Aihe: Behku
1 2
jupo.r
05.09.2005 21:36:05
Olen ostattelemassa SL 3242 FX-Pro mikseriä. Onko kellään hyvää tai huonoo sanottavaa laitteesta. Tekeekö sen efekteillä mitään.
musamies
05.09.2005 23:27:44
Olen ostattelemassa SL 3242 FX-Pro mikseriä. Onko kellään hyvää tai huonoo sanottavaa laitteesta. Tekeekö sen efekteillä mitään.

Mul UB-2222 FX-Pro.
Pääpiirteissään se ollut kätevä liveäänentoistossa, jossa miksaaminen tapahtuu samalla kun soittaa.

Huonona puolena, että kun tietokone on kytketty yhteen mikserin linjatasoiseen stereokanavista, jossa saa napilla sisäänmenon herkkyyden säädettyä herkempään vaihtoehtoon ja epäherkemään, niin jostain syystä vaan epäherkempi asento toimii ja herkemmällä kanava mykistyy liian voimakkaan signaalin takia tai muusta hämärästä syystä ihmeen helpolla. Kun herkkyydensäätönappia painaa, niin taas kanava toimii. Kummaa. Muiden signaalilähteiden kuin tietokoneen kanssa en ole huomannut samaa, joskaan en ole asiaa sen kummemmin tutkinut.

Omasta mielestäni siitä löytyy käyttökelpoisia efektejä, mutta efektiosasto tuppaa aiheuttamaan jonninverta suhinaa. Ei kauhean paha ongelma sillä efektejä ei ole pakko käyttää. En tiedä onko tuossa isommassa mallissa samat rajoitteet.
jupo.r
06.09.2005 09:09:30
Sama ongelma on tossa mun UB1622FX-Pro:n kanssa. MD:n ja tietokoneen kanava mykistyy. Kun käyttää päältä pois ja takaisin, niin taas pelittää. Kaippa ne on samoja vehkeitä pienet ja isot. Kanavia vain lisätty. Olen saanu kyllä yllättävän hyvää jälkeä tolla 1622:lla. Ajattelin hankkia semmosen äänikortin jossa on "paljon" lähtöjä ja tuloja niin loppuu kanavat kesken. Viekö semmonen kortti tietokoneen tehoja. 1300 prossa ja 80 Gt. Pelittää ainakin vielä Adobe auditionia. Tulipa tekstiä. Kiitti.
aimotuska
06.09.2005 09:23:05
Luvassa tekstiä, josta osa ottaa herneen nenään ja loput huokaa "ei pärkkel, taasko tätä jauhetaan". Aamulla on vielä energiaa, käytetään se vaikka tähän :)

Hyvää: se on halpa
Huonoa: se on halpa

Behkujen EQ:t on tehty periaatteella suunnilleen ja sinnepäin, eli tiskin pintaan tehdyillä Hz- ja dB-merkinnöillä ei ole minkään maailman virkaa.

Efektit on näitä virtualizer-mausteita, jotka kyllä suihkii ja säksättää, mutta ei ne mitään vakavasti otettavia efektejä ole. Olet varmasti niihin tyytyväinen vaikka loppuelämäsi, jos et koskaan kuuntele mitään lexiconia tai TC:tä.

Kyllä mun mielestä behringer tekee ihan käyttökelpoistakin kamaa, mutta koko keikkainfran päätekijäksi, eli etupään tiskiksi en koskaan ottaisi behringeriä. Behrua voi käyttää ihan hyvin kaikessa pikkujutussa, mutta siitä ei saa olla liian riippuvainen, koska niillä on liian usein taipumus tehdä odottamattomia yllätyksiä.

Ja noin yleensä tosta tiskistä:
* Noinkin iso (24mic) tiski, jossa monitoreihin käytettäviä auxeja on käytännössä vain 2?!!

* Edelleen tiskin kokoon nähden EQ-osastosta puuttuu toinen puoliparametrinen middle.

