästyt Driverackin hankinnalta, koska säädöt on jo kohdallaan. Graafinen eq on tietysti tarpeen. Jos 550e/kpl saa äänenlaadultaan ja -voimakkuudeltaan paremman aktiivikaapin kuin passiivikaapin, hankinta on mielestäni ollut kannattava. Ei muuta kuin reippaasti kuuntelemaan ;-)

True, true.. Mut ku edelleen oon passiivien fani niin prossu on must.

Pitäsköhän mun jo myöntää et tykkään kun kaikki on enempää, isompaa, komiampaa.. :P
Adam & Santtu
The Vairus
Antti1
05.11.2005 16:57:15
Tänään lähdin ideoimaan tommosta budjettiriihi-ratkasua: Kaks JRX115:sta tohon omieni rinnalle, jolloin saisin äänikenttää kivasti laajenettua, ja sitten kaks saman sarjan JRX118S-subia, ja noita hallitsemaan dbx:n DriveRack PA. Kommentteja?

Muuta en osaa sanoa noista, kuin että noi JRX:t on kyllä yllättävän hyvän kuuloisia. Mullakin on toisen bändin kanssa ollut kohta jo vuoden käytössä noi 115:t ja kyllä niillä musiikkiakin kuuntelisi ihan iloisesti, siis kotikäytössä. Basso-osastoa ollaan vähän eq:lla korjailtu, mutta suurin syy siihenkin on treeniksen huono akustiikka. Ei mitään hifiä, mutta riittävän lähellä mun mielestä. Yhdellä parilla tosiaan saattaa äänikenttä jäädä noilla vähän vajaaksi, mutta kahdella varmasti riittää levitystä ja ääntä joka suuntaan.

Vaan miten mahtaa soida yhteen sun vanhojen kaappien kanssa? Ehkä kannattaisi luopua niistä vanhoista, pistää niistä saadut rahat yhteen nykyisen budjetoinnin kanssa ja ostaa vielä noita jrx:iä laadukkaampaa kamaa? Luulen kuitenkin, että soundillisesti noi jrx:tkin riittää sulle, jos nyt oikein luen rivien välistä.
"Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune
Reddie
05.11.2005 17:09:58
Vaan miten mahtaa soida yhteen sun vanhojen kaappien kanssa? Ehkä kannattaisi luopua niistä vanhoista, pistää niistä saadut rahat yhteen nykyisen budjetoinnin kanssa ja ostaa vielä noita jrx:iä laadukkaampaa kamaa? Luulen kuitenkin, että soundillisesti noi jrx:tkin riittää sulle, jos nyt oikein luen rivien välistä.

JRX115:sen ja SF15:sta ero on uudempi etugrilli ja tiltattavuus-mahdollisuus tolpan nokassa.. ;) Eli eiköhän ne soi. :D Mut ihan siltä varalta ettei jotenkin toimis, niin hommasin Collarbonelle parin noita JRX115:sia niin vaihdan niitten kanssa sitten päittäin noi kajarit.
Adam & Santtu
The Vairus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)