* "Graafinen EQ" on niin pieni, että siitä tulee korkeintaan vihaiseksi. Lisäksi se vaikuttaa molempiin kanaviin yhtäaikaa, eli sillä voi kompensoida paskoja kaappeja, mutta ei kiertoa tai epäsymmetristä tilaa.
I cna tpye 300 wrods a mniute.
jupo.r
06.09.2005 09:59:04
Puhut kyllä asiaakin. Kiitos siitä. Mut onko tolla budjetilla mitään mahiksia laitaa parempaakaan. En tosiaankaan pidä noista virtualizereistä minäkään. Ei ole kuin pari käyttökelpoista kaikua kun ei säädä suhinaan asti. Pärjään tolla quadraverbillä, enkä käytä kuin mausteena joskus behkun efektejä.
aimotuska
06.09.2005 11:17:55
Mut onko tolla budjetilla mitään mahiksia laitaa parempaakaan.

Raavi muutama satku lisää ja laita vaikka m.netin torilta Yamaha GA32/12. Siinä on jo varsin varteenotettava tiski, jossa riittää ruuvattavaa isältä pojalle. Siihen 1000€ hintaan se on jo aivan älyttömän hyvä diili, kun saat flightcasenkin kyytiin. Mulla siis ei ole oma lehmä ojassa, vaikka sitä suosittelenkin :)

Käytettynä kamaa irtoaa mukavasti halvempaan hintaan. Uutena saat vain unelmoida -- tai sitten ostaa behringereitä.

Pärjään tolla quadraverbillä, enkä käytä kuin mausteena joskus behkun efektejä.

Turhaan sä sitten laitat tiskiä, missä on itsessään paska kaikulaite. Quadra on kuitenkin suht legendaverme, jolla silti saa ihan mukavata jälkeä aikaan.
Teemu Tee
06.09.2005 12:01:56 (muokattu 06.09.2005 12:05:25)
Totta joka sana hjunnilalta.

Suurin osa tämän palstan kirjoittelijoista on musiikillisessa toiminnassaan kohtalaisen pienimuotoisia (kuten itsekin olen) ja siksi seuraava vihjeeni kannattaa ottaa tosissaan:

Satsatkaa kunnolliseen mikseriin ja hyviin (aktiivi)kaiuttimiin. Kaikki lähtee niistä!

Satasella saa kelpoisia mikkejä, puoleentoista sataan Lexiconin satakympin. Mutta miljoona hilavitkutinta vedettynä huonoon mikseriin ja huonoilla kaapeilla on lohdutonta toimintaa. Vähät mausteet (lisäequt, kompurat, gatet, monet efektit jne) kestää kyllä kun kivijalka on kunnossa. Puhun kantapään kautta opittua.

EDIT: Esim. Dynacordin joku Powermateista ja siihen pari laadukasta 15" yläkaappia saattaa hankintavaiheessa kirpaista, mutta jatkossa tyytyväisyys on taattu. Laajennettavuutta löytyy, subbaria vaan kehiin jne. Ja niin myös jälleenmyyntiarvoa (kontra Behku, t.box jne.).
Tyhjän saa pyytämättäkin
aimotuska
06.09.2005 15:59:38
Satsatkaa kunnolliseen mikseriin ja hyviin (aktiivi)kaiuttimiin.

Juuri näin. Ja kaapeleiksi jotain oikeaa letkua, eikä sssnakea tai muita halpisjuttuja. Mulla on joka ikinen sssnake mennyt paskaksi (noin 15 kaikkiaan, eri aikoihin hankittu). Cordialit pysyy kuosissaan tosi hyvin.
jupo.r
06.09.2005 16:47:42
Kiitos hyvistä kommenteista ja olenpa tainnut unohtaa behkun. Tiski tulee mulle pelkästään studiokäyttöön ja on pienimuotoista. Tutuille demoäänityksiä pääasiassa. Se on vaan kumma juttu kun näkee halvan ja V:sti kanavia olevan pöydän niin unohtuu minkälaista jälkee haluaa ja saa olla kohta vaihtamassa kaliimpaan ja laadukkaampaan ja häviää siinä ne muutamat sataset jotka ois kannattanu laittaa heti alkujaan likoon.
musamies
06.09.2005 17:56:25
Turhaan sä sitten laitat tiskiä, missä on itsessään paska kaikulaite. Quadra on kuitenkin suht legendaverme, jolla silti saa ihan mukavata jälkeä aikaan.

Saa livehommissa Behringerinkin kaiulla!

Sitä ei tartte käyttää jos on parempi kaikulaite käytettävissä.

Ei siitä ole välttämättä haittaa jos mikserissä on sisäänrakennettuja efektejä kun voi valita käyttääkö niitä vai ei. Eihän niistä tietenkään kannata paljoa maksaa.

Voi olla hyötyä myös paremman kaikulaitteen kanssa koska on yksi efekti enemmän valittavissa johonkin kanavaan.

Studiohommiin harkitsisin kyllä muunlaista ratkaisua. Itse kallistuisin varmaankin monella sisäänmenolla varustetun äänikortin puoleen.
sormunen
06.09.2005 18:01:21

Ei siitä ole välttämättä haittaa jos mikserissä on sisäänrakennettuja efektejä kun voi valita käyttääkö niitä vai ei. Eihän niistä tietenkään kannata paljoa maksaa.

Jos niillä laitteilla on tarkoitus tehdä jotain useamminkin kuin kerran, on kaikesta ylimääräisestä sisäänrakennetusta pelkästään haittaa. Tää koskee kaikkia laitteita.
musamies
06.09.2005 21:42:54 (muokattu 06.09.2005 21:43:46)
Jos niillä laitteilla on tarkoitus tehdä jotain useamminkin kuin kerran, on kaikesta ylimääräisestä sisäänrakennetusta pelkästään haittaa. Tää koskee kaikkia laitteita.

Onhan tuossakin oma logiikkansa. Periaatteessa olisi hyvä jos laitevalmistajan tekevät sen osa-alueen hyvin minkä osaavat ja jättävät muun muille.

Itse en ole tottunut, että käytettävissä olisi aivan vimpan päälle moitteettomia tai uudenaikaisia efektejä, vaan niissä on usein ollut pientä sanomista, mutta silti ne ovat ilahduttaneet. Oletetaan, että haluan Clavinettiin phaserin. Pöydällä odottaa vanha Electro Harmonix:in Small Stone, jonka ajettelin ottaa siihen käyttöön. Toisaalta vaatisi pientä puuhastelua, että haaroittaisi Clavinetin muuntajan johdon myös siihen ym. Kun se on valmis, niin en ole täysin vakuuttunut hakkaako se suhinattomuudessa Behringerin hieman suhisevaa efektiä...

On vain aika hemmetin kätevää kun mikseristä saa kädenkäänteessä ainakin suurinpiirtein halutun efektin jos ei ole sen ihmeempää efektiarsenaalia mukana.

Tottakai minäkin ottaisin laiteräkkiini mieluummin jonkun vimpan päälle efektilaitteen ja mikserin.

Niihin vain ei ole lähiaikoina osoittaa resursseja kun resurssit menee muuhun. Sain kaverilta vanhan Fiskars:in ups:in tutkittavaksi. Paljon kiusallisempi häiriö kuin Behringerin efektin pieni suhina on jos äänilähteenä oleva tietokoneeni sattuisi käynnistymään uudelleen kesken keikan jostain verkkovirran häiriön johdosta. Täytyy katsoa saisiko siitä vanhasta upsista budjettiystävällisen ratkaisun.

Vaikka ei mielellään tekisi, niin elämässä joutuu tekemään kompromisseja...
aimotuska
07.09.2005 08:38:23
Tiski tulee mulle pelkästään studiokäyttöön ja on pienimuotoista. Tutuille demoäänityksiä pääasiassa.

Saat ihan suorilta unohtaa koko behringerin. Siinä ei nimittäin ole direct outteja, jotka helpottaa elämää kummasti useampi-inputtisen tallentimen kanssa.

24-kanavainen mikseri studiohommissa on yleensä joko
a) kärpästen metsästystä norsupyssyllä
b) vakavamman studio yli 3000€ tiski

Yleisesti ottaen harvalla on 24 inputtista tallenninta, vaan ennemminkin joku 8 input äänikorttihässäkkä. Tommoseen riittää tasan se 8 inputtia mikseristä. Siitä ei tuu yhtikäs mitään, jos aikoo saada 24 kanavaa kahdelle raidalle narutettua muutaman neliön kokoisessa kopissa soitettuna.

Kattelepa suosiolla reippahasti pienempiä tiskejä. M.netin torilla on myynnissä parikin erilaista Allen & Heathin MixWizardia (Wz20:8:2 ja Wz16:2).
Jouni Antero
07.09.2005 12:00:56
Mä olen ymmärtänyt, että sitä Behkun digi-mikseriä ei ole hirveästi haukuttu...tuommoiseen pieneen studiohommeliin se ja Adat-kortti voisi olla omiaan jos budjetti on kuitenkin rajattu.

Siinäkin mielessä varmaan parempi, ettei siinä digi-vermeenä ole samanlaista riskiä potikoiden ym kulumiseen kun ne on vain softan ohjaamiseen.
tuotsi
07.09.2005 18:46:25

Mä olen ymmärtänyt, että sitä Behkun digi-mikseriä ei ole hirveästi haukuttu...tuommoiseen pieneen studiohommeliin se ja Adat-kortti voisi olla omiaan jos budjetti on kuitenkin rajattu.

Siinäkin mielessä varmaan parempi, ettei siinä digi-vermeenä ole samanlaista riskiä potikoiden ym kulumiseen kun ne on vain softan ohjaamiseen.

Mulla on 'studiokäytössä' juurikin tuo DDX3216 adat-laajennuksella ja hyvin on toiminut. Yhteistyö RME Hammerfallin (2*Adat I/O) kanssa sujuu mutkatta ja kaiken lisäksi mikseri toimii nauhoitusvaiheen jälkeen melko hyvänä kontrollerina. Ei tarvitse softaliukujakaan hiirellä kiskoa :)

Vähän kyllä alkaa arveluttamaan itseäkin kun signaalitiessä on noita korvatuotteita reilumman puoleisesti. Mikrofonilta monitoreihin esim B-2 Pro -> DDX3216 -> | RME | -> DDX3216 -> B2031A...
Teemu Tee
08.09.2005 12:12:11
Mulla on 'studiokäytössä' juurikin tuo DDX3216 adat-laajennuksella ja hyvin on toiminut. Yhteistyö RME Hammerfallin (2*Adat I/O) kanssa sujuu mutkatta ja kaiken lisäksi mikseri toimii nauhoitusvaiheen jälkeen melko hyvänä kontrollerina. Ei tarvitse softaliukujakaan hiirellä kiskoa :)

Vähän kyllä alkaa arveluttamaan itseäkin kun signaalitiessä on noita korvatuotteita reilumman puoleisesti. Mikrofonilta monitoreihin esim B-2 Pro -> DDX3216 -> | RME | -> DDX3216 -> B2031A...

Digipuolella lienee onnistuneet tuotteessaan, koska aika hyvin ovat arvioineet tuota miksutinta monellakin foorumilla. Mutta analogipuolella arviot eivät ole olleet ihan yhtä mairittelevia...
Tyhjän saa pyytämättäkin
jupo.r
08.09.2005 13:00:22
No joo se norsupyssy homma, mut jos äänitän orkesteria livenä jossa saattaa olla 25:ki soittajaa ja rummut päälle, niin mihin reikiin mä mikit upotan...?
Jouni Antero
08.09.2005 13:02:07
Big band vai?

Ainakin klassisella puolella kai yhä useat vannovat parin tilamikin nimeen...ainakin laiskat (vitsi)
musamies
08.09.2005 16:21:41
Big band vai?
Ainakin klassisella puolella kai yhä useat vannovat parin tilamikin nimeen...ainakin laiskat (vitsi)

Mikä jottei!

Sitä tekniikkaa haluaisinkin opiskella lisää.
Jouni Antero
08.09.2005 16:42:38
Niin minäkin - yhden kerran olen äänitellyt pientä kirkkokuoroa pienessä salissa skidille MD:lle...halusivat tallenteen lähinnä omaan käyttöön ja hyvä niin: en huomannut kuin vasta äänityksen jälkeen, että salin ilmastointi jyrisee kuin pommikonelaivue (sen tallentimen näyttö oli pikkuriikkinen, eikä siitä oikein selvinnyt ko jyrinän todellinen taso...). Ainoa keino saada siitä edes vähän kuuntelukelvollista oli rankka EQ:n vääntäminen. No eipä se ollut mikään vakava juttukaan

Netissä varmaan on aiheesta kyllä infoa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)